Pauli Hankonen

Vanha valokuva-albumi

108 viestiä aiheessa

Ei loppuneet vielä. On ollut vähän kiireitä, niiin ei ole kerennyt käsitellä kuvia. Koitan nyt laittaa pari settiä lisää tällä viikolla  :)

 

Tässä seuraava aukema.

 

"Viking Vickers" Eagle Airwaysin Vickers Viking 1A Type 610 G-AIVO luultavasti helsingissä. Kuva ei ole oikeasti noin huono, mutta skanneri otti mukavasti kuvan karkean pinnan nypyt esiin skannatessa. Tämä kuva pitäisi varmaan valokuvata että sen saisi talteen paremmalla laadulla. Kone lensi ensilentonsa vuonna 1947 ja ensimmäinen käyttäjä oli RAF joka kuljetti koneella joukkoja. Aikanaan se kulkeutui BEA:lle (British European Airways) joka taasen möi koneen Eagle Airwaysille kesällä 1953. Yhtiö konvertoi koneen 610/3B tyyppiseksi vuonna 1957 ja uskoisin että kuvassa on vielä alkuperäinen 1A versio. Kone lensi lyhyen aikaa vuoden 1961 paikkeilla Cunard Eagle yhtiön väreissä. Lopulta vuonna 1962 se päätyi Nizzaan jossa se romutettiin varaosiksi.

sekalaisia_0001_viking_vickers_800.jpg.95fee9ccdecfffe13f251389aa63ff55.jpg

 

"Hermes" BOAC Handley Page HP-81 Hermes 4 G-ALDG kuvattuna Helsingissä. Onkohan tämäkin joku joukkojenkuljetuslento kun noita sotapoikia pyörii tuossa koneen vierellä? Ei kai BOAC edes operoinut Helsinkiin tuohon aikaan, eiköhän Helsingin reitti ollut BEA:n heiniä? Tämän runko on tallella entisöitynä Duxfordissa. Se on myös ainoa Hermes runko joka on ylipäätään on jäänyt jälkipolville muistoksi. Kone aloitti uransa kesällä 1950 BOAC:n Afrikan reiteillä. BOAC luopui koneesta 1954, ja sen jälkeen kone lensi Airwork yhtiöllä vuoteen 1959 saakka. Tämän jälkeen konetta käytti ainakin Silver City (ja luultavasti myös Britavia sekä Skyways) vuoteen 1962 saakka. Sekä Airwork että Silver City käyttivät konetta joukkojenkuljetuslentoihin. Vuodesta 1962 lähtien kone sai toimia ilman siipiä British United Airways kabiinimiehistön kolutuskoneena Gatwickissä. Tuossa käytössä koneen runko maalattiin BUA:n väreistä Caledonian väreihin ja edelleen British Caledonian väreihin. Vuonna 1976 ura kabiiniharjoittelukoneena loppui kun se korvattiin kabiinisimulaattorilla. Kone hinattiin kentän syrjään ja palomiehet alkoivat käyttää sitä savusukellusharjoituksiin. 1981 tajuttiin että, "hei tämä G-ADLG on viimeinen jäljellä oleva Hermes!" ja se siirrettiin Duxfordiin jossa se entisöitiin BOAC:n kuosiin ja siellä se on Imperial War Museumin kokoelmissa näytteillä.

 

"Strato Cruiser" Pan American World Airways Boeing 377-10-26 Stratocruiser N1029V. Nyt ei olla helsingissä. Epäilen vahvasti paikaksi taas Dusseldorfia. Koneen historian selvitttämien on jossain määrin työlästä, mutta ainakin se on valmistunut Pan Amille vuonna 1949. Boeing ilmeisesti on ostanut koneen takaisin vuonna 1961 ja myynyt sen jossain vaiheessa Venezuelaan RANSA nimiselle yhtiölle (rahtariksi?). Tarkkoja vuosilukuja en nyt yht'äkkiä löydä, koska sen verran ristiriitaista tietoa tuntuu netissä olevan. Tämä on kaikki on kuitenkin tapahtunut 60-luvulla. Tunnuksella ja runkonumerolla tietoa hakiessa kerrotaan että RANSA olisi ollut koneen viimeinen käyttäjä ja kone olisi sen jälkeen romutettu, mutta kuitenkin vielä 70-luvulla koneen omistajana kummittelee Miami Air Charters. Olisko tuo sitten ollut romuroopen firma joka on romuttanut koneen, eikä mikään lentoyhtiö?

sekalaisia_0001_stratocruiser_800.jpg.fd827b527ba99c838eb8c32d7d7c5c99.jpg

 

"Bonanza" Tästä ei paljoa voi sanoa ilman tunnusta. Sveitsiläinen näyttäisi olevan ja Dusseldorfissa kuvattu. Joku mallin 35 Beechcraft Bonanza tämä on.

p> 

"Piper Cup" Ei kuitenkaan ole cupi, vaan Piper Tri Pacer PA-22-135. Luultavasti samassa hallissa jonka edessä ylläoleva Bonanza on kuvattu.

sekalaisia_0002_piper_cup_800.jpg.06716ae4034319a657e94ec1632c9278.jpg

 

"De Havilland" Nyt päästään harvinaisten koneiden pariin. Tämä ei ole DeHavillandia nähnytkään. Kyseessä on Turkkilainen(!) Turk Hava Kurumu THK-5A joka on tässä tanskalaisena ambulanssikoneena tunnuksella OY-ACK. Kuvattu hyvin suurella todennäköisyydella Kastrupissa, sillä seuraavalla aukemalla on tulossa lisää kuvia Kastrupista. Googlella löysin jotain tietoa. Turkkilainen konevalmistaja suunnitteli koneita ensisijaiseti oman maan tarpeisiin. Kuitenkin vuonna 1951 yksi kone myytiin Tanskaan ambulanssikoneeksi ja siinä hommassa kone lensi yli 960 tuntia. Vuonna 1960 kone ilmeisesti myytiin jollekin pikkufirmalle taksikoneeksi, mutta jo vuotta myöhemmin marraskuussa 1961 kone vaurioitui laskussa Aalborgiin ja kone meni leikkipaikaksi johonkin lastentarhaan tai -puistoon. Koneen jäänteet paloivat vuonna 1965.

>sekalaisia_0001_hermes_800.jpg.10a70a502d5abb0183ed40672ed09299.jpg>sekalaisia_0002_bonanza_800.jpg.1f2bccc993d1c5a1390731b8b01fe1bd.jpg>de_havilland_800.jpg.ef67728f138440e4a18d515f9fc5a248.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Turkkilainen konevalmistaja suunnitteli koneita ensisijaiseti oman maan tarpeisiin.

 

THK on Turkin ilmailuliitto! Sen nimissä on tänäkin päivänä vielä laajasti toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yhden aukeman verran kuvia ihmeteltäväksi.

 

Kolme ensimmäistä kuvaa ovat albumin mukaan Kastrupista, sillä niiden kaikkien kohdalla lukee vain "Kastrup". Vähän epäilen kuitenkin tuon kuvatekstin paikkaansapitävyyttä.

 

Ollaankohan tässä SAS:n hallissa tutustumassa paikalliseen meininkiin, vai oliskohan tämä sittenkin kokonaan toisesta paikasta, eli Fokkerilta Hollannista?

kastrup_1_800.jpg.ca474c1aa07aacb06e17132d7ab378ee.jpg

 

Tämäkin kuva on mielummin Hollanista kuin Tanskasta, vahva arvaukseni on että näissä kuvissa ollaan Schipholissa Amsterdamissa. Kuvassa näkyy Saab 91A Safir PH-UEC joka rekisteröitiin Hollantiin Syyskuussa 1950 Rijksluchtvaartschoolin käyttöön. Koulu tunnetaan nykyisin enemmän tai vähemmän nimellä KLM Flight Academy. Kone myytiin kymmenen vuotta myöhemmin Iso Britanniaan jossa se sai tunnuksen G-ARFX. Kone tuhoutui onnettomuudessa vuonna 1962. Taustalla näyttäsi olevan KLM:n DC-4.

 

Nyt mennään niin syvälle urheiluilmailun puolelle, että tyydyn vain toteamaan kuvassa olevan purjekoneen D-3505 ja jätän tyyppitiedon paremmin asiasta tietäville tai googlea paremmin käyttäville. En kuitenkaan usko tämänkään kuvan olevan Kastrupista.

kastrup_3_800.jpg.d3482a76099251bc89fbdb95b588511f.jpg

 

"Fokkeri Isän reissulla" Siinäpä komea ryhmä herrasmiehiä uudenkarhean Fokkerin edessä poseeraamassa. Henkilöistä ja konetyypistä en osaa sanoa mitään. Ehkä joku tunnistaa?

p> 

Tässä vielä kroppi ryhmästä koneen edessä.

fokkeri_isan_reissulla_kastrup_ehka_2_800.jpg.9365e852a3426e028dab73e423eb7efc.jpg

 

"Morane Saulnier" albumin seuraavalta sivulta. Heikohkolla militarityyppituntemuksellani tarjoaisin että tässä seisoo Morane-Saulnier M.S.406 tunnuksella MS-328, mutta missä ja milloin?

p> 

"Vihuri" on tämä aukeaman viimeinen kuva. Valmet Vihuri jonka tunnusta ei valitettavasti näy.

vihuri_800.jpg.d5d7d5c9a12c14b4389f81eada166177.jpg

>kastrup_2_800.jpg.7bb3136758545d267d25a5b1adc562bf.jpg

p>fokkeri_isan_reissulla_kastrup_ehka_800.jpg.6bc81608f4a6fd9d11345c2a56f2c1ed.jpg

p>morane_saulnier_800.jpg.6829a2254a097c33c9fe26392271be4a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mennään niin syvälle urheiluilmailun puolelle, että tyydyn vain toteamaan kuvassa olevan purjekoneen D-3505 ja jätän tyyppitiedon paremmin asiasta tietäville tai googlea paremmin käyttäville. En kuitenkaan usko tämänkään kuvan olevan Kastrupista.

En tunnista konetyyppiä, mutta sivuperäsimellä voisi olla Focke Wulfin tunnus. Rakensivat 1952 Kranich III (kuvia mm tässä ja tässä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas saamme lisävalaisua Ilmailu-lehdestä tälläkertaa n:o 10/1952 sivu 18 kertoo SIL:n opintomatkasta Ruotsiin, Tanskaan, Hollantiin ja Saksaan 24.10-3.11.1952. Osanottajia oli 17 ja tuo samainen kuva Fokker S14:ta herrasmiehineen on myös lehdessä. Artikkelissa on matkaohjelma ja esim tuo purjekone on Focke-Wulffin tuotantoa johon retkue Bremerissä vieraillessaan tutstui..Artikkelissa on mainittu myös osanottajat joten palataan aiheeseen...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon MS-328:n tiimoilta löytyy SA-kuvista JSdia273 kuvatekstillä: 

"Morane-Saulnier hävittäjäkoneet kentällä. Latva, Latvan lentokenttä 1943.09.09"

jsdia273.jpg.ce4679b09cb76e10cfaa8a3364668cb6.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa 10/1952 Ilmailulehden artikkelin kolmen valokuvan kuvaajaksi on merkitty "Virkki"

Elikkä tulee hakematta mieleen että oiskohan hänellä sormensa pelissä valokuva-albumin monessa muussakin kuvissa...? Kuten tuossa todetaan hän oli TK-kmies ja Ilmailulehden toimittaja v. 1941-1953

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56551.0.html

Markku

p.s. tuo herrasmiesten reissu tehtiin lehden mukaan Suomen Turistiauto Oy:n bussilla joten tuo Hollantilais-Meteorit on kuvattu myös tuolloin ja matkaohjelmassa oli myös Dusseldorf joten "Bonanza" ja Tri-Pacer kuvien arvoitus tais ratketa...

sama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko muuten skannata jostain kuvasta albumiin (tai kuvaan?) tehdyt merkinnät, mielellään tietysti sellainen, jossa on enemmän tekstiä; käsialakin saattaisi antaa johtolangan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko muuten skannata jostain kuvasta albumiin (tai kuvaan?) tehdyt merkinnät, mielellään tietysti sellainen, jossa on enemmän tekstiä; käsialakin saattaisi antaa johtolangan.

 

Tässä pari sivua.

 

sekalaista_uttia_0001_800.jpg.aae6be61fe8680c8060401a53fc22b44.jpg

>seutulaa_50-luku_800.jpg.5d6d96f9b165b47b2dff15500acb348f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuva voisi olla Dusseldorfista? Air India lenteli 50-luvulla Constellationeilla Lontooseen ja välilaskupaikkoina Saksassa käytettiin ainakin Dusseldorfia ja Frankfurtia. Koska rakennuksen katolla ovat Saksan ja Britannian liput, niin jommasta kummasta maasta tämä luultavasti on.

 

Joo, Düsseldorfista tämän on oltava. Briteillä ei ollut mitään syytä liputtaa Saksan lipulla, ja Frankfurt a/M oli jenkkien vyöhykkeellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tuo SIL:n opintomatkan matkareitti artikkelista lyhenneltynä: Laivalla Ruotsiin jossa Bromman lentokentällä tutustuminen SAS:n DC-6:n tokkakorjaamoon ja link-trainer osastoon. Yöllä Kööpenhaminaan, josta STA:n bussilla Tanskan halki yöksi Hampuriin. Bremeniin tutustumaan Focke-Wulfin purjekonetuotantoon, josta Hollantiin. Amsterdamissa pari päivää tutustuen KLM:n Constellation-huoltoon, moottorikorjaamoon, koekäyttöosastoon ja keittiötoimintaan. Käynti Fokker-tehtailla lentotoimintaosastoineen, josta takaisin Saksaan Kölnin yöpymään, sieltä Dusseldorfiin kaupungin viranomaisten vieraaksi, käynti Mannesmann-rautatehtailla. Hannoverissa yötä josta Volkswagen-tehtaisiin tutustumaan, Hampurissa vierailu Fuhlsbyttelin lentokenttään, sitten Kööpenhaminaan SAS:n Kastrupin DC-4 tokkakorjaamoon ja moottoriosastoon sekä  lopuksi Skandinavisk Aero Industri AS:n tehtailla tutustuttiin uusimpiin KZ-koneisiin. Yöjunalla Tukholmaan ja laivalla Turkuun. Lehdessä on pari kertaa sana ”tokkakorjaamo” joten ei liene painovirhe mutta mikähän tuo ”tokka” tarkoittane tässä yhteydessä…Elikkäs oskos Tanskan ilmavoimien Republic F-84G kuvattu tuolla reissulla,  Air Indian Lockheed Constellation ja "Strato Cruiser"  sopisi  Dusseldorfin vierailuun, Turkkilainen Turk Hava Kurumu THK-5A ja "Kastrup" kuvista ensimmäinen voi sittenkin olla SAS:n hallista. Toinen kuva lienee Schipholissa samoin kuin Hollantilais-Meteorien kuva. Lehdessä on kuva jossa Suomen Turistiauton bussin keulaan nojailee kuljettaja ja bussiemäntä, taustalla betoniplattaa, Meteorin keula ja rakennuskantakin passaa eli Schipholissa ollaan… 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdessä on pari kertaa sana ”tokkakorjaamo” joten ei liene painovirhe mutta mikähän tuo ”tokka” tarkoittane tässä yhteydessä.

 

Jos vääntää aikaruuvia taaksepäin 20-luvulle, niin silloinhan lentokonetehdasta kutsuttiin ilmailutelakaksi. Tämän taas väänsin mielessäni puhekielen sanaksi: ilmailutokka. Modernilla 50-luvulla huoltokorjaamon / -hallin nimeäminen ilmailulehdessä tokkakorjaamoksi osoittaa kirjoittajalta varhaista retrohenkisyyttä. Voi sana tarkoittaa jotain muutakin?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa 10/1952 Ilmailulehden artikkelin kolmen valokuvan kuvaajaksi on merkitty "Virkki"

Elikkä tulee hakematta mieleen että oiskohan hänellä sormensa pelissä valokuva-albumin monessa muussakin kuvissa...?

 

Ilmailulehden vanha valokuva-arkisto on taltioitu Suomen Ilmailumuseoon. Mietiskelen tässä, että olisinkohan nähnyt osan näistä joskus em. fotojen joukossa? Tuntuvat tutuilta. Museon arkistoissa on myös SIL:n vanha kirjeenvaihto, josta ehkä löytyisi Pärttyli Virkin käsialanäyte? Aikajana tässä albumissa on melkoinen, kuvat ovat pääsääntöisesti laadukkaita, kuvauspaikat eksoottisia ajankohta huomioiden ja albumista löytyvä teksti: "Fokkeri Isän reissulla" saavat pikkupoirotin sisälläni kertomaan, että albumi on joskus koottu Pärttylin jälkikasvulle. Lievästi lapsenomainen ja kiemurteleva käsialanäyte "Yok" teksteineen tukee kuvitelmaani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taas yhden aukeman verran kuvia ihmeteltäväksi.

 

"DC-4" Swissair DC-4 HB-ILU kuvattuna missä ja milloin? Kone on edelleen olemassa Frankfurtin kentällä Berliinin ilmasillan muistomerkillä. Kone oli alunperin tyyppiä C-54E ja se rakennettiin USAFille ja sai tunnuksen 44-9063. Kone muutettiin Douglasilla standardi DC-4 koneeksi vuonna 1946 ja se myytiin Pan Amille ja sai tunnuksen N88887. Pan American möi koneen edelleen Swissairille joka rekisteröi sen HB-ILU tunnukselle Huhtikuussa 1952. Kone siirtyi Balairille vuonna 1959. Tämän jälkeen vuosiluvut ovat pikagoogletuksella vähän hukassa, mutta luultavasti vuonna 1969 kone myytiin Aer Turas yhtiölle Irlantiin ja se sai rekisterin EI-ARS. Turaksen jälkeen kone palveli vielä ainakin Liberia World Airlines ja National air cargo yhtiöillä ennen päätymistään restauroituna ensimmäiseen alkuperäiseen väritykseensä muistomerkkinä Frankfurtiin.

sekalaisia_0003_dc4_1024_800.jpg.cc7687a61e2af1f5aed71be3415a803d.jpg

 

Kaksi herraa poseeraamassa ainoaksi kappaleeksi jääneen Short SB.5 koneen äärellä. Taaempi kone on Blackburn Beverley joita valmistettiin 49 kappaletta.

 

Tässä vielä kroppi herroista jos joku sattuisi vaikka tunnistamaan.

sekalaisia_0003_1_800_croppi.jpg.904c0e8a81fbce5e8e0f000412052898.jpg

 

Kuva ilman kuvatekstiä on US Army Beechcraft L-23 Seminole 52-6173.

p> 

"Catalina" Tästä ei taas oikein osaa sanoa mitään muuta kuin että Catalinahan se siinä. Sivuperäsimessä saattaa lukea 588 ja rungossa saattaa olla USAF tunnus.

sekalaisia_0004_catalina_800.jpg.03aca49303d2d5dee6f150c6367317e8.jpg

[attachment]392752_sekalaisia_0004_catalina_800_croppi_1.jpg[/attachment]

sekalaisia_0004_catalina_800_croppi_2.jpg.77524ed80c6ab559773a40d52efee9ed.jpg

>sekalaisia_0003_1_800.jpg.1452a4f25e096b357818410ff2109c82.jpg

p>sekalaisia_0004_2_800.jpg.e6708958fb9d044f6a3c9261ea988dcd.jpg

p>
  • Yksi aukema lisää kuvia näytille.

     

    "Yok". Avro York on miellyttänyt albumin kokoajaa, sillä tämä on jo kolmas kuva koneesta albumissa.

    sekalaisia_0005_yok_800.jpg.be937ab020b9367bdc1ad278a1694341.jpg

     

    "Islantilainen 21.6.54. klo 03.15" Tästä kuvasta siis tiedämme tarkasti milloin ja missä kuva on otettu. Kuvassa yksi Icelandairin edeltäjän Loftleiðirin yksi neljästä DC-4 koneesta. Taustalla taitaa olla parkissa SAS:n nelonen. Harmittavasti rekistereistä ei saa tolkkua, mutta terminaalin edustalla parkissa olevat autot ovat komeita.

     

    "Cessna 180" Kuvan kone on googletuksen peruusteella rakennettu vuonna 1953 joten tämä kuva on aikaisintaan tuolta vuodelta ja kuva on mielestäni Helsingistä. Paljon muuta tietoa ei oikein tähän hätään keksi. Koneesta löytyy googlella kuvia vielä ainakin vuodelta 2010, joten eiköhän tuo vieläkin ole hengissä alkuperäisessä Sveitsiläisessä rekisterissään.

    cessna_180_800.jpg.2a1c58804009fdccf0f843b118570622.jpg

     

    Seuraavalla sivulla on kolme kuvaa jotka kaikki ovat postikortteja.

    p> "HS-126"

    henschel_0002_800.jpg.9c724dd1f25b08a64ab94268bc01e4cb.jpg

     

    Keskimmäinen kortti irtosi albumista nätisti skannatessa ja siellä takana lukee näin. Kurkistelin myös muiden korttien taakse varovaisesti raottamalla ja sama nimi on joka korttiin kirjoitettu. Sanooko jollekin jotain? Kortti on tässä luonnollisessa koossa.

    >islantilainen_21_6_54_klo_0315_800.jpg.22bfe19897a055db67dec61610969db4.jpg>henschel_0001_800.jpg.24b7ca96ad651fb9ff36ff781993e929.jpg>taka.jpg.0c2f42fe66b90c48e13c50032f72583a.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla
    Kurkistelin myös muiden korttien taakse varovaisesti raottamalla ja sama nimi on joka korttiin kirjoitettu. Sanooko jollekin jotain?

     

    Etunimi ainakin näyttäisi olevan Eino ja sukunimi loppuvan joko -hi tai -ki.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    "Cessna 180" Kuvan kone on googletuksen peruusteella rakennettu vuonna 1953 joten tämä kuva on aikaisintaan tuolta vuodelta ja kuva on mielestäni Helsingistä. Paljon muuta tietoa ei oikein tähän hätään keksi. Koneesta löytyy googlella kuvia vielä ainakin vuodelta 2010, joten eiköhän tuo vieläkin ole hengissä alkuperäisessä Sveitsiläisessä rekisterissään.

    Edelleen rekisterissä ja lentää Länsi-Sveitsissä (mm.Geneve/Lausanne).

     

    EDIT: Kuvassa lipputangot, voiko olla Sveitsin lippu? Vasemmalla reunalla mahdollisesti DC-3 ja ajoneuvo (tankkaus/paloauto)?

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Tässä taas yhden aukeman verran kuvia ihmeteltäväksi.

    "DC-4" Swissair DC-4 HB-ILU kuvattuna missä ja milloin? Kone on edelleen olemassa Frankfurtin kentällä Berliinin ilmasillan muistomerkillä. Kone oli alunperin tyyppiä C-54E ja se rakennettiin USAFille ja sai tunnuksen 44-9063. Kone muutettiin Douglasilla standardi DC-4 koneeksi vuonna 1946 ja se myytiin Pan Amille ja sai tunnuksen N88887. Pan American möi koneen edelleen Swissairille joka rekisteröi sen HB-ILU tunnukselle Huhtikuussa 1952. Kone siirtyi Balairille vuonna 1959.

    Koneen pyrstön alla on rakennuksen seinällä joku teksti. Ja antaako se ajoneuvo lisää vihjeitä? Saako selville alkuperäisestä kuvasta? Swissairin maalaus/ulkoasu muuttui noin 1956/57 (teksti-> Swissair).

    EDIT: Vaakuna ilmeisesti tuli vasta myöhemmin. Tässä kuva maaliskuusta 1955 jossa on vaakuna. Ja tässä kone huhtikuussa 1956 uudessa maalissa. Joten todennäköisin ajankohta 3/1955...4/1956.

    EDIT2: ajoneuvon malli voisi olla DKW Schnellaster.

    Kaksi herraa poseeraamassa ainoaksi kappaleeksi jääneen Short SB.5 koneen äärellä. Taaempi kone on Blackburn Beverley joita valmistettiin 49 kappaletta.

    Mahdollisesti Farnborough 1955 (Blackburn Beverley:stsa löytyy
    ks 0:20). Samat aidat kuin kuvassa.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Mielestäni tuossa nimenä on Eino Närhi.Närhi niminen sotalentäjä/tähystäjä oli olemassa, ei vaan muista missä kirjassa mainittu.

     

    Karhi tietty mahdollinen mutten usko.Tietty Narhi nimi esiintyy myös, ollut Eino Narhi ilmavoimissakin, en tiedä onko Närhi tiputtanut ä pilkut.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Cessna 180. Jotenkin en saa mahtumaan Helsinkiin. Jos oikealla oleva rakennus olisi silloinen terminaali niin mitä olisivat rakennukset tuolla kolmosten oikealla puolella taustalla.

     

    Heikki

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Cessna 180. Jotenkin en saa mahtumaan Helsinkiin. Jos oikealla oleva rakennus olisi silloinen terminaali niin mitä olisivat rakennukset tuolla kolmosten oikealla puolella taustalla.

     

    Heikki

    Mielestäni kuva on Seutulan lentokentältä kun vertaan kuvassa näkyviä kohteita tähän ilmakuvaan vuodelta 1953.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Cessna 180. Jotenkin en saa mahtumaan Helsinkiin. Jos oikealla oleva rakennus olisi silloinen terminaali niin mitä olisivat rakennukset tuolla kolmosten oikealla puolella taustalla.

    Heikki

    Sain nyt yhteyttä koneen nykyiseen omistajaan, hän lupasi tarkistaa vanhoista matkapäiväkirjoista. Mainitsi myös nähneensä saman kuvan monta vuotta sitten Vantaan ilmailumuseossa.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla