Peter Lord

AN-2 Lennuklubi Helsinki: Venäläistä rulettia ihmisten hengellä

174 viestiä aiheessa

Aloitetaanpa katsaus AN-2 Lennuklubi Helsingin toimintakulttuuriin katsomalla video.  Jota en suosittele lentopelkoisille.

Laittaisitko lapsesi tai vanhempasi tuon pilotin kyytiin?

 

Antonov AN-2 lentokone on ns. Annex 2-lentokone jolle ei EASA-aikana myönnetä lentokelpoisuustodistusta. Sen sijaan koneelle voidaan hakea yksittäisen EASA-maan ilmailuviranomaiselta erityinen "Lupa ilmailuun, Permit to Fly".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Trafi on tänään vahvistanut, että ylläolevassa kuvassa näkyvän, Malmilta käsin operoivan Antonov AN-2 LY-ABY:n (Trafin myöntämä) lupa ilmailuun Suomessa on päättynyt syksyllä 2013.  Tämän estämättä yhdistys "AN2 Lennuklubi Helsinki" harjoittaa koneella jatkuvaa ansiolentotoimintaa.

 

Jos koneella ei ole lupaa ilmailuun, ei myöskään vakuutusyhtiö ole velvollinen korvaamaan lentotoiminnassa aiheutuvia vahinkoja.

 

Viimeksi Malmi Fly-in:in aikaan toukokuussa 2014 LY-ABY lennätti maksavia matkustajia.  Usean silminnäkijän yhtäpitävän kertomuksen (ja matkustajan haastattelun) mukaan lennosta rahastettiin maksu koneen ovella henkilöiltä, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä.

 

Lennuklubi on ns yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon rekisteröity yhdistys, joka saisi lennättää ainoastaan yhdistyksen jäseniä omakustannushintaan.  Yhdistyksen sääntöjen mukaan jäseneksi liitytään kirjallisella hakemuksella, jonka yhdistyksen hallitus kokouksessaan hyväksyy (vrt. DC3-yhdistys).  Tämän jälkeen jäsen voisi osallistua yhdistyksen järjestämälle yksityislennolle.

 

Tosiasiassa yhdistys toimii toisin.  Se harrastaa ansiolentotoimintaa ilman toimilupaa - jollaista se ei koskaan pystyisi edes saamaan. Lukuisista eri syistä. Se myy lennätyksiä koneen ovelta kadun miehille.  Pahaa aavistamaton matkustaja ei kykene arvioimaan toiminnan laillisuutta eikä turvallisuutta.

 

Olen saanut haltuuni yhdistyksen matkalennolta kuvatun videon.  Lennolla oli mukana noin 10 matkustajaa, päällikkönä yhdistyksen nokkamies.  LY-ABY-kone lensi stratuspilvissä noin 200 ft korkeudessa. Alla kuvakaappaus tältä lennolta.  Videon voit katsoa ylempänä olevan linkin kautta YouTubesta,

 

[ attachment removed / expired ]

Kuvakaappaus LY-ABY:n VFR-jäsenlennolta

 

EASA-valtioissa omaksutun kannan mukaisesti AN2:ssa tarvitaan 2 tyyppikelpuutettua ohjaajaa kun koneella kuljetetaan ihmisiä, pois lukien laskuvarjohyppylennot.  Eräässä Jämi Fly-In:issä Trafi maadoitti koneen juuri tstä syystä. Sen jälkeen muutamat pilotit ovat käyneet Liettuassa hankkimassa AN2 co-pilot -"tyyppi"kelpuutuksen, jota ei ole kuitenkaan merkitty lentäjien lupakirjoihin eikä myöskään Trafi ole kyennyt päättelemään, mikä on koulutuksen luonne, status ja laatu.

 

Yhdistyksen lennoista ei ole tapana tehdä lentosuunnitelmia.  Malmilta poistuttaessa Nokan tai Degerin kautta kukaan ei tiedä, minne mennään ja mitä tapahtuu.  Kone matkustajineen ei ole tällöin minkään etsintä- eikä pelastuspalvelun piirissä.

 

 

Yhdistyksen taannoisella lennolla Pudasjärven Fly-in:issa pari kesää sitten koneen perämies oli juovuksissa ja nautti sekä tyrkytti jokaiselle koneessa olevalle mukanaan olleesta pullosta konjakkia.

 

2014 toukokuisen Malmi Fly-in:in aikana lennetylle lennolle kerättiin kentältä maksavia matkustajia ja perämiehen paikalle istutettiin terassilta noudettu, alkoholia nauttinut ilmailuhenkilö, jolla ei varmasti ollut AN2-tyyppikelpuutusta.

 

Suosittelen, että kukaan elämäänsä kunnioittava henkilö ei osallistu koskaan eikä missään olosuhteissa AN2 Lennuklubi Helsinki:n lennoille, koska yhdistyksen johdolta ja koneen päälliköltä nähtävästi puuttuu sekä kyky että halu lentoturvallisuudesta annettujen määräysten noudattamiseen. Yhdistyksen "turvallisuuskulttuuria" voidaan luonnehtia lähinnä onnettomus- ja katastrofihakuiseksi.  Yhdistys rikkoo lentotoiminnassaan OPS M1-1 määräyksiä huomattavan monilta osin.

 Esko Lähteenmäkeä lainten: "Onnettomuus on hyvin valmisteltu, lento sen sijaan ei."

 

Yhdistys ei ole pitänyt vuosiin  laillisesti kokoon kutsuttua eikä päätösvaltaista, yhdistyslain ja PRH:n vahvistamien sääntöjen mukaista vuosikokousta, jossa jäsenet olisivat olleet läsnä ja valinneet yhdistykselle hallituksen.

Hallussani olevien tietojen ja dokumenttien mukaan yhdistys on rahastanut lennoista ja muista palveluista jäseniltään huimia summia, ja maksuja on maksettu joskus yhdstyksen tilille ja hyvin usein puheenjohtajan henkilökohtaisille pankkitileille.

 

Kiusalliseksi asian tekee se, että klubin kone on rekisteröity Liettuassa ja sen päällikkö lentää Australian ilmailuviranomaisen myöntämällä lentolupakirjalla.  Suomessa ei päällikkö ole täyttänyt vuosiin medikaalin myöntämisen edellytyksiä. Ehkäpä Australiassa on eri vaatimustaso? Liettuaan on pitkä matka ja Australiaan vielä pidempi. Siksi Trafi on voinut lähinnä esittää kirjallisia pyyntöjä ja ultimaatumeita koneen omistajalle - johin tämä on suhtautunut ilmeisen välinpitämättömästi.

 

Ehdotan että ilmailijayhteisö ottaa selvän pesäeron tällaisen luokattomuudessaan täysin ainutlaatuiseen toimintaan.  Toivon myös että Finavia ryhtyy tarvittavin toimenpiteisiin koneella lentämisen estämiseksi.

 

Peter Tähtinen

 

 

PS

 

Perehdyin klubin AN2-lentämiseen ilmailutoimittajan roolissa jo vuonna 2008.  Taustatöitä tehdessäni minulle selvisi, että tuolloinen ES-rekisterissä oleva kone lensi täysin luvatta Suomessa.  Sillä ei ollut Trafilta mitään lupaa ilmailuun vaan pelkästään lupa lentää Viron ilmatilassa - eikä koneen miehistö täyttänyt rekisteröintivaltion ohjaamomiehistön  koulutus- eikä koostumusvaatimuksia.  Viron CAA edellytti kahta JAR FCL-määräysten mukaisesti tyyppikoulutettua ohjaajaa, joilla tulisi olla lisäksi MCC-ohjaamoyhteistyökoulutus.

 

Kostoksi siitä, että "olin sekaantunut asioihin jotka eivät minulle kuulu" kerhon nokkamies järjesteli ulkomailta käsin kaverinsa avustuksella tekaistun ilmiannon Trafin medikaaliyksikölle allekirjoittaneesta väittäen että allekirjoittanut "käyttää rauhoittavia ns.kolmiolääkkeitä ja hänellä on itsetuhoisia ajatuksia".  Kirjoitin tästä tapahtumasta taannoin jutun SIIVET-lehteen. Trafi ei mennyt halpaan, mutta tämä Australian paluumuuttaja yhä rehvastelee tilaisuuden tullen hovilleen oveluudestaan kuinka tällainen ilmianto saatiin aikaiseksi hänen ollessaan Australiassa...  ja lopulta eräs asiasta ensi käden tietoa saanut taho ilmaisi asian myös minulle.  Ja minä Trafille.

 

PS.PS.

Arkistoista löytyi sanatarkka sitaatti Trafille tehdystä ilmiannosta. Ote kirjoittamastani SIIVET-lehden kolumnista "Jalat tukevasti ilmassa":

 

"LÄÄKETIETEELLINEN KELPOISUUTENNE ILMAILULUPAKIRJAN HALTIJAKSI

 

Trafi Ilmailulääketieteen yksikön johtava ilmailulääkäri Kari Antila on tutustunut saamaamme kirjalliseen ilmiantoon, jossa väitetään Teidän käyttävän rauhoittavia nk. kolmiolääkkeitä ja omaavan itsetuhoaikomuksia. Teidän tulisi toimittaa Trafi Ilmailulääketieteen yksikköön oma kirjallinen vastine tähän ilmiantoon”.

 

Pyysin ja sain Trafilta kopion ilmiannosta.  Oli hupaisaa luettavaa. Sanatarkka sitaatti tästäkin:

 

”Viite: Siivet-lehti 1/2010

 

Ihmettelen suuresti tätä Petteri Tähtisen sooloilua, koska hän käyttää rauhoittavia nk. kolmiolääkkeitä, lisäksi hänellä on itsetuho aikomuksia.

 

Miten on mahdollista, että tällainen henkilö voi harrastaa ilmailua =?

Olisiko syytä tarkastella tämän henkilön taustoja vähän tarkemmin =?

Terveisin;

 

asiaa sivusta seurannut;

Juha Hokkanen” (ilman allekirjoitusta)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistojen kätköistä kaksi aiheesta v 2008 syntynyttä sähköpostia

 

 

Ote kirjeenvaihdosta Trafin virkamiesten kesken

[ attachment removed / expired ]

 

Allekirjoittaneen saama viesti Viron CAA:lta

[ attachment removed / expired ]

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan sitten Viron Liettuan viranomaiset tulevat paikalle maadoituskaapelin kanssa, EU:ssa kun ollaan?

 

 

"Heikommat ne pyörtyy ja kirjoittelee lehtiin, ne on musta naivia ihmisiä"  (Simo Salminen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan täällä Suomenmaassa toinenkin An2, joka pitää majaansa Hyvinkäällä. Tällä yksilöllä on tietojeni mukaan voimassa olevat luvat ilmailuun, sekä koulutettu miehistö huolto-organisaatioineen. Tämä yksilö on tosin Eestin rekisterissä ja konetta huoltaa ja operoi eestiläinen henkilökunta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan täällä Suomenmaassa toinenkin An2, joka pitää majaansa Hyvinkäällä. Tällä yksilöllä on tietojeni mukaan voimassa olevat luvat ilmailuun, sekä koulutettu miehistö huolto-organisaatioineen. Tämä yksilö on tosin Eestin rekisterissä ja konetta huoltaa ja operoi eestiläinen henkilökunta.

 

Paljon mahdollista että kaikki on kunnossa Hyvinkäällä; kone itsessäänhän on yksi luotettavimpia lentämiskoneita mitä on karkeaan käyttöön valmistettu. 

Mnulla ei ole tietoa koneen vaiheista, käytöstä eikä huolloista sen jälkeen kun Erkki määrättiin palauttamaan kone omistajalleen Hyvinkäälle.

 

 

Mikäli tarkoitat kuvan konetta, niin muistikuvani mukaan Lennuklubi lensi juurikin tällä hyvinkääläisomisteisella yksilöllä ennen kuin joutui luopumaan siitä omistajan käskystä.

[ attachment removed / expired ]

 

Juuri tästä yksilöstä ja sillä harjoitetusta lentotoiminnasta kävin vuonna 2008 kirjeenvaihtoa Eestin ilmailuviranomaisen kanssa ja tuolloin Eestistä ilmoitettiin että koneella ei ole (EDIT: siis ollut tuolloin v.2008 ) lentokelpoisuustodistusta vaan ainoastaan virolainen Permit To Fly - joka on voimassa vain Viron rajojen sisäpuolella.  Tämän totesi (tuolloin, v 2008) myös Trafi. Hyvinkään koneen omistaja T oli tuolloin minuun yhteydessä ja ilmoitti että hän "on saanut tarpeekseen" ja "ottaa koneensa pois Erkiltä".  Kuten ottikin. Asiaa ei ainakaan helpottanut se että Lennuklubi ei minulle kerrotun mukaan ollut maksanut siitä koneesta sen omistajalle lainkaan sopimukseen perustuvia käyttökorvauksia.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän antaa ilmailun viranomaisvalvonnasta ja harrasteilmailusta yleensä Suomessa hienon kuvan.

 

Toiset äijät vetelee keveillä ja vähemmän keveillä koneilla tonttiin minkä suinkin ehtivät, ja toiset verbaalisesti lahjakkaimmat kirjoittelee suuraakkosilla lehtiin!

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän antaa ilmailun viranomaisvalvonnasta ja harrasteilmailusta yleensä Suomessa hienon kuvan.

 

Toiset äijät vetelee keveillä ja vähemmän keveillä koneilla tonttiin minkä suinkin ehtivät, ja toiset verbaalisesti lahjakkaimmat kirjoittelee suuraakkosilla lehtiin!

 

Näemme siis että ilmailussakin on edustettuna erilaisia lahjakkuuksia. En haluaisi olla todistamassa sitä, kuinka röyhkeydellä voidaan selvitä vuodesta toiseen määräyksiä ja fysiikan lakeja uhmaten. 

 

Voisitko Jarmo ystävällisesti täsmentää, mikä on se nyt puheena olevassa asiassa havaitsemasi merkittävin epäkohta josta haluat viestittää?  Minkä asian haluaisit olevan toisin?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän antaa ilmailun viranomaisvalvonnasta ja harrasteilmailusta yleensä Suomessa hienon kuvan.

 

Toiset äijät vetelee keveillä ja vähemmän keveillä koneilla tonttiin minkä suinkin ehtivät, ja toiset verbaalisesti lahjakkaimmat kirjoittelee suuraakkosilla lehtiin!

 

 

 

 

 

 

 

Puolusteletko tuota klubin toimintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Puolusteletko tuota klubin toimintaa?

 

Minä en "puolustele" mitään, vaan ihmettelen, mikä nyt on vikana.

 

Valvontaa suorittavat tässä maassa viranomaiset.

 

Suuraakkosten kirjoittamisen sijaan olisi syytä kirjelmöidä ensisijaisesti nimenomaan virallisten valvojien suuntaan.

 

Kuten sanoin, tämä(kin) antaa Suomen harrasteilmailusta ja sen käytännöistä kummallisen kuvan. Pitäisiköhän se lopettaa määräajaksi tyystin?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä keittiönurkassa, onkohan tämä niitä asioita joista ei pitäisi puhua, ei ainakaan kirjoitella foorumille.Kohtapa joku kirjoittaa että tänä on jonkun annexin mukaan täysin hyväksyttyä, ainakin pitäisi hyväksyä ja pulinat pois.Pitäähän sitä.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä keittiönurkassa, onkohan tämä niitä asioita joista ei pitäisi puhua, ei ainakaan kirjoitella foorumille.Kohtapa joku kirjoittaa että tänä on jonkun annexin mukaan täysin hyväksyttyä, ainakin pitäisi hyväksyä ja pulinat pois.Pitäähän sitä.....

 

Minusta näyttää tosiaan siltä, että Suomen harrasteilmailu lopetetaan nyt täten ainakin vuodeksi.

 

Sinä aikana valvovat viranomaiset vaihdetaan tai uudelleenkoulutetaan, ja harrastajakunta perehtyy samoin siihen, millä ja miten heitä säännellään ja mitä valvontasäännöstöllä tarkoitetaan.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en "puolustele" mitään, vaan ihmettelen, mikä nyt on vikana.

Valvontaa suorittavat tässä maassa viranomaiset.

Suuraakkosten kirjoittamisen sijaan olisi syytä kirjelmöidä ensisijaisesti nimenomaan virallisten valvojien suuntaan.

Kuten sanoin, tämä(kin) antaa Suomen harrasteilmailusta ja sen käytännöistä kummallisen kuvan. Pitäisiköhän se lopettaa määräajaksi tyystin?

 

Jos asia ei auennut vielä, sallinet täsmennyksen.

 

Kun "kadun mies" saapuu esim. Malmin lentokentälle, hän näkee siellä kaksi isoa konetta, DC-3:n ja AN-2:n.

Kadun mies saattaa olla kiinnostunut ostamaan lennätyksen. Jommalta kummalta.

Kadun miehellä ei ole yleensä edellytyksiä arvioida, onko kone ja lennätys turvallinen vai ei.

Häönelle saatetaan hyvinkin tarjota "ad hoc" lennätystä AN2:lla.

 

Olen arvioinut DC-3 -lennot hyvin turvallisiksi. Lienee tarpeetonta kertoa, miksi.

Olen arvioinut AN-2 lennot hengenvaarallisiksi. Olen kertonut edellä joitakin syitä, miksi.

 

Pahinta, mitä voisi tapahtua, on se että lentoturvallisuudesta annettuja määräyksiä ja hyvää ilmailutapaa tietoisesti, tahallisesti ja toistuvasti rikkovat henkilöt saisivat aikaa myötä ilmailupiireissä jonkinlaisen sankarin sädekehän.  Lennuklubin toiminnassa ei ole mitään sankarillista. Sen toiminta on ala-arvoista ja häpeäksi koko ilmailualalle.

 

Kerron asiasta tällä foorumilla siksi että lukijat saavat asioista objektiivisen kuvan ja osaavat varoa ja karttaa ko. klubia.

On erittäin todennäköistä, että ennemmin tai myöhemmin on edessä Suomen harrasteilmailun synkin onnettomuus jos tällainen toiminta saa jatkua.  Vaikka Duudsonit ovatkin jonkinlaisia kansallissankareita siellä Seinäjoella, ei tällaisia "sankareita" joukkoomme tarvita.    Ei Malmilla, ei muuallakaan.

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä keittiönurkassa, onkohan tämä niitä asioita joista ei pitäisi puhua, ei ainakaan kirjoitella foorumille.Kohtapa joku kirjoittaa että tänä on jonkun annexin mukaan täysin hyväksyttyä, ainakin pitäisi hyväksyä ja pulinat pois.Pitäähän sitä.....

 

 

Noolisokositten noille lennoile menevillä oikeustietää missä jamassa asiat  ovat? Tässä tilanteessa  periaateessa vaarannetaan ihmisiä noilla lennätyksillä.Jos onnetomuus sattuu  siinä mukana olevat   ovat sitten heikoilla noiden vastuu kysymysten osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisiko sitten noille lennoille menevillä oikeus tietää missä jamassa asiat  ovat? Tässä tilanteessa  periaatteessa vaarannetaan ihmisiä noilla lennätyksillä. Jos onnettomuus sattuu,  siinä mukana olevat  ovat sitten heikoilla noiden vastuukysymysten osalta.

 

 

Juuri niin. 

 

Vastuukysymykset sinänsä ovat selvät mutta vastuun kantajan maksukyky ei.

 

Vaikka koneella olisi EU-asetuksen edellyttämä vakuutusturva, mutta jos koneella lennetään sen ollessa soveltumaton ilmailuun (ts jos lupa ilmailuun puuttuu) tai jos ohjaaja osoittaa lentämisessään törkeätä tuottamuksellisuutta (voitte arvioida asian tilaa omin silmin avausviestin videolta)  ei useiden vakuutusyhtiöiden soveltamien vakuutusehtojen mukaan vakuutusyhtiö ole korvausvelvollinen.  Tällöin matkustajan vammautuessa tai kuollessa ei vakuutusyhtiö välttämättä maksa senttiäkään onnettomuudessa vammautuneelle eikä onnettomuudessa kuolleen omaisille.  Yksityislennon ollessa kyseessä on koneen päälliköllä ja omistajalla rajoittamaton vastuu.  Vaikka lähtökohtaisesti olisikin kyse ilman toimilupaa suoritettavasta ansiolennosta, ei lentoon voida soveltaa sellaista sopimusta jolla päällikön ja omstajan vastuu olisi alhaisempi kuin yksityislennoilla.

 

Yleisen elämänkokemuksen perusteella voinen olettaa, että tässä tapauksessa vastuuseen joutuvalla taholla ei olisi sellaista varallisuutta tai tuloa, jolla voitaisiin osaksikaan kattaa syntyvää korvausvastuuta.  Lennuklubin ja sen omistajatahon kassavirta kun koostuu lähinnä lennätystuloista, jäsenmaksuista sekä Malmin lentoaseman liepeillä harjoitettavasta autokorjaamotoiminnasta.  Viime mainitun laajuudesta ja tuloksellisuudesta en osaa sanoa mitään koska korjaamoyrittäjä ei ole katsonut tarpelliseksi harjoittaa liiketapahtumien kirjaamista kirjanpitoon.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaisiko verottajaa kiinnostaa, tämän nokkamiehen hämärät bisnekset? Tälläsestä välinpitämättömyyksistä pitäisi näille vastaaville henkilöille jotain sanktion tynkää antaa, koska ihmishengillä leikkiminen ei todellakaan ole hyvä asia. Lisäksi ei tämä anna kovinkaan hyvää kuvaa ilmailupiireistä ulkopuolisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen arvioinut DC-3 -lennot hyvin turvallisiksi. Lienee tarpeetonta kertoa, miksi.

Olen arvioinut AN-2 lennot hengenvaarallisiksi. Olen kertonut edellä joitakin syitä, miksi.

 

Peter Tähtinen

 

UGH! Peter on puhunut. DC-3 hyvä, AN-2 paha. No questions asked. Mihin viranomaista enää tarvitaan, Peter on puhunut! Puusta katsomalla DC ja AN - touhu on ihan sitä samaa, ainoastaan AN:n kippari ei ole Peterin kaveri SIL:n hallituksen puheenjohtajana.

 

Ei todellakaan ole tarpeetonta kertoa miksi; kerro toki mikä tekee asiallisesti samanlaisesta kaupallisen ilmakuljetuksen määrysten kiertämisestä niin erilaista riippuen siitä lentääkö sitä konetta SIL:n puheenjohtaja vai SIL:n jäsen?

 

Kai se on se hallituksessa asuva viisaus.

 

MMe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UGH! Peter on puhunut. DC-3 hyvä, AN-2 paha. No questions asked. Mihin viranomaista enää tarvitaan, Peter on puhunut! Puusta katsomalla DC ja AN - touhu on ihan sitä samaa, ainoastaan AN:n kippari ei ole Peterin kaveri SIL:n hallituksen puheenjohtajana.

 

Ei todellakaan ole tarpeetonta kertoa miksi; kerro toki mikä tekee asiallisesti samanlaisesta kaupallisen ilmakuljetuksen määrysten kiertämisestä niin erilaista riippuen siitä lentääkö sitä konetta SIL:n puheenjohtaja vai SIL:n jäsen?

 

Kai se on se hallituksessa asuva viisaus.

 

MMe

 

Hyvä Matti Metso, tai millä nimellä nyt haluatkin esiintyä; Ilkka, Harri, Ville ... Ihan sama.,

 

Luetun ymmärtäminen on oma taitolajinsa.  Retoriikan hallinta toinen. Silloin kun et voi kiistää sanoman substanssia, yritä kysenalaistaa sanoman tuojan vaikuttimet.

 

Jos haluaisin tarjota esim. lapsilleni tai lapsenlapsilleni ilmailuelämyksen lennätyksen muodossa, valintani kääntyisi em. 2 koneesta 10 - 0 DC-3:n puolelle koska

 

1. Konetta lentää 2 kokenutta liikennelentäjää joilla on vakioidut ohjaamoyhteistyömenetelmät (ei siis perinteisiä call-outeja "Gear up - flaps up -shut up") ja pakkotilannemenetelmät

2. Konetta huoltavat ammattitaitoiset mekaanikot (eikä  koneeseen esim asenneta pitkin maakuntia lojuvista romukoneista salaa kannibalisoituja osia)

3. Lennolla noudatetaan lentosääntöjen mukaisia minimilentokorkeuksia

4. Lennolla noudatetaan VFR-lennon säämiminimääräyksiä

5. Yhdistyksen kirjanpito on asianmukaisesti hoidettu

6. Taustayhdistys noudattaa yhdistys- ja kirjanpitolakia

7. Voin luottaa siihen että lennolle lähdettäessä koneessa ei ole kätkettyjä vikoja

8. Voin pitää todennäköisenä, että koneen lentäjät kommunikoivat lennonjohtoelinten ja muun likenteen kanssa eivätkä esim. tule laskuun valvotulle lentopaikalle puhumatta sanaakaan ennen laskua lennonjohdon kanssa

9. Matkalennolle lähdettäessä lennosta tehdään lentosuunnitelma ja matkustajalettelo jää talteen myös lähtökentälle (Malmilla esim. kenttäpäivystykseen)

10. Maassa liikehdittäessä noudatetaan hyvää ilmailutapaa eikä esim. potkurivirralla kaadeta kumoon viereisessä ruudussa seisovaa lentokonetta.

11. Koneella on voimassaoleva lupa ilmailuun

12. Matkustajilla on varmasti voimassa oleva vakuutusturva

13. Koneen miehistö on lennolle lähdettäessä selvin päin eikä nauti lennon aikana alkoholia

14. Koneen matkapäiväkirjaan perämieheksi merkitty kelpuutettu pilotti on ollut lennon aikana koneessa miehistön jäsenenä

15. Lennon aikana ei perämiehen paikalle päästetä epäpäteviä henkilöitä eikä missään lennon vaiheessa ohjaimia luovuteta miehistöön kuulumattomille

16. Koneessa on kaksi moottoria

17. Toiminta on julkista ja viranomaisen tiedossa

18. Miehistöllä on Trafin myöntämät ilmailulupakirjat ja lääketieteelliset kelpoisuustodistukset

 

Tätä taustaa vasten on koko lailla vähämerkityksistä se, lentääkö konetta "kaverini SIL:n hallituksessa" vai joku muu ilmailun rautainen ammattilainen.  Voin pitää todennäköisenä, että riski joutua onnettomuuteen on varsin pieni ja ennen kaikkea merkittävästi vähäisempi kuin mieleeni tulevassa vaihtoehdossa.

 

12.7.2008 klo 17:35 ostin lapselleni Jämi Fly-IN:issa ilmailu"elämyksen"; yleisölennätyksen paikalle saapuneessa keltaisessa Antonov-koneessa.  Pilotti kertoi paljonko lennätys maksaa ja annoin hänelle käteen pyydetyn rahasumman. Kuittia en saanut. Matkustaja ei saanut lentolippua. Asia ryhtyi vaivaamaan minua lennon jälkeen ja luin lävitse yhdistyksen säännöt,joista ilmeni että olin onnistunut mahdottomassa.  Lapseni oli päässyt lennolle, vaikka hän ei ollut tehnyt kirjallista jäsenhakemusta eikä yhdistyksen hallitus ollut häntä jäseneksi ottanut.  Kun tiedustelin asiaa yhdistyksen puheenjohtajalta tämä kiisti mitään lennätystä koskaan myydyn ja lähetti rahatkin takaisin. Siinäpä vasta reilu kaveri!

 

Ystävällisesti

 

Peter Tähtinen

 

PS. Ymmärtääkseni komenttisi ("Mihin viranomaista enää tarvitaan?") varmasti oikein, kerropa vielä mihin Sinun mielestäsi Antonov-lentotoiminnassa viranomaista tarvittaisiin?  Ja mitä viranomaista ?

 

PS PS Asianajapuolisoni spontaani kommentti : "esitutkintaviranomaista..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter onko tässä nyt sitten viranomaistoiminan rajat tulleet vastaantrafin osalta? meillä on australialaisen  lupakirjan omaava lentäjä lietuassa rekistöröidyssä koneessa toimimassa suomessa  mikä trafin toiminta mahdollisuus kun ei toimita sääntöjen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter onko tässä nyt sitten viranomaistoiminan rajat tulleet vastaan Trafin osalta? Meillä on australialaisen  lupakirjan omaava lentäjä Liettuassa rekisteröidyssä koneessa toimimassa Suomessa. Mikä on Trafin toimintamahdollisuus kun ei toimita sääntöjen mukaan ?

(lainausta hiukan stilisoitu)

 

Hmmm.. Pitäisi kysyä viranomaiselta.

 

Trafi voi ainakin lähettää asianosaiselle kirjeen, vaatia epäasiallisen toiminnan lopettamista jne jne.

 

"Jos ette menettele niin kuin vaadimme, tulemme lähettämään teille uuden kirjeen".

 

ja niin edelleen.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noolisokositten noille lennoile menevillä oikeustietää missä jamassa asiat  ovat? Tässä tilanteessa  periaateessa vaarannetaan ihmisiä noilla lennätyksillä.Jos onnetomuus sattuu  siinä mukana olevat   ovat sitten heikoilla noiden vastuu kysymysten osalta.

 

 

Sarkasmi on todetusti vaikea laji, yritin ja epäonnistuin.Vuodatukseni tarkoitus oli vain todeta että kohta joku herää puolustelemaan tätä toiminta, ainakin vaatimaan luvalliseksi tuo toiminta.

Henkilökohtaisesti olen täysin samaa mieltä Tähtisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso "Hat Off" Peterille ilmeisen vaarallisen - suorastaan järkyttävän - toiminnan esiintuomisesta.

 

Aiemmassa Metson viestissä kun viitattiin PT:n asemaan SIL:n hallituksen jäsenenä, niin voitaneen vain todeta että tässähän PT tekee ilmailuturvallisuustyötä ihan etulinjassa koko suomalaisen (tai ainakin Suomessa tapahtuvan) ilmailun hyväksi - koneiden rekkareista ja lupakirjojen kotimaista riippumatta.

 

...pitäneeköhän sun Peter hoitaa piankin 24/7 vartiointi omalle koneellesi Malmilla?

 

V.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Eräs henkilö kävi lennolla eräällä kaksimoottorisella museokoneella ja liitettiin yhdistyksen jäseneksi (tai ainakin henkilötietoja kyseltiin) muutama viikko lennon jälkeen. Ko. henkilö pääsi vielä avittamaan laskukiidossa kiitotieltä ulosajautuneen koneen (ilmeisesti kannuksen lukitus unohtui tms.) takaisin baanalle. Jokainen vetäkööt johtopäätökset tuosta itse mihin kyytiin lapsensa ja lapsenlapset laittaa.

 

T. Erään henkilön lähiomainen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Eräs henkilö kävi lennolla eräällä kaksimoottorisella museokoneella ja liitettiin yhdistyksen jäseneksi (tai ainakin henkilötietoja kyseltiin) muutama viikko lennon jälkeen.

 

Tässä oletettavasti puhutaan DC3- yhdistyksestä? Käsittääkseni siihen voi liittyä jäseneksi kuka tahansa samalla kun ilmottautuu ensimmäiselle lennolle ja maksaa siinä jäsenmaksunsa? Näin ainakin yhdistyksen verkkosivujen mukaan, ja myös niiden esitteiden mukaan mitä joissain lentonäytöksissä itse olen hypistellyt? Tämä toimintatapa ei mielestäni ole mitenkään väärä tai outo.

 

 

Ko. henkilö pääsi vielä avittamaan laskukiidossa kiitotieltä ulosajautuneen koneen (ilmeisesti kannuksen lukitus unohtui tms.) takaisin baanalle. Jokainen vetäkööt johtopäätökset tuosta itse mihin kyytiin lapsensa ja lapsenlapset laittaa.

T. Erään henkilön lähiomainen

 

Virheitä voi sattua kenelle tahansa, mutta jatkuva vakava piittaamattomuus lentoturvallisuudesta on kokonaan toinen asia. Onko tässä viestissäsi tarkoituksena tarkkaan ottaen mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.