Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

5 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Aggressiivinen lentäjä, muttei voida varmuudella sanoa, että hän oli syyllinen onnettomuuteen.

Uusien pilottien koulutuksesta ei ollut koulutusohjelmaa, ja koulutus oli muutenkin minimissään, koska kone jossa ei ole asiakkaita kyydissä maksaa rahaa.

Suomessa on myös käsitykseni mukaan lennetty silmukoita, tynnyreitä, ym. vastaavia taitolentoliikkeitä hyppylentojen alastuloissa Cessnoilla, joilla niitä ei ole saanut lentää. VFR-lennolla lennetään pilveen tai vähintään laittomasti IMC:hen - siis esim. yli 3000 ft korkeudessa pilven lähelle. Lennetään jäätäviin olosuhteisiin koneella, jota ei ole niihin hyväksytty ja jossa ainoa jäänpoisto/estojärjestelmä on pitotputken lämmitys, siltä osin, kun se vielä sattuu toimimaan. Maassa naureskellaan kun joutuu näitä jäitä hakkaamaan johtoreunasta pois ja sitten taas mennään uutta kierrosta sinne samaan jäätävään pilveen tai jäätävään sateeseen.

Uusien pilottien koulutusta koskeva osio täsmää ainakin täydellisesti siihen, minkä kuvan olen itse saanut toiminnasta Suomessa siltä osin, kun olen siihen ollut osallisena tai sitä läheltä seuraamasta. Varmaan jossain voi olla kunnollistakin vetämistä kerhotasolla, mutta lähinnä kuulen niitä toisenlaisia kertomuksia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zimbabwen puisto- ja villieläinpartion Cessna 182 on pudonnut jo yli viikko sitten keskelle ei mitään Zimbabwen erämaassa. Sikäli ikävä juttu, että yksi kolmesta henkiinjääneestä lähti onnettomuuspaikalta ilmeisesti etsimään apua, ja on nyt ollut jo yli viikon kateissa.  Neljä lentokonetta, helikopteri, jälkikoirat ja 25 miestä jälan on suorittanut etsintää, tuloksetta.Neljäs kyydissäollut menehtyi onnettomuuden yhteydessä.

C182 oli vanha, vuoden 1957 mallia, mutta hyvinhoidetun näköinen ainakin ulkopuolelta.

Paikallisella ilmailufoorumilla ihmetellään puuttuvaa ELT:tä tai muita mahdollisia flght tracking-ratkaisuja, kuten satelliittiviestintä/reittiseuranta (Garmin InReach/Iridium), jotka kuulemma toimivat hyvin Zimbabwessakin. Lentokoneen suunniteltu reitti taisi olla tiedossa, koska koneen hylky ja kolme neljästä henkilöstä löydettiin suhteellisen nopeasti. Oliko kuitenkaan eloonjääneeltä oikea ratkaisu lähteä koneen luota harhailemaan erämaassa? Yli viikko kateissa, mitkä ovat selviytymisen mahdollisuudet?

Artikkelin kuvassa kone ehjänä ennen onnettomuutta.

Lainaa

A Zimbabwe Parks and Wildlife Management Authority (ZimParks) ecologist, Exeverino Chinoitezvi, who was reported missing from the wreckage of a crashed light aircraft has not yet been found, contrary to an earlier report.

Following the plane crash on Friday last week, ZimParks, deployed four light aircraft and helicopters, sniffer dogs and a party of 25 people the following day.

A South African national died in the accident while two other men – the Zimbabwean pilot and a South African wildlife expert – were critically injured and are admitted at a local hospital.

https://news.pindula.co.zw/2020/10/31/zambezi-valley-plane-crash-survivor-still-missing/

ASN:n tekstissä sanotaan, että kateissa oleva henkilö olisi löytynyt, mutta tänään päivätty uutinen kiistää sen.

https://aviation-safety.net/wikibase/244393

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvinaisempi 2-moottorikone, 4 hengelle suunniteltu Grumman American GA-7 Cougar, on pudonnut maahan talvisissa olosuhteissa New Yorkin osavaltiossa. Kaikki 3 kyydissäollutta menehtyivät. Konemallia on valmistettu wikipedian mukaan 115 kappaletta.

Lainaa

The aircraft with three occupants onboard impacted the terrain in Ellicot, Chautauqua County while on approach from the east to Chautauqua County/Jamestown Airport (JHW/KJHW), Jamestown, New York. Based on track data, the aircraft was conducting an instrument approach to Runway 25.
Last reported data at 17:48 EST displayed altitude of 1,900' MSL [180' AGL], and groundspeed of 105 MPH. Derived airspeed based on reported wind was approx. 130 MPH / 113 KTAS. Sunset was 16:48 EST
According to Chautauqua County Sheriff Jim Quattrone, the last contact with ATC was at 17:47 EST. The wreckage was located the next morning around 10:00 EST. The 3 occupants were fatally injured.

https://aviation-safety.net/wikibase/244580

Kuva koneesta ennen onnettomuutta: https://www.aircraft.com/aircraft/1278179/n791ga-1978-grumman-ga-7-cougar

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

" This is the moment a light aircraft was forced to make an emergency landing on an interstate in Minnesota, US. The single-propeller plane appeared to have suffered an engine failure, the Ramsey County Deputy's Federation said on Facebook. Nobody was injured in the accident."

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myötävirtaan yksisuuntaiselle ajoradalle,liikennevirran mukainen nopeus,ei ruuhkaa,ei piuhoja ilmassa.... kaikki suosiolliset ainekset ja konekin vielä korjauskelpoinen:thmbup::)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/24/2020 at 18.34, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Meksikon rekisterissä ollut British Aerospace BAe-125-800-bisnesjetti on eilen mennyt romuksi pilottien yrittäessä laskeutua epäviralliselle kiitotienpätkälle Guatemalassa. Molemmat menehtyivät. Onnettomuuspaikalta on löydetty aseita ja huumepaketteja.

Vaarallinen ammatinvalinta....

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20200923-0

Taas on BAe-125-bisnesjetti mennyt romuksi pilotin tai pilottien yrittäessä laskeutua puistoon Guatemalassa. Koneenromusta löytyi 3 loukkaantunutta, joista yksi menehtyi. Koneesta löytyi, kuinkas muuten, aseita ja huumeita, joita löytyi myös lähistöltä. Guatemala kun on Meksikon eteläinen rajanaapuri, niin maa vaikuttaa olevan tärkeä huumereitti Meksikoon. Käänsin ensimmäisen ASN:n linkittämän uutisen ja siellä sanotaan, että tämä oli sitten (Guatemalassa) tänä vuonna jo kolmaskymmenesseitsemäs löydetty (tai havaittu) kone, jota rikolliset ovat käyttäneet huumeiden salakuljetukseen.

Lainaa

A crashed and abandoned plane was found in Parque Nacional Sierra de Lacandon, Guatemala. It had been used for transporting drugs. Three injured occupants were found inside the airplane. One of them later died from the injuries sustained in the crash.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20201219-0

https://www.soy502.com/articulo/localizan-nueva-narcoavioneta-parque-sierra-lacandon-100931

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/22/2019 at 12.17, Tapani Vatanen kirjoitti:

On ilmennyt, että tämän 11 henkeä vaatineen onnettomuuden lento-operaattorin toiminnassa oli paljon huomautettavaa.

Ensinnäkin, konetta ohjasi operaattorin, Oahu Parachute Centerin ainoa lentäjä, joka oli hylätty lentokokeessa kolme kertaa, ensin PPL:ää, sitten mittarikelpuutusta ja vielä CPL:ää hankkiessa. Lentäjän opettajan oppilaiden hyväksymisprosentti oli vain 59 %. Siis heikkotasoinen opettaja ja heikkotasoinen oppilas, joka lisäksi tunnettiin lentäjänä, joka pyrki järjestämään kyytiläisille "jännittävän lentokokemuksen".

Toisekseen, Oahu Parachute Centerillä ei ollut lupaa järjestää laskuvarjohyppylentoja. Omistajalla oli myös toinen firma, mutta silläkään ei ollut hyppylentolupia vaan lupa laskuvarjojen korjaamiseen ja pakkaukseen.

Kolmanneksi, konetta huoltanut ja korjannut mekaanikko oli menettänyt lupakirjansa 10 vuodeksi v. 2005 hänen väärennettyään kahden koneen huoltokirjanpitoa. Mekaanikko sai pahvinsa takaisin v. 2015. Mekaanikkoa haastateltiin pari päivää onnettomuuden jälkeen, mutta hän lopetti tutkijoille puhumisen. NTSB ei onnistunut saamaan mekaanikolta koneen lokikirjoja.

Lainaa

Federal safety investigators said Thursday that the pilot of a skydiving plane that crashed in 2019, killing all 11 people on board, had not received training to become a competent pilot.

The pilot in the Hawaii crash, Jerome Renck. had failed three initial flight tests in his attempt to obtain a pilot certificate, instrument rating and commercial pilot certificate, the NTSB said. The pass rate for other students taught by the same instructor was just 59% over a two-year period ending in April 2020. The average pass rate for students of all flight instructors is 80%, the agency said.

Documents that the board released in October painted a picture of a pilot who took unnecessary risks and pushed the limits of his skills to give passengers a thrilling ride.

The plane was operated by Oahu Parachute Center, which lacked permits for skydiving flights, according to state records. The owner, George Rivera, received a permit in 2010 under a different company name for parachute repairs and rigging but not skydiving. Renck, a French national, was the company’s only pilot at the time of the crash.

The plane had undergone repairs after a crash in 2016 in California badly damaged the tail section. In that incident, skydivers struggled to jump out as the plane went into a spinning dive.

The NTSB previously said FAA records showed that Robert Seladis, a contract mechanic who worked on the plane, had his certificate revoked in 2005 after falsifying records on two planes. He regained his certificate in 2015.

Seladis was interviewed a few days after the crash, then stopped talking to investigators, who were unable to get the plane’s logbooks from him, the NTSB said.

https://www.yahoo.com/finance/news/ntsb-seeks-flight-instructor-monitoring-000221517.html

https://apnews.com/article/transportation-hawaii-honolulu-accidents-37ac3fdded727f6ffeeeb7c4dbb75c8a

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/4/2020 at 21.39, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Duxfordin liepeillä on Sea Fury (Hawker Sea Fury T.20, G-INVN) tullut alas,

Lainaa

The pilot reported engine trouble and made a forced landing off-airport. No word on the status of the pilot or passenger.

https://www.cambridge-news.co.uk/news/cambridge-news/live-updates-duxford-plane-crash-18715882

Helmikuun Pilot-lehdessä löytyy onnettomuudessa takatoosassa olleen Dave Unwinin juttu Sea Furyn lento-ominaisuuksista sekä koneen pilotin norjalaisen Eskil Amdalin kuvaus ja analyysi pakkolaskusta ja hengissä selviämisestä. Mielenkiintoista ja opettavaista lukemista kymmenen sivun verran. Molemmat lentävät jälleen.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilatus PC-12 oli lähestymässä Chicagon O´Haren kenttää, kun telineiden ulosoton yhteydessä tai sen jälkeen vasemman päätelineen pyörä irtosi ja putosi asuinalueelle. Hyvää tuuria löytyi sikäli, että kone pääsi laskeutumaan turvallisesti kipinäsuihkujen saattelemana, kaikki 5 matkustajaa ja 2 miehistön jäsentä selvisivät vammoitta, eikä pyöräkään aiheuttanut vahinkoa, koska se putosi talojen väliin. Koneen vauriot jäivät ilmeisesti vähäisiksi.

Konetta operoi Boutique Air, jonka lentää parillakymmenellä PC-12:lla sekä aikataulunmukaisia lentoja noin 30 kohteeseen että tilauslentoja. FAA tutkii tapausta. Boutique Airin (käyttämä) huolto varmaankin joutuu syyniin.

Lainaa

Boutique Air flight BTQ835, a Pilatus PC-12/45, lost the wheel of the left main landing gear while on approach to O’Hare International Airport. The wheel fell into a yard at Jefferson Park. The aircraft landed safely on runway 28C. There were no injuries to the seven POB.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=246963

https://www.fox32chicago.com/video/892642

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"There were two passengers on the plane, and neither was injured". https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=247575

But where was the pilot? No wonder.

OJ

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhmaa jättää kiitotielle lumikenkiä, joihin koneet voivat kompastua.


"Häme police are told that the aircraft drifted into a snowshoe during Landing. As a result, the plane flipped over on its roof "

Kinos olisi kyllä mieluummin esim. snowbank.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://lentoposti.fi/uutiset/otkes_k_ynnist_turvallisuustutkinnan_vesivehmaalla_koulukoneelle_tapahtuneesta_lentoturmasta

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) käynnisti varsinaisen turvallisuustutkinnan Vesivehmaalla 7. helmikuuta tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Koululennolla ollut Blue Skies Aviationin Reims-Cessna 150 -kone pyörähti ylösalaisin ajautuessaan ulos kiitotieltä. Tutkinnan kohteena on erityisesti talviolosuhteiden vaikutus tapahtumiin.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmetyttää "erityisesti talviolosuhteiden vaikutus tapahtumiin". Onkos nyt pidellyt ilmastonmuutosta niin pitkään, ettei OTKESissakaan tiedetä, minkälaiset Suomen talviolosuhteet ovat.

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/13/2021 at 17.38, Jukka Raunio kirjoitti:

Vähän ihmetyttää "erityisesti talviolosuhteiden vaikutus tapahtumiin". Onkos nyt pidellyt ilmastonmuutosta niin pitkään, ettei OTKESissakaan tiedetä, minkälaiset Suomen talviolosuhteet ovat.

Ihmetyttää ylipäätään se, että koneen kaatumista tutkitaan, kun niitä on kaatunut aina ennenkin. Ehkä otkesilla ei ole tarpeeksi töitä ja YT:t uhkaa jos mitään ei tutkita?

Tutkinta on myös melko laaja jo ihan tutkijaryhmän kokoonpanoakin tarkastellen suhteessa siihen, miten pienen tutkinnan OTKES teki omalle tutkijalleen sattuneesta ultrakaputista (OH-478) vuonna 2009, joka tutkittiin yhden tutkijan voimin ja joka tuotti viime vuosien sekaviin tutkimuksiin verrattuna varsin selkeän ja asiallisen tutkintaselostuksen, siitä peukku Hannu Haloselle joka tutkinnan suoritti: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2009/d32009l_tutkintaselostus/d32009l_tutkintaselostus.pdf

Vuoden 2009 tapauksessa kyseessä oli toki ultra, ei lentokone, mutta kummassakin tapauksessa on kyse koneen pienestä rutusta, joka ei aiheuttanut olennaisia henkilövahinkoja, eikä tapahtumien kulkuun liity valtaisaa epäselvyyttä, kun osalliset ovat jääneet kummassakin tapauksessa henkiin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Manta Air-yhtiön kelluke-Twin Otter on keikahtanut eilen nurin vedessä Malediiveilla. Vain kellukkeet jäivät vedenpinnan yläpuolelle (ks. kuva). Kyydissä olleista 9 henkilöstä kahden kerrotaan saaneen jonkinlaisia vammoja.

En malta olla kommentoimatta, että matalaa vettä lukuun ottamatta olisikin varsin poikkeuksellista, jos jotain muuta kuin kellukkeet jäisivät vedenpinnan yläpuolelle kun vesikone menee nurin ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

En malta olla kommentoimatta, että matalaa vettä lukuun ottamatta olisikin varsin poikkeuksellista, jos jotain muuta kuin kellukkeet jäisivät vedenpinnan yläpuolelle kun vesikone menee nurin ;)

Vasen kelluke on kirjaimellisesti vedenpinnan yläpuolella eli laguunissa ei ole kovin syvää.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 hours ago, Tatu Koiranen said:

Ihmetyttää ylipäätään se, että koneen kaatumista tutkitaan, kun niitä on kaatunut aina ennenkin. Ehkä otkesilla ei ole tarpeeksi töitä ja YT:t uhkaa jos mitään ei tutkita?

 

Varmaan professori Veli-Pekka Nurmi tarvitsee taas hieman julkisuutta vaikkei tätä turmaa olekaan tutkimassa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Varmaan professori Veli-Pekka Nurmi tarvitsee taas hieman julkisuutta vaikkei tätä turmaa olekaan tutkimassa. 

Nurmihan ei ole siis missään tutkinnassa ollut virallisesti nimettymä, mutta moneen on silti sekaantunut.. onko Professori ehdolla kuntavaaleissa? :)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään