Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

12 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Tässä ei nyt kyllä varmaan ole kysymys lento-onnettomuudesta. Eiköhän se ole rullauksessa osunut. 

https://www.kaleva.fi/pienkone-tormasi-valotolppaan-kemin-lentokentalla-/4167965         Kalevassa ehkä sopivampi määritelmä "ilmailuonnettomuus".

Lieneekö ollut huurretta ikkunassa:o

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minutes ago, Jaakko Männistö said:

https://www.kaleva.fi/pienkone-tormasi-valotolppaan-kemin-lentokentalla-/4167965         Kalevassa ehkä sopivampi määritelmä "ilmailuonnettomuus".

Lieneekö ollut huurretta ikkunassa?

Kone ei ollut ihan pikkukone, vaan Cessna 560XL Citation Excel bisnesjetti, rekisteritunnus G-IPAX. Väittävät, että koneessa olisi ollut yksi matkustaja, mutta vain kaksi henkeä. Ymmärtääkseni tuota Exceliä ei saa lentää yhdellä ohjaajalla edes yksityiskäytössä, saatan tietty muistaa väärinkin. https://aviation-safety.net/wikibase/270237

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut miehellä lupakirjaa eikä medikaalia, mutta se ei ollut ennenkään häntä vaivannut. Toisaalta, jos lupakirjaa ei ole, sitä ei voida ottaa pois.

Aikaisemmin mies oli töpeksinyt lentäessään huonokuntoisilla koneillaan niin, että lentokentän päällikkö pisti miehen silloisen lentolaitteen lukkoon ketjuilla. Kyseinen lentolaite pysyi muutenkin koossa vain jeesusteipin avulla.

Sitten mies osti lentokoneen, joka oli rekisteröity, mikä on huomattavaa edistystä. N12037 oli amatöörirakenteinen experimental, Wittman W-8 Tailwind vm.1964. Konetta mies ei rekisteröinyt omiin nimiinsä. Romu on nyt poistettu rekisteristä.

Mies kuljetti sen eri kentälle kuin missä hän oli aikaisemmin lentänyt, pisti siivet paikalleen ja kunnosti moottoria (Continental C90) pitkään kunnes oli aika lähteä yrittämään lentämistä.

Se, ettei tankeista tutkimuksissa löytynyt yhtään polttoainetta, ei lähtövaiheessa tuntunut miestä vaivaavan. Sekään ei vaivannut,että aurinko oli jo laskenut. Lento kesti muutaman minuutin kunnes tuli eteen tuttu tilanne "gasolino finito, propello stoppo". Kone putosi Oregonin korpeen, mies loukkasi pahasti jalkansa mutta hänet löydettiin istumasta romujen keskeltä vasta seuraavana päivänä.

Mies ei vaivautunut täyttämään mitään turhia lomakkeita NTSB:tä varten, eikä NTSB saanut mitään yhteyttä mieheen tehdäkseen kysymyksiä ja tutustuakseen koneen hylkyyn ja lokikirjoihin, sikäli kuin sellaisia oli olemassakaan. NTSB on kuitenkin laatinut loppuraportin käymättä paikan päällä niillä tiedoilla, mitkä oli mahdollista saada.

Näin siis Oregonin metsien mies, joka halusi lentää. Mitä nyt oli hieman tumpelo.

Lainaa

Steven Paul Dawson Jr., 37, sustained serious injuries and spent a night in the wilderness after his amateur-built Wittman W-8 Tailwind airplane crashed after taking off from the Prospect airport the evening of Jan. 28, 2019.

Dawson had brought the kit-built aircraft to the Prospect airport in pieces using a "boom truck" three days before the crash, according to the NTSB Aviation Accident Factual Report issued about the crash.

Dawson attached the wings to the fuselage, and spent several days doing engine maintenance "without help from any other individual," according to an aviation safety investigator's report.

Dawson did not have a pilot's license, according to the FAA.

At about 5:45 p.m. Jan. 28 — about 20 minutes after sunset — Dawson took off from Runway 20, and struck one of the runway lights on the way up.

When Dawson didn't return after 20 minutes, the Prospect airport caretaker grew concerned and called 911.

The next day, a Brim Aviation helicopter team found the wreckage in dense brush about 2 miles southeast of the airport. Dawson sustained serious leg injuries in the crash, according to the Jackson County Sheriff's Office.

The company that recovered wreckage, however, pointed to another reason why the plane lost power in the air: no fuel.

Nu Venture Air Services of Dallas, Oregon, told the NTSB that the plane's fuel tank was empty, and that crews found no signs of any fuel leaks.

Dawson never submitted a pilot incident report form to the NTSB after the crash, according to the investigation report.

The NTSB said it made multiple attempts "to contact the non-rated pilot to discuss the accident, and to secure the airframe and engine logbooks for inspection," but investigators "were unsuccessful."

According to an earlier news report, Dawson had flown at least two other aircraft in poor condition from the Grants Pass and Illinois Valley airports prior to the crash.

After one particularly close call that damaged thousands of dollars worth of runway lights at the Grants Pass airport in September 2018, Josephine County Airport Director Larry Graves resorted to locking and chaining up Dawson's orange, open-cockpit plane held together with duct tape.

https://www.yahoo.com/news/ntsb-lack-fuel-caused-unlicensed-182000683.html.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ei ollut miehellä lupakirjaa eikä medikaalia, mutta se ei ollut ennenkään häntä vaivannut. Toisaalta, jos lupakirjaa ei ole, sitä ei voida ottaa pois.

Aikaisemmin mies oli töpeksinyt lentäessään huonokuntoisilla koneillaan niin, että lentokentän päällikkö pisti miehen silloisen lentolaitteen lukkoon ketjuilla. Kyseinen lentolaite pysyi muutenkin koossa vain jeesusteipin avulla.

Sitten mies osti lentokoneen, joka oli rekisteröity, mikä on huomattavaa edistystä. N12037 oli amatöörirakenteinen experimental, Wittman W-8 Tailwind vm.1964. Konetta mies ei rekisteröinyt omiin nimiinsä. Romu on nyt poistettu rekisteristä.

Mies kuljetti sen eri kentälle kuin missä hän oli aikaisemmin lentänyt, pisti siivet paikalleen ja kunnosti moottoria (Continental C90) pitkään kunnes oli aika lähteä yrittämään lentämistä.

Se, ettei tankeista tutkimuksissa löytynyt yhtään polttoainetta, ei lähtövaiheessa tuntunut miestä vaivaavan. Sekään ei vaivannut,että aurinko oli jo laskenut. Lento kesti muutaman minuutin kunnes tuli eteen tuttu tilanne "gasolino finito, propello stoppo". Kone putosi Oregonin korpeen, mies loukkasi pahasti jalkansa mutta hänet löydettiin istumasta romujen keskeltä vasta seuraavana päivänä.

Mies ei vaivautunut täyttämään mitään turhia lomakkeita NTSB:tä varten, eikä NTSB saanut mitään yhteyttä mieheen tehdäkseen kysymyksiä ja tutustuakseen koneen hylkyyn ja lokikirjoihin, sikäli kuin sellaisia oli olemassakaan. NTSB on kuitenkin laatinut loppuraportin käymättä paikan päällä niillä tiedoilla, mitkä oli mahdollista saada.

Näin siis Oregonin metsien mies, joka halusi lentää. Mitä nyt oli hieman tumpelo.

https://www.yahoo.com/news/ntsb-lack-fuel-caused-unlicensed-182000683.html.

Åijä taitaa olla oman elämänsä Päätalo, huono-onnisempi vain...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikan ihmemaassa saa näköjään lennellä ilmojen halki "melkein oikealla lentokoneella" eli Amerikan ultrakevyt-sääntöjen mukaisella rekisteröimättömällä moottoroidulla lentolaitteella ilman lupakirjaakin, jos koneen tyhjäpaino on alle 115 kg ja kone on enintään 1-paikkainen.

Sellainen on esim. 61-vuotiaan miehen Indianassa omakotialueelle rysäyttämä Team Mini-Max, joita rakennetaan rakennussarjasta ja nokalla on esim. 2-tahti-Rotax.

Mini-Max meni onnettomuudessa lunastuskuntoon. Mies ei rysäyksessä loukkaantunut, mutta kärähti poliisin puhallustestissä. Siis humalassa ei saa lentää. Mies pidätettiin ja vietiin selliin.

Lainaa

At about 4:40 p.m., Monday, Trooper Scott Hipsher and officers with the St. Joseph County Police Department responded to reports of a single-engine plane that had crashed in the area of Grant Road and Wild Heather Drive southwest of South Bend.

When officers arrived, they found that an ultralight that resembled a small single-engine airplane had crashed at the entrance of Heather Ridge subdivision.  The operator of the ultralight, Joseph Krol, 61 of Mill Creek, was not injured in the crash but was showing signs of alcohol impairment.

Krol then failed a field sobriety test at the scene of the crash. 

After being medically cleared and submitting to a certified chemical test at a local hospital, Krol was arrested for Operating While Intoxicated- Endangerment and Operating While Intoxicated. Krol was then transported to the St. Joseph County Jail.

http://www.inkfreenews.com/2021/12/14/ultralight-crashes-in-south-bend-operator-accused-of-being-impaired/

https://aviation-safety.net/wikibase/270652

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultralight_aircraft_(United_States)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dominikaanisessa tasavallassa tuhoutui eilen Gulfstream IV(SP) parikymmentä minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Kaikki koneessa olleet yhdeksän henkilöä menehtyivät. Kone oli matkalla Orlandoon Floridassa, mutta alustavien tietojen mukaan lentäjät raportoivat ongelmista ja yrittivät laskeutua Santo Domingon kentälle.

Accident Gulfstream G-IVSP, HI1050, 15 Dec 2021

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/hi1050#2a337fa6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 hours ago, Esa Kaihlanen said:

Dominikaanisessa tasavallassa tuhoutui eilen Gulfstream IV(SP) parikymmentä minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Kaikki koneessa olleet yhdeksän henkilöä menehtyivät. Kone oli matkalla Orlandoon Floridassa, mutta alustavien tietojen mukaan lentäjät raportoivat ongelmista ja yrittivät laskeutua Santo Domingon kentälle.

 

Ihan noin pieni sivuhuomautus: Gulfstream IVSP-pienkoneen max lentoonlähtöpaino on jonkun verran korkeampi, kuin esim Fokker 28 Mk 4000:n, jolla vielä tällä vuosituhannella lennettiin reittiliikennettä Suomessakin.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on pienkone "syöksynyt" mereen https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelja-ihmista-kuoli-pienkoneonnettomuudessa-australiassa/8315936#gs.jrtnwv

Todennäköisesti on lasketunut ja mennyt nokan kautta ympäri eikä kukaan ole päässyt ulos. Eli kuolleet hukkumalla. 

Jos olisi syöksynyt veteen, olisi kone tuhannen palasina. Onhan tuossa dramatiikkaa ihan tarpeeksi ilman syöksynyt -ilmaisun käyttöäkin 🥺

Ps. Siis pakkolaskusta on tietysti kysymys. 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisätty Ps.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 208 ja moottoroitu varjoliidin törmäsivät ilmassa Teksasissa, molemmat putosivat maahan ja kummatkin lentäjät menehtyivät:

Lainaa

A Martinaire Cessna 208B Super Cargomaster, performing flight MRA685, was destroyed by the impact sequence, subsequent to a midair collision with a paraglider, over Fulshear, Fort Bend County, Texas. The sole pilot onboard each aircraft received fatal injuries.

https://aviation-safety.net/wikibase/271054

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi jälleen kerran käännösvirhe. Näitä virheitä on silloin tällöin. Nuorempi polvi ei osaa enää ranskaa ja nuo eject-alkuiset sanat tuottavat kepposen. Lienevät sinkoutuneet ulos.... Alkuperäinen uutinen ranskaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus takavuosina muistan nähneeni Neuvostoliittolaisesta koelentäjästä kertovan "isänmaallisen" filmin jossa kyseinen herra suoritti heittoistuin hypyn MI-4:sta. Ensin räjäytettiin päärottorin lavat pois ja sitten vedettiin kahvoista. Seuraavaksi oli kuvaa arolta jonne hyppy päättyi onnellisesti. Löytyisikö jostakin palvelusta ?

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minutes ago, Sippo Nevalainen said:

Joskus takavuosina muistan nähneeni Neuvostoliittolaisesta koelentäjästä kertovan "isänmaallisen" filmin jossa kyseinen herra suoritti heittoistuin hypyn MI-4:sta. Ensin räjäytettiin päärottorin lavat pois ja sitten vedettiin kahvoista. Seuraavaksi oli kuvaa arolta jonne hyppy päättyi onnellisesti. Löytyisikö jostakin palvelusta ?

Sippo

No, pikaisen guuggelisession tuloksena löytynyt video, josta aika hyvin selviää millä periaatteella homma toimii. Asiallista äijämeininkiä. Jokohan Venäjällä saa tällaisiakin lentoja ostettua soopivalla summalla.. ::)?

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kamov 52:ssa on myös heittoistuimet. Ja olikos Eurocopter Tigerissä myös systeemi joka ampuu koko kabiinin irti vai oliko se vain James Bond fiktiota?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation-safety.netin mukaan tämä Madagaskarin onnettomuuskopteri oli Aerospatiale AS 350B2 Ecureuil. Tämä tieto vahvistaa ettei heittoistuimella ole poistuttu vaan muuten.

Kovakuntoinen poliisiministeri kertoi tiedotusvälineille uimareissun tapahtuneen ilman pelastusliivejä mutta istuinta kelluntavälineenä käyttäen. Puuskittainen tuuli oli hänen mukaansa tehnyt kopterille kepposet ja taisi lähteä lentäjältä homma siksi lapasesta. Hänen lausunnosta lienee lupa myös päätellä, että poistuminen on tapahtunut veteen suistumisen jälkeen.

Surullinen tapaus; pelastajista tuli pelastettavia ja vain kaksi selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys Ylen uutiseen : "4.12. klo. 23.12: Jutusta poistettu kohta, jossa mainittiin selvinneiden käyttäneen heittoistuinta. Turmasta selvinneet onnistuivat turman sattuessa pelastautumaan ulos helikopterista. "

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teksasin ja Meksikon rajamailla laittomien maahanmuuttajien edelleenkuljetusta lentokoneella harrastanut teksasilainen mies oli ilmeisesti pakannut vm. 1963 Piper Cherokee 235:een liikaa populaa - jutussa puhutaan kuudesta matkustajasta nelipaikkaisessa koneessa- ja liian vähän polttoainetta, koska kone putosi Teksasin erämaahan, matkustajat loukkaantuivat vakavasti ja mies itse sai vammoja päähänsä, jutussa mainitaan että mahdollisesti  toinen silmä meni, mutta mies juoksi karkuun eikä häntä ole tavattu.

Mies on kuitenkin poliisin vanha tuttu ja henkilöllisyys on tiedossa, artikkelissa on kuvakin. Ja muutama syyte odottaa.

Lainaa

An airplane carrying smuggled migrants crashed in the West Texas desert and the pilot — a Texas man — ran from the site, abandoning severely injured passengers, according to the Presidio County Sheriff’s Office. And he’s still at large.

Carrying six passengers, the four-seat aircraft was under-fueled and overloaded, investigators said. Extra weight, plus low fuel, helped bring the plane down north of the Presidio Lely International Airport around 3:50 p.m. on Dec. 30.

Presidio sits on the Texas-Mexico border near Big Bend National Park, about 60 miles south of Marfa.

https://www.yahoo.com/news/overloaded-human-smuggling-plane-crashes-222358110.html?.tsrc=fp_deeplink

https://aviation-safety.net/wikibase/272863

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Teksasin ja Meksikon rajamailla laittomien maahanmuuttajien edelleenkuljetusta lentokoneella harrastanut teksasilainen mies oli ilmeisesti pakannut vm. 1963 Piper Cherokee 235:een liikaa populaa - jutussa puhutaan kuudesta matkustajasta nelipaikkaisessa koneessa- ja liian vähän polttoainetta, koska kone putosi Teksasin erämaahan, matkustajat loukkaantuivat vakavasti ja mies itse sai vammoja päähänsä, jutussa mainitaan että mahdollisesti  toinen silmä meni, mutta mies juoksi karkuun eikä häntä ole tavattu

Kohtuu kasassa on pysynyt piperi kuitenkin. Eipä aivan paha maastokaan-AVvXsEjQ-giDWi_mUXnbpwPUY7Lj3AMZ_PYHqsJEcRHETsi35GEBXVNiJBn1REHVY9Ck7dLhLz3cUJxLBQfZDhzQY3AQfEymkxdmD_iWt2mHaX8_P6eW0enixLTKVLH8uxcG06K_PEAbpvnhzolegvXmoCfFO3dsDTgZknE8DyjeN2F1aMNQQubADk7LNwlK9g=s1420

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä oli onni onnettomuudessa. Lentäjä joutui tekemään moottorivian takia pakkolaskun jossa kone päätyi junaradalle lähellä Los Angelesia. Paikalle tulleet poliisit saivat lentäjän vedettyä ulos koneesta (C172) vain hetkeä ennen kuin pikajuna ajoi koneen ylitse. Koneesta tuli kasa romua.

Tapauksesta aluksi näytettyyn videoon on nyt lisätty haastatteluja jne, yht.2 min.

https://www.nbcconnecticut.com/news/national-international/small-single-engine-airplane-down-in-pacoima/2687573/

https://aviation-safety.net/wikibase/273962

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
video editoitu
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/10/2022 at 09.31, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tässä oli onni onnettomuudessa. Lentäjä joutui tekemään moottorivian takia pakkolaskun jossa kone päätyi junaradalle lähellä Los Angelesia. Paikalle tulleet poliisit saivat lentäjän vedettyä ulos koneesta (C172) vain hetkeä ennen kuin pikajuna ajoi koneen ylitse. Koneesta tuli kasa romua.

Tapauksesta aluksi näytettyyn videoon on nyt lisätty haastatteluja jne, yht.2 min.

https://www.nbcconnecticut.com/news/national-international/small-single-engine-airplane-down-in-pacoima/2687573/

https://aviation-safety.net/wikibase/273962

 

 

Lentäjän ja lennonjohdon välinen radioliikenne:

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosimallin 1949 Cessna 195 yritti pakkolaskua moottoritielle Floridassa, mutta siipi osui kuorma-autoon ja kone päätyi katolleen tienposkeen. Kyydissä olleet 2 henkilöä selvisivät vähäisillä vammoilla. Ks. kuva.

Lainaa

The Cessna 195 force landed on the I-95 (Northbound) following a loss of engine power. A wing collided with a tractor trailer, causing the aircraft to overturn into a tree line next to the road. Minor injuries to two aboard.

https://aviation-safety.net/wikibase/274965

https://www.yahoo.com/news/fhp-2-injured-small-plane-214034955.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään