Pauli Hankonen

Vanha valokuva-albumi

108 viestiä aiheessa

Hei, Ihan tähän albumiin ei liitykään , mutta tässä pari otosta kesältä 1968 EFHK, rahtiplattalla Fred Olsen Airlines Curtis C-46 Commando ja ohi rullaa Ranskan ilmavoimien Nord Noratlas ( XG)  . Oli säännöllinen vieras EFHK:lla aina muutaman kuukauden välein. Curtis C-46 toi rahtia aina joka tiistai. Näitä oli yhtiöllä käytössä kolme konetta

 

img_8043.jpg.bb2e5e6af319b0eebd2450b6d327fef9.jpg

 

 

>img_8042.jpg.6edbd131fdb290b15ba68309723463c0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku näistä kolmesta on, nyt en pääse tarkistamaan. Spottarin varustuksiin  vuosia sitten kuuluivat kiikari, muistivihko, taskukirja lentokonesta ja sitten jonkinlainen rullafilmikamera tässä järjestyksessä. Spottailu oli ensisijaisesti rekistertunusten keräilyä kun kuvaaminen ei ollut niin helppoa ja halpaa kuten nykyään. Mukavaa puuhaa kuitenkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuvaaminen ei ollut niin helppoa ja halpaa kuten nykyään. Mukavaa puuhaa kuitenkin

 

Näinhän se oli. Itse aloittelin spottaamisen 70- luvun puolivälissä ja hieman myöhemmin kuvaamisen ja kuvauskalusto on vuosien varrella parantunut kyllä huimasti.

Toisaalta taas aitojen ja rakennelmien määrä kenttien ympärillä on noista ajoista lisääntynyt merkittävästi kaventamaan kuvakulmia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ennen oli vain rajana miten lähelle uskalsi mennä. Ei ollut aitoja, ainoastaan kieltotauluja ja nekin melkein rullaustiessä kiinni. Torniin pääsi 70-alussa "vieraileen" kun vain pyysi luvan niiltä infon naisilta. Soittivat torniin ja siitä vaan kapuamaan. Oli ne vaan aikoja.

 

pict0446.jpg.83d55acb442eee4e4935d9e879f0674a.jpg

 

Vierailulla tornissa vuonna 1970

>pict0385.jpg.2c62e82048c9c7a212a4e2cfb5f383f5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On löytynyt todella mielenkiintoinen albumi. Sivun 1 helikopterikuvat (OH-HIA) on otettu Hallin kentällä toukokuussa 1953. Kellukekoneet KZ VII Leivo (OY-ABL) sivulla 3 ja Stinson (SE-CDF) sivulla 5 on kuvattu kellukeasennuksen jälkeen Hallissa Kolhinselällä 1950-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisten ilmalaivakuvien aluksesta löysin vielä sattumalta lisätietoa.Ainoa ruotsin ilmaalusrekisterissä ollut ilmalaiva SE-ACG oli 14 päivää rekisterissä omistajana AB Luftskeppsreklam, valmistusnumero DPN-29 valmistusvuosi 1929.Varustettu yhdellä moottorilla ja saattoi ottaa 5 matkustajaa.

Tarkoituksena oli että laite olisi toiminut näkyvänä mainoksena Tukholman messuilla, ensimmäisen viikon aikana öinen myrsky vahingoitti alusta, valmistaja kävi sen noutamassa tarkoituksena lentää tehtaalle remonttiin.Matkalla Öölannin eteläpuolella alus putosi mereen ja upposi, mieheistö selvisi.

 

Tiedot:Seve Ungermark ruotsalainen ilmailupersoona.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ennen oli vain rajana miten lähelle uskalsi mennä. Ei ollut aitoja, ainoastaan kieltotauluja ja nekin melkein rullaustiessä kiinni.

Nykyisen 04L/22R:n takana (siis nykyisen kiitote 3:n tienpilla) oli hiekkakuoppa jossa käytiin uimassa. Mahtoikohan Finnairin henkilökunnalla olla jonkinmoinen haulikkorata siellä päin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla