Jan-Erik Andelin

Saksalaisia koneita Pellingissä 1918

5 viestiä aiheessa

Mistä löytyisi tietoja saksalaisten lentäjien osallisuudesta vuoden 1918 sotatapahtumiin Pellingissä, tai muualla Itä-Uudellamaalla? Perimätietojen mukaan olisivat operoineet jäältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perusteos taitaa olla Aarne Bremerin Ilmavoimien osallistuminen Suomen vapaussotaan vuonna 1918. Muistaakseni saksalaiset suorittivat yhteyslentoja Tallinnasta käsin. Pari konetta taisi tehdä kaputin ja lentäjät palasivat jäätä pitkin kävellen Tallinnaan, jos nyt oikein muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K.W.Janarmon Varhaisilmailumme vuodelta 1963 sisältää paljon tuon ajan sotilaslentotoiminnasta Suomessa. Tämän löysin koskien kysymystäsi:

 

k_w_janarmo_varhaisilmailumme_s_95__kopio.jpg.d0d305f11b73b734ac9293db070828cc.jpg

 

edit: aiheeseen myös liittyen, sillä saksalaiset käyttivät Hermannin lentoasemaa.

 

Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2009/3: Heikkinen Raimo/Hermannin lentoasema 1914-1919 Ensimmäisen maailmansodan aikana Suomi oli sotilaspoliittisesti tärkeä Pietarin puolustukselle. Helsinkiin sijoitettuja laivasto-osastoja turvaamaan perustettiin Hermannin kaupunginosaan lentoasema. Kertomus aseman synnystä, toiminnasta ja alasajosta 1914-1919.

 

Jukka

>k_w_janarmo_varhaisilmailumme_s_95.jpg.92880629131cb19ce225dd1f8dadca91.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sentään ollut mukana mutta isoisäni oli veljensä kera tuolla, tiesi ilmailuinnostuksestani ja olettaisin että olisi kertoillut jos suurempaa ilmailutoimintaa olisi tuolla tapahtunut.Vaikkei muutoin kaikista tapahtumista kertoillutkaan.

Laitanpa sinulle privaattiviestiä mistä voit kysellä tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremerin kirjan mukaan Fl.-Abt. 16 teki ensimmäisen lennon maaliskuun 3. paivä, kun Hauptmann von Liebermann laskeutui Timmerholman edustalle. Seuraavat lennot tehtiin 8., 10., 13. ja 15. päivä. 15.3.1918 Uffz. Schopkowski toi suomalaisen matkustajan, mutta laskussa koneen suksi murtui. Saattokone laskeutui myös, mutta lentoonlähdossä se sai kaasutinpalon ja paloi kokonaan pakkolaskun jälkeen. Lentäjät pääsivät takaisin Tallinnaan vasta viikon päästä. Koneet olivat ilmeisesti DFW C.V -tyyppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään