Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

The Flying Bullsin T-28 Trojan on syöksynyt maahan Tsekeissä, lähellä Jickovicen kaupunkia. Kone oli palaamassa Puolan Leszno-Strzyzewicen kentältä lentonäytöksestä kohti Salzburgia, kun kone tuntemattomasta syystä syöksyi maahan. Koneessa oli kahden hengen miehistö, joista ainakin toinen on kuollut heti turmapaikalle.

https://aviation-safety.net/wikibase/264294

Kuvista päätellen alas on tultu "kovaa"
https://epoznan.pl/news-news-118732-rozbil_sie_samolot_wracajacy_z_pokazow_w_lesznie_nie_zyje_pilot

 

Muutama kuva koneesta viime vuodelta Hangar 7 - -museossa.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisvalmisteinen Eiri PIK-20D-purjekone yritti maastolaskua Saksassa, mutta osui maantien vieressä olevaan notkelmaan ja vaurioitui pahasti. Pilotti selvisi vähäisin vammoin.

https://www.br.de/nachrichten/bayern/pilot-bei-bruchlandung-mit-segelflugzeug-verletzt,SbbJQtL   (kuva)

https://aviation-safety.net/wikibase/264821

https://www.onetz.de/oberpfalz/segelflieger-bruchlandung-eppenreuth-id3264289.html  (kuva)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Ruotsissa on yksityinen Saab Safir joutunut tänään aamupäivällä tekemään pakkolaskun pikkutielle moottorivian takia. Kone rysähti tieltä puutarhaan ja vaurioitui. Kaikki kolme kyydissä ollutta henkilöä vietiin sairaalaan tarkastettaviksi, mutta vammat eivät ole vakavia.

Lainaa

A SAAB 91B Safir force landed on a road near Västra Vedåkra, about 7km south of Hörby, following a loss of engine power.
The three people onboard received minor injuries.

https://aviation-safety.net/wikibase/265503

Kuva mm. täällä:

https://www.skd.se/2021/07/16/tre-i-flygplan-som-krockade/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteläisessä Saksassa Stuttgartin eteläpuolella Piper PA-28RT on syöksynyt metsäiselle alueelle. Kolme koneessa ollutta on löytynyt kuolleena.

https://www.dw.com/en/germany-several-die-in-plane-crash/a-58299061

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008132978.html

https://aviation-safety.net/wikibase/265564

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Eteläisessä Saksassa Stuttgartin eteläpuolella Piper PA-28RT on syöksynyt metsäiselle alueelle. Kolme koneessa ollutta on löytynyt kuolleena.

https://www.dw.com/en/germany-several-die-in-plane-crash/a-58299061

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008132978.html

https://aviation-safety.net/wikibase/265564

Mikäköhän tekee näistä tämän tyyppisistä uutisarvoltaan niin suuria, että Ylenkin klo 23 uutisissa vielä mainittiin? Vastaavan kokoisia onnettomuuksia ja suurempia, sinänsä ikäviä, tapahtuu runsaasti maanteillä, merillä päivittäin. Ei ne ylitä uutiskynnystä. No onneksi ei, koska sittenhän olisi varsinainen uutisvirta...

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fort Smithissä, Kanadassa DHC-3T Turbine Otter-amfibio laskeutui veteen, mutta pilotti oli unohtanut pyörät ulos-asentoon, joten kone meni nokan kautta selälleen. Lieviä vammoja saanut pilotti ui auttamaan neljää matkustajaa, jotka eivät saaneet vammoja. Kaikki pelastettiin veneeseen.

Onnettomuustutkintaviranomainen TSB ei tee onnettomuudesta tutkintaa, "koska siinä ei ole mitään uutta opittavaa".

Niinhän se on: jos menet amfibiolla laskuun veteen, vedä pyörät ensin sisään.

Lainaa

According to the Transportation Safety Board of Canada (TSB), a DHC-3T Turbine Otter operated by Fort Smith-based Northwestern Air Lease touched down on the lake with its landing gear down.

“The aircraft subsequently nosed over and came to rest almost inverted on the lake,” a TSB spokesperson told Cabin Radio by email on Monday morning.

The pilot was able to get out of the cockpit door and swim to the back of the plane to help the passengers. A boat met the group to assist.

The pilot sustained minor injuries and the four passengers were uninjured, the safety board said.

The TSB said the incident is considered a Class 5 occurrence, meaning the situation “has little likelihood of identifying new safety lessons that will advance transportation safety."

https://ca.news.yahoo.com/five-people-safe-float-plane-165358379.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa kuumailmapallon laskeutumisyritys meni ilmeisesti pieleen, sillä yksi matkustaja putosi korista sen kaatuessa maassa. Kokenut 72-vuotias pilotti sotkeutui köysiin korin alapuolelle pallon noustessa uudelleen, putosi korkealta ja kuoli. Pallo lensi pari kilometriä ja takertui puihin, jolloin kolme muuta matkustajaa pelastui.

https://edition.cnn.com/2021/07/17/us/hot-air-balloon-accident-vermont-new-hampshire/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laiturissa lähellä Vancouveria oli kaksi vesikonetta peräkkäin, takimmaisena Seairin C208 ja sen edessä Harbour Airin Otter. En tiedä C208:n käynnistyksestä mitään, mutta tässä kävi hassusti: C208:aa yritettiin käynnistää (mahdollisesti potkurinlavat väärässä asennossa?) ja kone lähti eteenpäin ja söi Otterilta pyrstön.

Kun ei vesikoneessa ole jarrujakaan, eikä apumiehen yrityksestä pysäyttää kone tullut mitään. Näyttää vielä siltä että potkuri yritti lähteä uudelleen pyörimään.

ASN:stä ei löytynyt kuvausta onnettomuudesta.

 

EDIT: Kanadan ilmailun tapahtumarekisteristä (CADORS) löytyy lyhyt selostus, josta ei kylläkään ole paljonkaan apua::

Lainaa

A Seair Seaplanes Ltd. Cessna 208 (C-GIGO), while being pushed from the dock, started its engine. The deckhand lost control while holding the rope, resulting in contact with a Harbour Air Ltd. de Havilland DHC-3 (C-GUTW), which was docked adjacent. Significant damage to both aircraft.

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin helikoptereissa on automaattisia uudelleenkäynnistyssysteemeitä flame outtien varalta. Olisiko pilotti unohtanut tuossa laittaa vivut sammutusasentoon jolloin tällainen järjestelmä olisi aktivoitunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.7.2021 at 09.11, Seppo Koivisto kirjoitti:

USA:ssa kuumailmapallon laskeutumisyritys meni ilmeisesti pieleen, sillä yksi matkustaja putosi korista sen kaatuessa maassa. Kokenut 72-vuotias pilotti sotkeutui köysiin korin alapuolelle pallon noustessa uudelleen, putosi korkealta ja kuoli. Pallo lensi pari kilometriä ja takertui puihin, jolloin kolme muuta matkustajaa pelastui.

Tässä artikkeli onnettomuudesta. Lentäjä Brian Boland oli yksi kaikkein kokeneimmista pallolentäjistä. Hänellä oli 11000 tuntia pallotiimaa. Hän oli aloittanut lentämisen jo 70-luvun alussa. Hän rakensi pallonsa itse ja teki myös kuumailmalaivoja. Hänellä oli kursseja, joilla oppilaat rakensivat oman ilmalaivansa ”ja sitten lensivät pois”. Tapasin Bolandin -98 Vermontissa ja hän esitteli hangaariaan. Siellä oli käsittämätön määrä palloja ja varusteita. Hän oli mm. poistanut Kleinbussista korin ja punonut rottingista uuden korin siihen. Sillä hän oli jopa lentänyt. Ongelmana oli vain, ettei ilmailu- eikä maantieviranomainen kumpikaan hyväksynyt sitä. Boland oli aivan uskomaton pallolentäjä, joka todellakin eli lentämiselle. 
Daily mail-artikkeli Bolandista

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaisen Skydive Binz-hyppykeskuksen käyttämä Cessna 208 Supervan (jossa on siis TPE331-moottori PT-6:n sijasta) oli pudottanyt hyppääjät Pohjois-Saksan rannikolla sijaitsevan Norderneyn saaren yläpuolella ja laskeutumassa Norderneyn kentälle, kun kone jostain syystä ei päässytkään kentälle vaan putosi mereen saaren lähelle. Pilotti menehtyi ja kone tuhoutui

Lainaa

A Cessna 208 Supervan skydiving plane, D-FLEC, was destroyed when it impacted the waters of the Wadden Sea near Norderney island, Germany. The sole pilot onboard was fatally injured.
The Caravan took off from Borkum Airfield and dropped parachutists over the Norderney island at 14000 feet. The aircraft did not reach its intended destination Norderney Airport and crashed into the sea.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20210726-0

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

kone jostain syystä ei päässytkään kentälle vaan putosi mereen saaren lähelle. Pilotti menehtyi ja kone tuhoutui

Surullinen tapahtuma! RIP.

Rodney

P.S. Pienenä yksityiskohtana huomasin ASN:n viimeisestä linkistä, että koneen kuokka oli 0025 adsbexchange.com .Aikanaan Lima Kilon (DHC6, OH-SLK) vakiokuokka oli kymppi (Squawk 0010). Jossain vaiheessa se ei enää onnistunut (Syyksi ilmoitettiin Eurocontrolin systeemin päivitys ja ettei vakiokuokka enää onnistu), vaan joka päivälle tuli oma kuokka. Saksa ei ehkä kuitenkaan ole aivan niin luterilainen kuin Suomi ja siellä nollasarjan kuokka näyttää onnistuneen tähän päivään saakka. Jos muistan oikein, niin Sissin (OH-SIS) kuokka oli 0017. Saatan muistaa väärinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Squawk eli suomeksi kuokka. :) Eli koodi, mikä laitetaan toisiotutkavastaimeen eli transponderiin, jotta lennonjohto näkee kuka liikkuu missäkin.

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kartano

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29.7.2021 at 22.27, Simo Ahti kirjoitti:

Taitaapa kaikilla pelastushelikoptereilla (FH ja raja) olla vakio kuokka.

Taitaapi olla myös nolla-alkuinen,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissa, Penssylvanian Wilkes-Barre/Scranton -kentällä on GEICO Skytypers -ryhmän yhdelle T-6 Texan (SNJ-2) koneelle tapahtunut häiriö heti nousun jälkeen ja kone on tuhoutunut. Koneessa yksin ollut ohjaaja kuoli onnettomuudessa.

https://www.wfmz.com/news/area/pennsylvania/pilot-killed-in-small-plane-crash-at-pennsylvania-airport-skytyper-plane-was-set-to-perform/article_4281490e-01dc-11ec-8563-07fc890f923d.html

https://www.geicoskytypers.com/team/

https://aviation-safety.net/wikibase/266973

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei onnettomuus, mutta pakkolasku kuitenkin. Malmin Ilmailukerhon DA40 NG, OH-STL, on teknisen vian (ensitietojen perusteella) vuoksi tehnyt onnistuneen pakkolaskun Utin lähistöllä pellolle tänään 21.8.2021. Ei henkilövahinkoja.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa Ranskassa, Bordeauxin tuntumassa meren rannalla. Piper pienkone teki hätälaskun rannalle, kun 32-vuotias mies, joka oli koneessa oppilaana, hyppäsi tai putosi arviolta 50 metrin korkeudesta mereen ja kuoli. Opettajan mukaan oppilas oli halunnut syöksyä mereen.

Lainaa

The pilot explained to the investigators that his co-pilot had, in the middle of the flight, suddenly made incoherent remarks and mentioned his wish to rush the plane towards the sea. "A sort of struggle" broke out in the cockpit to take control of the plane.

https://www.bbc.com/news/world-europe-58329076

https://aviation-safety.net/wikibase/267083

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemattoman tankkaajan vähän harvinaisempaan Piper Aerostariin (tankkausletkun vääränkokoisesta suuttimesta huolimatta) tankkaama väärä polttoaine, eli Jet A1, aiheutti moottorien sammumisen heti lentoonlähdön jälkeen ja ohjaajan yritys palata kentälle johti sakkaukseen ja pilotin menehtymiseen.

Tankkaaja oli kyllä kysynyt pilotilta 2 kertaa, haluaako hän että tankataan jettiä, ja pilotti sanoi "kyllä". Siis pilotti ei tuntenut konetta, jolla lensi.

Myöskään tankkaaja ei tuntenut Piperr Aerostaria, jossa on Lycomingit ja joka siis vaatii 100LL:ää. Ja sen, että Jet A1-tankkausletkun suutin ei mahtunut kunnolla Aerostarin tankkien aukkoon, olisi pitänyt varoittaa tankkaajaa siitä, että nyt tankataan väärää polttoainetta. Siis kyseessä oli onnettomien sattumien summa,

Lainaa

A plane crash that killed Tampa surgeon Daniel Greenwald was caused in part by engine failure after an airport worker filled the aircraft with the wrong fuel, a National Transportation Safety Board report confirms.

Contributing to the crash, according to the report, was Greenwald’s failure to supervise the refueling of the Piper Aerostar 602P at the Kokomo Municipal Airport in 2019 and his reaction in the air when the engines failed.

After the engines failed, Greenwald’s “exceedance of the airplane’s critical angle of attack” — the angle of the wings in relation to the relative wind — resulted in an aerodynamic stall and subsequent loss of control, the report states.

The final report, released on Tuesday, makes official what had been suspected since the NTSB released its preliminary findings a week after Greenwald’s death: a stunning error by an airport employee started a chain of events that led to the death of the successful plastic surgeon and flight instructor.

https://www.tampabay.com/news/hillsborough/2021/08/25/wrong-fuel-blamed-in-tampa-surgeons-plane-crash-ntsb-report-confirms/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kokemattoman tankkaajan vähän harvinaisempaan Piper Aerostariin (tankkausletkun vääränkokoisesta suuttimesta huolimatta) tankkaama väärä polttoaine, eli Jet A1, aiheutti moottorien sammumisen heti lentoonlähdön jälkeen ja ohjaajan yritys palata kentälle johti sakkaukseen ja pilotin menehtymiseen.

Tankkaaja oli kyllä kysynyt pilotilta 2 kertaa, haluaako hän että tankataan jettiä, ja pilotti sanoi "kyllä". Siis pilotti ei tuntenut konetta, jolla lensi.

Myöskään tankkaaja ei tuntenut Piperr Aerostaria, jossa on Lycomingit ja joka siis vaatii 100LL:ää. Ja sen, että Jet A1-tankkausletkun suutin ei mahtunut kunnolla Aerostarin tankkien aukkoon, olisi pitänyt varoittaa tankkaajaa siitä, että nyt tankataan väärää polttoainetta. Siis kyseessä oli onnettomien sattumien summa,

https://www.tampabay.com/news/hillsborough/2021/08/25/wrong-fuel-blamed-in-tampa-surgeons-plane-crash-ntsb-report-confirms/

Oulussa sattui 20.12.-94 täysin vastaava onnettomuus Beech Dukelle. Huolimatta tankkarin kyselyistä perämies antoi tankata Jet-A1 polttoainetta surullisin seurauksin.

Juustohöylä Teoria voimissaan!

 

ASa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan hyvin tuon Oulun tapauksen. Siinä oli vielä tankkaajalle ilmoitettu lennonjohdosta että "jenkkikone" tulee ja haluaa jettiä. Tankkaaja teki tilauskuormakirjan, jossa oli ruksattuna polttoainelaatu oikeaoppisesti ja jonka perämies allekirjoitti. Tankkaaja myös antoi perämiehelle polttoaine näytteen ja pyysi tarkastamaan sen ja jossa perämies pesi likaantuneet kätensä tarkastettuaan öljyt. Koneesta puutuivat myös polttoaine laatutarrat tankkausaukkojen ympäriltä. Anyway, polttoaineyhtiön toimintaohje on: Jos ei laatutarroja, eikä kirjallista tilausta - ei tankkausta suoriteta. Tässä täyttyi jälkimmäinen ehto. 
 

Olen itse ollut nuorena vuosikausia Malmilla "letkunjatkona" ja täytyy todeta, että kyllä ilmailuhuoltomiehellä pitää olla tyyppituntemus ilma-aluksista siinä määrin, että pystyy erottamaan mäntävehkeet ja jetit toisistaan. Beech Duken nyt tunnistaa mäntävehkeeksi niin kaukaa kun pystyy erottamaan ilmanottoaukoissa näkyvät sylinterit - mutta on olemassa ulkonäöltään kokematonta tankkaajaa hämääviä koneita, jotka muistuttavat jossain määrin turboproppia. Esimerkkinä vaikka suht tavallinen 80-luvun Piper Turbo Saratoga, jonka ilmanottoaukko muistuttaa suuresti suihkumottorin vastaavaa ja jossa cowling on muuten umpinainen, eikä sylintereitä pysty erottamaan. Kaksimoottorisista ehkä Cessna 404 jossa potkuri on ns moottorin päällä ( alennusvaihteen vuoksi ) ja ilmanotot alhaalla. 
 

Nämä ovat kamalia virheitä, joissa usein lähtee se ainokainen eli elämä, kun männät sulaa nousussa. Usein nousussa kriittisellä hetkellä juuri siksi, että tankkien pohjalla on jäännösbensiiniä jolla moottorit kyllä lähtevät käyntiin ja käyvät rullauksen sekä lentoonlähdön ajan, kunnes lentopetroli alkaa imeytyä moottoreihin ja sammuttaa saunalyhdyt...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Evektorin menevän näköinen 4-paikkainen, alumiinirakenteinen sisäänvedettävillä telineillä varustettu Evektor VUT100-120IX Cobra VPR, on pudonnut maahan eilen Slovakiassa. Kaikki 3 kyydissä ollutta menehtyivät. Kyseinen hienosti maalattu koneyksilö on ainakin vielä toistaiseksi esittelykoneena Evektorin kotisivulla.

Lainaa

An Evektor VUT100-120IX Cobra VPR crashed under unknown circumstances near Mokry Haj, Trnava region.
All three occupants died in the crash and the airplane was destroyed by fire.

https://aviation-safety.net/wikibase/267138

https://www.jetphotos.com/photo/8591345

https://www.evektor.cz/en/vut100-cobra

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään