Matti Järvinen

Fouga Magisterin tykkikamera

11 viestiä aiheessa

Osaakos joku kertoa oliko meidän Fouga Magistereissa tykkikameraa? Entä oliko siinä aina harjoituslennoilla filmiä ja kamera käyttökunnossa? Pystyykö sillä ottamaan kuvia käyttämättä sitä tykkiä vai kuvaako se vain ammuttaessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaakos joku kertoa oliko meidän Fouga Magistereissa tykkikameraa? Entä oliko siinä aina harjoituslennoilla filmiä ja kamera käyttökunnossa? Pystyykö sillä ottamaan kuvia käyttämättä sitä tykkiä vai kuvaako se vain ammuttaessa?

Ei ole tietääkseni ollut sellaista. Fougassa oli kaksi konekivääriä 7,5 mm.cal.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjataas tykki sitten konekivääreiksi. Aika erikoista jos siinä ei kameraa ollut kun ne kuitenkin jo toisessa maailmansodassa tulivat yleiseen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas kehveliä, pitää tuo ohjaajanohje kahlata kokonaan läpi ihan mielenkiinnosta aiheeseen. Nyt on jäljellä vielä se kysymys, että oliko nuo koko ajan kuvausvalmiudessa eli oliko niissä filmiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se mennyt ihan tehtävän mukaan, eli jos haluttiin kuvata niin filmi mukaan, mutta muuten ei. Näin ainakin toimittiin myöhemmin Hawkeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain varman käden tietoa, että Fougassa käytettiin tähtäyskameraa ja pääasiassa ammunnoissa. Kamera oli irroitettava ja asennettiin ammuntojen ajaksi koneeseen. Eli ei ollut kiinteästi asennettuna. Kamera oli ollut käytössä varsin usein, kertoi entinen Fouga-lennonopettaja ja lentoupseeri Matti Hietanen, jolle kiitokset.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähtäinkameran  filmiltä voitiin laskea mm. ampumaetäisyys maamaalin tauluun. Tiedettiin taulun mitat ja tähtäinkuvion piirut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät liity. Pitotputket siinä ovat suojapussissaan.

 

Kamera oli etutähtäimen päällä oleva Sephot 20, kämmenenkokoinen, pari senttiä paksu kapine. Siihen ladattiin pimeässä 16 mm filmiä noin pari metriä ja kamera asennettiin koneeseen tarvittaessa. Sähkökaapeli kytkettiin tuulilasin takana punaisen ympyrän kehällä kuvassa näkyvään liittimeen. Lennon jälkeen kamera pimiöön ja filmi kehitykseen. Kameran takareunassa oli pari säätökiekkoa muistaakseni valotusajan ja himmentimen rajallista säätöä varten.

Linkin takana on kuva ja hyvähintainen tarjous kamerasta:http://www.ebay.ca/itm/Sephot-Aerial-Camera-for-16-mm-film-made-in-Frace-/350919564395

Kameran etureunasta puutuu prisma, jolla tähtäimeltä heijastunut kuva ohjattiin linssille.

Ennen videokameran hankkimista samaa kapinetta käytettiin modifioituna Hawkissa. Onneksi sähköliitin oli tähtäimen päällä ja kamera vain tyrkättiin paikalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään