Mika T Toivonen

United 201 Honolulu-Guam lento laskeutunut Midway:n saarelle

10 viestiä aiheessa

United lento 201 (B772) laskeutui 11.7 Midwayn saarelle, kone oli matkalla Honolulusta Guamille. Koneessa oli 335 matkustajaa sekä 13 miehistön jäsentä. Koneena toimi N210UA.

 

Matkustajat raportoivat teknisestä ongelmasta , joka liittyi palaneen hajuun ohjaamossa, jo ennen lähtöä Honolulusta. Kone lähtikin n. 4 tuntia myöhässä Honolulusta. N. puolessa välissä lentoa haju palasi ja miehistö päätti kääntyä takaisin honoluluun. 10 minuutin kuluuttua tästä, koneessa havaittiin usvaa (haze) ja kapteeni päätti kääntyä Midwayn saarelle.  Kapteeni ilmoitti myös sähköviasta ohjaamossa sekä tutka ongelmasta. Kone laskeutui Midwayn saarelle turvallisesti n. tunti käätymisen jälkeen.

 

N779UA (B772) lennätti matkustajat Midwayltä takaisin Honoluluun jonne kone saapui n. 14 tuntia sen jälkeen, kun alkuperäinen kone oli Honolulusta lähtenyt.

 

Iltasanomien uutinen:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288713490123.html

 

Lontoonkielinen uutinen:

http://www.aeroinside.com/item/4340/united-b772-over-pacific-on-jul-11th-2014-haze-on-board

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutistoimistot ja lentoyhtiö raportoivat mekaanisista vaikeuksista mutta matkustaja Teresa Smith kertoo kuuleensa miehistön sanoneen pulmistaan laskeutumisen jälkeen Midwayssä että kyseesä oli "creeping systematic loss of functionality on the flight deck."  Matkan aikana oli kyllä kuulutettu että säätutka ei toimi ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti nyt tuntuu olevan noita sähköongelmia Boeing 777 koneissa. Täytyypä oikein etukäteen aina selvittää mikä kone omille reiteille löytyy. Kun en haluaisi vielä päästä sinne ristiluetteloon. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä oikein etukäteen aina selvittää mikä kone omille reiteille löytyy. Kun en haluaisi vielä päästä sinne ristiluetteloon. :'(

 

Heh. Kerroppa muillekin, mitkä ovat turvallisuuskriteerisi täyttäviä ja mitkä kartettavia koneita :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Kerroppa muillekin, mitkä ovat turvallisuuskriteerisi täyttäviä ja mitkä kartettavia koneita :laugh:

25 vuoden lentäjänurani aikani turvallisimmiksi koneiksi tuli Cessnat, Piperit, Amerikan jenkki ja ul:sta Ikarus. Liikennekoneista pidin erityisesti DC-9 koneista. Nykyisistä koneista Airbussit ovat mielestäni mukavia ja turvallisia. Boeingit ovat viime aikoina olleet liian usein otsikoissa. Niin, tämähän onkin minun mielipiteeni. Ja pidän sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25 vuoden lentäjänurani aikani turvallisimmiksi koneiksi tuli Cessnat, Piperit, Amerikan jenkki ja ul:sta Ikarus. Liikennekoneista pidin erityisesti DC-9 koneista. Nykyisistä koneista Airbussit ovat mielestäni mukavia ja turvallisia. Boeingit ovat viime aikoina olleet liian usein otsikoissa. Niin, tämähän onkin minun mielipiteeni. Ja pidän sen.

 

Onko sulla joku kaava, että otsikot ja turvallisuus ovat tekemisissä keskenään?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita Bojoja aika lailla myöskin liikenteessä. Joku joskus sanoi, että jos joskus tuntuu siltä että 737-koneille tapahtuu usein onnettomuuksia, niin se johtuu siitä, että niitä on niin helevitin paljon ilmassa koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku joskus sanoi, että jos joskus tuntuu siltä että 737-koneille tapahtuu usein onnettomuuksia, niin se johtuu siitä, että niitä on niin helevitin paljon ilmassa koko ajan.

 

Ei ehkä kuitenkaan ihan niin:

 

Seuraavasta voi ehkä tehdä jotain päätelmiä: Ottakaa huomioon, että Lion Air'in konekin on mukana B737 NG:issä.

 

Series          W/O's  No Built    W/O Rate / A/C

737-1/200      108        1144          1 in 11

737-3/4/500    35        1990          1 in 57

737-NG              9        3500+        1 in 437+

 

                                (W/O's = Write-offs)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing julkaisee suunnilleen vuosittain vihkosen Commercial Jet Airplane Accidents, jossa on mm. (s. 19) eri konetyyppien onnettomuuslukuja. Uusin on julkaistu 2013 ja kattaa onnettomuudet vuosilta 1959-2012; 777:n osalta kuva on siis jonkin verran muuttunut (Asiana 214, Malaysia 370) tuon julkaisemisen jälkeen. Ongelmaksi voi tietenkin nähdä senkin, että dokumentti on Boeing'in tekemä, mutta mahdollinen kritiikki toki vaatii faktoja tuekseen.

 

Pienkoneiden ja liikennekoneiden turvallisuudesta ei oikein voi samana päivänä puhua!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti nyt tuntuu olevan noita sähköongelmia Boeing 777 koneissa. Täytyypä oikein etukäteen aina selvittää mikä kone omille reiteille löytyy. Kun en haluaisi vielä päästä sinne ristiluetteloon. :'(

 

Pikkasen taas mutkat suoriksi. Onneksi voit aina valita sen cesnan tai piperin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään