Pauli Hankonen

Vanha valokuva-albumi

108 viestiä aiheessa

Tämä voisi ehkä kuulua Ilmailuhistoria puolelle, mutta koska koin tämän enemmän valokuvapuolen jutuksi, niin laitan tänne. Moderaattorit siirtäkööt toisaalle jos näkevät että tämä kuuluu muualle paremmin.

 

Minulle kulkeutui käsiini skannattavaksi valokuva-albumi 50-luvulta. Henkilö joka minulle kuvat luovutti, oli ostanut albumin jostain kirpputorilta tms. paikasta. Sen enempää myyjä kuin ostaja eivät tiedä kenen kuvaamia kuvia nämä ovat, mutta kummallakaan ei myöskään ollut mitään kuvien julkaisemista vastaan. Mielestäni albumin kuvien esille tuonti on suuri ilmailukulttuuriteko joten siksi julkaisen kuvat, mutta jos nämä loukkaavat jonkun tekijänoikeuksia, niin poistan kuvat tietysti oitis. Kuvia albumissa on reilu sata joista ajattelin tänne suuren osan postata. Jos joku tunnistaa näistä kuvista kuvaajan niin olisin albumin nykyisen omistajan kanssa kovin kiinnostunut tuosta tiedosta. Epäilen myös ettei kaikki albumin kuvat ole välttämättä saman kuvaajan ottamia.

 

Tässä ensimmäinen kahdenkymmenen kuvan setti. Mennään samassa järjestyksessä kuin albumi. Sitaateissa kuvateksti albumista jos sellainen siellä on.

 

Aluksi on muutama kuva "zeppeliinistä" joista tähän kaksi. Ei se ole Zeppeliin, vaan Parseval-Naatz PN 29 Sidenhuset ilmalaiva joka valmistui vuonna 1929. Ilma-alus tuhoutui 4. kesäkuuta 1930.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi "Comet Helsingissä 4.8.1952" B.O.A.C. de Havilland D.H.106 Comet G-ALYS.

[ attachment removed / expired ]

 

"Ensimmäinen helikopterimme 1953". Suomen ilmailumuseo kertoo: Bell 47 D-1 OH-HIA oli Suomen ensimmäinen helikopteri. OH-HIA oli Imatran Voiman ja Ilmavoimien yhteiskäytössä 50-70-luvuilla. (Kuvauspaikkakin kiinnostaisi.)

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

"Elisabeth" British European Airways BEA Airspeed AS57 Ambassador 2 G-AMAC. Luultavasti Helsingissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Aero Oy Sud Aviation SE.210 Caravelle IA OH-LE..

[ attachment removed / expired ]

 

"DC-3 Aero"

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

"Convair Aero"

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

"Convair Aero" Convair 440-40 Metropolitan OH-LRA. Kuva Malmilta.

[ attachment removed / expired ]

 

"Convair Aero" Convair 440-40 Metropolitan OH-LRA. Nämä kaksi kuvaa lienevät Helsinki-Vantaalta.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

"Convair - 440 maalisk -56" Mielestäni tämä kuva on Helsinki-Vantaan 1 hallista.

[ attachment removed / expired ]

 

"Amfibio 1 T. Eklund" Suomen Ilmailumuseo rientää taas apuun kertomalla nettisivuillaan: Eklund TE-1b Torolf Eklund suunnitteli koneen alun perin "jokamiehen amfibiokoneeksi". Myöhemmin siihen asennettiin tehokkaampi moottori ja poistettiin laskuteline, jolloin OH-TEA:sta tuli maailman pienin lentovene. Kone on yksi maailman ensimmäisistä T-pyrstöisistä lentokoneista.

[ attachment removed / expired ]

 

"Karhu 48" Karhumäki Karhu 48 OH-VKK. Tämä nettisivu http://lions.fi/district107-g/Kuorevesi/lautaset.htm kertoo seuraavan tietopaketin:

Sodan jälkeen ilmavoimien työt vähenivät voimakkaasti Veljekset Karhumäki Oy:n tehtaalla. Niinpä yritys aloitti vuodenvahteessa 1946/47 4-paikkaisen matkailukoneen suunnittelun lentokonetyön takaamiseksi. Kone tarkoitettiin maa- ja vesikäyttöön.Prototyyppejä tehtiin samanaikaisesti kaksi, toisen viimeistely jätettiin odottamaan ensimmäisen koneen koelentotuloksia.

 

Ensilennon suoritti Uuno Karhumäki 20.7.1948. Koneen tunnukseksi tuli OH-VKK ja se sai nimen Nalle. Toinenkin kone lensi vielä samana vuonna. Tämä kone sai nimekseen Tavi. Sen tunnus oli Karhumäen käytössä OH-VKL ja myynnin jälkeen OH-KUA. Koneeseen valmistettiin myöhemmin uusi siipi vesilento-ominaisuuksien parantamiseksi ja se sai tyyppimerkinnän Karhu 48 B.

 

Konetyypille ei kuitenkaan löytynyt markkinoita, koska sodan jälkeen oli saatavissa runsaasti amerikkalaisia ylijäämäkoneita. OH-KUA poistettiin rekisteristä vasta 70-luvun alussa ja on nyt nähtävänä Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla.

 

Karhu 48 on ylätasoinen 4-paikkainen matkailukone, jossa on kiinteä laskuteline. Konetta voidaan käyttää pyörä-, suksi- tai kellukelaskutelineellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä ei ole mitään kuvatekstiä, mutta kuvassa on helmikuussa 1958 suomessa vieraillut Caravellen toinen prototyyppi Sud SE-210 Caravelle I F-BHHI.

[ attachment removed / expired ]

 

"Cessna 195" En oikein saa tunnuksesta selvää. Oliskohan tämä OH-CSB?

[ attachment removed / expired ]

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Skandia SAS" SAAB 90 Scandia SE-BSB Gardar Viking. Kone palveli SAS:a vuodesta 1950 vuoteen 1957 jolloin se myytiin Brasiliaan. Uusi omistaja VASP otti sen käyttöön rekisterillä PP-SQW. kone ilmeisesti romutettiin vuonna 1965 jolloin se oli lentänyt yli 20 000 lentotuntia. Kuva taasen on melkoisella varmuudella Helsingistä.

[ attachment removed / expired ]

 

"DC-6 B SAS" Douglas DC-6B LN-LML Heming Viking kuvattuna Helsinki-Vantaalla 50-luvulla. Kone toimitettiin uutena SASille jonka käytössä se oli vuosina 1952 - 1964. Tästä ajasta tosin liisattuna Thaille 1960-1963 rekisterillä HS-TGB. SASn ja Thain jälkeen myytiin Islantiin jossa sai rekisterin TF-FIP. Islannista kone myytiin vuonna 1972 Belgiaan DAT Delta Air Transportille jonka aikana koneella oli kaksi rekisteriä, ensin OO-RVG ja myöhemmin OO-VGR. Lyhyen Belgian uran jälkeen kone myytiin 1973 rahtariksi Zantop International Airlinesille joka rekisteröi sen Yhdysvaltoihin rekisteriin N3549H. Siellä se jatkoi uraansa aina vuoteen 1990 saakka jolloin se myytiin Kanadaan Conifair Aviationille ja siellä kone sai rekisterin C-GBYH. Vielä kerran kone vaihtoi omistajaa päätyen lopulta seisomaan vuonna 2004 Northern Air Cargon varaosakoneeksi. Viimeiseksi rekisteriksi jäi N6204U

[ attachment removed / expired ]

 

"DC-6 B SAS" Douglas DC-6B SE-BDR Sture Viking myöskin varmaan Helsinki-Vantaalla. Tämäkin tuli uutena SASille vuonna 1953 ja oli myös liisattuna Thaille muutaman kuukauden vuonna 1961 rekisterillä HS-BDR. SAS möi koneen vielä vuoden 1961 lopulla Ranskan ilmavoimille joka rekisteröi sen tunnukselle F-RAFB. Kone tuhoutui Reunionilla maaliskuussa 1968  törmätessään lentoonlähdön jälkeen vuoreen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva että kelpaa. Tässä seuraavan aukeman neljä kuvaa.

 

"Globemaster" Kuvassa on US Air Force Douglas C-124C Globemaster 51-5192 hakemassa poikia Suezille. Kuva on suurella todennäköisyydellä otettu Helsinki-Vantaalla 13.12.1956. Vähän epäselvää kuka konetta tuolloin operoi, mutta se siirtyi vuonna 1969 rivistä sivuun ja tuolloin sen edellinen operaattori tämän lähteen mukaan oli ollut 61st Military Airlift Wing, Hickam AFB, HI.

[ attachment removed / expired ]

 

"Convair" KLM Convair 240-4 PH-CEB. Valmistui vuonna 1949 KLM:lle ja myytiin eteenpäin saksaan 1957. Kone sai rekisterin D-BELU ja operaattorin Deutsche Flugdienst joka ajoi koneen mäkeen Riminillä 31.7.1960.

[ attachment removed / expired ]

 

"Suber - 6 B PAA" Pan American World Airways Douglas DC-6B Skymaster N6572C. Kone valmistui vuonna 1952 Pan Amille. Vuodesta 1960 kone oli vuokrattuna reilun vuoden ajan Capital Airlinesille. Myytiin 1969 Panamaan Inair Pamanalle ja sai rekisterin HP-493. Konetta liisattiin pari kertaa muille kunnes vuonna 1977 kone romutettiin Panama Cityn kentällä.

[ attachment removed / expired ]

 

"Suber - 6 B PAA" Toinekin Pan Amin kutonen josta ei kyllä valitettavasti selviä koneyksilö.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muu kävi tuolla Globemasterissa joulukuussa 1956? Siihen aikaan se oli iso.

 

OJ

 

 

En käynnyt sisällä mutta ukoapäin katselin, enoni oli silloin menossa etelään sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan zeppeliinikuvat Suomesta? Kyseinen vehje oli ruosalainen...lenteli ilmeisesti ainakin Tukholman seudulla.

 

Jos filmi ei tässä ole tehnyt tepposia väreille, näyttäisi (ainakn kuvaa vähän suurentamalla) selvästi Suomen lippuja liehuvan saloissa. Sinänsä miljöö on aika hämmentävä: suuri ja 30-lukuiseksi hyvin moderni (funkkista?) rakennuskompleksi muuten lähes rakentamattomalla alueella! Ei tuollaisia voi montaa ainakaan Suomessa olla! ::) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kroppia tuosta tolpasta teksteineen. Ainakin tuossa tolpassa lukee Läkerol vaakatasossa metsänreunan alla.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavalla aukemalla albumista löytyy kolme kuvaa.

 

"Junnu - 133 loppu 20.5.54"

Ilmavoimien Junkers W34 josta tietoja löytyy vaikkapa tältä nettisivulta: 1356 (LL) LUFTWAFFE, CB+AL ILMAVOIMAT, JU-133, 18.05.44, wfu 13.11.52. No nyt tiedämme, että kone hävisi lopullisesti vasta puolitoista vuotta tuon tiedon jälkeen jos voimme uskoa albumiin kirjoitettuja tekstejä ja miksi emme uskoisi. Kuvauspaikasta ei mitään hajua.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat, nuo Ju kuvat ikäviä katsella, siinäpä tuhoutuu hieno kone.Tuon ilmalaivan kuvauspaikaksi sanoisin Sweden ellei joku keksi prempaa.Suomen liput voi olla ruotsin, eikö jollain mustavalkofilmillä ole taipumus muuttaa ruotsin lipun suomen piljetiksi.Oliko panchromaattinen vai ortochromaattinen, ei muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon ilmalaivan kuvauspaikaksi sanoisin Sweden ellei joku keksi prempaa.Suomen liput voi olla ruotsin, eikö jollain mustavalkofilmillä ole taipumus muuttaa ruotsin lipun suomen piljetiksi.Oliko panchromaattinen vai ortochromaattinen, ei muista.

 

Joo, wikipediaa vähän klikkailemalla eteenpäin löytyi tämä: Stockholm Exhibition (1930). Alareunassa näkyy kuvia kyseisestä alueesta, esim. yökuva tornista, jossa näkyy tekstit hyvin. Stokholmassa siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavalla sivulla on kuusi kuvaa. Kaikki varmaankin Utista, mutta miltä ajalta? Siitä albumi ei kerro meille mitään, mutta Koolhovenista päätellen jostain vuosien 1926 - 1932 välisestä ajasta voisi olla kyse.

 

"Martinsyde"

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavat kolme kuvaa on ryhmitelty tekstien "Presidentin tarkastus" ja Utissa Martinsydet" ympärille. Koneet ovat ymmärtääkseni tyyppiä Martinsyde F.4 Buzzard.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä on vailla kuvatekstiä.

[ attachment removed / expired ]

 

"Kolhoven" Koolhoven F.K.31

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää aarteita kuuden kuvan verran seuraavalta sivulta. Nämä ovat vielä 20-30 luvulta ja näiden jälkeen palaamme 50-luvulle siviili-ilmailun pariin.

 

"Gourdou Lesseure kaputti Tiuralla 1927" Pitääköhän tästä vääntäytyä kirjastoon, että saisi jotain tietoa tästä tapahtumsta. En löytänyt mitään järkevää googlen avulla. Tyyppi on joko Gourdou-Leseurre GL-21 B2 tai GL-22 B3. Koneyksilö näyttäisi olevan GL-14.

[ attachment removed / expired ]

 

"Morane (C50)" Morane-Saulnier MS 50C koneita Ilmavoimilla oli käytössä kuusi kappaletta vuosien 1925 - 1932 välillä (wikipedia).

[ attachment removed / expired ]

 

"IL Hansa-Brandenburgin jäljennös" I.V.L. A.22 Hansa oli Ilmavoimien lentokonetehtaan lisenssillä valmistama kone. Koneita valmistettiin wikipedian mukaan 120 kappaletta! Kuvan etualalla olevan koneen tunnuksen ensimmäinen ja viimeinen numero on 4. Kuva on suurella varmuudella Suomenlinnasta.

[ attachment removed / expired ]

 

"Sääski" VL Sääski oli suomalaisten ensimmäinen itse suunnittelema lentokone joka otettiin sarjatuotantoon. Koneita rakennettiin 38 kappaletta ja kuvan koneessa viimeinen numero tunnuksessa näyttäisi olevan 2. Kuvauspaikka taas tuntematon.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvatekstitön kuva. Luulen että tämäkin on Suomenlinnan paikkeilta ja kuvassa oikealla näkyy Short Singapore lentovene, mutta vasemman puoleista konetta en tunne.

[ attachment removed / expired ]

 

Croppaus vasemmanpuoleisesta koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

"Singabore" Oikean puoleisesta koneesta on albumissa oikein oma kuva. Short Singapore-I N179 S.677 F/F N179 Royal Air Force(?) Kuvan täytyy olla vuodelta 1927, sillä tämä saitti kertoo näin: In August and September 1927, the Singapore, along with the Supermarine Southamton 1, Saunders Valkyrie and the Blackburn Iris ll, made a 5,000 mile test tour of Scandinavia.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvatekstitön kuva. Luulen että tämäkin on Suomenlinnan paikkeilta ja kuvassa oikealla näkyy Short Singapore lentovene, mutta vasemman puoleista konetta en tunne.

 

Kyseessä voisi olla Southamton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GL-14 valmistusnumero 62,Vastaanotettu 28.8.1924 HävE lle.Rikkoutui pakkolaskussa Kivijärvelle  21.3.1925 Kers.Kankkunen.Poisto21.4.1924 lentoaika 7 t 10´min. kertoo meille Suomen Ilmavoimat 1.

 

Samasta kirjasta löytyy kuva tuosta koneesta jossa sitten kerrotaan että kone vaurioitui pahoin mutta poistosta huolimatta korjattiin uuden siiven avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sääski" VL Sääski oli suomalaisten ensimmäinen itse suunnittelema lentokone joka otettiin sarjatuotantoon. Koneita rakennettiin 38 kappaletta ja kuvan koneessa viimeinen numero tunnuksessa näyttäisi olevan 2. Kuvauspaikka taas tuntematon.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä kuva lienee peilikuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla