Hannu Mäkelä

Lentoreitit,Kartta Lappi 1944 Juurikas

9 viestiä aiheessa

Lentoryhmä Sarko, 28.11.1944:

11.15-13.50. 2 DN, (PLe.Lv. 44) pommituslento Kemi-Enontekiö-Suikero-Enontekiö-Kemi. [...] DN-57:n pommiosumat edelliselle maalialueelle keskelle parakki- ja telttariviä. Ainakin 2 täysosumaa parakkeihin havaittiin. [...]

 

Lentoryhmä Sarko, 23.12.1944:

10.25-13.40. 1 DN, (PLeLv 43) tiedustelu- ja pommituslento ritillä Kemi-Muonio-Karesunto-Lätäseno-Hirvasvuopio-Toriseno-Vuontiskero-Ruossakero-Kemi. [...] Pommitti 1 DN Palkkisvaaran itärinteellä olevaa parakkikylää. Osumat majoitusalueen itäosassa. [...]

 

Lentoryhmä Sarko, 26.12.1944:

10.35-14.10. 2 DB, (PLe.Lv.43) tiedustelu- ja pommituslento Kemi-Enontekiö-Sarvisoaivi-Enontekiö-Kemi. [...] Pommitettu Sarvisoaivin majoitusaluetta. Osumat majoitusalueella ja sen välittömässä läheisyydessä. [...]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaakohan tuo Juurikas Lentom.Eino Juurikasta, eipä tainnut silloin muita olla ilmavoimissa sillä nimellä.

 

Kyllä Arne Ilmavoimissa oli vielä kaksi Juurikasta eli lentomestarin pojat Kaarlo Juurikas (synt. -22) ja Veikko (-synt -24).

 

Kaarlo Eino Juurikas sai Suomen Lentomerkin vänrikkinä 15.8. 1943. Hän oli v.-44 luutnanttina Pommituslentolaivue 48:n ohjaaja, ja myöhemmin Aerossa/Finnairissa ohjaajana.

 

Veikko Juurikas oli Ohjaajakurssi 6:n oppilas v. 1943-44, mutta ei ilmeisesti ehtinyt sotaan, koska kurssi lomautettiin välirauhansopimuksen takia lokakuun alussa -44.

 

Lentoryhmä Sarkon toiminta lopetettiin 3.12.1944. Pohjoisen sotatoimia alkoi tuolloin johtamaan Lentorykmentti 4 ja everstiluutnantti Gabrielsson. Laivueiden numeroinnit muutettiin 4.12. siten, että Pommituslentolaivue 44:sta tuli 43 ja PLelV 42:sta tuli 41. Pommituslentolaivue 48 lakkautettiin ja sen koneet siirrettiin 41:een. Hieman erikoista on, että Matin laittamissa raporteissa on edelleen maininta Lentoryhmä Sarko päivämäärillä 23.12. ja 26.12.-44.

 

Olisiko kartta kuitenkin peräisin luutnantti Kaarlo Juurikkaalta, eikä isältään Einolta eli "Jurrelta"? "Jurre" oli jo "ikämies" tuolloin (synt. -99), ja hän oli ollut Valtion Lentokonetehtaan koelentäjänä Kuorevedellä vuodesta -41 lähtien, eikä mukana sotatoimissa enää.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Veikon olen nähnnyt livenä jossain tilaisuudessa, Kaarlo Einon olen ilmeisesti sekoittanut isäänsä, ääh, tällaista tämä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Veikon olen nähnnyt livenä jossain tilaisuudessa, Kaarlo Einon olen ilmeisesti sekoittanut isäänsä, ääh, tällaista tämä on.

 

Ei se mitään Arne... minäkin tarkastin isä-Jurren tietoja poikansa Veikon tekemästä matrikkelista "Lentomestarit". Ja Kaarlo Einon tiedot löysin sitten muuta kautta, mm. lentomerkkiluettelosta ja muusta ilmailukirjallisuudesta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isäni Kaarlo Juurikkaan veli Veikko Juurikas osallistui Lapin sotaan, joten kartta lienee ollut hänellä käytössä. Kuten tuossa mainittiinkin, Kaarlo teki siviiliuransa Aerolla/Finnairilla. Veikko luki itsensä dipl.inssiksi jääden 80-luvulla eläkkeelle ilmavoimista insinöörieverstinä. Hän täyttää ensi syksynä kunniakkaat 90 vuotta. Isoisäni Eino Juurikas puolestaan osti sodan jälkeen Iitistä maatilan. Toki omaan rantaan piti hankkia myös lentokone, kellukkeilla oleva Moth.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isäni Kaarlo Juurikkaan veli Veikko Juurikas osallistui Lapin sotaan, joten kartta lienee ollut hänellä käytössä. Kuten tuossa mainittiinkin, Kaarlo teki siviiliuransa Aerolla/Finnairilla. Veikko luki itsensä dipl.inssiksi jääden 80-luvulla eläkkeelle ilmavoimista insinöörieverstinä. Hän täyttää ensi syksynä kunniakkaat 90 vuotta. Isoisäni Eino Juurikas puolestaan osti sodan jälkeen Iitistä maatilan. Toki omaan rantaan piti hankkia myös lentokone, kellukkeilla oleva Moth.

 

Kiitoksia näistä tiedoista Juha. Veikko Juurikas oli hienosti mukana toukokuussa paljastamassa Siikakankaan muistomerkkiä. Hänhän oli myös lentäjäkoulutuksessa Siikakankaalla. Sitä en tiennyt, että Veikko osallistui vielä Lapin sotaankin, kun Ohjaajakurssi 6 keskeytyi syksyllä -44.

 

Tässä kuvia Siikakankaan tuoreelta muistomerkiltä:

 

Tummissa takeissa eversti Matti Antikainen vas. ja insinöörieversti Veikko Juurikas oikealla.

http://www.lentovarikonkilta.fi/kuvat/siikakangas5.jpg

 

Lisää kuvia:

 

http://www.lentovarikonkilta.fi/siikakangas.php

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään