Pauli Hankonen

Vanha valokuva-albumi

108 viestiä aiheessa

Pauli Hankoselle kiitokseni tuodessasi albumin kuvat kaiken kansan ulottuville!

 

Kuva jonka otsikkona on "Koolhoven F.K.31", on kuvattu Perkjärvellä (Kaukjärvellä) ajalla 27.-29.7.1927. Siellähän pidettiin jokakesäinen kenttätykistön ampumaleiri, johon myös ilmavoimat osallistui aktiivisesti. Kuvan Koolhovenit tulivat Utista Maalentoeskaaderista tekemään jokusen tykistötähystyslennon. KO-31 vastaavana ohjaajana toimi lentomestari Juurikas ja KO-38 ohjaaja oli vääpeli Syrjänen. Syrjäsen mukana tuli kapteeni Steinberg Virosta. Lentokonehangaarissa seisova Morane-Saulnier M.S.50C, MS-54 kuului ohjaaja-vääpeli Veijolan vastuulle. Kone viipyi Perkjärvellä ajan 22.7.-4.8., kunnes palasi takaisin Uttiin Maalentoeskaaderiin. Tuolla koneella nuoret tähystäjävänrikit harjoittelivat ilmavalokuvausta ja tykistön maalitiedustelua "takatoosasta" käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva lienee peilikuva.

 

 

Mites Jussi, mistä tuollainen tuli mieleen?Tuon kakkosenhan pitäisi peilikuvassa muuttua, eikö.Eikö tämän voisi siirtää Historiapuolelle, onhan tässä historiaa jo vaikka kuinka ja paljon, hukkuu ja häviää tänne hammastahnatuubien väliin. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Jussi, mistä tuollainen tuli mieleen?Tuon kakkosenhan pitäisi peilikuvassa muuttua, eikö.

 

Hakaristi on peilikuva ja "kakkonen" onkin peilikuva "ässästä", sillä Sääskien tunnukset olivat muotoa SÄ-XXX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kommenteista ja tiedonmuruista. Tuo Sääski kuva tosiaan on peilikuva, en huomannut sitä skannatessa enkä tänne laittaessa. Pitäisi vähän tarkemmin katsella niitä hakaristin sakaroita ennen kuin alkaa rehvastelemaan koneen tunnuksen numeroilla.. Ja kuten Heikki tuossa kertoikin, niin Hansa kuva on suurella todennäköisyydellä Santahaminasta. Näin minulle kertoi myös eräs Santahaminassa paljon aikaa viettänyt henkilö. Mietti vielä, että sama laituri taitaa olla edelleen pystyssä. Lisää kuvia tulee tässä päivän - parin sisällä kunhan kerkeän muilta kiireiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I.V.L. A 22. "Hansa" -meritiedustelukoneen kuva on todellakin Santahaminassa otettu. Puinen laskusilta on jo 1920-luvulla purettu ja tilalle rakennettiin betoninen silta.

 

Hansan tunnus on 4.H.114, joka tarkoittaa, että se kuului 20. sarjaan (N:ot 111-116). Ensilento tehtaan koelentäjän Georg Jäderholmin toimesta tapahtui Suomenlinnasta käsin 20.4.1926. Joidenkin tehtaan lentojen jälkeen siirryttiin Santahaminaan 21.4. missä ilmailuvoimien toimesta koneelle tehtiin koelento ja hyväksyttiin vastaanotetuksi. Jo pitkään oli ollut toistuvana kuviona, että heti luovutuksen jälkeen kone purettiin ja varastoitiin. Hansoja oli tähän mennessä valmistunut jo niin paljon, että merilentoasemilla oli näitä koneita aivan riittävästi. Varastoinnista huolehti Santahaminassa sijainnut Ilmailutelakka. Tämä Hansa ehti olla varastossa reilun vuoden kun se koottiin käyttöönotettavaksi. Siihen tehtiin koonnin yhteydessä monia voimaan tulleita parannuksia joista tärkein oli kellukkeiden välisten putkien varmistusvaijerit nk. "elämänlangat" jotka varmistivat koneen koossa pysymisen! Oli nimittäin sattunut kaksi Hansa -koneen hajoamista ilmassa po. putkien sisältäpäin ruostumisen takia. Ilmailutelakka luovutti valmiin koneen Ilmailukoululle Santahaminaan 1.7.1927. Koska 7.5.1927 oli tullut voimaan päätös koneiden tunnusten muuttamisesta, oli tähänkin koneeseen ennen luovutusta maalattu uusi numero (4.H.114 -> IL-114). Tämä merkkaustapa on edelleen voimassa.

 

Ylläolevan perusteella saan Hansa-valokuvalle päivämäärän 21.4.1926.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisen sivun moottori kuuluu tällä sivulla olevaan tummaan lentoveneeseen (Blackburn Iris II). Moottori on Rolls-Royce Condor.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

"Globemaster" Kuvassa on US Air Force Douglas C-124C Globemaster 51-5192 hakemassa poikia Suezille. Kuva on suurella todennäköisyydellä otettu Helsinki-Vantaalla 13.12.1956. Vähän epäselvää kuka konetta tuolloin operoi, mutta se siirtyi vuonna 1969 rivistä sivuun ja tuolloin sen edellinen operaattori tämän lähteen mukaan oli ollut 61st Military Airlift Wing, Hickam AFB,

 

 

61st MAW ( eli 61st ABW) oli inactivated Suezin UNEF I:n aikaan. Kone oli siis toisen organisaation (Wing) käytössä silloin. Koneen kyljessä oleva squadron/wing-tunnus antaisi todennäköisen käyttäjänkin MATS:in sisällä mutta ei ollenkaan varmuudella. Kotkan siivet diagonaalissa ja vaalea pallukka nokan kanssa vasemmalla alhaalla voisivat sopia kyllä... Kuva paremmalla resoluutiolla olisi tarpeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

61st MAW ( eli 61st ABW) oli inactivated Suezin UNEF I:n aikaan. Kone oli siis toisen organisaation (Wing) käytössä silloin. Koneen kyljessä oleva squadron/wing-tunnus antaisi todennäköisen käyttäjänkin MATS:in sisällä mutta ei ollenkaan varmuudella. Kotkan siivet diagonaalissa ja vaalea pallukka nokan kanssa vasemmalla alhaalla voisivat sopia kyllä... Kuva paremmalla resoluutiolla olisi tarpeen.

 

Ei ole kotka, vaan pelikaani sen mukaan mitä selostaja kertoo ja kuvaaja kuvaa Ylen arkistosta löytyvässä filmipätkässä kohdassa 5 min 15s.

 

Tässä suurempi kuva tunnuksesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kyseessä on tämä 14th Airlift Squadron.

 

Kiitos taas vihjeestä. En olisi tajunnut etsiä tuolla laivuetunnuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyseessä on tämä 14th Airlift Squadron.

 

Kiitos taas vihjeestä. En olisi tajunnut etsiä tuolla laivuetunnuksella.

 

Hienoa, että löytyi. Selailin noita tunnuksia tuohon aikaan ko. konetyypillä lentäneille porukoille mutta liikaa jäi tosiaan epämääräisyyttä, ja tässäkin tapauksessa koneessa siivet ovat (heijastuvat?) tummat vaalealla pohjalla ja wikissä patchissa toisin päin. Eikä yksi tai muutama hassu YK:n tilaama kuljetuskeikka ole ollut tässäkään tekstissä maininnan arvoinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkasen asian vierestä, mutta jatkumona kuitenkin.. 60th MAW, Lockheed C-141B Starlifter (65-0233), haki ensimmäisen Suomesta (Helsingin lentoasemalta) Suezille kuljetetun vajaan 60 miehen YK-rauhanturvaajaosaston 2.11.1973. Israelin ja Egyptin välillä käydyn nk. lokakuun sodan tai Yom Kippurin sodan päättyminen johti tulitaukoon ja sitten loitontamissopimukseen, jota YK valvoi. Operaatiosta käytettiin tunnusta UNEF II.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee itselle enemmän mieluisaa siviili-ilmailua muutaman kuvan verran.

 

"Vickers Viscout BEA" Kaksi kuvaa samalla otsikolla.

 

Jotenkin epäilykset heräävät tämän ensimmäisen kuvan kanssa, että kuva ei olisi albumin tekijän ottama, vaan jostain haalittu kuvakopio. Kuva on liimattu albumiin, mutta kulmaa varovaisesti raottamalla ei näy mitään tekstejä kuvan takana ja kuva on kyllä ihan valokuva eikä esim postikortti. Yhtä kaikki kuvassa on British European Airways Vickers 701 Viscount G-AMON. Kuvauspaikka on tuntematon, mutta koneen vastaanottajalla on komeat valkoiset liikennepoliisin hanskat kädessään. Toimitettiin BEA:lle maaliskuussa 1954 ja palveli yhtiötä aina Joulukuuhun 1962 saakka jolloin kone myytiin Cambrian Airways yhtiölle. Liisattiin kesäkuusta 1972 eteenpäin BOAC:lle ja vuonna 1974 BEA:n ja BOAC:n fuusiossa kone maalattiin uuden yhtiön British Airwaysin väreihin. Huhtikuussa 1976 kone rekisteröitiin (myytiin?) BA:lle, mutta se ei enää lentänyt vaan seisoi varastoituna Cardiffissa. Lopulta toukokuussa 1976 myytiin Flightspares Ltd:lle joka siirsi koneen Rochfordiin jossa kone lopulta purettiin osiksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen kuva on Helsinki-Vantaalta. British European Airways Vickers 701 Viscount G-AMOO (pakko olla, kun G-AMCO rekisteriä ei ollut olemassakaan Viscounteissa). Uutena BEA:lle 1953 ja myyytiin vuonna 1963 Channel Airwaysille joka liisasi koneen oikeastaan välittömästi keväällä 1964 British Eagle International Airlinesille. Palasi omistajalle keväällä 1966 ja lensi kesän yhtiölle, kunnes myytiin Marraskuussa 1966 Cambrian Airwaysille. Cambrian ajeli koneella muutaman vuoden kunnes lopulta möi sen lokakuussa 1971 J. Shackleton Ltd:lle romutettavaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

"Ilyushin Aerflot" otsikolla kaksi kuvaa.

 

Ensimmäinen on kaukaa otettu ryhmäpotretti kahdesta Il-12 koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisessa kuvassa näkyykin jo ensimmäisen koneen tunnus josta tiedämme että kone on Aeroflotin Moskovan osaston Ilyushin Il-12L CCCP-L1827 ja se toimitettiin yhtiölle vuonna 1949. Vuodesta 1958 Ukrainan osastolla ja lopulta romutettiin vuonna 1961.

[ attachment removed / expired ]

 

"Ilyushin CSA" Tunnus ei näy, niin eipä jää paljoa kerrottavaa. CSA:n Ilyushin Il-12 tai lisenssilä valmistettu Avia Il-14.

[ attachment removed / expired ]

 

"DC-2 Transair" On kuitenkin DC-3. Taaskaan tunnusta ei näy, mutta yhtiö on Transair Sweden joka oli Ruotsalainen charter yhtiö. Firma toimi vuodesta 1953 vuoteen 1981 ja sillä oli kolmen DC-3 koneen lisäksi vuosien varrella mm. DC-6, DC-7 ja Boeing 727 koneita. SAS osti valtaosan yhtiöstä 1967, mutta yhtiö jäi silti lentämään omalla nimellään kunnes vuonna 1981 SAS lopetti firman. Boeing 727:t myytiin ja henkilökunta löysi itsensä SAS:n riveistä. Myös auto kuvassa on komea.

[ attachment removed / expired ]

 

"DC-3 Starways" Brittiläinen yhtiö joka toimi vuosien 1948 ja 1963 välillä. Päämaja oli Liverpoolissa ja ajeli suurimmaksi osaksi charter lentoja, mutta loppuaikoina myös joitain reittejä Hethrowilta. British Eagle osti yhtiön vuonna 1963.

[ attachment removed / expired ]

 

"Yok" Aukeman viimeisenä on kuva Avro Yorkista joka oli kehitetty Lancaster pommikoneesta. Koneita rakennettiin 259 kappaletta. Näistä yli 200 kappaletta rakennettiin sotilasversioiksi RAF:lle. Siiviliversioita rakennettiin wikipedian mukaan 50 kappaletta. Moni RAF:n kone tosin myytiin myöhemmin siviilioperaattoreille. Paha tästäkään kuvasta on mennä sanomaan minkä yhtiön kone tuo on, mutta tarjoaisin Skyways Limited charter yhtiötä jolla oli vuonna 1955 15 Yorkia ja yhtiön maalaus oli suurinpiirtein samanlainen kuin kuvan koneessa. jos kyseessä on Skyways, niin sitten kuvassa on nykyisen Thomsonin esi-isä. Skywaysista tuli muutaman mutkan kautta vuonna 1964 Britannia Airways josta taas tuli vuonna 2005 Thomsonfly.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaanpa:

Aeron  maalausten yksityiskohdista voimme joltisellakin tarkkuudella päätellä  kuvan ottohetken. Kolmosten  selässä lukee ”FINNISH AIR LINES” vuoteen 1953 jolloin teksti muuttui muotoon ”FINNISH AIRLINES. Kolmoset saivat Convairtyylisen lopullisen maalauskaavion v.1956 ja selkään ilmestyi teksti finnair.   "DC-3 Aero" kuvassa air ja lines on kirjoitettu erikseen joten kuva on vuodelta 1952 tai 53. Sen alapuolella teksi on kirjoitettu yhteen joten vuodet on 1953-55, kevättalvi -56 myös tietty. Samoin "DC-3 Starways" taustalla olevasta Kolmosesta päätellen sijoittuu tuohon ajanjaksoon.   

"Convair Aero" Convair 440-40 Metropolitan OH-LRA. Nämä kaksi kuvaa lienevät Helsinki-Vantaalta”…kuvaparin tiimoilta löytyi mielenkiintoinen kuva Ilmailulehden numerosta 2/1953. Kuvassa samainen OH-LRA, tuolloin siis vielä Convair 340, käyttää moottoreitaan.  Näyttää olevan samalla paikalla kuin tuossa Paulin postaamassa kuvassa: Taustalla molemmissa kuvissa näkyy SAAB Scandian pyrstö. Ilmailun kuvateksti kertoo: Convair 340 ensikerran ”ulkona” Saavuttuaan Helsingin lentoasemalle 15.2. Kone lähdössä siirtolennolle kapt. O. Siirilän ohjaamana Malmin kentälle, jossa Aeron mekaanikot perehtyvät koneen moniin erikoisuuksiin. Samanaikaisesti suoritetaan matkustajaosaston tuolien verhous ja senjälkeen alkaa lentokoulutus” "Convair Aero" Malmilla on suurella todennäköisyydellä kuvattu tuona ajanjaksona? "Skandia SAS" SAAB 90 Scandia kuva on myös varmastikkin kuvattu samalla kun tuo OH-LRA kuvapari…?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas lisätiedoista joita noihin kuviin on kerrottu.

 

Seuraavalla aukema osa kuvista on luultavasti Farnboroughista 1954?

 

Tällä kuvalla ei ole mitään kuvatekstiä. Kuvauspaikkakin saattaa olla Tanska, sillä albumissa on myöehmmin kuvia myös Kastrupista. En edelleenkään ole kovin hyvä näissä pyssyvehkeissä, mutta googletuksen jälkeen ehdoittaisin että kuvassa rullaa Tanskan ilmavoimien Republic F-84G-16-RE Thunderjet. Tällaista tieo löysin internetin ihmemaasta: (klik)

[ attachment removed / expired ]

 

"Supermarine Swift" Luulisin tämän olevan Farnborough 1954. Ainakin tämän luettelon mukaan kone siellä oli esillä. Koneen tarkka tyyppi olisi tuon mukaan Supermarine Swift F.

[ attachment removed / expired ]

 

"Avro Vulcan" Liekö tässä Vulcanin proto Farnboroughissa vuonna 1954? Jos kyllä, niin kone on tunnukseltaan VX770.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässäkään kuvassa ei ole mitään kuvatekstejä. Tästäkään en osaa sanoa tarkasti, mutta luulisin etualan koneen olevan joku Gloster Meteorin alatyyppi. Ainakin se on Hollannin ilmavoimien väreissä. Taustan pyrstöä en tunnista. Kuvan oikeassa reunassa seisoo Suomen Turistiauton bussi. Kuvauspaikka ja vuosi tuntematon.

[ attachment removed / expired ]

 

"Vampaire" Suomen ilmavoimat De Havilland Vampire VA-4 varmaankin porissa?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaanpa tätäkin taas yhden aukeaman verran eteenpäin.

 

"Dove" de Havilland Dove Helsingissä. Rekisteristä ei saa mitään tolkkua.

[ attachment removed / expired ]

 

"KZ Leivo" Jossain ja joskus.

[ attachment removed / expired ]

 

"Grumman" Kovasti tohtisin sanoa että kuva on Malmilta. Kone on Grumman G-44A Widgeon SE-ARZ. Tältä nettisivulta historiaa ja muutama lisäkuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Pari huonoa kuvaa Helsinki-Vantaalta joissa poseera SAS DC-4 (tai DC-6) ja Avro York. Vaikka laadullisesti ovatkin kehnoja, niin mukavasti näkyy 50-luvun seutulan miljöötä.

 

"DC-4"

[ attachment removed / expired ]

 

"Yok"

[ attachment removed / expired ]

 

"Constellation" Tässä seisoo Air Indian Lockheed L-749A Constellation VT-DEP. Kuva voisi olla Dusseldorfista? Air India lenteli 50-luvulla Constellationeilla Lontooseen ja välilaskupaikkoina Saksassa käytettiin ainakin Dusseldorfia ja Frankfurtia. Koska rakennuksen katolla ovat Saksan ja Britannian liput, niin jommasta kummasta maasta tämä luultavasti on. Kone toimitettiin Air Indialle 3.4.1951 ja tuhotui vain neljä vuotta myöhemmin huhtikuussa 1955 pommin räjähtäessä lennolla Hong Kongista Jakartaan. (wikipedia)

[ attachment removed / expired ]

 

"Constellation" Albumin toinen köyryselkä on varmasti kuvattu Helsingissä vuonna 1952.  Air France Lockheed L-749A-79-46 Constellation F-BAZE. Kone tuli Air Francelle uutena vuonna 1950 ja jo vuonna 1955 se siirtyi Air Algerien riviin. Loppu tuli vuonna huhtikuun 26. 1962 Algiersin lentoasemalla jossa OAS:n terroristit räjäytettivät kentällä seisseen koneen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia taas kuvista, tuo SE-ARZ on luultavasti kuvattu olympialaisten aikaan, tuskin olisivat muutoin lentävää reportteria helsinkiin heittäneet, onko tuo taustalla oleva kone KZ vai mikä lie, kolmantena siinä tapauksessa Radio-Trion Ercoupe.

Minullahan on vieläkin tuon ARZ sisarkoneen SE_APO n Rangeri tuolla vajassa, sehän kukistui malmilla OH-GWA na.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia jälleen :thmbup:

 de Havilland Dove kävi Ilmailulehden 8-9/1953 mukaan esittelylennolla Helsingissä, kuvakin on mutta värirajat ei oikein passaa tuohon. Minusta tuon kellukeLeivon vasemmassa siivessä on tunnus OY- ?

Tuo DC näyttää minusta Neloselta ja oiskos tuo Yok sama kuin tuossa aikasemmassa kuvissa..

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meteorit:

- edessä Hollannin ilmavoimien T.7 (ex. RAF WA-???)

- takana Belgian F.8 (ex. RAF, BAF: EG-56, tuhoutui 20.8.56)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Swift:

- Farnboroughissa vuonna -54 tuo WK273 oli F.3. Muunnettiin 1955 tiedusteluversioksi FR.5. Päätti päivänsä palokunnan harjoittelukappaleena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pekalle tiedoista  :)

 

Mielenkiintoisia kuvia jälleen :thmbup:

de Havilland Dove kävi Ilmailulehden 8-9/1953 mukaan esittelylennolla Helsingissä, kuvakin on mutta värirajat ei oikein passaa tuohon. Minusta tuon kellukeLeivon vasemmassa siivessä on tunnus OY- ?

Tuo DC näyttää minusta Neloselta ja oiskos tuo Yok sama kuin tuossa aikasemmassa kuvissa..

Markku

 

No niinpä näyttää Leivo olevan OY-rekisterissä! Tässä vähä kropattu ja tummennettu versio kohteesta. Oikeassa siivessä ensimmäinen kirjain taitaa jäädä sivuvakaajan taakse, mutta toinen kirjain voisi olla B ja viimeinen ehkä I.

[ attachment removed / expired ]

 

Luulen myös samoin, että Yok on sama kuin aiemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai oisko tuo Leivon oikean siiven viimeinen kirjain C jolloin vois olla OY-ABC josta tuli edelleen rekisterissä oleva OH-KZE !

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla