Harri Nurmi

11 kuollut laskuvarjohyppääjien koneen onnettomuudessa Puolassa.

19 viestiä aiheessa

ASN:n uutisessa koneen rekisteri on eri, katsotaan myöhemmin mikä on oikein. Puolankielinen uutinen on sama kuin yllä.

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=167788

 

Tässä kuvassa näkyy ko. kentällä operoiva laskuvarjohyppyyn modifioitu Navajo N11WB, ASN:n uutisessa mainittu kone:

 

http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=153149&cd=12d98af56b3b78dcbad7b6179bda96c0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä artikkelissa vielä vähän lisää tietoa:

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/poland/10949248/Eleven-killed-in-plane-crash-at-parachute-club-in-Poland.html

 

Lämmintä oli 27 astetta. Kentän korkeus merenpinnasta ei ole erityisen suuri, 859 jalkaa. Paineistettu Navajo nousee normioloissa 2 moottorilla 1740 jalkaa/min, mutta 1 moottorilla vain 240 jalkaa/min (15 asteessa merenpinnan tasalla). Jos nyt toinen moottori menee nousussa, täyteen lastatun koneen käsittely siinä tilanteessa ei ole helppoa ja silminnäkijän mukaan kone kaatuikin toiselle kyljelleen, mikä saattaa viitata nimenomaan 1-moottoritilanteeseen.

 

Sitä luulisi, että konetta modifioitaessa hyppykäyttöön koneen sisältä olisi kaikki tarpeeton poistettu, eikä ainakaan oviaukosta näy sisällä mitään:

 

http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=152829 ja tämän kuvan mukaan myös perämiehen penkki puuttuu: http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=152610

 

Paineistettua Navajoa myytiin bisnesmiehille ja sisustuksessa oli yleensä neljälle matkustajalle "bisnespenkit", joiden (sekä perämiehen penkin) poistaminen lisää koneen hyötykuormaa, joka on normaalisti 992 kg, reilusti yli tuhanteen kiloon. Tämän koneen myyntilistaus valokuvineen sattuu löytymään vielä netistä, sitä myi firma Las Vegasissa, ja 4 matkustajapenkin lisäksi N11WB:ssä oli ainakin 1 ekstrapenkki, kaappi ja taitettavat pöydät:

 

http://www.lvaircraft.com/cgi-bin/waa1gate.isa?WAA_PACKAGE=BDS&WAA_FORM=BDSShowListing&TS=166432920&U=|~|&C=0000000000JT&L=000000009B1M

 

Kaikkien noiden penkkien ja pöytien ym. poiston vuoksi hyötykuorma on siis noussut huomattavasti, mutta 12 henkeä kyydissä on silti ollut aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämmintä oli 27 astetta. Kentän korkeus merenpinnasta ei ole erityisen suuri, 859 jalkaa. Paineistettu Navajo nousee normioloissa 2 moottorilla 1740 jalkaa/min, mutta 1 moottorilla vain 240 jalkaa/min (15 asteessa merenpinnan tasalla). Jos nyt toinen moottori menee nousussa, täyteen lastatun koneen käsittely siinä tilanteessa ei ole helppoa ja silminnäkijän mukaan kone kaatuikin toiselle kyljelleen, mikä saattaa viitata nimenomaan 1-moottoritilanteeseen.

 

Vmc upset? Tietysti tuossa on se jos, tietoa moottorihäiriöstä ei kai ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä artikkelissa vielä vähän lisää tietoa:

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/poland/10949248/Eleven-killed-in-plane-crash-at-parachute-club-in-Poland.html

 

Lämmintä oli 27 astetta. Kentän korkeus merenpinnasta ei ole erityisen suuri, 859 jalkaa. Paineistettu Navajo nousee normioloissa 2 moottorilla 1740 jalkaa/min, mutta 1 moottorilla vain 240 jalkaa/min (15 asteessa merenpinnan tasalla). Jos nyt toinen moottori menee nousussa, täyteen lastatun koneen käsittely siinä tilanteessa ei ole helppoa ja silminnäkijän mukaan kone kaatuikin toiselle kyljelleen, mikä saattaa viitata nimenomaan 1-moottoritilanteeseen.

 

Sitä luulisi, että konetta modifioitaessa hyppykäyttöön koneen sisältä olisi kaikki tarpeeton poistettu, eikä ainakaan oviaukosta näy sisällä mitään:

 

http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=152829 ja tämän kuvan mukaan myös perämiehen penkki puuttuu: http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=152610

 

Paineistettua Navajoa myytiin bisnesmiehille ja sisustuksessa oli yleensä neljälle matkustajalle "bisnespenkit", joiden (sekä perämiehen penkin) poistaminen lisää koneen hyötykuormaa, joka on normaalisti 992 kg, reilusti yli tuhanteen kiloon. Tämän koneen myyntilistaus valokuvineen sattuu löytymään vielä netistä, sitä myi firma Las Vegasissa, ja 4 matkustajapenkin lisäksi N11WB:ssä oli ainakin 1 ekstrapenkki, kaappi ja taitettavat pöydät:

 

http://www.lvaircraft.com/cgi-bin/waa1gate.isa?WAA_PACKAGE=BDS&WAA_FORM=BDSShowListing&TS=166432920&U=|~|&C=0000000000JT&L=000000009B1M

 

Kaikkien noiden penkkien ja pöytien ym. poiston vuoksi hyötykuorma on siis noussut huomattavasti, mutta 12 henkeä kyydissä on silti ollut aika paljon.

 

On paljolti makuasia mitä kukin pitää vaikeana. IMH Piper Navajon hallinta moottorihäiriötilanteessa lentoonlähdössä ei ole ollenkaan vaikeata. Lentotaitoa se toki vaatii.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä välin puolalaiset tutkijat ovat antaneet alustavaa tietoa, jonka mukaan vasemman potkurin maahantörmäyksessä saamista vaurioista voidaan päätellä, että ko. potkuri ei pyörinyt törmäyshetkellä. Myös henkiinjäänyttä on ehditty kuulla ja useat silminnäkijät kertoivat toisen moottorin pysähtyneen.

 

Eyewitnesses reportedly stated that the Navajo’s left engine quit just before the crash.

 

Flyingmag.com

 

Kansainväliseltä hyppääjien foorumilta (dropzone.com) löytyy tutkijoiden alustaviin lausuntoihin perustuva lainaus:

 

New, officially confirmed info:

 

Airplane fell from 300 ft/100 m (and 1.8 mil/3 km from the airport). It should have been at 1000 ft /300 m AGL at this point.

 

Left engine quit. Pilot told skydivers that he is going to perform emergency landing. Skydivers put on the helmets and braced for impact. At this point the airplane stalled and crashed.

 

It was really hot day at 30 C/ 85 F. Left engine was not feathered (post crash investigation results).

 

The airplane had had engine issues before.

 

Yksityiskohtia löytyy täältä, esim. vastaukset 28 ja 37:

 

http://www.dropzone.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=4651214;sb=post_latest_reply;so=ASC;forum_view=forum_view_collapsed;guest=138692668

 

Tutkijat ovat luvanneet alustavan raportin 30 päivän sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä välin puolalaiset tutkijat ovat antaneet alustavaa tietoa, jonka mukaan vasemman potkurin maahantörmäyksessä saamista vaurioista voidaan päätellä, että ko. potkuri ei pyörinyt törmäyshetkellä.

 

Ja pysähtynyt vasen on se hankalampi tapaus hallittavuuden kannalta! (Mikäli tuossa Navajossa ei ole vastakkaisiin suuntin pyöriviä propeleja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysähtyneen moottorin potkurin lepouttamatta jättäminen jättää koneeseen tarpeetonta vastusta koska sammunut moottori pyörii tuulimyllynä. Kokemusta on. Aikoinaan minulla hajosi moottori vastaavan kokoluokan koneesta C402. Syynä oli nokka-akselin katkeaminen. Siksi potkurinsäädin lakkasi puörimästä ja toimimasta minkä vuoksi sammunut moottori pyöri tuulimyllynä laskuun saakka. Sää oli suurenmoinen, 200 ft pilvi ja 3 km näkyvyys. Silloin joskus Pirkkalassa.

 

Liekö tämä hyppypilotti panikoitunut ja unohtanut hätätoimenpiteet? Mene tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pysähtynyt vasen on se hankalampi tapaus hallittavuuden kannalta! (Mikäli tuossa Navajossa ei ole vastakkaisiin suuntin pyöriviä propeleja)

 

P-Navajossa pyörivät samaan suuntaan. 31-sarjan Pipereissa vastakkain pyörivät löytyvät Chieftainista, Mojavesta ( P-Navajon jälkeläinen ) ja C/R Navajosta ( C/R on lyhenne sanoista Counter Rotating ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P-Navajossa pyörivät samaan suuntaan. 31-sarjan Pipereissa vastakkain pyörivät löytyvät Chieftainista, Mojavesta ( P-Navajon jälkeläinen ) ja C/R Navajosta ( C/R on lyhenne sanoista Counter Rotating ).

 

Katselin kuvia tuosta koneyksilöstä ja huomasin oudon (ainakin minulle) asian. Näyttäisi kuin sen potkurit pyörisivät väärään suuntaan, siis molemmat takaa katsoen vastapäivään. Mitkähän moottorit tuossa oikein on?

 

Ja pysähtynyt vasen on se hankalampi tapaus hallittavuuden kannalta! (Mikäli tuossa Navajossa ei ole vastakkaisiin suuntin pyöriviä propeleja)

 

Tämän vuoksi kriittinen moottori olisikin oikean puoleinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo, Wikipedia tietää kaiken  :P mutta pyörimissuunnasta se ei sanonut mitään. Tuo "TIGO-541-E1A six-cylinder, turbocharged, fuel injected, geared, 425 hp (317 kW) engine" (lainaus Wikistä) antaa vihjeen, pyörimissuunta vaihtuu alennusvaihteen vuoksi. Tämäkään ei ole tavanomaista, Cessna 404:ssä on myöskin alennusvaihdemoottori (edelleen Wikin mukaan Continental GTSIO-520-M flat-six geared turbosupercharged injected piston, 375 hp (280 kW)) ja potkurit pyörivät tavanomaiseen suuntaan (takaa katsoen myötäpäivään).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa P-Navajon kanssa olen ollut tekemisissä aikanaan, muistikuvani mukaan siinä on "käänteinen pyörimissuunta" verrattuna moniin muihin kaksimoottorisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian (ja googlen..) kuvista näkyy että P-Navajossa on "väärään" suuntaan pyörivät potkurit..

 

Mitäs jos kaveri on saanut "tyyppikoulutuksen" normaalilla Navajolla, niin voiko suoraan hypätä tuollaiseen paineistettuun Navajoon jossa ropellit pyörivätkin toisinpäin? Ja 1-moottoritilanteessa onkin sitten pasmat sekaisin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian (ja googlen..) kuvista näkyy että P-Navajossa on "väärään" suuntaan pyörivät potkurit..

 

Mitäs jos kaveri on saanut "tyyppikoulutuksen" normaalilla Navajolla, niin voiko suoraan hypätä tuollaiseen paineistettuun Navajoon jossa ropellit pyörivätkin toisinpäin? Ja 1-moottoritilanteessa onkin sitten pasmat sekaisin..

 

Se on täysin eroavainen tekniikaltaan ja monilta osin järjestelmiltään ja hallintalaitteiltaan verrattuna perinteiseen, eli eiköhän se ole tyyppikoulutuksen paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on täysin eroavainen tekniikaltaan ja monilta osin järjestelmiltään ja hallintalaitteiltaan verrattuna perinteiseen, eli eiköhän se ole tyyppikoulutuksen paikka.

 

Vähintäänkin eroavaisuuskoulutuksen. Tyyppihän on sama pa31....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään