Teemu Pienimäki

KP24: Lentokone laskeutui Ylivieskassa keskelle autokiihdytystapahtumaa

76 viestiä aiheessa

Kaveri oli tuolla paikalla kans ja kirjotti naamikseen , et oli aika hurja tilanne ku kesken kisojen alkaa kone laskeutuu  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain oli joskus ilmoitus kentän sulkemisesta ja erikseen vielä maininta, että rasteja ei laiteta. Olisikohan kenttä ollut kauhava? Sitä en enää muista oliko tuo ilmoitus ihan notami vai jostain muualta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei oo...

Kyllä siellä Turussa kuitenkin ilmeisesti jotain valomerkintöjä on kertomassa kiitotien sulkemisesta:

 

EMPORARY CLOSURE OF RUNWAY 08/26. THE RUNWAY IS PROVIDED WITH LIGHTED VISUAL AIDS TO INDICATE TEMPORARY RUNWAY CLOSURE
FROM: 30JUN14 0500 TO: 14JUL14 2359 (A1182/14)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä Turussa kuitenkin ilmeisesti jotain valomerkintöjä on kertomassa kiitotien sulkemisesta:

 

EMPORARY CLOSURE OF RUNWAY 08/26. THE RUNWAY IS PROVIDED WITH LIGHTED VISUAL AIDS TO INDICATE TEMPORARY RUNWAY CLOSURE
FROM: 30JUN14 0500 TO: 14JUL14 2359 (A1182/14)

 

Ja vielä Supplementeista poimittuna

 

Kiitotien sulkeminen on merkitty valorastein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö jostain virallista NOTAM-historiaa, tämä löytyi tuolta kerhon sivulta:

Tuossa vähän sitä NOTAM historiaa:

 

Hei, tässä viestiketju lentopaikan sulkemisesta notamin laatimiseen ja tulkintaan kentän sulkemisesta.

 

Liitteenä paikallisen lehden tekstiä tapahtuman järjestäjän kertomuksesta. Kellehän "Ilmailuhallituksen ihmiselle Tampereelle" tapahtuman järjestäjätaho on mahtanut olla yhteydessä kun sieltä on todettu vastoin virallista Notamia, että kenttä ei olisikaan ollut suljettuna tuolloin.

 

 

 

Terveisin

 

 

Mauri Haikola

lentopaikan päällikkö

 

P.S. Lähetän vielä erikseen Notan toimiston päällikön viestin asiasta

 

 

 

Terveisin

 

Mauri Haikola

kuntatekniikan päällikkö

 

Ylivieskan kaupunki

Kuntatekniikan yksikkö

Kyöstintie 4, 84100 Ylivieska

puh. 044 4294230

e-mail: mauri.haikola@ylivieska.fi

Internet: www.ylivieska.fi

 

 

-----Alkuperäinen viesti-----

Lähettäjä: NOF [mailto:NOF@finavia.fi]

Lähetetty: 8. heinäkuuta 2014 8:00

Vastaanottaja: Mauri Haikola

Aihe: VS: Notami EFYL

 

Hei,

 

Kysymyksesi on saatu ja välitetty esimiehelle joka vastaa sinulle paremmin, mutta lyhyesti voin todeta, että notam on julkaistu kolmas päivä heinäkuuta klo 2133 Suomen aikaa ja Finavian nettibulletin sivuille notam tulee näkyviin kymmenen tuntia ennen kuin notam tulee voimaan. Sitä ennen notam tiedot saa vaikka soittamalla notam toimistoon, tai EAD Basic sovelluksen kautta johon on linkki Finavian bulletin sivuilla. Eli Ylivieskan lentopaikka EFYL oli suljettu 5.7.2014 klo 8:00 - 16:00 paikallista aikaa.

 

T: K Hovi / Notam toimisto

 

________________________________________

Lähettäjä: Mauri Haikola [mauri.haikola@ylivieska.fi]

Lähetetty: 8. heinäkuuta 2014 07:47

Vastaanottaja: NOF

Aihe: VL: Notami EFYL

 

Hei,

olettekohan saaneet tämän lähettämäni sähköpostin?

 

Terveisin

 

Mauri Haikola

lentopaikan päällikkö

 

 

-----Alkuperäinen viesti-----

Lähettäjä: Mauri Haikola

Lähetetty: 7. heinäkuuta 2014 22:01

Vastaanottaja: 'NOF'

Aihe: VS: Notami EFYL

 

Hei,

Tampereen aluelennonjohto oli paikallisen sanomalehtemme mukaan todennut viime lauantaina n. klo 11.00, että Ylivieskan lentopaikkaa ei ole suljettu ilmaliikenteeltä. Alla olevat notamit ymmärrän kyllä eri tavalla. Kysymys kuuluukin, että tarkoittaako alla oleva notami sitä, että Ylivieskan lentopaikka EFYL oli suljettu 5.7.2014 klo 8:00 - 16:00 paikallista aikaa ja olihan notami julkaistu netissä heti sen jälkeen kun se oli laadittu?

 

Terveisin

 

Mauri Haikola

lentopaikan päällikkö

 

 

 

Terveisin

 

Mauri Haikola

kuntatekniikan päällikkö

 

Ylivieskan kaupunki

Kuntatekniikan yksikkö

Kyöstintie 4, 84100 Ylivieska

puh. 044 4294230

e-mail: mauri.haikola@ylivieska.fi

Internet: www.ylivieska.fi

 

 

-----Alkuperäinen viesti-----

Lähettäjä: NOF [mailto:NOF@finavia.fi]

Lähetetty: 3. heinäkuuta 2014 22:22

Vastaanottaja: Mauri Haikola

Aihe: VS: Notami EFYL

 

Seuraavat notamit laadittu. T: NOF

 

 

(K4380/14 NOTAMN

Q) EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6403N02444E005

A) EFYL B) 1407050500 C) 1407051300

E) LENTOPAIKKA SULJETTU)

 

 

(D0429/14 NOTAMN

Q) EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6403N02444E005

A) EFYL B) 1407050500 C) 1407051300

E) AD CLSD)

________________________________

Lähettäjä: Mauri Haikola [mauri.haikola@ylivieska.fi]

Lähetetty: 3. heinäkuuta 2014 22:04

Vastaanottaja: NOF

Aihe: VL: Notami EFYL

 

Hei,

oletko saanut alla olevaa viestiäni?

 

Terveisin

 

Mauri Haikola

kuntatekniikan päällikkö

 

Ylivieskan kaupunki

Kuntatekniikan yksikkö

Kyöstintie 4, 84100 Ylivieska

puh. 044 4294230

e-mail: mauri.haikola@ylivieska.fi<mailto:mauri.haikola@ylivieska.fi>

Internet: www.ylivieska.fi<http://www.ylivieska.fi/>

 

Lähettäjä: Mauri Haikola

Lähetetty: 3. heinäkuuta 2014 21:17

Vastaanottaja: NOF

Aihe: Notami EFYL

 

Hei, Ylivieskan lentopaikka EFYL on suljettu 5.7.2014 klo 8:00 - 16:00 paikallista aikaa.

Terveisin

Mauri Haikola

lentopaikan päällikkö

 

 

 

 

               

 

 

© 2014

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakohan tuota temppua kritisoida ilman että pian rientää puolen tusinaa wanhaa lentopoikaa puolustelemaan?

 

ps. Kuinka jurpo täytyy lentäjän olla että tekee tuollaisen manööverin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä on talvisin 04-päässä liukkaan kelin harjoittelurata. Se järjestely näyttää yleensä aikalailla samalta, kuin tuossa iltalehtikuvassa http://static.iltalehti.fi/uutiset/18470932_uu.jpg - autorata kentän päässä. Kentän satelliittikuvasta on hankala päätellä, missä kohtaa tuo lähtöpaikka on ollut, ehkäpä kuitenkin kentän päässä eli kuvassa näkyvät ensimmäiset sivumerkit.

 

Ylivieskan kenttä näyttää olevan 1500 metriä pitkä ja jos alue on sanonut NOTAMeihin NIL, voisin itsekin kuvitella laskevani tuohon. NOTAMit katsoo nykyään näppärästi iPadilla vaikka Jojensuussa, toivottavasti lentäjä on pitänyt itsensä näin ajan tasalla. Lennonjohdossa on kuitenkin oltava Totuus, nettiNOTAMithan todetaan jo disclaimerilla epätosiksi jos eivät satu olemaan totta.

 

Eiköhän tämä opasta kaikkia osallisia huolellisuuteen. Mitä näistä tempuista tässä nyt pitäisi kritisoida - lennonjohdon ohjeistusta, lentäjän laskeutumista vai ooppeleita? Mullakin on ollut kerran ooppeli.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä näistä tempuista tässä nyt pitäisi kritisoida - lennonjohdon ohjeistusta, lentäjän laskeutumista vai ooppeleita? Mullakin on ollut kerran ooppeli.

 

t. Timo

Entäs laskukierroskuvion laiminlyönti miehittämättömälle korpikentälle saavuttaessa? Ja olisipa noilla Opelisteilla voinut olla kaksipuolisen radioyhteyden hoitaja messissä tapahtuman ajan,tiedä vaikka tuo Piper olisi oikein huikkinut jaksollekin jotain,ollessaan pitkällä finaalilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä laskukierroksen puute valvomattomalle on kritiikin paikka. Tuo unohtuu helposti, kun ei lennetä valvomattomilta tarpeeksi. Kyllä esn kentän ehtii kerran kiertää tai ainakin lentää sen myötätuulen kautta laskuun.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka tulet pitkällä finaalilla, niin ei tulisi mieleenkään laskea kiitotielle, jonka kynnyksellä on joulukuusia ja muita ooppeleita - ihmisistä puhumattakaan. Ethän sinä niin sokea voi olla, tai sulla ei ole kyllä lupakirjaa. Ainakaan kovin kauaa. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen laskeutunut kiitotielle, jolla samalla hetkellä ajaa kynnyksen kohdalla joku eskortti sivuluisussa hallitsemattomasti kieritellen jäällä ympyrää. Kynnystä oli merkitysti siirretty parisataa metriä ja tämä liukurata oli siinä todellisen kynnyksen kohdalla.

 

Jos alue tosiaan kertoi kentän olevan käytössä, olisin itsekin olettanut tuon tapahtuman olevan rajattu vain osaan kenttää. Oliko NOTAM nettipalvelussa?

 

No, opiksi kaikille, lue ne pulletiinit vielä aamulla ennen lähtöä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, opiksi kaikille, lue ne pulletiinit vielä aamulla ennen lähtöä.

 

Niin, tai ennen lähtöä. Se on tärkeää, mutta vieläkin tärkeämpää on kiertää se kenttä, ja ennen kaikkea - pitää silmät auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää OT: Ford ei ole auto. Jo kaksikymmenluvulla silloisessa ajokortissa luki: "xxx on suorittanut tutkinnon, joka oikeuttaa kuljettamaan automobiilia sekä Fordia"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kuulun kyseiseen autoharrastaja klubiin, en tosin ollut paikalla todistamassa tapahtumaa, heitinkin tuossa clubin puolella ilmoille idean että vastaisuudessa olisi ilmailuradio mukana kun tuolla kentillä touhutaan jo ihan senkin takia että saattaahan tulla vastaan tilanne jossa oikeasti jonkun täytyy se pakkolasku sinne sorvata .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään