Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Tämä kuuluisi ehkä sotilasilmailun puolelle, mutta ei Hawk kovin iso ole...

Kaksi harjoituslennolla ollutta Hawk-suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa tänään ilmassa toisiinsa. Asiasta kertoi Iltalehti.

Ilmasotakoulun apulaiskoulutuspäällikkö, everstiluutnantti Kai Naumanen kertoo Iltalehdelle, että kaksi harjoituslennolla ollutta Hawk-harjoitushävittäjää osui toisiinsa tänään ilmassa. Naumasen mukaan kontaktia keskenään ottivat koneiden siivet.

– Osuivat lievästi toisiinsa ja pienehköjä vaurioita on ehkä tullut koneisiin. Ei henkilövahinkoja ja koneet ovat tulleet turvallisesti laskuun, sanoo everstiluutnantti.

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.3.2021 at 23.55, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Kaveri tuossa törmäsi tähän, enkä osaa selittää, mikä on tässä tapauksessa lentokoneen määritelmä? Olen aina pitänyt b-ultraa lentokoneena, mutta ei se vissiin olekaan.?!

Asiayhteys Tatun postauksessa selittänee tämän. Onnettomuustutkinnoissa tyyppihyväksytty lentokone kulkee eri kategoriassa kuin ultrat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tämä kuuluisi ehkä sotilasilmailun puolelle, mutta ei Hawk kovin iso ole...

Kaksi harjoituslennolla ollutta Hawk-suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa tänään ilmassa toisiinsa. Asiasta kertoi Iltalehti.

Ilmasotakoulun apulaiskoulutuspäällikkö, everstiluutnantti Kai Naumanen kertoo Iltalehdelle, että kaksi harjoituslennolla ollutta Hawk-harjoitushävittäjää osui toisiinsa tänään ilmassa. Naumasen mukaan kontaktia keskenään ottivat koneiden siivet.

– Osuivat lievästi toisiinsa ja pienehköjä vaurioita on ehkä tullut koneisiin. Ei henkilövahinkoja ja koneet ovat tulleet turvallisesti laskuun, sanoo everstiluutnantti.

 

Ilmavoimien tiedote kertoo lisää:

Lainaa

Kosketuksen tapahtuessa Midnight Hawks -taitolentoryhmä oli toteuttamassa lentokoulutusohjelman mukaista osastoharjoittelua. Tilanteessa koneet lensivät saman suuntaisesti ja samalla nopeudella lähietäisyydellä toisistaan. Kosketuksen jälkeen osastolentoharjoitus keskeytettiin ja osaston muut koneet tarkastivat osumakohdat visuaalisesti. Ennen paluuta tukikohtaan koneiden lentäjät suorittivat tarvittavat ohjattavuuskokeilut, varmistaen sen, että koneiden järjestelmät toimivat normaalisti. 

Hawkit laskeutuivat turvallisesti, eikä tilanteesta aiheutunut henkilövahinkoja. Alustavan arvion mukaan kalustovauriot rajoittuivat maalivaurioihin.

https://ilmavoimat.fi/-/kahden-hawkin-siivet-koskettivat-toisiaan-ilmassa-koneet-laskeutuivat-turvallisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

18 vuoden aikana lentokuntoon restauroitu TBM Avenger-torpedopommikone, joka osallistui Floridassa pidettävään 2-päiväiseen Cocoa Beach Air Show-näytökseen, joutui eilen tekemään pakkolaskun veteen lähelle rantaa moottorihäiriön takia. Henkilövahinkoja ei kerrota sattuneen. Uutisessa on video laskeutumisesta, jossa pilotti tekee pakkolaskun veteen ilman, että kone edes yrittäisi mennä nokan kautta ympäri.

Sääli vähän yli vuoden verran lentokuntoisena ollutta konetta, mutta todennäköisesti se kunnostetaan uudelleen lentokelpoiseksi.

Lainaa

MELBOURNE, Fla. – A World War II-era plane taking part in the Cocoa Beach Air Show made an emergency landing in the ocean near Patrick Space Force Base beaches Saturday afternoon.

No one was injured, emergency officials said.

A video posted to Twitter showed the single-engine TBM Avenger making a "soft" landing in the shallow water south of Cocoa Beach.

In the footage, the plane descends low in a controlled fashion before coming to a skidding halt in the ocean, sending up spray and foam.

https://www.yahoo.com/news/world-war-ii-era-plane-234116719.html

https://aviation-safety.net/wikibase/249862

Avenger-yksilön historiasta: https://www.valiantaircommand.com/tbm-avenger-torpedo-bomber

Cocoa Beachin näytöksessä esiintyy mm. U.S. Air Force Thunderbirds, F-22 Raptor Demo Team, B-1 Bomber, B-52 Bomber, A-10 Thunderbolt Demo jne.

https://cocoabeachairshow.com/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti nuo mustat nupit vedessä eivät ole uimareiden päitä, vaan jotain merkintäpoijuja tms. Uimareitakin siellä nyttäisi olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/14/2019 at 10.46, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kaksi laivaristeilymatkustajia kuljettanutta vesikonetta, Otter ja Beaver, ovat törmänneet toisiinsa ilmassa Alaskassa. Viisi menehtynyttä, useita loukkaantuneita.

https://aviation-safety.net/wikibase/225069

NTSB:n mukaan koneet lensivät sellaisessa kulmassa toisiinsa nähden, että koneet eivät nähneet toisiaan ja väistöliikkeet visuaalihavaintojen perusteella (see and avoid) eivät onnistuneet. Kummassakin sightseeingmatkustajia kuljettaneessa koneessa oli asennettuna ADS-B out/ADS-B in-varustus, ja laitteiden olisi pitänyt antaa varoitus risteävästä kurssista ja törmäysvaarasta sekä visuaalisesti näytöllä että äänivaroituksena. Jostain syystä kuitenkin toisen koneen (DHC-3) laitteita päivitettäessä oli laitteen korkeusdatan lähettäminen jäänyt pois, mistä syystä kummankaan koneen järjestelmät eivät varoittaneet törmäysvaarasta.

Lainaa

A midair collision of two air tour airplanes was caused by “the inherent limitations of the see-and-avoid concept" along with the absence of alerts from both airplanes' traffic display systems, the National Transportation Safety Board announced during a public meeting Tuesday.

Both airplanes' traffic display systems were equipped with ADS-B Out and In, technology designed to enhance a pilot's awareness of aircraft that may present a collision risk by providing information on the other airplanes' position (latitude, longitude, and altitude) and velocity.

Although the traffic display system installed on the DHC-3 depicted aircraft in the area, it could not provide aural or visual alerts to warn of a potential collision. The pilot of the DHC-3 last recalled looking at his traffic display about four minutes before the accident and did not identify any collision threats. A traffic alerting feature previously available in the DHC-3 was disabled by a 2015 equipment upgrade.

Unlike the DHC-3, the pilot of the DHC-2 airplane had access to a traffic display system that could provide aural and visual alerts, but the DHC-2 pilot would not have received any such alerts because the DHC-3 airplane was not broadcasting required altitude information.

Requiring all Part 135 operators, as well as all air tour operators in high-traffic areas, to be equipped with collision avoidance technology that provides visual and aural alerts, were two of the five new recommendations made to the Federal Aviation Administration Tuesday. The NTSB also reiterated a safety recommendation to the FAA for the sixth time in five years

https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/mr20210420.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

NTSB:n mukaan koneet lensivät sellaisessa kulmassa toisiinsa nähden, että koneet eivät nähneet toisiaan ja väistöliikkeet visuaalihavaintojen perusteella (see and avoid) eivät onnistuneet. Kummassakin sightseeingmatkustajia kuljettaneessa koneessa oli asennettuna ADS-B out/ADS-B in-varustus, ja laitteiden olisi pitänyt antaa varoitus risteävästä kurssista ja törmäysvaarasta sekä visuaalisesti näytöllä että äänivaroituksena. Jostain syystä kuitenkin toisen koneen (DHC-3) laitteita päivitettäessä oli laitteen korkeusdatan lähettäminen jäänyt pois, mistä syystä kummankaan koneen järjestelmät eivät varoittaneet törmäysvaarasta.

https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/mr20210420.aspx

Toinen toistaan fiksumpia laitteita käytössä,jotka eivät kuitenkaan ole käytössä! "Molempien lentokoneiden liikenteen näyttöjärjestelmät oli varustettu ADS-B Out- ja In- tekniikoilla" .     Ja minne ovat unohtuneet radioliikenne sekä paikka+korkeusilmoitukset??

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/18/2021 at 13.41, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

18 vuoden aikana lentokuntoon restauroitu TBM Avenger-torpedopommikone, joka osallistui Floridassa pidettävään 2-päiväiseen Cocoa Beach Air Show-näytökseen, joutui eilen tekemään pakkolaskun veteen lähelle rantaa moottorihäiriön takia. Henkilövahinkoja ei kerrota sattuneen. Uutisessa on video laskeutumisesta, jossa pilotti tekee pakkolaskun veteen ilman, että kone edes yrittäisi mennä nokan kautta ympäri.

Sääli vähän yli vuoden verran lentokuntoisena ollutta konetta, mutta todennäköisesti se kunnostetaan uudelleen lentokelpoiseksi.

https://www.yahoo.com/news/world-war-ii-era-plane-234116719.html

https://aviation-safety.net/wikibase/249862

Avenger-yksilön historiasta: https://www.valiantaircommand.com/tbm-avenger-torpedo-bomber

Tuli koneeseen vaurioita, mutta pahemmassakin kunnossa olevia koneita on entisöity.

 

avenger1.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merivesi tuossa on suurin ongelma. Kun sitä imeytyy peltien saumoihin, ei se sieltä helposti pois tule. Kupariseosteinen alumiini (lekoalumiini) on erityisen ongelmallista korroosion kannalta. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Merivesi tuossa on suurin ongelma. Kun sitä imeytyy peltien saumoihin, ei se sieltä helposti pois tule. Kupariseosteinen alumiini (lekoalumiini) on erityisen ongelmallista korroosion kannalta. 

Ulkomaisilla foorumeilla löytyykin kaikenlaisia neuvoja. Esim. siivet irti ja runko upotetaan riittävän isoon makean veden altaaseen, jne ja siivistä ruiskutetaan suolat irti makealla vedellä. Kaikki irrotetaan osiksi, mikä irti lähtee. Avioniikka menee kaiketi uusiksi, potkuri myös ja moottori on purettava. Kalliiksi tulee, mutta katsotaan vuoden-parin päästä, onko kone kunnostettu vai ei. Lentokuntoon saattaminenhan oli kestänyt 18 vuotta, joten sitkeätä porukkaa on ollut entisöimässä ennen tätä onnettomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ulkomaisilla foorumeilla löytyykin kaikenlaisia neuvoja. Esim. siivet irti ja runko upotetaan riittävän isoon makean veden altaaseen, jne ja siivistä ruiskutetaan suolat irti makealla vedellä. Kaikki irrotetaan osiksi, mikä irti lähtee. Avioniikka menee kaiketi uusiksi, potkuri myös ja moottori on purettava. Kalliiksi tulee, mutta katsotaan vuoden-parin päästä, onko kone kunnostettu vai ei. Lentokuntoon saattaminenhan oli kestänyt 18 vuotta, joten sitkeätä porukkaa on ollut entisöimässä ennen tätä onnettomuutta.

Tuli 2009 lopulla käytyä Valiant Air Commandin museossa ja jo silloin oli ko. Avenger pajalla kovin surkeissa, sekavissa ja ahtaissa tiloissa työn alla. Vieressä oli rahankeräyslipas, joten eipä ihme, että meni 18 vuotta hommassa.  

4687D19A-377F-4802-87FB-F89A56881AF3.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikko maikkarin uutisten verkkosivulta: Uimarannan polskijat kokivat hurjan yllätyksen Floridassa – Video näyttää, kuinka yläilmoista putoaa varoittamatta toisen maailmansodan aikainen lentokone

Onko tämä nyt semmonen klikkiotsikko? Minusta putoaa on tuohon täysin väärä sananvalinta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uimarannan-polskijat-kokivat-hurjan-yllatyksen-floridassa-ylailmoista-putosi-varoittamatta-toisen-maailmansodan-aikainen-lentokone/8122882#gs.zdulhc

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisätty linkki uutiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi henkilöä on menehtynyt Venäjällä harrasterakenteisen koneen pudottua pellolle Irkutskin alueella. Kuvan perusteella kone tosiaan näyttää harrastelijoiden rakentamalta.

Lainaa

Two people were killed when a light aircraft crashed in the Cheremkhovsky district of Irkutsk region, a representative of the regional emergency services said.

"A light aircraft fell in a field near Rysevo village," the spokesman specified.

According to preliminary information, the aircraft was built by hobbyists.

https://www.ruaviation.com/news/2021/4/23/16145/?h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuorempana mm. IndyCar-kilpa-ajajana ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuun osallistujana sekä P-51 Mustang-koneella Renon kilpailuun osallistujana tunnettu Bill Whittington ja yksi hänen kyydissä ollut ystävänsä ovat kuolleet Whittingtonin ohjaaman Swearingen Merlin-2-moottorikoneen pudottua maahan tuntemattomissa olosuhteissa Arizonan autiomaassa. Whittington oli 71-vuotias ja saanut nuorempana myös tuomion salakuljetuksesta.

ASN:ssä on linkki Flightawaren taltioimaan koneen reittiin, jossa näkyy koneen tekevän erikoisia ympyröitä ennen putoamistaan maahan.

Lainaa

Former IMSA and IndyCar racer Bill Whittington was killed when a plane he was piloting crashed in the Arizona desert, according to multiple reports. Whittington, along with brothers Don and Dale are the only three brothers to qualify for the same Indianapolis 500.

Whittington was 71.

Bill and Don, along with Klaus Ludwig, won the 1979 24 Hours of Le Mans. Soon after, Bill and Don were convicted of drug smuggling and other charges and served time in prison.

According to friend and fellow convicted smuggler Randy Lanier when contacted by Autoweek, Whittington was giving a plane ride to a friend who had terminal cancer. While both Don and Bill raced P-51 Mustangs, it was a conventional 1981 Swearingen Merlin that Bill crashed, a twin-engine, 11-passenger plane registered to Global Air of Scottsdale, Arizona.

https://www.autoweek.com/racing/indycar/a36220950/former-indycar-sports-car-racer-bill-whittington-killed-in-plane-crash/

https://aviation-safety.net/wikibase/253831

https://flightaware.com/live/flight/N59EZ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ZeroAvian vetykenno-Malibu vaurioitunut pahasti pakkolaskussa pellolle UK:ssa. Näinköhän tuolla voimalinjalla lennetään 10 - 20-paikkaisilla koneilla 500 NM legejä kaupallisesti  vuonna 2024, kuten firman aikajanalla esitetään?

https://simpleflying.com/zeroavia-hydrogen-test-plane-crashes/

https://aviation-safety.net/wikibase/254076

https://www.zeroavia.com/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 2019 puolella: Australialainen lento-oppilas, joka oli lentänyt Bristell LSA-koneella opettajan kanssa, oli niin kokematon ja ymmärtämätön, että lähti yksin lennolle harjoittelemaan läpilaskuja, vaikka hänellä ei ollut lupaa yksinlentoihin. Huonostihan siinä kävi, onnettomuusraportin mukaan kone oli alkavassa syöksykierteessä päätyessään kiitotien viereen selälleen. Oppilas loukkaantui vakavasti, kone meni lunastukseen. Missä oli lennonopettaja jonka olisi pitänyt valvoa oppilasta?

Lentokoulu, joka oli uutisvideon mukaan jossain vaiheessa Australian suurin, on sittemmin pannut lapun luukulle. Kuten tavallista, 15 oppilasta valittaa, että he eivät saaneet luvattuja lentotunteja, jotka siis olivat ilmeisesti maksettu etukäteen.  -  ASN:n uutisessa on hyvä videonpätkä tapauksesta.

Lainaa

On the morning of 12 December 2019, a student pilot took off for a series of solo circuits in a BRM Aero Bristell, registered VH-YVF, at Moorabbin Airport, Victoria. Just after crossing the runway threshold for the first touch and go landing, witnesses observed the aircraft about 10 ft above the runway, when it suddenly pitched up to about 40 ft. The left wing dropped, with the bank angle increasing to the point where the aircraft became inverted.

The witnesses described what they saw as similar to the aircraft being in the first half rotation of a spin entry. The nose then dropped and the aircraft impacted terrain in a steep inverted attitude. The student pilot was severely injured, and the aircraft was destroyed.

The ATSB found that the pilot commenced a go‑around at low level when the aircraft deviated from the runway centreline in crosswind conditions. During the go‑around, the aircraft aerodynamically stalled and commenced a spin.

It was also identified that the student pilot did not have the necessary qualifications and skills to safely operate the Bristell solo.

Finally, the required Soar Aviation solo flight dispatch procedures were not followed. As a result, it was not identified that the student pilot was not authorised for, nor met the required competencies, to conduct the flight.

https://aviation-safety.net/wikibase/231342

https://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2019/aair/ao-2019-071/

Netistä löytyy lisätietoa, mm. toinen onnettomuus jossa menehtyi 2 henkilöä, ja 200 oppilaan ryhmäkanne koulutuksen tasosta, joka oli kuulemma niin huono, että ilmailuviranomainen CASA ei myöntänyt lupakirjaa, ja tilintarkastusfirma KPMG:n väite, että koulu oli maksukyvytön jo vuosi ennenkuin se asetettiin selvitystilaan.

Epämääräisiä lentokouluja siis löytyy kaikilta mantereilta ja kannattaa olla varovainen varsinkin ennakkomaksujen kanssa.

Lainaa

Soar’s registered training organisation status was then revoked after an audit by the regulatory body for vocational education sparked by complaints by former students, alleging they didn’t receive the training they were promised.

Gordon Legal then launched a class action on behalf of 200 students arguing its teaching standards were so poor it didn’t meet the basic CASA requirements to obtain a pilot’s licence.

While the business had its accreditation restored it still faced sanctions.

More seriously, the ATSB is currently investigating an incident that saw a Soar Aviation instructor and student die when one of its Aquila AT01s crashed in the NSW central west last year.

Both Saket Kapoor, 38 and Shipra Sharma, 26, died when the incident occurred at a private airstrip. No conclusions have yet been reported by the ATSB.

https://australianaviation.com.au/2021/02/kpmg-believes-soar-aviation-was-insolvent-a-year-before-administration/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksin Piper Cubin parissa Nebraskassa työskennellyt mekaanikko heitti moottorin potkurista käyntiin tajuamatta, että kaasu oli reilusti auki. Kun moottori käynnistyi, kone lähti karkuun, nousi 200 jalkaan ja lensi itsekseen puolitoista mailia eli noin 2,4 kilömetriä päätyen selälleen maissipeltoon.

Kyseessä ei oikeastaan ollut onnettomuus, koska koneessa ei ollut ketään kyydissä, eikä NTSB:kään niinollen tutki eikä tilastoi tätä tai muita vastaavia tapauksia.

Lainaa

A hand-propping gone wrong launched a vintage J-3 Cub on a 1.5 mile flight on its own last week in Nebraska. The Lincoln Journal Star is reporting that police say a mechanic was trying to start the Cub at Central City Airport on the evening of May 3 but didn’t realize the throttle was open. The Cub climbed to 200 feet and headed southwest where it met its demise in a corn field. Merrick County deputies responded to the report of a plane crash and were initially puzzled to not be pulling a pilot from the overturned wreckage.

https://www.avweb.com/aviation-news/ghost-cub-flies-1-5-miles-before-crashing-in-nebraska/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Key Lime Air -yhtiön Swearingen Metro II ja yksityinen Cirrus SR-22 törmäsivät eilen lähellä Denver Centennial -lentokenttää (ICAO: KAPA). Cirrus tuli alas pelastusvarjon varassa ja Metro II laskeutui onnistuneesti reikä takarungossa ja oikea moottori pois pelistä. Onnettomuudesta selvittiin ilman loukkaantuneita.
 

Accident: Key Lime SW4 and private aircraft at Denver on May 12th 2021, midair collision

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä pieni ihme että Metro pysyi kasassa. Yli puolet rungosta poikki. Onneksi ei tarvinnut tehdä ylösvetoa, siihen olisi voinut katketa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkone pudonnut pellolle Ruotsissa, ei henkilövahinkoja. Enpä osaa päätellä kuvasta koneen tyyppiä, joku ultra tjsp. Saattaa tuolla ruohikon seassa olla kiitotiekin.

Lainaa

Ett mindre flygplan havererade på flygfältet utanför Trosa vid 13-tiden på fredagen.

Enligt Sjö- och flygräddningscentralen var det ett mindre flygplan med två personer i som av okänd anledning havererade, men de klarade sig utan skador.

https://sverigesradio.se/artikel/mindre-flygplan-havererade-utanfor-trosa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Pienkone pudonnut pellolle Ruotsissa, ei henkilövahinkoja. Enpä osaa päätellä kuvasta koneen tyyppiä, joku ultra tjsp. Saattaa tuolla ruohikon seassa olla kiitotiekin.

https://sverigesradio.se/artikel/mindre-flygplan-havererade-utanfor-trosa

Lyhyt juttu ja todella lyhyt video Trosasta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/flygplan-star-pa-nosen-pa-trosa-flygplats

Vain viikko sitten on tapahtunut vähän samanlainen kaputti Eskilstunan Ekebyn kentällä:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sportflygplan-i-olycka-pa-ekeby-flygfalt

Koneen tyyppiä ei tässäkään kerrota, traktori on kyllä Valmet tai ainakin Valmetin sukua ;)

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Pienkone pudonnut pellolle Ruotsissa, ei henkilövahinkoja. Enpä osaa päätellä kuvasta koneen tyyppiä, joku ultra tjsp. Saattaa tuolla ruohikon seassa olla kiitotiekin.

https://sverigesradio.se/artikel/mindre-flygplan-havererade-utanfor-trosa

Starttivaiheessa jotain kämmiä lienee sattunut. Mikä lie ultra,enpä tunnista. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/flygplan-star-pa-nosen-pa-trosa-flygplats

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään