Kimmo Hytönen

Purjelennon MM kisat Räyskälä 2014

26 viestiä aiheessa

Laskupaikka Lopella, tuulipussit ja kaikki. Ei kuitenkaan EFRY, mielumminkin EFVP eli EFVaPo  ;^)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pyörä muuten ON ulkona..

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Eukonkantoakin on, miksei sitten lajina voisi olla lentokoneenkanto?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Palautetaan VAPOn omaisuus ennen poistumista paikalta, eli turvetta vähän pois että saadaan pyörä sisään...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihis asti lentotoiminta jatkuu kisojen puitteissa?

Lauantai 5.7 on viimeinen kisapäivä, lentopäivät on säänhaltijoiden päätettävissä ;). Ennusteiden mukaan taitaa ne haltijat olla känkkäränkkäpäällä ensi viikonkin >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaliintuloja, standardiluokkaa (15m, ei laippoja)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

ja HY viimein oikeassa osoitteessa päivän lopuksi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se HY taas pellossa  :-( piti ottaa pitkään ajomatkaan oikein tauko, kun alkoi näkemään lentokoneita pientareella ja siinähän se taas oli.... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se HY taas pellossa  :-( piti ottaa pitkään ajomatkaan oikein tauko, kun alkoi näkemään lentokoneita pientareella ja siinähän se taas oli.... 

 

Siellähän se oli, mutta nyt pärjättiin ilman kumisaappaita.  LS8 mene pellolta putkeen 10-15 minutissa  ;^)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellähän se oli, mutta nyt pärjättiin ilman kumisaappaita.  LS8 mene pellolta putkeen 10-15 minutissa  ;^)

 

Harjoitus tekee mestarin ;)

 

Hyvästä paikasta max 10min :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli valkoisten putkien päivä, clubiluokasta suurin osa ja standardiluokastakin miltei jokainen  kone päätyi maaseudun rauhaan, tai veivasi kotiinpaluumoottorin käyntiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmolta mainioita kuvia, liian vähän vain.

 

Jotenkin tässä on onnistuttu tyrimään tiedottaminen valtamedoihin kyllä urakalla, kun jopa Kuhmossa järjestetyistä rönttösenrypytyksen MM-kisoista on enemmän juttua kuin näistä purjelentomittelöistä!

 

Seuraavalla kerralla enemmän tiedottajia palkkalistoille.

 

t :Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tässä on onnistuttu tyrimään tiedottaminen valtamedoihin kyllä urakalla, kun jopa Kuhmossa järjestetyistä rönttösenrypytyksen MM-kisoista on enemmän juttua kuin näistä purjelentomittelöistä!

Jo keväällä katselin vuoden urheilutapahtumakalenteria Turun Sanomista ja Hesarista. Kummassakaan ei ollut kisoista mainintaa :thmbdn:. Eikä se mikään ihme ole sinänsä, aika vaikeasti oli löydettävissä mitään mainintaa miltään loogiselta nettisivulta koko kisoista, vaikka asiat tarkkaan tiesinkin. Että ehkä pieni peiliin katsomisen paikka (etukäteis)tiedotuksessa. 

 

Samoin paikan päällä olisi voinut olla näkyvästi esillä kuppilan kyljessä tai terassin aidan pielessä jokin sopiva, mieluiten persoonapalvelulla, infotiski sopivalla infopläjäyksellä varustettuna. Lyhyt selitys kisan periaatteista, joka on useimmille ihan hebreaa, hinauksista, lähtölinjasta, päivän tehtävistä, maaliintulon systeemeistä, arvioiduista kellonajoista, pistelaskusta, suomalaisten koneista ja tilanteesta jne jne. Sentään ainakin tänään viimeisenä päivänä oli (eilisestä en osaa sanoa enkä usko aikaisemminkaan olleen) kuppilan oven pielessä pieni lappu jossa jotain asioita mainittu ja viittaus 1:s hallin screeniin ja läheiseen infomajaan. Ei sinne muuten moni ehkä olisi osannut/uskaltanut mennä ollenkaan. Ainakin satunnaisille, jopa kisoista täysin tietämättömille vierailijoille, olisi hyvä lähteä syventämään tietämystä lajista.

 

Tänään oli myös saatu mikki+kaiuttimet selostajalle, joka ihan hyvin selitti asioita. Hänelle antaisin jutuista melkein kympin.  Ettei vain pöydän äären kyselijät kuulleet asioita kuten vielä eilen. Seuranta ja selostus tekee asiasta hieman ymmärrettävämpää yleisölle pikkuhiljaa.

 

Ehkä edes perusinfoasioita voisi pienemmissäkin kisoissa toteuttaa, vaikka Jannen-kisoissa ja tulevissa SM:ssä, MM:iin tms kuluu varmasti useita vuosia/kymmeniä vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään nähtiin MM-kisojen hinausten jälkeen historiallinen hetki, kun kolme maailman parasta hinauskonetta saatiin kuvattavaksi samaan potrettiin.  Keskimmäisenä tietenkin se kaikkien Hinujen äiti; maailman vanhin, kaunein ja eniten hinauksia tehnyt Hinu Nummelasta, OH-YHB.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä kone on tehty puusta vuonna 1968 ja se on yhä täydessä iskussa 46 vuoden jälkeen valmistumisestaan. Kuitukoneet vaviskaa!

 

t. Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisillä on vaihtelevia (ja joskus voimakkaitakin) käsityksiä eri ilmailulajeista. Purjelento on tällä tasolla huippu-urheilua, en lähtisi kokeilemaan ellen osaisi lentä 97% nykyistä paremmin, ja pystyisi vetämään puolimaratoneja tai 120 km pyörälenkkejä 10 päivää putkeen. Avustajana olo oli hieno kokemus, ja kisat järjestänyt organisaatio erinomainen. Kaikki hommat sujuivat hyvällä huumorilla, jouhevasti ja hätäilemättä. Oli ilo olla Suomalainen ilmailija näiden kolmen viikon aikana!

Intensiiviseen valokuvaukseen ei ollut aikaa, toivottavasti joku pistää tänne kuvat palkintojenjaosta!

 

:thmbup:   Onnittelut Antille ja Nikelle MM hopeasta  (20m multi-seat)   :thmbup:

             

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku lyhykäisyydessään kertoa kisojen tarkoituksen? Onko tarkoitus vaan pysyä ilmassa mahdollisimman pitkään? Onko eri lajeja tai sarjoja missä kisataan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku lyhykäisyydessään kertoa kisojen tarkoituksen? Onko tarkoitus vaan pysyä ilmassa mahdollisimman pitkään? Onko eri lajeja tai sarjoja missä kisataan?

 

Sen voi lukea sieltä, mutta voin tännekin esitellä oman käsitykseni asiasta. Tarkkaan ottaen purjelennossa on neljä kilpailumuotoa (käytännössä) nopeuskilpailu (se perinteinen arvokisalaji), GP, purjetaitolento (joka noudattaa aika pitkälle samoja periaatteita kuin moottoritaitolentokin - sillä tasolla kun asiasta ylipäänsä tiedän, tästä ei ole omakohtaista kokemusta enkä enempää siitä kirjoitakaan) sekä maaliinlaskukilpailut, joissa ei ole kansainvälisiä arvokisoja - onneksi ehkä ;) ja jotka ovat aika itsestäänselviä kilpailumuotoina.

 

Mutta kun puhutaan (ilman lisätäsmennyksiä) purjelennon MM-kisoista tarkoitetaan siis nopeuskilpailuja. Niissä on kaksi mahdollista tehtävätyyppiä, mutta kummassakin niistä päätavoitteena on päästä annettu tehtävä parhaalla mahdollisella keskinopeudella - tai kuten joskus käy, vaikkei tarkoitus olekaan, päästä edes mahdollimman pitkälle, ennen kuin kone joudutaan laskemaan maastoon, yleensä pellolle.

 

Tehtävätyyppejä on siis kaksi: toisessa annetaan lista käännepistetiä, jotka pitää käydä kiertämässä ja sen jälkeen palata lähtökentälle. Käännepisteiillä käynti verifioidaan GPS-pohjaisilla loggereilla ja pisteitä saa suhteessa päivävoittajan nopeuteen tai lennettyn matkaan maastoon päätyneille. Pääsääntö on, että päivävoittaja saa 1000 pistettä, mutta jos lentoaika jää alle kolmen tunnin tai matka alle 250 km pistetiä devalvoidaan ja jos suuri osa kilpailkoista jää alle 100km tuloksen, peliin astuu lisäksi vielä päiväkerroin, joka syö maksimipisteitä. Jos 3/4 tai enemmän kilpailijoista jää alle tuon 100km ei tule kilpailupävää. Devalvointien ja päiväkertoimen tavoitteena on rajoittaa tuurin merkitystä, eri asia on sitten, että rajoittavatko ne myös todellisen taidon mittausta, mutta ainakaan kukaan ei tempaise 1000 pisteen kaulaa yhden päivän aikana [Teoriassa sekin on mahdollista, mutta hyvin rajoittavien ehtojen vallitessa, enkä paljasta niitä tässä ;)]

 

Perinteisen nopeustehtävän rinnalle on nyttemmin ilmaantunut aluetehtävä (AAT), jossa kilpailijat saavat isohkot käännealueet ja voivat itse sommitella oman lentonsa niiden kautta. Matkaksi lasketaan loggerista löytyvien fiksien kautta pisin matka. Tässä tehtävätyyppisää annetaan myös minimiaika, joka lentäjän katsotan käyttäneen, vaikka hän tulisi nopeamminkin kotiin. AAT:n lentämisen vaativin päätös on miettiä, minne alueelle kannattaa lentää "syvälle" ja mitä vain "nuolaista", päätökset, jotka välillä pitää tehdä mahdollisesti väärillä alkutiedoilla (/oletuksilla), seuraava alue kun saattaa alkaa 50-100 km päästä eikä voi olla varma, mikä keli siellä vallitsee.

 

Moelmmissa tehtävätyypeissä kilpailija voi itse päättää milloin lähtee reitille ja halutessaan ottaa uudenkin lähdön (joka samalla nollaa mahdollisesti siihen asti lennetyn tehtävän) tietyn aikaikkunan sisällä (lähes aina useita tunteja, alkaa aikaisintaan 20minuuttia luokan viimeisen koneen hinauksesta). Käytännössä odotetaan kelin tulemista riittävän hyväksi sekä pyritään tarkkailemaan muiden kisakoneiden lähtöjä. Jos lähtee ensimmäisenä, niin toiset usein ajavat kiinni (ja ovat siis käytetyssä ajassa edellä), toisaalta jos kyttää liian kauan, niin päivän keli saattaa heikentyä tai loppuakin, ennen kuin pääsee perille. Lähtöajat muodostavat oman pelinsä, valelähtöjen ja sinnikkään pyörimisen muodossa, odottelun syödessä hermoja.

 

Tehtävällä lento koostuu liidosta, jolloin edetään ja nostossa pyörmisestä, jolloin kerätään lisää korkeutta. Liidossa on oleellista missä liidetään ja millä nopeudella. Hiljaa liitämällä keskinopeus jää alhaiseksi, mutta pysytään ylempänä ja liian kovaa ajamalla voi  joutua laskemaan sen hetkistä keskinopeutta peltoon, jossa se ei enää hirveästi lohduta. Lentämälläni vakioluokan koneella liitonopeudet vaihtelevat normaalisti välillä 120-180. Jos sellaisen "ei mitään erityistä syytä poiketa"-nopeuden sanoisin, niin se on LS8:lla vesien kanssa sellaiset 160km/h. Liito on harvoin ihan suora, siinä pyritään keräämään energiaa ilmasta, joka ei ole nostojen välilläkään yleensä tasaista, vaan koko ajan voi hiukan hakea jommalta kummalta puolelta kantavaa ilma ja yrittää vältellä laskevaa. Reitti muodostetaan yleensä myös cumulus-pilvien kautta, koska ne ovat merkkinä noston yläpäässä - tai ainakin siitä, että joku aika sitten sinne nosto on noussut. Jos pilviä ei ole (kuivatermiikki), niin sitten hyvää nostomaastoa yritetään hakea ja arvioida maastosta, aika vaativa temppu, jos ollaan korkealla, tällöin voi noudattaa vanhaa päätöksentekologiikaani: kuivassa lennetään suoraan kunnes nostaa, jolloin kaarretaan niin kauan, kuin nostaa ja sen jälkeen taas liidetään. Alempana sitten oikeasti yritetään etsiä niitä nostonlähteitä, hiekkamonttuja, hakkuuaukeita, kivilouhoksia, etelärinteitä noin esimerkiksi.

 

Nostossa pyöriminen on (sitten kun sen oppii) helpompaa, mutta kyllä siinäkin tulee eroja pilottien välillä. Nostokaan ei ole tasianen putki, vaan piikemminkin kuplajono, ja voi olla, että kaverit yläpuolella nousevat paremmin tai huonommin sen mukaan ovatko paremmin vai huonommin nousevassa osuudessa. Kilpailuissa nostoissa voi olla paljon porukkaa (keko), jolloin ei voi keskittyä nousemaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, vaan joutuu sovittamaan oman lentämisensä toisiin kilpailjoihin.

 

GP on muuten kuin perinteinen neopeustehtävä, mutta siinä kaikki lähtevät yhtäaikaa, lähtönopeus ja -korkeus on annettu etukäteen. Pistelasku menee "Formula-tyyliin", voittaja saa normaalipäivänä 10 pistettä, toinen 8 ja siitä sitten alaspäin. Hitaimmin lentäneen ja matkalle jääneet eivät saa mitään vaivanpalkkaa ja jos paljon pilotteja jää matkalle, voi päivävoittaja saada vähemmänkin kuin 10 pistettä. Tehtävätkin ovat lyhyempiä, yleensä 100 ja 250 km välillä.

 

Nykyään keskinopeudet tehtävillä ovat 80 ja 130 välillä, toki harvinaisemmissa keliolosuhteissa mennään noistakin rajoista ulos sekä ylös että alas. Tehtävien pituudet ovat perinteisessä kisoissa harvoin alle 200 km ja olihan Suomessa 2005 EM-koisossa avoimella luokalla yli 1000 km tehtävä ja 15-metrissäkin yli 800 km.

 

En tiedä oliko tämä lyhyt vai pitkä selitys, mutta tämmöiseen päädyin ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä oliko tämä lyhyt vai pitkä selitys, mutta tämmöiseen päädyin ;)

Aika sopiva varmaan, lyhempään ei oikein asiat mahdu pääpiirteissäänkään ja paljoa pidempää ei ehkä kannata kaduntallaajalle kirjoittaa. Pidemmät selitykset alkaa olla harrastusta ymmärtävien/seuraavien tasolla, jotka siis ei juuri selityksiä kaipaa.

 

Ehkä lyhyt maininta eri luokista olisi voinut olla ja niiden perusteista kaluston osalta :-[ Ainakin ne voisi eri sarjoiksi varmaan laskea, kuten kysymyksessä oli. Lajithan mainittiin, ainakin lyhyesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika sopiva varmaan, lyhempään ei oikein asiat mahdu pääpiirteissäänkään ja paljoa pidempää ei ehkä kannata kaduntallaajalle kirjoittaa. Pidemmät selitykset alkaa olla harrastusta ymmärtävien/seuraavien tasolla, jotka siis ei juuri selityksiä kaipaa.

 

Ehkä lyhyt maininta eri luokista olisi voinut olla ja niiden perusteista kaluston osalta :-[ Ainakin ne voisi eri sarjoiksi varmaan laskea, kuten kysymyksessä oli. Lajithan mainittiin, ainakin lyhyesti.

 

Jup, ne unohtuivat yrityksestä huolimatta :/

 

Eli luokkia ovat:

- avoin luokka -ainoa rajoitus, että on purjekone ;)

- 20-metrin luokka - kaksipaikkaisia, maksimikärkiväli 20m (vain tässä ja avoimessa voi olla kaksi miehistön jäsentä, avoimessa vähintään päällikkö sama, tässä miehistö koko kisan sama, ja pitää siis olla kaksi)

- 18-metrin luokka - kärkiväli max 18m

- 15-metrin luokka - kärkiväli max 15m

- vakioluokka - kärkiväli max 15m, ei laippoja

- kerholuokka - lennetään konetyyppikohtaisia kertoimia käyttäen ja kaluston yläraja asetettu (asw-20-tasolle, eli lennetään vanhemmalla kalustolla)

- 13,5m luokka - uusi, korvaa maailman(lopun)luokan PW-5, joka ei "onnistunut", saa nähdä käykö tälle sen paremmin

 

Suomessa siirryttiin tänä kesänä lentämään SM-tasolla myös vakio+15m yhdessä, samoin kuin avoin (avoin+20m+18m), jolloin myös nämä luokat tasoitetaan.

 

GP-kisa lennetään joko 15-m tai vakioluokan koneilla.

 

Eipä ollut ainakaan luokaton selvitys ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla