Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

15 tuntia sitten, Sami Mäntyharju kirjoitti:

Näyttäisi ruotsalaisten omalta kehitelmältä, Blackwingiltä. https://www.blackwing.aero/

Varsin liukas värkki: 343km/h (185 kts, FL95, 75%). Tammisen Ari kyseli AERO:ssa joku vuosi sitten näiltä liikehtimisnopeutta. Sehän on nopeus, mitä voidaan käyttää normaalissa hellepäivän tinttisessä kelissä. Eivät suostuneet kertomaan :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Markku Koivurova said:

Varsin liukas värkki: 343km/h (185 kts, FL95, 75%). Tammisen Ari kyseli AERO:ssa joku vuosi sitten näiltä liikehtimisnopeutta. Sehän on nopeus, mitä voidaan käyttää normaalissa hellepäivän tinttisessä kelissä. Eivät suostuneet kertomaan :cool:

Ilkan löytämien kuormitustietojen perusteella liikehtimisnopeutta taitaa rajoittaa lähinnä kuskin kivunsietokyky ja nelipistevöiden tiukkuus 🤪 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksessä on ilmeisesti SE-XYP KTH Osqavia, jonka suunnittelu aloitettiin 1985 KTH:ssa ja jonka Blackwingin perustaja ym. rakensi valmiiksi.

https://docplayer.se/32318567-Vad-har-hant-med-kth-osqavia-osqavia-ett-lag-vingat-tva-sitsigt-side-by-side-enmotor-flygplan.html

Blackwingin toimitusjohtaja Niklas Anderbergin esitelmä kuukausi sitten KSAK:n youtube-kanavalla.

https://youtu.be/izmSqzjGJRU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/1/2019 at 12.36, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kymmenen henkilöä (2 lentäjää ja 8 matkustajaa) on menehtynyt Beechcraft 350 Super King Air-koneen lentoonlähdön epäonnistuttua Dallasissa.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20190630-0

https://dfw.cbslocal.com/2019/06/30/10-dead-plane-crash-airport-addison/

Tämänkin onnettomuuden loppuraportti on julkaistu ja täydennetty Aviation Safety Networkin sivulle. Syy oli yksinkertainen: muutama sekunti lentoonlähdön jälkeen vasemmasta moottorista katosivat kaikki tehot. 71-vuotias pilotti antoi vasenta jalkaa, kun olisi pitänyt painaa oikeaa poljinta. Siinä vaiheessa kun pilotti huomasi virheensä kone oli jo kääntymässä katolleen eikä mitään ollut enää tehtävissä..

Lainaa

Six seconds after liftoff (09:10:40), the pilot stated, "what in the world?" The no.1 (left) engine had lost almost all thrust. At 09:10:43, the co-pilot stated, "you just lost your left engine." The airplane had passed over the left edge of runway 15 at this time. The pilot responded to the emergency with left rudder input, the opposite action of what the emergency called for. Seconds later, the pilot applied right rudder but by that point the airplane was rolling inverted, and there was insufficient altitude for recovery.

(ASN / NTSB)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ei kauaa kestänyt, ennenkuin kopteri (Jet Ranger) lähti käsistä. Kyydissä olleet 2 henkilöä saivat lieviä vammoja.

Tapahtui pari päivää sitten Langleyssä, Kanadassa. Huhujen mukaan kopteri oli juuri tullut huollosta.

Kannattaa katsoa vain videon alku. Jatkossa näkyy sama asia valvontakameroista katsottuna, mutta kamerat ovat niin kaukana, ettei niistä näy juuri mitään tähän tapaukseen liittyvää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskonnollisen pariskunnan omistama Cessna 501 Citation I/SP (single pilot), vm. 1982, on pudonnut eilen järveen lähellä Nashvilleä pian lentoonlähdön jälkeen. Pilotti ja 6 matkustajaa menehtyivät. Kaikki olivat paikallisen kirkon jäseniä.

Lainaa

A small airplane crashed in the water on Percy Priest Lake in Smyrna Saturday morning. Seven people were on board. All are presumed dead, authorities said during a 9 p.m. briefing.

Officials, with the permission of the passengers' families, have release the names of the people on board.

https://www.newschannel5.com/news/plane-crash-reported-on-percy-priest-lake-in-smyrna

Lainaa

A Cessna 501 Citation I/SP crashed into Percy Priest Lake, shortly after takeoff from Smyrna Airport, Tennessee (MQY).
The aircraft took off from runway 32 at 10:53 and commenced a climbing right hand turn. After reaching 2900 feet the aircraft descended to about 1800 feet before climbing again to 3000 feet. The aircraft then began a rapid descent and impacted the water of Percy Priest Lake.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20210529-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton puheenjohtajalla on ollut kovan onnen päivä. 
 

Toistaiseksi vahvistamattoman tiedon mukaan Timo Hyvösen omistama ja ohjaama lentokone OH-XTH on mennyt laskussa ns. nokilleen Kuhmon lentopaikalla. Todennäköinen onnettomuuspäivä lienee ollut 4.5.2021. 

(Kannuspyöräkone on haastava ohjattava maassa, koska lentäjällä on vain kaksi kättä. Lentäjän on kulloinkin tehtävä tietoinen valinta, onko oikea käsi tehovivulla vai suoraksi ojennettuna, kännykkäkameran pidikkeenä lentotoimenpiteen live-tallennusta varten)

Kuhmosta on toki pitkä matka Etelä-Suomeen, mikä selittänee sen että uutinen ei ole vielä ehtinyt sosiaaliseen mediaan, Facebookiin tai Youtubeen, joissa tällä koneella suoritetut manööverit ovat aiemmin olleet lähes reaaliajassa (live) seikkaperäisesti julki tuotuina. 
 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Ilmailuliiton puheenjohtajalla on ollut kovan onnen päivä. 
 

Toistaiseksi vahvistamattoman tiedon mukaan Timo Hyvösen omistama ja ohjaama lentokone OH-XTH on mennyt laskussa ns. nokilleen Kuhmon lentopaikalla. Todennäköinen onnettomuuspäivä lienee ollut 4.5.2021. 

(Kannuspyöräkone on haastava ohjattava maassa, koska lentäjällä on vain kaksi kättä. Lentäjän on kulloinkin tehtävä tietoinen valinta, onko oikea käsi tehovivulla vai suoraksi ojennettuna, kännykkäkameran pidikkeenä lentotoimenpiteen live-tallennusta varten)

Kuhmosta on toki pitkä matka Etelä-Suomeen, mikä selittänee sen että uutinen ei ole vielä ehtinyt sosiaaliseen mediaan, Facebookiin tai Youtubeen, joissa tällä koneella suoritetut manööverit ovat aiemmin olleet lähes reaaliajassa (live) seikkaperäisesti julki tuotuina. 
 

 

Jos ei ole varmuutta onko mitään tapahtunut, niin silloin siitä ei varmaan vielä kannattaisi tehdä uutista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17/05/2021 at 12.32, Markku Koivurova kirjoitti:

Varsin liukas värkki: 343km/h (185 kts, FL95, 75%). Tammisen Ari kyseli AERO:ssa joku vuosi sitten näiltä liikehtimisnopeutta. Sehän on nopeus, mitä voidaan käyttää normaalissa hellepäivän tinttisessä kelissä. Eivät suostuneet kertomaan :cool:

Liikehtimisnopeushan ei tosin ole sama asia kuin Vno. Toki se jollain koneella on voitu määritellä samaksi, mutta ihan vaikka mopocessnan manuaalin esiin kaivamalla havaitaan, että niissä on eroa. Tinttisessä kelissä voi lentää yli liikehtimisnopeuden, kun lentää alle Vno:n eli alle keltaisen kaaren.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Ilmailuliiton puheenjohtajalla on ollut kovan onnen päivä. 

Toistaiseksi vahvistamattoman tiedon mukaan Timo Hyvösen omistama ja ohjaama lentokone OH-XTH on mennyt laskussa ns. nokilleen Kuhmon lentopaikalla. Todennäköinen onnettomuuspäivä lienee ollut 4.5.2021. 

(Kannuspyöräkone on haastava ohjattava maassa, koska lentäjällä on vain kaksi kättä. Lentäjän on kulloinkin tehtävä tietoinen valinta, onko oikea käsi tehovivulla vai suoraksi ojennettuna, kännykkäkameran pidikkeenä lentotoimenpiteen live-tallennusta varten)

Kuhmosta on toki pitkä matka Etelä-Suomeen, mikä selittänee sen että uutinen ei ole vielä ehtinyt sosiaaliseen mediaan, Facebookiin tai Youtubeen, joissa tällä koneella suoritetut manööverit ovat aiemmin olleet lähes reaaliajassa (live) seikkaperäisesti julki tuotuina.

Vuoden mauttomin kommentti, onnittelut.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Ilmailuliiton puheenjohtajalla on ollut kovan onnen päivä. 
 

Toistaiseksi vahvistamattoman tiedon mukaan Timo Hyvösen omistama ja ohjaama lentokone OH-XTH on mennyt laskussa ns. nokilleen Kuhmon lentopaikalla. Todennäköinen onnettomuuspäivä lienee ollut 4.5.2021. 

(Kannuspyöräkone on haastava ohjattava maassa, koska lentäjällä on vain kaksi kättä. Lentäjän on kulloinkin tehtävä tietoinen valinta, onko oikea käsi tehovivulla vai suoraksi ojennettuna, kännykkäkameran pidikkeenä lentotoimenpiteen live-tallennusta varten)

Kuhmosta on toki pitkä matka Etelä-Suomeen, mikä selittänee sen että uutinen ei ole vielä ehtinyt sosiaaliseen mediaan, Facebookiin tai Youtubeen, joissa tällä koneella suoritetut manööverit ovat aiemmin olleet lähes reaaliajassa (live) seikkaperäisesti julki tuotuina. 
 

 

Jos toiminta kestää kuvaamisen ja muille jakamisen, niin ei tarvitse ainakaan arvailla mitä tapahtui. Kuvaamista voi tehdä monilla tavoin, myös vastuullisesti ja turvallisesti. Ottamatta tähän tapaukseen kantaa, kun en siitä riittävästi tiedä.

Erästä Ruotsissa peltoon mennyttä konetta olisi joku voinut vaikka epäillä ylipainoiseksi tai väärin kuormatuksi. Kamerat eivät tietääkseni tallentaneet tapahtumia, mikä lie inversio kyseessä.

Savonlinnassa hankeen meni liikennekone, jonka operaattorilla on viime vuosilta todella epämääräinen turvallisuushistoria. Kamerat tallensivat vain koneen vauriot jälkikäteen.

Sama mies oli paikalla molemmissa tapauksissa. Taitaa olla jonkinlainen onnettomuustutkija-wannabe, kun näin useille onnettomuuspaikoille sattuu ensimmäisten joukossa. Analyysi molemmista tapahtumista oli nopea ja varmasti omasta mielestään täysin oikea. Otkesilla voisi olla käyttöä.

Muiden haavereille julkisesti naureskelu ja niistä ristiinnaulitseminen kuulopuheisiin perustuen ei kuulu ilmailun turvallisuuskulttuuriin. Ainakaan siihen minkä minä tunnen.

Ja tuollaiset henkilöt eivät mielestäni kuulu Ilmailuliittoon tai muihinkaan ilmailun vastuutehtäviin.

Eräs ilmailija varoitti minua vuosia sitten Peter Tähtisestä. Ei kuulemma kannata olla tekemisissä, koska erimielisyyksien jälkeen alkaa vainoaminen ja v*ttuilu. Foorumia vuosia luettuani ymmärrän mitä tällä tarkoitettiin.

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry pitänyt vähän kiirettä, en ole ehtinyt seurata tätä palstaa. Kukaan ei ole kuollut eikä loukkaantunut, kiitos huolestuneille.

Lentelin tosiaan Kuhmoon n. kuukausi sitten tekemään keittiöremppaa Laukkasen Jounin kanssa (tänään muuten saatiin putkityötkin valmiiksi). Sinänsä tapahtumaköyhän lennon päätteeksi päätin sivutuulessa laskeutua 12:lle, kuivempaan päähän. Olihan kenttä juuri muutama päivä aiemmin todettu lentokuntoiseksi talven jäljiltä. 

Laskun jälkeen rullasin kohti asematasoa. Huomasin kiitotien olevan vähän pehmeä ja päätin kääntää koneen kovemmalle rullaustielle. Kiitotietäkin olisi kyllä päässyt. 
 

Painaisin poljinta kääntyäkseni ja samalla jarrua vähän liikaa. Jarru lukittui ja pyörä painui hiekkaan jolloin kone pysähtyi saman tien. Pyrstön noustessa näin senastisen elämäni vilisevän kuin filminauhana silmissäni, kunnes toinen potkurinlapa osui maahan ja moottori sammui tyhjäkäynniltä. Valitettavasti tapauksesta ei ole videotallenteita, näkisi paremmin mitä tapahtui ja oppisi jotain.
 

Kone istahti paikalleen, totesin vauriot, siirsin koneen hallille ja lähdin tokmannille ostamaan keittiöremppatarpeita. 

Keittiön valmistuttua irrotimme potkurin ja moottorin ja vein moottorin Joensuuhun iskutarkastukseen. Kunnossa oli, mutta nokka-askelissa oii alkavaa syöpymää joten tilattiin uusi. Sensenichin toimitusaika olisi ollut pari kk ja Van’s ryhmässä kimppuun iski innokas italialainen gt-propellers myyjä joka tarjosi kolmilapaisen komposiittipotkurin nopeammin ja halvemmalla. Vakuutusyhtiö tykkäsi ideasta joten tilasin sen.

Harmillisen onnettomuuden syy oli perinteinen pe-virhe  (pilot error). Vakuutusyhtiön mukaan tällaisia tapauksia on sattunut ennenkin kannuspyöräkoneille. Olen operoinut pehmeiltä kentiltä aiemminkin mutta nyt tein virheen jarrulla. Pyöränjäljet eivät olleet mitenkään syvät mutta jarrutin liian kovaa. Jos olisin rullannut kiitotietä, en olisi osunut reunan pehmeään eikä mitään olisi käynyt.

Kone on parhaalla tuurilla lentokunnossa jo Kuhmo fly inissä ja ainakin potkuri on silloin nähtävissä - maassa säädettävä 3-lapainen puukomposiitti teräsreunoilla. Nähdään siellä niin kerron lisää.
 

Yritin lisätä tähän kuvia koneesta ka vauriosta mutta en osannut, katson myöhemmin. Kirjoittelen aikanaan lisää tapahtumasta ja uudesta potkurista ilmailu.blogspot.com

Timo

32 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navajon vuosihuollon yhteydessä toukokuussa kaikki ohjainpinnat oli irrotettu uudelleenmaalausta varten. NTSB:n alustavan raportin mukaan trimmilaipat oli asennettu ylösalaisin ja takaperin,.kun huollon jälkeinen siirtolento päätyi vaikeuksien kautta maahansyöksyyn, kone tuhoutui ja lentäjä menehtyi. NTSB sanoo virheellisen trimmiasennuksen olevan vähintäänkin osasyy onnettomuuteen. Onhan se epämiellyttävä yllätys, jos/kun yrittää trimmata konetta takapainoiseksi mutta kone meneekin nokkapainoiseksi..

Lainaa

A preliminary report (ERA21FA224) issued this week said investigators found the trim tabs were installed upside down and backwards during an annual inspection completed two days before the flight. All the control surfaces had been removed and repainted during the annual. The flight was a post-maintenance hop from Myrtle Beach International Airport to Grand Strand Airport in North Myrtle Beach. The aircraft crashed in a field and was consumed by a post-crash fire.

 

https://www.avweb.com/aviation-news/upside-down-trim-tabs-cited-in-fatal-navajo-crash/

https://aviation-safety.net/wikibase/262221

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Navajon vuosihuollon yhteydessä toukokuussa kaikki ohjainpinnat oli irrotettu uudelleenmaalausta varten. NTSB:n alustavan raportin mukaan trimmilaipat oli asennettu ylösalaisin ja takaperin,.kun huollon jälkeinen siirtolento päätyi vaikeuksien kautta maahansyöksyyn, kone tuhoutui ja lentäjä menehtyi. NTSB sanoo virheellisen trimmiasennuksen olevan vähintäänkin osasyy onnettomuuteen. Onhan se epämiellyttävä yllätys, jos/kun yrittää trimmata konetta takapainoiseksi mutta kone meneekin nokkapainoiseksi..

 

https://www.avweb.com/aviation-news/upside-down-trim-tabs-cited-in-fatal-navajo-crash/

https://aviation-safety.net/wikibase/262221

Katsoin tuota kuvaa:1137814-large.jpg Mikä ihmeen vehje tuo oikeastaan on? Navajossa molemmat potkurit pyörivät takaa katsoen myötäpäivään. Chieftainissa  vasen potkuri myötäpäivään ja oikea potkuri vastapäivään. Tuossa molemmat vastapäivään :hmm:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Korjasin moottorit potkureiksi, kaikki nuo moottorithan pyörivät samaan suuntaan, myötäpäivään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minutes ago, Markku Koivurova said:

 Mikä ihmeen vehje tuo oikeastaan on? Navajossa molemmat potkurit pyörivät takaa katsoen myötäpäivään. Chieftainissa  vasen potkuri myötäpäivään ja oikea potkuri vastapäivään. Tuossa molemmat vastapäivään :hmm:

Tuo on paineistettu Navajo, PA-31P. Vissiin siinä pyörii sitten toisin päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

 Chieftainissa  vasen potkuri myötäpäivään ja oikea potkuri vastapäivään. Tuossa molemmat vastapäivään :hmm:

PA-31-350 (chieftain)  Moottorit on erilaiset TIO-540-  ja  LTIO-540-

ovat siis suoravetoisia.  Nimessä ei ole G kirjainta.

https://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgMakeModel.nsf/0/a232db9090bf1f928625720a00551549/$FILE/A20SO.pdf

Moottori ja potkuri pyörii samaan suuntaan (siis oikea moottori ja oikea potkuri pyorii samaan suuntaan. Ja samoi vasen moottori/potkuri pyörivät samaan suuntaa,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Aki Suokas kirjoitti:

PA-31-350 (chieftain)  Moottorit on erilaiset TIO-540-  ja  LTIO-540-

ovat siis suoravetoisia.  Nimessä ei ole G kirjainta.

https://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgMakeModel.nsf/0/a232db9090bf1f928625720a00551549/$FILE/A20SO.pdf

Moottori ja potkuri pyörii samaan suuntaan (siis oikea moottori ja oikea potkuri pyorii samaan suuntaan. Ja samoi vasen moottori/potkuri pyörivät samaan suuntaa,

Niinpäs tosiaan onkin. Cessna Titaanissa on alennusvaihde ja toisessa välipyörä, jos nyt tätäkään muistan oikein.

Tuon "väärinpäin" pyörivän moottorin varaosat (magneetot, alternaattori jne.) ovat tolkuttoman kalliita. Siksi tuntuu erikoiselta, että molemmat ovat LTIO-540 -versioita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään