Sami Puro

Berliinin uusi kenttä valitustulvassa

233 viestiä aiheessa

Löytyykö jostain tarkempaa tietoa, mitä siellä on tehty väärin?

 

9 kuukauden myöhästyminen ei ole seurausta mistään pienestä "paloturvallisuuspuutteesta" vaan siellä meinataan rakentaa joku isompi kokonaisuus alusta lähtien uusiksi. Tai sitten kyseessä on vain tekosyy, ja rakennustyöt ovat muuten vain myöhässä.

 

Lukaisin äkkiseltään tämän uutisen aiheesta. Siinä mainittiin "fully automated fire detection and control system" joten kyseessä on todennäköisesti automaattinen savunpoistojärjestelmä, joka keskustelee paloilmoitinjärjestelmän kanssa.

 

Tässä kohtaa lyhytpinnaiset lukijat voivat poistua vaikka jääkaapille, sillä minä alan jaarittelemaan...  ;)

 

Sellaisissa tiloissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä käytetään myös täällä meillä kotimaassa nykyään automaattisia savunpoistojärjestelmiä. Tarkoituksena on käynnistää hallittu savukaasujen ja ihmismassan poisto tiloista (eri suuntiin) välittömästi varman paloilmaisun tultua. Varmalla ilmaisulla tarkoitetaan nykyisten suunnitteluohjeiden mukaan kahta paloilmaisua samalta savunpoistoalueelta, yksi ilmaisu ei käynnistä järjestelmää, koska kyseessä saattaa olla esimerkiksi vikaantunut ilmaisin tai ilkivalta.

 

Suuresta väkimäärästä ja sen ennalta-arvaamattomasta toiminnasta paniikkitilanteessa johtuen ei jäädä odottamaan palokunnan saapumista. Kaikki muut paitsi palon ilmaissut alue pyritään pitämään palokaasuista puhtaina kontrolloimalla suuria ilmamääriä ja niiden kulkusuuntia. Näin toimimalla ihmiset pystyvät poistumaan rakennuksesta turvallisesti. Ilman virtausten kontrollointi aiheuttaa maallikon silmissä erikoisen tilanteen: ilmaa työnnetään (tai yleensä imetään) kymmeniä kuutioita sekunnissa kohti palopesäkettä ja sehän on tunnetusti sama kuin puhallettaisiin hehkuvaan hiileen. Tarkoituksena ei olekaan rajoittaa itse paloa sen alkuvaiheessa, kun palokunta ei ole vielä edes autoissaan, vaan pitää se loppu 95% rakennuksesta mahdollisimman puhtaana savusta ja turvata selkeästi nähtävät opastetut poistumisreitit. Ne vihreät ukot ja EXIT-kyltit ovat tarkoin harkituissa paikoissa.  ;)  Turvallisuuden vuoksi kiinteistön ilmanvaihto pysähtyy, kulunvalvonta avaa normaalisti lukitut ulos johtavat ovet, pysäköintihallin ovet ja opasteet estävät halliin sisälle ajon, hätäkuulutusjärjestelmä käynnistyy, hissit ohjautuvat niille sunnitelluille tasoille ja turva- ja poistumistievalot ja opasteet aktivoituvat. Se on kuulkaas ihan oikeasti aika monimutkainen tapahtumaketju.

 

Olen ollut toteuttamassa ihan hikisellä järjestelmäohjelmointi-, testaus-, käyttöönotto-, ja kaapelin kuorimis- ja kytkentätasolla useita kyseisiä suurehkoja järjestelmiä ja voi pojat, niissä on parhaimmillaankin kohtalaisesti haastetta...  :o Pahimmillaan homma voi lähteä kusemaan jo suunnitteluvaiheessa ja silloin vaaditaan urakoitsijalta tietoa, mitä järjestelmällä pyritään saavuttamaan. Minä olen oppini saanut kantapään kautta ja päätä seinään hakkaamalla.  ;D Nykyään tunnen oloni jo melko kotoisaksi tämän aiheen parissa.

 

Koska tällainen järjestelmä koostuu yleensä useiden eri urakoitsijoiden toimittamista eri merkkisistä laitteista (paloilmoitin, kulunvalvonta, rakennusautomaatio, savunpoiston ohjausjärjestelmä, äänentoisto, pysäköinninohjaus, hissit, rullaportaat, nosto-ovet jne.) on niiden yhteen sovittamisessa omat vuoren kokoiset haasteensa. Jos järjestelmäintegraatiota suorittava urakoitsija ei ole ajan tasalla tai yksikin osa-alue pettää niin se on 100% varma ettei paloviranomainen anna kiinteistölle käyttöönottolupaa. Tuossa yllä laittamassani linkissä mainittiin että ensin oli tarkoitus ottaa käyttöön "osittain automaattinen järjestelmä". Saattaa olla ettei kaikkia vehkeitä oltu ehditty asentamaan tai sitten jotkin järjestelmät eivät keskustelleet keskenään. Lyhyt käännös: teknisiä vaikeuksia, ei toimi, paloneuvos vihelsi pelin poikki ja sanoi että soitelkaa kun on valmista. Sitten oli pikapalaverin paikka ja keskusteltiin ihan rehellisesti että missä mennään...  ;D

 

Homma voi mennä pieleen niin monella tavalla ja tasolla, ettei sitä kurjuutta voi edes ymmärtää jos ei ole itse ole ollut todistamassa.

 

Tässä "lyhyesti" minun näkemys tuon viivästyksen syystä. Nyt minä menen jääkaapille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep loistava kirjoitus! Mutta tosiaan, ilmeisestikin joutuvat suunnittelemaan aika ison kokonaisuuden uusiksi jos se ottaa noin älyttömästi aikaa. Voisin kuvitella, että sopimussakot viivästyksestä ovat luokkaa "tuntuvat"..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu siltä, että rima paloturvallisuuden kanssa on nostettu hieman liian korkealle, jos yhden osa-alueen takia joudutaan siirtämään kentän avajaisia vuodella eteenpäin. Eikö olisi voinut olla mahdollista, että kenttä olisi sovittu avattavaksi esimerkiksi tietyin rajoituksin, ja edellytetty että loput järjestelmät saadaan toimimaan tiettyyn aikaan mennessä?

 

No, ilmeisesti ei, koska tähän ratkaisuun on nyt päädytty. Tuntuu vain kovin turhauttavalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tomi/Jesse: usein tällaisissa teemoissa näennäinen tiukkuus johtuu siitä, että tavoitteena on ennustettavuus – mokaatte tämän niin emme anna tuumaakaan periksi. Hommasta jää aika m**kku vaikutelma, mutta välttää sen liukkaan pinnan, jossa loppujen lopuksi on valmis tinkimään mistä vaan.

 

Joissain urakoissa tällaiset katastrofit siirtyvät helpommin toimittajan niskaan tilaajalta, lentokentistä en tältä osin tiedä toki mitään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuntuu siltä, että rima paloturvallisuuden kanssa on nostettu hieman liian korkealle

 

Wikipedia: Düsseldorfin kansainvälinen lentoasema

11. huhtikuuta 1996 tulipalo tuhosi terminaali A:n kattorakenteita. Palo sai tiettävästi alkunsa huonosta hitsauksesta. 17 ihmistä kuoli pääosin savun vaikutuksesta ja useita joutui sairaalahoitoon. Aineelliset vahingot nousivat satoihin miljooniin. Tulipalo oli suurimpia julkisia onnettomuuksia Nordrhein-Westfalenissa. Korjausten aikana matkustajat joutuivat oleskelemaan suurissa teltoissa. Marraskuussa terminaali C:n laajennustyöt valmistuivat, jolloin saatiin kolme väliaikaista hallia lähteville lennoille.

En tiedä, kuinka paljon tämä tapahtuma on saksalaisten muistissa, mutta siinäpä kerrakseen paloturvallisuutta ja sen seurauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni ovat lähinnä pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien paloviranomaisista ja ne ovat olleet pelkästään positiivisia, vaikka on tullut jokunen omakin moka tehtyä.  ::) Kritiikkiä ja palautetta tulee urakoitsijalle tarvittaessa välittömästi, mutta erittäin myönteisessä hengessä. Pelastuslaitoksen esittämät pyynnöt ja vaatimukset ovat tulleet aina todella hyvien perustelujen kera - kaikki on kokemusperäistä ja perustuu tosielämässä kehitettyihin käytäntöihin. Ei niillä kavereilla ole mitään tarvetta joutavaan perseilyyn vaan heidän lähtökohta on aina yleisön ja pelastajien oma turvallisuus poikkeuksellisissa tilanteissa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinin pormestarin mukaan Berliinin uuden Willy Brandt -kentän (BER) uusi ilmoitettu avajaispäivä 17.3.2013 ei edes ole varma. Avaaminen voi siirtyä tuostakin päivästä eteenpäin.

 

Samoin pienehkö kustannusylitys on luvassa (noin 1 miljardi euroa).

 

The Local

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinin pormestarin mukaan Berliinin uuden Willy Brandt -kentän (BER) uusi ilmoitettu avajaispäivä 17.3.2013 ei edes ole varma. Avaaminen voi siirtyä tuostakin päivästä eteenpäin.

 

Samoin pienehkö kustannusylitys on luvassa (noin 1 miljardi euroa).

 

The Local

 

"Asioista perillä olevat nimettömät tahot" pitävät käytännössä varmana, että kentän avaus siirtyy jälleen kerran eteenpäin, vaikkakaan sitä ei vielä virallisesti julkisteta. Kentällä on myös rahoitusvaikeuksia.

 

"The March opening date is very unlikely to be kept," a source with one of the company's three shareholders said, asking to remain anonymous. A representative of a second shareholder, also speaking on condition of anonymity, also said there was likely to be another delay.

 

Berlin's Tagesspiegel local newspaper and industry figures have speculated that another delay was in the offing, although the sources said the project's supervisory board was unlikely officially to declare a new date at a meeting on Thursday.

 

There have also been reports that the airport itself, which will replace the Tegel and Schoenefeld facilities built during the Cold War, is running out of cash.

 

A person familiar with the talks said the supervisory board was likely to agree on temporary financing when it meets on Thursday, with banks putting around EUR€430 million at its disposal. That would keep the company going well into next year.

 

http://news.airwise.com/story/view/1344979189.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliiniläinen humoori postikortilla: entisen Saksan demokraatisen tasavallan (siis DDR:n) valtionpäämies Walter Ulbricht paljastaa totuuden:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Asioista perillä olevat nimettömät tahot" pitävät käytännössä varmana, että kentän avaus siirtyy jälleen kerran eteenpäin, vaikkakaan sitä ei vielä virallisesti julkisteta.

 

Nyt projektin johto on huomannut, että eri urakoitsijoiden suunnitelmat eivät sovikaan yhteen. Epäilyjä on esimerkiksi matkatavaroiden liikuttelun istumisesta muuhun talotekniikkaan.

 

Berlin-Brandenburg -kentän projektijohto on pysäyttänyt työt siksi kunnes kaikki suunnitelmat on tarkistettu ja päivitetty. Sen odotetaan saksalaismedioiden mukaan vievän muutaman viikon.

 

Uuden sotkun seurauksena odotetaan perjantaina kokoontuvan lentokenttäyhtiön hallituksen lykkäävän kentän avaamista edelleen puolella vuodella.

 

Nyt arvioidaan avaamispäiväksi tulevan ensi vuoden lokakuun 20 tai 27 päivä. Siten kentän valmistuminen lykkääntyisi alkuperäisestä aikataulusta lähes 1,5 vuotta.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/alkaa+menna+fiaskon+puolelle++uusi+takaisku+berliinin+lentokentalle/a835257

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo nyt on p****leen kummaa sössimistä tuolla >:( Miten kummassa on mahollista, että nyt tuntuu menevän kertakaikkiaan kaikki päin sitä itseään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.thelocal.de/national/20121129-46453.html

 

Rakentamisen jatkuminen näyttää nyt hieman epäselvältä, koska laskuja on maksamatta ja työt eivät siksi etene..

 

 

Berlin airport building stops over cash woes

 

The chances of Berlin's much-delayed new airport being finished before its latest deadline would seem to be nose-diving, with contractors refusing to work because they doubt the corporation can pay.

 

The new multi-billion-euro airport is due to open in October 2013 - a date settled on after this June's date was missed by a mile, to the great embarrassment of the Berlin and Brandenburg state governments who were are behind the project.

 

They and the federal government run a corporation in charge of building the new airport which is due to replace both of the capital's other airports Tegel and Schönefeld.

 

The Bild newspaper reported on Thursday that the airport could end up costing an extra €250 million, that is, if the work is ever completed.

 

 

(edit: Harri ... )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaapa olla, että jos tuo rojekti menee nurin, niin rakennuttajafirmalla on pari kiukkuista lentoyhtiötä kimpussaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksan liikenneministerö on vapauttanut uuden kentän rakentamisen jatkumiseen 312 miljoonaa € "jäädytettynä" olleita rahoja. Rahojen on arvioitu riittävän tammikuulle asti.

 

airliners.de

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä uusi lentokenttä on/oli kyllä jo tuhoon tuomittu ihan alusta saakka... :laugh:

 

Hmm... Mihinköhän tuo kannanottosi perustuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksan liikenneministerin Peter Ramsauerin mukaan hän ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että Berliinin uuden lentoaseman avaamista joudutaan taas kerran lykkäämään.

 

Berliinin uutta lentokenttää ei ehditä ottaa käyttöön tämän vuoden aikana.

Berlin-Brandenburgin kenttä avataan aikaisintaan 2014, yli kaksi vuotta suunniteltua myöhemmin, kertoo uutistoimisto Reuters.

 

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas myöhästyy:

http://yle.fi/uutiset/berliinin_lentokentta_myohastyy_jalleen_kerran_lisaa/6441017

 

Berliinin uuden lentokentän valmistuminen myöhästyy entisestään. Berliinin pormestari Klaus Wowereit kertoi maanantaina, ettei kenttä valmistu lokakuun loppuun mennessä.

 

Kentän valmistumisen viivästymisestä ilmoitettiin jo neljättä kertaa. Uutta arvioitua valmistumisaikaa ei tällä kertaa annettu. Kenttä valmistuu kuitenkin aikaisintaan vuoden 2014 aikana, kun sen alunperin piti valmistua viime kesänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/eu_ja_suojellut_linnut_saattavat_aiheuttaa_lisaongelmia_berliinin_uudelle_lentokentalle/6448359

 

Berliinin uuden lentokentän ongelmat saattavat saada jatkoa. Tegelin ja Schönefeldin kentät korvaavan uuden Willy Brandtin mukaan nimetyn kentän valmistumista on lykätty jo neljä kertaa.

 

Nyt EU-komissio harkitsee oikeustoimia Saksaa vastaan, sillä uuden kentän lentoreitit kulkevat suojeltujen lintulajien asuinalueiden yli. Aiemmassa ympäristöselvityksessä mukana olleet ja sen yhteydessä hyväksytyt lentoreitit eivät osuneet näille alueille.

 

 

Maksumuuri-Hesari uutisoi myös aiheesta hieman pidemmin: http://www.hs.fi/ulkomaat/Jupakka+uudesta+lentokent%C3%A4st%C3%A4+paisuu+Berliiniss%C3%A4/a1357891381303

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kun ei kielletä kentän bussiyhteyttä klo 21-08 kun joku pöllö puiston vaahteran latvassa häiriintyy. Ottaisvat esimerkkiä Dubaista vaikka ja lopettaisvat itkemisen että EK EY QR varastaa kaiken liikenteen.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tällanen myöhästely olla edes mahdollista... Ihan uskomatonta  :thmbdn:

 

Voi kun kyseinen osavaltiohallitus sössi koko homman.

 

Mutta tää lintup**** nyt on just tällästä eurohumppaa. Kai siinä joku västäräkkikin kuolee kun HN vetää suoraan päältä. Hyvänen aika. Notmikentät (ei Eurooppa siis) tarjoaa huonoja slotteja alennuksella. Kokeilkaas ILO-HKG 5J.  :thmbup: Paikallisen sorsan pentu ei oikein tule kysymykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliinin kenttä ei ole ainoa möhlitty rakennusprojekti Saksassa viime aikoina, joka on saattanut saksalaisen insinööritaidon maineen kyseenalaiseksi. Airwisen kenttäartikkeli listaa muitakin.

 

Germans take pride in their engineering skills and efficiency, but that reputation has been tarnished by a farcical series of delays in building Berlin's new international airport.

 

Although the postponements in opening have drawn the most attention, Germany's stifling bureaucracy, red tape and planning rules have also blighted dozens more big projects.

 

- Hamburg's Elbe Philharmonic Concert Hall. The opening has been delayed by about three years to 2017 and the costs have risen from EUR€77 million in 2007 to EUR€575 million.

 

- Stuttgart central rail station. The project was started in 1994 but it took until 2010 for construction to begin due to long planning delays. Further delays due to a controversy over the demolition of the existing station caused a political upheaval. It won't be finished until 2020. Costs will rise from EUR€2.4 billion in 1998 to EUR€6.8 billion currently. Some experts see the bill climbing to EUR€11 billion.

 

- Cologne underground. Work on a EUR€1.l billion underground train line has been interrupted repeatedly by accidents, including the collapse of a nearby building. It was supposed to be finished by 2011 but completion is now not expected until 2018.

 

- The BND intelligence agency building. The building with offices for 4,000 staff -- spread out over the size of 35 football fields in the middle of Berlin -- was supposed to be finished in 2011 but that has been delayed to 2015. The cost nearly doubled to EUR€1.4 billion. Some experts see costs hitting EUR€2 billion.

 

- Hampurin suuri konserttisali. Myöhässä 3 vuotta, budjetti 8-kertaistunut.

 

- Stuttgartin keskusrautatieasema. Rakentaamisen aloitus viivästyi 16 vuotta. Valmistuu ehkä v. 2020. Budjetti kasvanut 2,4 mrd:sta 11 miljardiin.

 

- Kölnin metro. Viivästyy 7 vuotta.

 

- Berliinin tiedustelupalvelurakennus. Myöhästyy 4 vuotta. Budjetti 4-kertaistunut.

 

http://news.airwise.com/story/view/1357856549.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään