Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2014 Yksi kaikkien aikojen tyylikkäimmistä puskakoneista on tietenkin Norseman! Olen tuossa lueskellut loistavaa Larry Millberryn Norseman kirjaa ja aloin mielenkiinnosta katsomaan montako Norsemanin kuvaa löytyy arkistoista. Muutamia on linssin eteen vuosien saatossa kertynyt. Jokunen dia voisi mahdollisesti vielä löytyä jos oikein alkaisi penkomaan. Kanadan Red Lakella on näitäkin vielä useampia ajossa. Pitäisipä poiketa joskus katsomassa kunnon kalustoa liikenteessä! Anchoragen museossa, nykyisin rättihallissa sisällä [ attachment removed / expired ] Anchoragen ohjaamosta [ attachment removed / expired ] Aviodrome Hollannissa entisöi tätä lentokuntoon. Nykyään pitäisi olla jo nipussa mutta ei ymmärtääkseni lentänyt vielä. [ attachment removed / expired ] Ruottalaisilla museossa Linköpingissä [ attachment removed / expired ] Ottawassa loistavassa museossa [ attachment removed / expired ] Arlandan kentällä [ attachment removed / expired ] Arlanda sisältä [ attachment removed / expired ] Kotimainen edustaja Tikkakoskelta. Toivottavasti tulisi joskus näytille! [ attachment removed / expired ] Västeråsin museolla [ attachment removed / expired ] Victoria, Vancouver Island [ attachment removed / expired ] Alussa mainitsemani Norseman kirja on kaksiosainen ja todella tiukkaa materiaalia kannesta kanteen! Löytyy halukkaille tuolta: http://www.canavbooks.com/ Ei voi kun suositella asiasta kiinnostuneille! Laittakaahan lisää Norseman kuvia perään jos löytyy! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2014 Tuosta kotimasesta edustajasta muistin virkistämiseksi jokunen kuva: Tilauslento Oy:n OH-NOA Oritkarin kentällä talvella 1952-3 [ attachment removed / expired ] Ja Oulun lentoasemalla n.1955. [ attachment removed / expired ] Tirkkosen väreissä 1956 [ attachment removed / expired ] Sama kellukkeilla 1957 + NORSU teksti ja logo [ attachment removed / expired ] Uudelleenmaalattuna joskus 60-luvun alussa. [ attachment removed / expired ] Minusta nuo kaikki maalaukset on havaittavissa tuossa Antin kuvassa Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Samaa mieltä Markun kanssa, kaikki Norsemaniin maalatut värikerrokset ovat tallessa, alimmaisimpana tehtaalla maalattu alumiinipronssimaali. Ja vanhan päälle laitettu uutta verhouskangasta, ainakin osittain. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 http://www.norsemanhistory.ca/Photos2/CN646g.jpg Kone oli Sveitsin rekisterissä ennen Suomeen tuloaan ja tuo keltainen mustin raidoin on sitä perua.... https://www.flickr.com/search/?q=HB-UIk Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Näyttäisi kuvassa missä OH-NOA on Oulussa n. 1955, että koneen vierellä olisi lentomestari Toivo Uolevi Vahtikari. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Ei ole, vaan Norsun aikaisempi omistaja Olavi Peltonen Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 OH-NOA kesää odottelemassa 1962 kevät talvella Jyväsjärven rannassa. Muistaakseni silloin puhuttiin "Särkän poikien koneesta" .... onko muistikuva ihan väärä ? https://lh6.googleusercontent.com/-bGhDjKzv_g4/SO5s8WZKMnI/AAAAAAAADzg/iuQkvKhcwhs/s800/wanhoja_lentokoneita_1960-62%2520037.jpg[/img] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Wiki tietää tämmösiä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Noorduyn_C-64_Norseman OH-NOA Noorduyn Norseman 15.1.1958-1963 Särkän veljesten ja myöhemmin Soini Särkän ja Lentokuljetus OY:n omistama yksilö Jyväskylässä. http://www.norsemanhistory.ca/Photos/CN646d.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Olin kesällä -71 Jämillä lennokkitoiminnan ohjaajakurssilla ja silloin NOA.n siivet olivat nykyisen Jämiareenan paikalla olleen punaisen varaston takana päällekkäin pinottuna. Kun tulin syksyllä -74 Jämille Eiriavioniin töihin, oli siivistä jäljellä pahoin vääntyilleet ja ruostuneet metalliosat. Ne löytyivät harjun päällä olevasta syvänteestä jossa oli poltettu juhannuskokkoa useina vuosina. Samassa paikassa oli kuulema palanut useat Smolikin siivet ja myös vanhoja liito- ja purjekoneita. Se oli aikaa, jolloin ei osattu arvostaa vanhoja koneita. Hallussani on Fairchild 24R (alkujaan W) OH-FCH. Aihio on kohtalaisen täydellinen ja uudelleenrakennettavissa lentokuntoon. Minulla ei vain ole kovin kummoista kuvakokoelmaa kyseisestä tyypistä tai yksilöstä. Voisiko joku kaivaa arkistojaan ja perustaa vaikka oman säikeen "Förtsille". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Hallussani on Fairchild 24R (alkujaan W) OH-FCH. Aihio on kohtalaisen täydellinen ja uudelleenrakennettavissa lentokuntoon. Minulla ei vain ole kovin kummoista kuvakokoelmaa kyseisestä tyypistä tai yksilöstä. Voisiko joku kaivaa arkistojaan ja perustaa vaikka oman säikeen "Förtsille". Vaikka tuota vois jatkaa...löytyypi yksi kuva OH-FCH:ta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,104610.0.html Markku p.s. sori kaima sehän kuva olikin sinulta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2014 Norsemanin ensimmäinen suomalainen omistaja oli Vuokralento Oy, Pieksämäki. Keskuskatu 21. Myös Kuopio mainitaan Vuokralento Oy:n kotikaupungiksi? (Ilmailu 8-63 ja Ritaranta & Mäkinen). Kyseinen yhtiö lähetti Ilmavoimien Esikunnalle (Ilmav.E) 27.12.1951 päivätyn kirjeen missä tiedustellaan, että tunteeko Ilmav.E kiinnostusta konetyypin ostoon. Kone on hankittu joulukuun alussa, mutta koska yhtiö todennäköisesti tulee purkautumaan, on kone myynnissä. Koneen taustoista kerrotaan, että se on ostettu alkujaan USA:n ylijäämävarastosta Sveitsiin uutena. Siellä se muutettiin siviilikäyttöön sopivaksi. Koneessa on tilaa 9:lle hengelle ja tuolit voidaan irroittaa rahdin kuljetustilan saamiseksi. Koneen kunto on hyvä. Kokonaislentoaika on noin 800 tuntia. Moottori peruskorjattu. Mittaristo täydellinen. Radiot puuttuvat. Matkanopeus 200 km/h. Toiminta-aika 7 tuntia. Moottori Wasp 550 hv. Potkuri Hamilton Standard. Kone soveltuu erinomaisesti ambulanssi- ja pieneksi kuljetuskoneeksi, radiopurjehduskoulutukseen sekä kartoistuskuvaukseen. Ilmavoimien Lentovarikolla on tähän moottoriin saatavissa varaosia ja Ilmav.E on myöntänyt luvan kellukkeiden hankkimiseen po. varikolta, mutta jos kone myydään, ei niitä luonnollisesti tarvita. Hinta 3.000.000:- Tarjouskirjeen reunaan lyijykynällä: Ei syytä hankkia sekalaista kalustoa lisää ilmavoimille. Varaosakysymys. Rahoitusvaikeus. En puolla, 3.1.52 (komentaja). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2014 Vaikka tuota vois jatkaa...löytyypi yksi kuva OH-FCH:ta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,104610.0.html Markku p.s. sori kaima sehän kuva olikin sinulta No voi hitsin pimpulat, tuon olin unohtanut . Toivon lisää kuvia tuohon Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2014 Hyviä kuvia ja mielenkiintoista tarinaa. Jatkakaa! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla