Timo Kantola

Laajarunkokoneet lyhyillä reiteillä

239 viestiä aiheessa

Dragonair lentää Hong Kong - Kanton (HKG-CAN) väliä A330:llä. Matka on 84 mailia, joten se on hieman lyhyempi kuin Helsinki-Tampere.

 

Tämä taitaa olla maailman lyhin laajarunkoreitti?

 

Mitä muita lyhyitä lennetään laajarunkokoneella?

 

Laajarunkokoneen kääntöaika taitaa olla niin pitkä, että tuolla reitillä fiksumpi olisi pienempi kone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuolla Japaniassa? Eikö B-747SR:t suunniteltu nimenomaan Japanin saarien väliseen liikenteeseen? Nuohan ovat toki jo aika vanhoja, eli ehkä korvattu taloudellisemmalla konetyypillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon ollu JAL:n 744 lennolla Narita:sta ->Nagoya Chubu, mutta onhan siinäkin jo etäisyyttä 350km. Japanissa lennettiin paljon 747:lla kotimaan reittejä, mutta Japani on pitkä maa ja siten eivät varsin lyhyitä lentoja olleet...

Nykytyypit hoitelevat samaa hommaa 777 787 ja 767 yms...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuolla Japaniassa? Eikö B-747SR:t suunniteltu nimenomaan Japanin saarien väliseen liikenteeseen? Nuohan ovat toki jo aika vanhoja, eli ehkä korvattu taloudellisemmalla konetyypillä.

747SR:t on poistuneet jo vuosia sitten. Viimeinen 747-400D jäi eläkkeelle ANA:lta maaliskuun lopussa tänä vuonna. Nyt isoin konetyyppi Japanin sisäisillä lennoilla on B777-300, joita löytyy sekä JAL:lta, että ANA:lta n. 500 paikkaisina versioina. ANA:lla on myös 787:aa kotimaanliikenteessä (n. 330 matkustajapaikkaa).

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nykyaikaisissa laajarungoissa otettu huomioon rungon paineistus-syklit? Eikös aikanaan juuri 747:ssa tämä tullut ongelmaksi kun kone oli iältään vielä suhteellisen nuori, mutta lyhyiden lentojen takia runko oli jo kulut lähes loppuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin jakkarat saadaan täyteen hyvin maksavia asiakkaita, kannattaa ilman muuta lentää isollakin koneella. Mitä keikasta jää viivan alle, on ratkaisevaa.

 

Lentoyhtiöiden pitää tosiaan ottaa huomioon se tosiseikka, että laajarunkoja ei ole suunniteltu operaatioille, jotka sisältävät useita vuorokautisia syklejä. Toivottavasti menneisyyden onnettomuuksista on opittu, ja huolto-ohjelmat ovat täsmentyneet, mikäli käyttö poikkeaa speksien mukaisesta "long haul" -tyyppisestä liikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöiden pitää tosiaan ottaa huomioon se tosiseikka, että laajarunkoja ei ole suunniteltu operaatioille, jotka sisältävät useita vuorokautisia syklejä. Toivottavasti menneisyyden onnettomuuksista on opittu, ja huolto-ohjelmat ovat täsmentyneet, mikäli käyttö poikkeaa speksien mukaisesta "long haul" -tyyppisestä liikenteestä.

Millälailla isot koneet sitten eroavat "short hauliin" suunnitelluista pienemmistä koneista tuon suhteen ja mitä(ja miksi) koneelle tapahtuu jos sillä lennetään lyhyempää reittiä pidemmän sijaan? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millälailla isot koneet sitten eroavat "short hauliin" suunnitelluista pienemmistä koneista tuon suhteen ja mitä(ja miksi) koneelle tapahtuu jos sillä lennetään lyhyempää reittiä pidemmän sijaan? :-[

Lyhyillä reiteillä tulee suhteessa paljon enemmän paineistussyklejä eli runko paineistetaan noustessa ja vastaavasti ilmanpaine koneen sisällä laskee kun kone laskeutuu. Tämä aiheuttaa metallin väsymistä ja jopa halkeamia riittävän pitkällä aikavälillä. Syklien määrä kertoo koneen käyttöiän ja ne on suunniteltu kestämään tietty määrä syklejä. Laajarunkokoneille tulee normaalisti suhteessa vähemmän syklejä ja niiden käyttöikä on pidempi, esim. 25 vuotta vanhat 747:t

Koneen käyttöikä tulee nopeammin täyteen noilla lyhyillä reiteillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta sykliä nuo on suunniteltu kestämään yleensä? Eikös se Alohan kone ollut tehnyt lähes 90 000 lentoa, vai muistanko väärin? Aiheen ohi vähän mutta kuinka monta lentoa LQA on karkeasti ottaen tehnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kaikista lyhyimpiä mutta mm kaluston puolesta mielenkiintoisia ovat kotimaan reitit Thaimaassa, Thai Airways lentelee Bangkokista Phuketiin (HKT) ja Chiang Maihin (CNX) monipuolisella laajarunkovalikoimalla.

 

Yhden päivän (1.12) laajarungot BKK-HKT legillä: B773, B747, A300-600 ja A333. Suosittelen jos siellä päin matkustelee, myös business-jakkaroita pääsee testaamaan sopuhintaan.

 

Edit:

BKK-CNX reitillä näkyy olevan kesäkautena myös B787, Royal Silk bisnesluokka n. 100e yhteen suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee otsikon aiheeseen tämä seuraava kysymykseni. Mitä muita Euroopan sisäisiä laajarunkoreittejä on olemassa kuin nämä:

 

MUC-MAN-MUC Singapore Airlines (B777-300ER)

FCO-CDG-FCO Kuwait Airways (A340-300)

MAD-FRA-MAD LAN Airlines (B787-800)

IST-LHR-IST Turkish Airlines (B777-300ER)

IST-LHR-IST British Airways (B767-300)

OTP-MAD-OTP TAROM (A310-300)

 

BA:n Lontoo-Amsterdam väli tuossa olikin jo mainittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee otsikon aiheeseen tämä seuraava kysymykseni. Mitä muita Euroopan sisäisiä laajarunkoreittejä on olemassa kuin nämä:

 

MUC-MAN-MUC Singapore Airlines (B777-300ER)

FCO-CDG-FCO Kuwait Airways (A340-300)

MAD-FRA-MAD LAN Airlines (B787-800)

IST-LHR-IST Turkish Airlines (B777-300ER)

IST-LHR-IST British Airways (B767-300)

OTP-MAD-OTP TAROM (A310-300)

 

BA:n Lontoo-Amsterdam väli tuossa olikin jo mainittu.

 

Turkish lentelee 330:illä välillä vaikka minne Euroopassa, aikatauluissa on vilahdellut esim. Frankfurtiin, Amsterdamiin ja jopa Arlandaan. Kotimaassa ainakin IST-ADB ja IST-ESB -välillä on ihan säännöllisestikin, lentelin alkuvuonna Ankaraan ja takaisin juurikin sellaisella.

 

BA:n 767:t kanssa on vakionäky vaikka missä, ARN, FRA, MAD, AMS, ATH, LCA jne. Kotimaassa peak timen LHR-GLA ja varsinkin EDI on nykyään välillä 767.

 

IB lentää 340:llä MAD-LHR:ää keskimäärin kerran päivässä.

 

Tapillä on yksi viikottainen FNC-LIS A330:llä, kone tulee Caracasista (yök) ja heittää välilaskun Madeiralla jotta chavezilaiset vääräuskoiset eivät pääse infiltroimaan Euroopan porvarisidylliä.

 

ABn "Allerman am Ballerman Express" lentää Palmaan A330:llä varsinkin kesän sesonkiaikaan useilta Saksan kentiltä sekä ainakin Zürichistä. Edelweiss tekee samaa joihinkin Välimeren kohteisiin nimenomaan Zürichistä.

 

Air Europa lentelee varsinkin kesäaikaan erinäisiin Kanarian kohteisiin erinäisistä manner-Espanjan kohteista A330:llä, osa lennoista jatkaa jonnekin Etelä- ja Väli-Amerikkaan, osa on ihan point to point. IB lenteli ainakin MAD-LPA/TFS -reittiä A340:llä takavuosina mutta tämä taitaa nykyisellään olla historiaa.

 

Fifth Freedomeista KU lentää A340:llä (joskus myös A300) FRA-GVA-FRA, Air China VIE-BCN-VIE ja MUC-ATH-MUC.

 

Korean Airin 747/777 VIE-ZRH-VIE tais loppua, muistaakseni splittasivat lennon niin että vuoropäivinä lennetään suoraan jompaan kumpaan kohteeseen.

 

 

Tämäkään lista ei todellakaan ole täydellinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikin mukaan China Southern lentää A380:lla PVG-CAN väliä, joka on noin 1200 km. Onkohan tuo lyhin reitti A380:lle ?

 

ja itse vastaten, ei ole. Emirates lentää DXB-KWI väliä A380:lla (n. 850 km).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyillä reiteillä tulee suhteessa paljon enemmän paineistussyklejä eli runko paineistetaan noustessa ja vastaavasti ilmanpaine koneen sisällä laskee kun kone laskeutuu. Tämä aiheuttaa metallin väsymistä ja jopa halkeamia riittävän pitkällä aikavälillä. Syklien määrä kertoo koneen käyttöiän ja ne on suunniteltu kestämään tietty määrä syklejä. Laajarunkokoneille tulee normaalisti suhteessa vähemmän syklejä ja niiden käyttöikä on pidempi, esim. 25 vuotta vanhat 747:t. Koneen käyttöikä tulee nopeammin täyteen noilla lyhyillä reiteillä.

 

Sattui kirjakaupassa tulemaan vastaan tuore ANA:n poistunutta 747-laivastoa esittelevä opus. Siinä on paitsi esitelty koneet, niin kerrottu mm. kertyneet lentotunnit ja syklit ANA:n käytössä olleille jumboille. Ihan vertailun vuoksi, laitan alle muutaman kaukolennoilla käytetyn 747-400:n sekä kotimaanliikenteessä olleen 747-400D:n tiedot kun kerran liippaa läheltä tätä aihetta.

 

 

RekisteriTyyppiLentotunnitSyklitKäyttöönottoPoistettu

JA8961747-481D45988336651993.05.142014.04.18

JA8957747-481D56839279761992.07.162013.10.28

JA8958747-4817464387871992.08.122011.05.26

JA8962747-48169836102781993.06.042011.01.25

 

 

-Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennettiinhän meilläkin kasikymppisellä joskus Hel-Rvn-Kem-Oul-Hel,pyhien aikaan. Ynnä muitakin yhdistelmiä.

 

Mistä lähtien kasikymppinen on ollut laajarunkokone?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään