Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

26.8.2021 at 11.07, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kokemattoman tankkaajan vähän harvinaisempaan Piper Aerostariin (tankkausletkun vääränkokoisesta suuttimesta huolimatta) tankkaama väärä polttoaine, eli Jet A1, aiheutti moottorien sammumisen heti lentoonlähdön jälkeen ja ohjaajan yritys palata kentälle johti sakkaukseen ja pilotin menehtymiseen.

Tankkaaja oli kyllä kysynyt pilotilta 2 kertaa, haluaako hän että tankataan jettiä, ja pilotti sanoi "kyllä". Siis pilotti ei tuntenut konetta, jolla lensi.

Myöskään tankkaaja ei tuntenut Piperr Aerostaria, jossa on Lycomingit ja joka siis vaatii 100LL:ää. Ja sen, että Jet A1-tankkausletkun suutin ei mahtunut kunnolla Aerostarin tankkien aukkoon, olisi pitänyt varoittaa tankkaajaa siitä, että nyt tankataan väärää polttoainetta. Siis kyseessä oli onnettomien sattumien summa,

https://www.tampabay.com/news/hillsborough/2021/08/25/wrong-fuel-blamed-in-tampa-surgeons-plane-crash-ntsb-report-confirms/

Työnantajan mukaan kyseinen pilotti oli jopa omistanut samanlaisen koneen, minkä vuoksi ei usko että tämä olisi tietoisesti tankannut väärää polttoainetta. Uskoisin että tämä väite ”jetin” tilaamisesta ei ole vahvistettavissa ja siitä on vain tankkaajan sana. 
 

”Losurdo said there’s no way Greenwald would have knowingly ordered jet fuel for the Aerostar, a make of airplane that Greenwald had owned.”

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kathrynsreport.com/2021/08/loss-of-control-in-flight-piper-pa-60.html

Tuolla ylläolevalla on NTSB:n raportin tiedot onnettomuudesta.

Aerostarilla lentänyt mies oli varsinaiselta ammatiltaan plastiikkakirurgi, joskin hänellä oli myös ATPL ja lennonopettajan kelpuutus. Tarkastuslentäjän valtuudet oli peruutettu "heikkolaatuisen tarkastustoiminnan" takia.

Aerostarilla lentänyt oli tullut paikalle opettaakseen naispuolista lento-oppilastaan toisella koneella eikä ehkä sen takia jäänyt valvomaan tankkausta

Aerostarin oikea omistaja ei ollut antanut kirurgille lupaa lentää koneella, joten hän lensi sillä omin luvin..

 

Tankkaaja sanoi kysyneensä lentäjältä jo jaksolla koneen lähestyessä, tuleeko tankkeihin JET A:ta, ja saanut oman väitteensä mukaan myönteisen vastauksen. NTSB ei kuitenkaan löytänyt todistajaa, joka olisi kuullut jaksolla käydyn mahdollisen keskustelun.

Tankkausauto oli Aerostarin edesssä, jolloin tankkaaja väittää kysyneensä JET A:sta toisen kerran. Tällekään ei valitettavasti löytynyt todistajaa. NTSB kuitenkin toteaa, että tankkausautossa on merkinnät "JET A"

Ikävästi kävi, vaikka olisi ollut useita mahdollisuuksia huomata virheet tankkauksessa. Tankkaaja töppäsi, mutta myös pilotista jää hätäinen vaikutelma.

.

The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident to be:
The pilot's exceedance of the airplane’s critical angle of attack following a dual engine power loss caused by the line service technician fueling the airplane with the wrong fuel, which resulted in an aerodynamic stall and subsequent loss of control. Contributing was the pilot's inadequate supervision of the fuel servicing.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdella Boeing Stearman-kaksitasolla esiintyneen wingwalker-tiimin toinen kone sai moottorihäiriön Bournemouthin näytöksessä Englannissa ja kun ei parempaa pakkolaskupaikkaa löytynyt, pilotti laski koneen satamaan, missä oli veneitä lähellä. Kone upposi minuutin sisään, mutta siivellä kävellyt nuori nainen ja lentäjä saatiin pelastettua kumiveneeseen ilman vakavia vammoja.

Lainaa

EYEWITNESSES say it was a "miracle" no-one was seriously injured after a wingwalker biplane crashed in Poole Harbour, just feet from numerous pleasure craft.

The aircraft, part of the Aerosuperbatics display team, had been thrilling the crowds at the Bournemouth Air Festival just minutes earlier.

Both of the people onboard, the pilot and the wingwalker, were rescued safely.

https://www.bournemouthecho.co.uk/news/19559447.wingwalker-plane-crashes-poole-harbour-air-festival-display/

https://aviation-safety.net/wikibase/267343

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.8.2021 at 15.51, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ei onnettomuus, mutta pakkolasku kuitenkin. Malmin Ilmailukerhon DA40 NG, OH-STL, on teknisen vian (ensitietojen perusteella) vuoksi tehnyt onnistuneen pakkolaskun Utin lähistöllä pellolle tänään 21.8.2021. Ei henkilövahinkoja.

Onnistuneen pakkolaskun jälkihoidosta voi lentokoneen omistajalle muodostua vaikea ja kallis tehtävä. Moottorivika ilmassa ja onnistunut pakkolasku ilman merkittäviä vaurioita rungolle, niin eipä taida vakuutusyhtiölle muodostua velvoitteita. Siinäpä onkin pulmaa, jos ei ole mahdollista korjata konetta paikan päällä ja nousta ilmaan käytettävissä olevalta alueelta. Pura konetta riittävästi eli vähintään siivet irti, kuljeta korjaamolle, jossa kone voidaan koota uudestaan uuden tai korjatun moottorin ympärille. Ei halpaa millään mittarilla. Kerosiinivuoto on saattanut syntyä vedenpoistokraanojen vaurioitumisesta kaurahalmeessa. No tärkeintä tässä kaikessa on ennen kaikkea se, ettei henkilövahinkoja syntynyt. Ilmavoimissa tällaiset siirrot on joskus tehty kone kokonaisena helikopterin riippuvana kuormana. Niinkään ei aina homma onnistunut.  

 

Pakkolasku Enäjärvelle FS.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-STL koneesta kai hajosi moottori pakkolaskussa.  Pakkolasku oli onnistunut sikäli, ettei tullut henkilövahinkoja. Ehkä hylyssä on moottorin suojalevy niin, ettei huomaa hajonnutta moottoria. Kopteri olisi joo kätevä hylyn siirtolaite, Mi-8 -kopteri ei kai ole enää käytössä, sillä tuo siirtyisi, paitsi pyrkisi pyörimään ilmavirrassa.

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole kuitenkin juuri niin kuin artikkeli sanoo: polttoaine on lämmennyt tankissa ja tullut huohotinputken kautta ulos.

Yhtenä talvena Kymissä ihan säikähdin kun auringossa parkissa olleen koneen tankin huohotinputkesta RÄJÄHTI pieni tilkka bensaa kentälle.

Ihan normaalia,

t. TImo 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Hyvönen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rapakon takana Cessna Citation  XLS (560X) liikesuihku on tuhoutunut lentoonlähdössä 2.9., 4 kuollutta. Tapauksen erikoiseksi tekee fakta, että kiitoratavaatimus em. jetille on 3560 FT ja käytettävissä oleva rata 3600 FT. Pienet marginaalit todella. Alustavan tiedon pohjalta koneella on ollut normaalit lentoonlähtö tehot mutta syystä tai toisesta kiitotiellä on melko voimakkaat jarrutuksen jäljet ja radan loppupäässä kumia on palanut kiinteäksi mustaksi vanaksi. Maahan kone syöksyi vain 1400 FT radan päästä lennettyään.

Antiskid- ei normaalisti toimine näin päin vaan vapauttaa jarrupainetta. Oletus oli että jarruja on käyttänyt ohjaamomiehistön jäsen!

En tunne konetyyppiä, joten tieto tulee paikalliselta asiantuntialta ja läheltä todistaneen, paikkallisen mukaan tehoa oli ollut paljon.

Ei line ollut myöskään päätösnopeus, V1 kovin hyvin käytössä.

 

ASa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

OH-STL koneesta kai hajosi moottori pakkolaskussa.  Pakkolasku oli onnistunut sikäli, ettei tullut henkilövahinkoja. Ehkä hylyssä on moottorin suojalevy niin, ettei huomaa hajonnutta moottoria. Kopteri olisi joo kätevä hylyn siirtolaite, Mi-8 -kopteri ei kai ole enää käytössä, sillä tuo siirtyisi, paitsi pyrkisi pyörimään ilmavirrassa.

 

Timangistahan ei ole mitenkään työlästä irroittaa siipiä. Olettaen että vessa on about pyörillään. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Eiköhän se ole kuitenkin juuri niin kuin artikkeli sanoo: polttoaine on lämmennyt tankissa ja tullut huohotinputken kautta ulos.

Yhtenä talvena Kymissä ihan säikähdin kun auringossa parkissa olleen koneen tankin huohotinputkesta RÄJÄHTI pieni tilkka bensaa kentälle.

Ihan normaalia,

t. TImo 

Maa on painunut toisen pääpyörän alta enemmän kuin toisen, jolloin alemmaksi jääneen tankin huohotin on lähtenyt tiputtamaan. DA40/42 huohotus on aika herkkä pienellekin kallistumalle, jos tankit ovat kovin täynnä. Artikkelin näkemys, että paine olisi alkanut nousta, on mitä ilmeisemmin virheellinen. Kyse on vain siitä, että nesteellä on paha tapa valua alaspäin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enää ei OH-STL ole valuttamassa kerosiinia maastoon vaan vietti iltaa Utin ABC:lla

A3F15C32-19C7-4B70-B831-F3F9979AC565.jpeg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Experimental-kaksitaso törmäsi sähkökaapeleihin ja jäi roikkumaan kaapeleista nokka alaspäin. Pilotin pelastaminen koneesta kesti kaksi tuntia. Hän selvisi vähäisin vammoin.

.https://www.wsbtv.com/news/local/breaking-plane-crashes-waycross-aircraft-dangling-power-lines/CQ57Y2IGXBDMPOFVS64W55CIVE/ (videota)

Lainaa

The experimentally Robert G Wyder amateur built Marquart MA-5 Charger became suspended in powerlines, subsequent to impact with the powerlines, while on approach to land runway 01, about 2 Mi South of Waycross-Ware County Airport (AYS/KAYS), Waycross, Georgia. It took about 2 Hrs to safely remove the pilot after the electrical crews disabled and secured the power lines
The sole pilot onboard the biplane received minor injuries.

https://aviation-safety.net/wikibase/267996

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Ruotsissa on eilisiltana (29.9.) Leksandissa pudonnut metsään Cessna F172N Skyhawk II SE-IFD; koneessa yksin ollut 82-vuotias pilotti on menehtyi.

Expressen kirjoittaa edesmenneestä Olle Palmista :   https://www.expressen.se/nyheter/olle-palm-82-dog-i-flygplansolyckan-/

Ollen ilmailu-ura alkoi jo -50 luvulla. Hän johti mm.palontorjuntalentoihin erikoistunutta yritystä ollen tunnettu säntillisenä ja taitavana lentäjänä. Hän oli mukana myös ravitoiminnassa,omistaen osuuksia hyvin juosseisiin hevosiin.

ps. Näin avointa on ruotsalainen uutisointi.Niin,ei kai tuota salamyhkäistä pihtailua juuri muualla esiinnykään kuin yksilönsuoja-suomessa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Näin avointa on ruotsalainen uutisointi.Niin,ei kai tuota salamyhkäistä pihtailua juuri muualla esiinnykään kuin yksilönsuoja-suomessa.

Jos Suomessa avoimuus olisi kansainvälisellä tasolla, vaikeutuisi perinneurheilumme, naapurien kyttäys ja kadehdinta, suuresti.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Suomessakin ennenvanhaan uutisoitiin avoimemmin. Onnettomuusuutisissa saattoi olla mukana paitsi nimet myös passivalokuvat uhreista - usein myös ammatti kuten ”viihdemuusikko” tai ”sekatyömies”.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing Stearman-kaksitaso yritti lentoonlähtöä valtatieltä Teksasissa (jostain syystä,mikä ei oikein selvinnyt),vasen laskuteline ja  siipi törmäsivät esteisiin ja kone rysähti nokan kautta selälleen tienpintaan mennen pahasti ryppyyn. Pilotin kerrotaan selvinneen lähes vammoitta.

https://aviation-safety.net/wikibase/268285

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Milanossa putosi tänään 3.10. PC-12 lentoonlähdön jälkeen. Alustavat otsikot puhuivat ultrakevyestä koneesta tai pienestä lentokoneesta. Lopuksi kuitenkin hieman isompi. Lähde https://aviation-safety.net/wikibase/268299

Myös MTV3 uutiset puhuivat ultrakevyestä. Median surkeaa ammattitaidottomuutta,kun kuitenkin ilmoitetaan kahdeksasta kuolonuhrista. Heti lentoonlähdön jälkeen törmäys kaksikerroksiseen rakenteilla olevaan toimistorakennukseen.Kaikki uhrit olivat koneessa.     https://www.dailymail.co.uk/news/article-10054509/Eight-dead-Milan-plane-crash-Private-plane-smashes-office-building.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaistahan se on vähän joka taholla. Kun jossakin sattuu lento-onnettomuus, niin kiireessä pannaan toimituksesta asialle päivystävä muotitoimittaja, kun hänellä ei ole kiireellisempääkään tekemistä.

OJ

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Boeing Stearman-kaksitaso yritti lentoonlähtöä valtatieltä Teksasissa (jostain syystä,mikä ei oikein selvinnyt),vasen laskuteline ja  siipi törmäsivät esteisiin ja kone rysähti nokan kautta selälleen tienpintaan mennen pahasti ryppyyn. Pilotin kerrotaan selvinneen lähes vammoitta.

https://aviation-safety.net/wikibase/268285

Kertoman mukaan oli ollut jossain esittelyhommissa tuolla, oli viety paikalle rekan lavalla. Pilotti oli sitä mieltä että aikaa/vaivaa/rahaa säästääkseen ja kenties vähän show-henkisestikin lentää koneen paikalta pois. No, rekan lavalla se sittenkin piti viedä...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Pilotin kerrotaan selvinneen lähes vammoitta.

Jostain syystä tämä video sai minut tarkastamaan muutaman vuoden tauon jälkeen millaisia tapauksia Darwin Awardsin kotisivuilta löytyy. Ilmailu on sivuilla hyvin edustettuna.

Rod :cool:

P.S. Stearmanin pilottihan ei kisaan osallistu jäätyään henkiin. https://darwinawards.com

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo.
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään