Ilari Kousa

Vanhan aeron kutsumerkki?

9 viestiä aiheessa

Kerkesikö vanhalla Aerolla olla omaa radiokutsumerkkiä vai oliko Finnair radioajan alusta käytössä? Lentosuunnitelmissahan käytettiin IATAn kaksikirjaintunnuksia aina 80-luvulle asti (AY vs FIN).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti Tervasmaan kirjassa Tavallinen kapteeni on pieni maininta vielä vakiintumattomasta fraseologiasta vuonna 1952 kun lennettiin Saksaan Aeron DC-3:lla. Eräässä kirjassa maintussa tapauksessa puheradioliikenteessä on käytetty kutsumerkkiä "Finnisch" + koneen rekisteritunnus. Plaaneissa ja muissa asiakirjoissa käytetyistä kirjoitetuista kutsuista ei mainintaa tuosta kirjasta löydy.

 

Edit: ko. maininta kirjan sivulla 76.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassa  "Aerosta Finnairiin" on lentokapteeni Börje "Böke" Hjelmin muistelma eräästä vaiherikkaasta DC-3 -lennosta Vaasasta Sundsvalliin 1950-luvun lopulla. Se reissu jossa vähän luisteltiin radan päässä... Ainakin tuolloin käytössä oli jo Finnair-kutsu, sillä "Böke"  kirjoittaa: "Sundsvallin torni, Finnair 381, majakka ulos 2500 jalkaa"... jne.

 

Vuodesta 1956 alkaen ainakin DC-3-koneiden kylkitekstit alkoivat muuttua Finnish Air Linesista Finnairiin.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin kanssa muistelin, että alkujaan kyseessä olisi ollut kutsumerkki, joka ytimekkyydessään päätettiin virallistaa yhtiön nimeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimen vaihtokin on kulttuurimuutos, joka tapahtui hyvin hitaasti. Aikatauluissa ym papereissa Finnair esiintyi (Aero O/Y:n ohella) jo 1950-luvun alkupuolella. Ensin Finnair oli Aero O/Y:n alapuolella, sittemmin Aero O/Y Finnairin alapuolella. Kun lentokoneiden kylkiin ilmestyi Finnair (ainakin jo 1956), koneiden pyrstössä oli kuitenkin yhtiön kaupparekisterinimi Aero O/Y. Varsinainen lopullinen nimenmuutos Finnairiksi tapahtui kaupparekisterissä 25.6.1968, jolloin Aero O/Y:stä tuli holding-yhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhan Aeron kutsumerkki lienee finnair

 

Uuden Suomen 4.1.1961 etusivulla lukee, että Koivulahden onnettomuuslento sanoi radiossa "Huomio Vaasa, täällä FINNAIR 311, olemme 41 majakalla, kuuntelen."

 

Jaakko Kaskia kertoi minulle lisäksi, että "nimi Finnair otettiin markkinointimielessä käyttöön keväällä 1953. Ensimmäisissä Convaireissa (340) luki rungossa vielä Finnish Airlines. Vuonna 1956 tulleissa (440) oli Finnair. Aero Oy oli pitkään mm aikatauluissa".

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään