Tarmo Kallio

Vanhan läppärin nopeutus

9 viestiä aiheessa

Minulla on toisena PC-koneena vanha Asus läppäri. Prossu on Intelin T4500. Muistia on 3 GB. Ja hidas 5400 rpm kiintolevy. Käyttöjärjestelmä on Windows 7- 64bit. Koneessa on SDHC muistipaikka.

Läppäri on ollut tuskastuttavan hidas verrattuna pöytäkoneeseen, jossa käyttis on nopealla SSD-levyllä. Harkitsin uutta SSD-levyä läppäriin. Vaihto olisi ilmeisesti mahdollinen. Läppärin mukana ei tullut Windowsin asennus- DVD- levyä. Joten joutuisin ostamaan W7-64bit-FI ohjelman. Olen aikaisemmin kokeillut Readyboostia huonoin tuloksin. Muistikortti on ollut ennen liian hidas.http://fi.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost.

Ostin tänään nopeimman mahdollisen SD-kortin, mitä kaupasta löytyi. Nopeampiakin olisi, mutta ei löytynyt hyllystä. Ja hintakin olisi ollut liikaa. Koko on 32 GB. Lukunopeus on 80 MB/S ja kirjoitusnopeus 40 MB/s. Takuuta on 10 vuotta. Alustin kortin exFAT muotoon.

Windows hyväksyi kortin heti Readyboost-käyttöön. Ja varasi kortista 29,8 Gt. 5,81 Mt jäi vapaaksi. Kone nopeutui selvästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Readyboost kokeilu on aikaisemmin tyssännyt minulla muistikortin epäsopivuuteen. Varmasti lähinnä muistin nopeuteen. Windows on ilmoittanut, että USB-tikku...ym. ei ole Readyboost kelpoinen. Tuli kokeiltua silloin kumminkin ja kone toimikin jonkun aikaa nopeammin, kunnes "kaatui" johonkin virheeseen. Muistikortin poistaminen auttoi tietenkin.

Nyt Windows hyväksyi uuden kortin mukisematta. Ja ehdotti Readyboost käyttöön 29,8 Gt kortista. Periaatteessa tuohon tilaan mahtuu kaiketi koko Windows 7. Kun katson tehtävienhallinnan resurssienvalvonnasta ja sieltä levyt, niin konetta räplättäessä Readyboost (F) levy on kovassa käytössä.

Alustin kortin tuohon exFAT muotoon. Mitä olen lukenut, niin sen pitäisi olla nopein vaihtoehto. Clusterikokoa en säätänyt itse. Täytyy vielä tutkia sitä.

Toiset vaihtoehdot alustukseen olisivat olleet vanhat FAT32 ja NTFS.

Selvimmin Readyboost nopeutti minulla ainakin koneen käynnistystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Readyboost on eräänlainen cahce jonne windows lataa suosittuja ohjelmia ja käynnistys puolen juttuja. Mut jos yleisesti haluat nopeutta koneeseen niin SSD levyyn siirtyminen olisi hyvä idea. Levyn vaihto tarttee USB-SATA adapterin, jos haluat säilyttää tämänhetkisen windows asennuksen. Markkinoilla on paketteja joissa tulee mukana tarvittavat adapterit ja ohjelmat jne..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Readyboost on eräänlainen cahce jonne windows lataa suosittuja ohjelmia ja käynnistys puolen juttuja. Mut jos yleisesti haluat nopeutta koneeseen niin SSD levyyn siirtyminen olisi hyvä idea. Levyn vaihto tarttee USB-SATA adapterin, jos haluat säilyttää tämänhetkisen windows asennuksen. Markkinoilla on paketteja joissa tulee mukana tarvittavat adapterit ja ohjelmat jne..

Koneeni vaikuttaa nyt varsin hyvältä ja nopealta. Jos vaihdan kiintolevyn myöhemmin SSD levyyn, niin teen silloin uuden puhtaan asennuksen.

W7-64bit FI OEM maksaisi 99 euroa Jimmsillä. Minulla on vastaava asennus- DVD, jonka ostin aikoinaan pöytäkoneeseen. Olen myös ostanut tämän Asus läppärin uutena. Pystynkö jotenkin siirtämään läppärin nykyisen Windows lisenssin SSD asennukseen, Jos käytän asennuksessa pöytäkoneen DVD levyä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koneeni vaikuttaa nyt varsin hyvältä ja nopealta. Jos vaihdan kiintolevyn myöhemmin SSD levyyn, niin teen silloin uuden puhtaan asennuksen.

W7-64bit FI OEM maksaisi 99 euroa Jimmsillä. Minulla on vastaava asennus- DVD, jonka ostin aikoinaan pöytäkoneeseen. Olen myös ostanut tämän Asus läppärin uutena. Pystynkö jotenkin siirtämään läppärin nykyisen Windows lisenssin SSD asennukseen, Jos käytän asennuksessa pöytäkoneen DVD levyä?

Pitäisi olla mahdollista jos läppärissä on tarvittava tarra kertomassa lisenssistä Windowssille.

Ps. kiintolevyllä on mahdollisesti piilossa asennus tiedostot jos haluaa uudelleen asentaa Windowssin. Joten kloonaamalla sen ei tarvitse hankkia erillistä asennusmediaa jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse maksaa 99euroa, vaan voit käyttää olemassa olevaa DVD levyä ja product keytä läppärin pohjassa olevasta tarrasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos se avain on hukassa, niin netistä löytyy ohjelmia joilla sen voi selvittää. Myös aktivoinnin voi "varmuuskopioida" ja siirtää uuteen asennukseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos se avain on hukassa, niin netistä löytyy ohjelmia joilla sen voi selvittää. Myös aktivoinnin voi "varmuuskopioida" ja siirtää uuteen asennukseen...

Tarra on kyllä jossakin. Taisi olla manuaalipussissa, tai läppärissä akun alla. Pohjassa se ei muistaakseni ole. En nyt pysty tarkistamaan. En ala mitään "vippaskonsteja" käyttämään. Windowsin avainnumero taitaa olla jopa katsottavissa siinä ikkunassa, jossa on Windowsin järjestelmäluokituksen arvosanat. Tai paremminkin numerot. Joskus klikkasin jostain siinä ja sitten luki tuotetunnus. En pysty tarkistamaan. Nyt olen iPadin varassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivitän tilannetta. Microsoft Product key tarra oli kumminkin läppärin pohjassa. Kone on toiminut yllättävän nopeasti Readyboostmuistin kera.

Ei ole tarvetta nyt SSD-levylle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään