Jan-Erik Andelin

SAS:lle A-319 ?

26 viestiä aiheessa

SAS:n laivastosekoiluille ei vaan näy loppua. Norjalaisessa Scanair-foorumissa väitetään, että A321-optioita oltaisiin nyt muuttamassa A319-tilauksiksi.

 

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=1692

 

Vasta ollaan päätetty hankkiutua eroon tyypeistä 737-600 ja MD-87, jotka ovat A-319:n kanssa samansuuruisia. MD-90:et ollaan parkkeeraamassa, mutta A-321:ia ei siis oteta tilalle.

 

???

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis höm..

 

Tuokin vähän ihmetyttää, että miksi 737 heitetään pois, koska niitä tilattiin uutena kalliilla iso kasa - ja mitä jää jäljelle? MD-80-sarja, joka on kallis operoida tuohon nähden ja kymmenen vuoden päästä ovat jo poistokunnossa. A321:täkään ei ole kun se muutama kappale... minä ei käsitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin olen tuota Sas:n laivastoa monesti ihmetellyt. Voiko olla kustannustehokasta operoida niin montaa eri konetyyppiä? Md-80/90, B737NG ja A32S, kaikki käytännössä samaa kokoluokkaa. SAS varmaan pyrkii pelkkään Airbusiin (jos unohdetaan Dashit). Ilmeisesti siellä ei laivastoasioita mietitä kuin vasta jälkikäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

SAS on täysi vitsi ja ihme ettei ole vielä konkurssissa. ::)

 

Nooh, jos yrityksen juuret juontavat 1920-luvulle niin eihän se mikään vitsi voi olla, et varmaankaan ollut kovin tosissasi väitteesi kanssa.

Onhan suurella kotimaisellakin ollut vaikeuksia ja lomautuksia...voihan olla että vaikeammat ajat ovat vielä tulossa molemmille yhtiöille. Luulisi, että SAS:lla on johtoryhmässä kumminkin kohtuullisen pätevät ihmiset tekemässä päätöksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan näin btw, tänään kun luin kauppalehden päivittäistä kirjettä, huomasin artikkelin joka kertoo seuraavaa: "ti 12:25 SAS:n matkustajamäärän kasvu hidastui joulukuussa"

Lähde: KAUPPALEHTI ONLINEN UUTISKIRJE

 

Toivottavast ei kuitenkaan ole lopun alku :-\ Tosin pientähän tuo vielä on, toivotaan parasta :)

 

~Mikko

 

Meniköhän vähä off topiciksi, hope not..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

SAS on täysi vitsi ja ihme ettei ole vielä konkurssissa. ::)

 

 

Mistään tietämättä ja miksi tietäis(tieto lisää tuskaa)niin miksi olis vitsi?

Sabenahan tässä olis vitsi!Eikö ollu niin et se putka tuotti plusa tulosta

vain yhtenä vuotena kokohistorian aikana ;)

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sabenahan tässä olis vitsi!Eikö ollu niin et se putka tuotti plusa tulosta

vain yhtenä vuotena kokohistorian aikana ;)

T:Pygmi

 

Totta! Ja hyviä vaihtoehtoja on Alitalia ja Olympic Airlines jotka ei ilman valtion rahhoo kauaa pysy kasassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti SAS:silaiset pitävät yhtiön markkinaosuutta sen verran järkähtämättömänä, että varsinaiseen tehokkuuteen ei näin ollen ole motivaatiota täysillä pyrkiä.

 

Sitä en miten paljon SAS saa apua valtioilta vai saako lainkaan.

 

Selvä linja noissa laivasto ratkaisuissa näyttää näin maallikon näkövikulista tosiaan puuttuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Tanskan, Norjan ja Ruotsin valtiot omistavat osakkeista 50 % ja muut (yksityiset) myös tasan 50 %, herää kysymys, miten päätöksenteko esim. yhtiökokouksessa onnistuu. Ja SAS:n tärkeä tehtävä on hoitaa näiden kolmen valtion sisäistä liikennettä, joka on nyt auki kilpailulle. Ja ulkomaan lentoja on keskitetty Köpikseen, mikä ennestään vaikeuttaa tilannetta Ruotsin ja Norjan suorien ulkomaanyhteyksien suhteen, jos on vaihdettava konetta Köpiksessä.

Olisiko jotenkin niin, että on liikaa eri valtioiden kokkeja hämmentämässä soppaa?

Ja toisaalta, näille kolmelle valtiolle olisi aikamoinen arvovaltatappio päästää SAS konkurssiin.

Silti, on tässä konetyyppien valikoimassa ja tehdyissä kaupoissa ihmettelemistä, ja tappiotahan yhtiö tosiaan tuottaa. SAS:llä itsellään taitaa olla vitsit vähissä. Onnettomuuksiltakaan ja muilta pieniltä skandaaleilta ei ole vältytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

SAS on täysi vitsi ja ihme ettei ole vielä konkurssissa. ::)

 

No Mika jos joku on Finnair-on-paras-miehiä joten mitä muutakaan nyt voi kommenttina odottaa :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

No Mika jos joku on Finnair-on-paras-miehiä joten mitä muutakaan nyt voi kommenttina odottaa

 

Vihdoinkin joku järkevä huomasi tämän ;D Lufthansa on myös hyvä ja moni muu :P

 

No ei hei, ehkä valitsin hieman liian jyrkät sanat, mutta lähinnä puhuin näistä SAS:n vähintäänkin arveluttavista strategisista päätöksistä. Yhtiöstä kokonaisuutena haluan antaa paremman arvosanan ja mielestäni kuuluu Euroopan parhaimmistoon. Täytynee myös ymmärtää, että tämän hetkinen tilanne on todella haastava kansallisille ja raskaan kustannusrakenteen omaaville lentoyhtiöille ja varsin SAS:lle, jossa on monta omistajaa ja mielipidettä mukana. Toisaalta, operatiivinen johto tekee kaikki strategiset päätökset. En näe mitään järkeä lähteä kasvattamaan yhtiökokoa, jos ongelmia on vaikka muille jakaa. Kannattaa tutustua niiden lähivuosien vuosikertomuksiin, jotka muuten on hyvin tehty, jos nyt ei toiminta ole aivan samalla tasolla. Nähtävästi näissä päätöksissä on ollut pyrkimyksenä varmistaa vahva markkina-asema tulevaisuudessa ottaen huomioon, että lentoyhtiöiden määrä tulee vähentymään tuntuvasti tulevaisuudessa. Taitaa vain olla ongelmia raskaan kustannusrakenteen ja resurssien kanssa. Tällä hetkellä SAS konsernina taitaa olla Euroopan neljänneksi suurin lentoyhtiökokonaisuus. Sanoisin, että tietoinen riski, mutta ampuu takaisin ja kovaa. En toivo, että SAS menisi konkurssiin, sillä kilpailua tarvitaan...eh, tosin vain kuluttajan näkökulmasta ja pitämään markkinat tehokkaina ;)

 

Yep, minä en myöskään ymmärrä SAS:n laivastostrategiaa. Tuollainen toimii varmaan hyvin virtuaalimaailmassa ja lentäjän näkökulmasta katsottuna ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlailin huvikseni konetyyppitietoja SAS-konsernin eri yhtiöistä, jotka osa SAS:n 100% omistuksessa ja osa 49 % omistuksessa. SAS:n oma laivastohan on jo varsin kirjava.

Google kertoi seuraavaa:

 

Spanair, 31 kpl MD87, 4 kpl 717, 5 kpl A321, 14 kpl A320

Braathens, 50 kpl 737

Wideroe, lukumäärää ei löytynyt

Blue 1, 9 kpl Avro, 5 kpl Saab

airBaltic, 5 kpl 737, 3 kpl Avro, 6 kpl Fokker 50

Estonian Air, 5 kpl 737

 

Tämän lisäksi konsernissa lukuisa määrä ilmailualan palveluyhtiöitä ja hotelliyhtiöitä.

 

Jotta tämä paletti pysyisi kunnolla kasassa, täytyy johdossa olla melkoisia jonglöörejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Spanairin omilta nettisivuilta poimin, jotka taas googlella löysin. Mutta nettihän on usein väärässä..niin kai sitten tässäkin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Spanairin omilta nettisivuilta poimin, jotka taas googlella löysin. Mutta nettihän on usein väärässä..niin kai sitten tässäkin tapauksessa.

Jep, kovasti Spanairin MD:t ulkoiselta olemukseltaan on tuota 82/83-kaartia ;)http://www.airliners.net/search/photo.search?distict_entry=true&aircraft_genericsearch=McDonnell%20Douglas%20MD-80%20(DC-9-80)&airlinesearch=Spanair

 

EDIT: Fixed the link /Thomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlailin huvikseni konetyyppitietoja SAS-konsernin eri yhtiöistä, jotka osa SAS:n 100% omistuksessa ja osa 49 % omistuksessa. SAS:n oma laivastohan on jo varsin kirjava.

Google kertoi seuraavaa:

 

Wideroe, lukumäärää ei löytynyt

 

Firman omilta nettisivuilta:

 

Fleet: Widerøe’s fleet of aircraft at the end of June consisted of 17 DH8 100s (39 seats), which serve the STOL network. In addition to these are nine DH8 300s (50 seats) and three DH8 Q400s (76 seats) assigned to the international routes and the commercial routes in South Norway.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Olen jo vuosia seurannut tätä saittia ja näitä keskusteluja, mutten ole viitsinyt kommentoida (vaikka usein on tehnyt mieli). Nyt kuitenkin rekisteröidyin tänne vihdoinkin ja hieman kommentoin.

 

Spanairilla todellakin on M87 koneita, joista laitan yhdestä tähän kuvan EFHK:lla vuonna 2000. Kyseessä on EC-HMI joka lentää edelleen Spanairin laivastossa ja on vanha Finnairin OH-LMA eli "Emma". Yksi suosikkikoneistani HK:n vuosilta.

 

http://www.airliners.net/open.file/082954/L/

 

Pauli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spanairilla todellakin on M87 koneita

Sanoin asiani ehkä huonosti, tarkoitus oli ilmaista että niillä on NIITÄKIN...mutta 82/83:sta silti on varmastikkin enemmän :) Että ei pelkästään 87:aa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

SAS on täysi vitsi ja ihme ettei ole vielä konkurssissa. ::)

 

Samaa mieltä. SAS -stragedia on huonoa. Esim maksullisten aterioiden ja juomien logiikka on käsittämätöntä, puhumattakaan lippuhinnoittelusta, huolto-säästöistä... sehän tekee pahasti tappiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim maksullisten aterioiden ja juomien logiikka on käsittämätöntä

 

Kerrohan lisää tästä.

 

Trendihän on jo pitkään ollut että ilmaiset ruuat / viinatarjoilut turistipuolella loppuvat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrohan lisää tästä.

 

Trendihän on jo pitkään ollut että ilmaiset ruuat / viinatarjoilut turistipuolella loppuvat.

 

 

Jenkeissä juu, Euroopassa & Aasiassa ei. Finnair ainakin tarjoaa ilmaiseksi ruuat / viinat. En muista mikä yhtiö oli, mutta jokin näistä isoista Eurooppalaisista lopetti 9/11 jälkeen tarjoilut kokonaan euroopanlennoilla. Nyt tarjoavat taas ilmaiseksi.

 

SAS taitaa olla ainut, joka jolta löytyy euroopanlennoilla luokka, jossa ei tarjota ilmaiseksi. Voihan tilanne muuttua siten, että mennään maksullisiin kaikkialla, mutta en kyllä usko siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS taitaa olla ainut, joka jolta löytyy euroopanlennoilla luokka, jossa ei tarjota ilmaiseksi. Voihan tilanne muuttua siten, että mennään maksullisiin kaikkialla, mutta en kyllä usko siihen.

 

Totta. Näköjään omassakin matkavarauksessa SK700:N kohdalla ARN-HEL lukee: FOOD/BEV-PUR. Onneksi paluu onkin sitten SK6697 - operated by Blue 1 (toivottavasti kone on Pygmin toimesta iskussa) - ja siellä REFRSHMNT/COMP.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään