Kim Laitinen

Interfax: Malesialainen matkustajakone putosi maahan Ukrainassa

323 viestiä aiheessa

Esimerkkejä ei tarvite hakea kovinkaan kaukaa menneisyydestä, globaalisesti tunnetuimmathan löytyvät Japanista. Eikös se kukkoilu loppunut yllättävän lyhyeen. Toki Midway teki jo esityön...

 

Pointti vaan on se, että mitään ei seuraa, ja mitään ei tapahdu. Kukaan ei vastaa kuolleista ihmishengistä ja tapaus unohdetaan parin viikon sisään...Tai voi tietty olla, että olen väärässäkin. Täytyy seurata mediaa...

Voisin veikata, että nyt kun Jenkkejä kuoli, niin kapinallisjohtajien päivät on luettu - jos eivät karkaa Venäjälle.  Tosin eivät pysty antautumaan, kun tietävät että USA pyytää luovusta ja jenkeissä on kuolemantuomio.

Mutta en kyllä ymmärrä tollasta syyttömiin kohdistuvaa kostoa. 

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EXIF-tietoja kun katsoo niin on nähty vaivaa niidenkin poistamiseen kokolailla.

 

Ei tarvitse nähdä vaivaa, Facebook poistaa ne automaattisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se lohtu, että noissa korkeuksissa koneen rungon hajoaminen taitaa tietää nopeaa tajunnan menetystä.

 

Jep nuo "ydinasetta kostoksi niskaan" -tyyppiset postaukset täällä aika korneja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RC siinä tosiaan lukee.

 

Nainen vain netistä napannut jakamansa kuvan? Pääseekö tavikset edes näkemään kentällä olevaa konetta tuosta kulmasta?

 

Venäjän propagandatoimiin hyvin kyllä sopisi, että ensin todetaan Ukrainan hallituksen joukot syylliseksi koneen alasampumiseen ja siitä tietenkin jatkumona tulkinta selkeäksi sotatoimeksi  Venäjää vastaan kun kohteena olisikin ollut hyvin samannäköinen Putinin kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöisen käyttämiseen tarvitaan asiantuntemusta:

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK ehdottaa, että onnettomuuden tutkimiseksi perustetaan kansainvälinen komitea, ICAO:n Chigagon konvention luvun 13 mukaisesti ja mustat laatikot ja muu aineisto tutkittaisiin tämän komission toimesta.

 

 

http://www.gazeta.ru/social/news/2014/07/18/n_6320173.shtml

http://www.mak.ru/russian/russian.html

 

Ukraina on MAKin jäsen, mutta tulkitsin lausunnon, niin että MAK ei halua monopolia tukimukseen.

 

The Interstate Aviation Committee (IAC) is formed on the basis of the intergovernmental Agreement on Civil Aviation and Air Space Use (the Agreement), signed on 30.12.91. By present time the participants of the Agreement are republics Azerbaijan, Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Moldova, Russian Federation, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan and Ukraine.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaankaan tuollainen yksittäinen BUK-yksikkö osanne kauheasti vastaanottaa ja tulkita (läntisten) siviilikoneiden transponderitietoja, vaan toiminee pelkästään ensiötutkana? Ilmeisesti noihin tosin saa useampiakin tutkajärjestelmiä, esim. Suomella ollut vähän kehittyneempi malli.

 

Toisaalta alueella kulki runsaasti muitakin reittikoneita samoilla pinnoilla, joten ei olisi luullut tulevan yllätyksenä laitteen käyttäjille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eurocontrolin mukaan vain maan itäosan ilmatila on varsinaisesti suljettu. Mutta tosiaan moni lentoyhtiö on illan aikana ilmoittanut, ettei lennä enää koko maassa (tai ainakin sellaisen käsityksen lausoinnoista sain ... Air France, Aeroflot, Turkish jne).

 

 

Ukrainan ilmatilassa on tänään hiljaista ylilentojen suhteen, kuten 10 min sitten otetusta kuvakaapauksesta näkyy, mutta kuitenkin Turkish Airlinesin Istanbul-Helsinki-lento saapui juuri äsken Länsi-Ukrainan ilmatilaan ja aikoo näköjään lentää siitä suoraan ylitse. Toisaalta, kai siellä on rauhallista sitten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

New York Timesin uutisen mukaan Venäjä olisi sulkenut useita omalla puolen rajaa olevia lentoreittejään, mukaanlukien koneen käyttämän L980:n jatkeen A87:n, tunteja ennen onnettomuutta. Ilmeisesti lakikorkeus oli kuitenkin FL320, kun MH17 lensi Ukrainan yllä FL330:llä ja oli selvitetty Venäjän ylle FL350:lle (Tarkempi reittikartta SkyVectorissa).

 

Samassa jutussa on käyty läpi muutamien lentoyhtiöiden käyttämiä reittejä aiemmilta päiviltä. British Airwaysin ja Air Francen lennot ovat jo usean päivän ajan välttäneet kokonaan Ukrainan ilmatilan, kun taas MH:n lisäksi mm. Lufthansa, KLM ja Thai ovat lentäneet samaa reittiä alueen yli.

 

Redditin kommenttiketjussa julkaistu NOTAM-viesti:

 

V6158/14 - DUE TO COMBAT ACTIONS ON THE TERRITORY OF THE UKRAINE NEAR THE STATE BORDER WITH THE RUSSIAN FEDERATION AND THE FACTS OF FIRING FROM THE TERRITORY OF THE UKRAINE TOWARDS THE TERRITORY OF RUSSIAN FEDERATION, TO ENSURE INTL FLT SAFETY, ATS RTE SEGMENTS CLSD AS FLW: A100 MIMRA - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND) , B145 KANON - ASMIL, G247 MIMRA - BAGAYEVSKIY NDB (BA), A87 TAMAK - SARNA, A102 PENEG - NALEM, A225 GUKOL - ODETA, A712 TAMAK - SAMBEK NDB (SB), B493 FASAD - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND), B947 TAMAK - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND), G118 LATRI - BAGAYEVSKIY NDB (BA), G534 MIMRA - TOROS, G904 FASAD - SUTAG, R114 BAGAYEVSKIY NDB (BA)-NALEM. SFC - FL320. DEP FM/ARR TO ROSTOV-NA-DONU AD TO/FM MOSCOW FIR CARRIED OUT ALONG ATS RTE G128 KONSTANTINOVSK NDB (KA) - MOROZOVSK VOR/DME (MOR) AND R11 MOROZOVSK VOR/DME (MOR) - BUTRI ON ASSIGNED FL. DEP FM ROSTOV-NA-DONU AD TO DNEPROPETROVSK FIR CARRIED OUT ALONG ATS RTE A102 KONSTANTINOVSK NDB (KA) - NALEM ON FL340 AND ABOVE. ARR TO ROSTOV-NA-DONU AD FM DNEPROPETROVSK FIR CARRIED OUT ALONG ATS RTE A712 TAMAK - SAMBEK NDB (SB) THEN DCT KONSTANTINOVSK NDB (KA) ON FL330 AND ABOVE. SFC - FL530, 17 JUL 00:00 2014 UNTIL 31 AUG 23:59 2014 ESTIMATED. CREATED: 16 JUL 17:08 2014

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan eilen illallahan jo Eurocontrol tiedotti, että ilmatila oli kiinni fl320:aan asti, ja nämä menivät 330:ssa. Ja en ihmettele jos vähän äkkinäisempi buk-mies ei tuota eroa heti huomaa...

 

Tässä australialaislehdeltä havainnollinen kuva: http://t.co/A1e76CJSiv

 

 

Ja tässä lentoyhtiön viimeisin tiedote, jossa on vahvistettu matkustajien kansallisuudet: http://t.co/0u9BSj02st

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mautonta tämä Putlerin pullistelu: yleisesti tiedetään että ryssä on varustanut Ukrainan separatisteja rajan ylitse. Nyt kun paska lentää tuulettimeen niin alkaa tyypillinen isovenäläinen, lähinnä kotimarkkinoille suunnattu sloboretoriikka. Putler pelasi upporikasta ja rutiköyhää epälineaarisella sodankäynnillään ja nyt jäi käteen kasa paskaa. Toivottavasti tähän asti täysin munattomasti käyttäytynyt EU ottaa itseään niskasta kiinni ja löytää jostain selkärankaa Iivanalle asetettavien pakotteiden kanssa. Suomalaisilta lapatossupoliitiloilta nyt on turha mitään odottaa, hymistellään vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itä-Ukrainassa torstaina pudonnut malesialaiskone lensi onnettomuushetkellä itään huomattavasti suunniteltua reittiään etelämpänä, selviää lentoliikennettä seuraavan Flightradar24-sivuston tiedoista.

 

http://yle.fi/uutiset/malesialainen_turmakone_lensi_saannollisesti_suunniteltua_reittia_etelampana/7364476

 

Toimittajalla on mennyt hieman kenttien välinen isoympyräviiva ja lentoreitti sekaisin. Näytti lentoreitti minusta ainakin ihan samalta kuin aikaisemmin on ollut (pl. kentän läheisyydessä kun lähtökiitotie ja lähtöreitti muuttunut).

 

- Aki

 

Edit: Yle korjannut uutista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin veikata, että nyt kun Jenkkejä kuoli, niin kapinallisjohtajien päivät on luettu - jos eivät karkaa Venäjälle.  Tosin eivät pysty antautumaan, kun tietävät että USA pyytää luovusta ja jenkeissä on kuolemantuomio.

Mutta en kyllä ymmärrä tollasta syyttömiin kohdistuvaa kostoa. 

 

-J

 

Onko sinulla linkkiä tuohon uutiseen jenkkien kuolemasta? Itse en ole vielä vastaavaa löytänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla linkkiä tuohon uutiseen jenkkien kuolemasta? Itse en ole vielä vastaavaa löytänyt.

Taisi olla yöllä lukihäiriö :( - pyydän anteeksi:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako lentoyhtiö mitään korvauksia tästä? Entä onko lentoyhtiö velvollinen maksamaan omaisille mitään, vaikka kone ammuttiin alas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako lentoyhtiö mitään korvauksia tästä? Entä onko lentoyhtiö velvollinen maksamaan omaisille mitään, vaikka kone ammuttiin alas?

 

Vakuutusten kattavuudesta ja korvausvelvollisuuksista väännetään jo kättä maailmalla ja vakuutusyhtiöiden lakimiehet ovat töissä miettimässä päteekö tähän tapaukseen force majeure-ehdot joiden mukaan "normaalisti" mikään vakuutus ei taida maksaa korvausta kenellekään, mikäli kyseessä on sotatila, kapina tai terroriteko. Nythän tilanne on kuitenkin se, että kukaan ei ole julistanut sotaa kenellekään, joten sotaa ei virallisesti ole olemassa. Terroriteko taas edellyttää luultavasti sitä, että teko olisi tahallinen jonkin osapuolen vahingoittamisen yritys eikä esim. vahinko  :-\ Täten vakuutusyhtiöt saattavat joutua maksamaan, mutta tilanne ei ole suinkaan selvä. Tästä joudutaan varmaankin menemään oikeuteen, koska mikäli vakuutusyhtiöt pääsisivät luistamaan vastuistaan, korvaukset näyttäisivät jäävän lentoyhtiön ja sen omistajan eli Malesian valtion maksettaviksi. - Sekava vastaus, mutta niin on tilannekin.

 

Täällä vakuutusasiantuntijoiden alustavia kannanottoja:

 

http://mashable.com/2014/07/17/who-will-pay-insurance-for-malaysia-airlines/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Bäckman siis kirjoittaa, että "illan aikana saatujen silminnäkijälausuntojen mukaan Ukrainan ilmavoimien hävittäjät ampuivat malesialaisen koneen alas."

 

Kiovassa Borispolin lentoasemalla työskennelleen espanjalaisen Carlos nimisen lennonjohtajan mukaan B777 lensi kahden ukrainalaisen hävittäjän saattamana vielä 2-3 minuuttia ennen katoamistaan tutkasta. Hävittäjä ei kuitenkaan ampunut konetta alas. Lentokone poikkesi selittämättömästi kurssistaan itäiselle konfliktialueelle. Sivun loppupuolelle on koottu hänen sekavaa Twitter-kirjoitteluaan ja viittauksia armeijan tutkajärjestelmään ja komentajiin ym.

http://slavyangrad.wordpress.com/2014/07/18/spanish-air-controller-kiev-borispol-airport-ukraine-military-shot-down-boeing-mh17/

 

Samainen Carlos esiintyi keväällä RT:n espanjankielisessä haastattelussa.

http://actualidad.rt.com/actualidad/view/127516-amenazar-controlador-espanol-ucrania-crisis

 

Joka tapauksessa hänen mukaansa armeijan tutkan tallenne paljastaa ohjuksen, toisin kuin Borispolin siviilikäytössä oleva tutkajärjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari uutispoimintaa:

 

Buk-ilmatorjuntajärjestelmällä ammuttu ohjus osuu matkustajakoneeseen liki sataprosenttisella todennäköisyydellä, jos ohjus on lukittu maaliin ja se laukaistaan oikeaan suuntaan, taisteluvälineisiin erikoistunut asiantuntija Arto Pulkki sanoo.

 

Olalta laukaistavien lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjusten kantama ei riitä kymmenen kilometrin korkeuteen, eikä alueella ole Buk-järjestelmien lisäksi muita vastaavia ilmatorjunta-aseita, Pulkki sanoo.

 

Pitkän kantaman ilmatorjuntaohjuksen laukaisu Venäjän puolelta olisi taas ollut helppo havaita.

 

Buk-järjestelmän käyttö ei onnistu ilman perusteellista koulutusta, Pulkki huomauttaa. Hänen mukaansa yksittäistä ohjuslavettia voi kuitenkin operoida yksi riittävän hyvän koulutuksen saanut henkilö, joka voi pikakouluttaa avukseen muutaman henkilön. Buk on armeijan käytössä sekä Ukrainassa että Venäjällä, ja käyttöön koulutettuja henkilöitä ei ole alueella vaikea löytää, Pulkki sanoo.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Buk-j%C3%A4rjestelm%C3%A4ll%C3%A4+osuu+matkustajakoneesen+l%C3%A4hes+sataprosenttisella+varmuudella/a1405658289924

 

 

First came the loud explosion that made buildings rattle: then it started raining bodies.

 

One of the corpses fell through the rickety roof of Irina Tipunova's house in this sleepy village, just after Malaysia Airlines flight MH17 exploded high over eastern Ukraine, where pro-Russian separatists are fighting government forces.

 

"There was a howling noise and everything started to rattle. Then objects started falling out of the sky," the 65-year-old pensioner said in front of her grey-brick home.

 

"And then I heard a roar and she landed in the kitchen, the roof was broken," she said, showing the gaping hole made by the body when it came through the ceiling of the kitchen in an extension to the house.

 

The dead woman's naked body was still lying inside the house, next to a bed.

http://www.reuters.com/article/2014/07/18/us-ukraine-crisis-bodies-idUSKBN0FN1JJ20140718

 

 

Lisäksi lentoyhtiöltä on pari uutta tiedotetta, kaikki löytyy täältä: http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/mh17.html

 

Ja julkaisevat matkustajalistan vasta kun kaikille omaisille on tiedotettu ensin.

 

MH17’s flight plan was approved by Eurocontrol, who are solely responsible for determining civil aircraft flight paths over European airspace. Eurocontrol is the air navigation service provider for Europe and is governed under ICAO rules.

 

The route over Ukrainian airspace where the incident occurred is commonly used for Europe to Asia flights. A flight from a different carrier was on the same route at the time of the MH17 incident, as were a number of other flights from other carriers in the days and weeks before. Eurocontrol maintains records of all flights across European airspace, including those across Ukraine.

 

In April, the International Civil Aviation Organization identified an area over the Crimean peninsula as risky. At no point did MH17 fly into, or request to fly into, this area. At all times, MH17 was in airspace approved by the ICAO.

 

The B777-200 aircraft bearing registration no. 9M-MRD that operated MH17 on 17 July, 2014 had a clean maintenance record. The aircraft’s last maintenance check was on 11 July 2014. The next check was due on 27 Aug 2014. The maintenance was conducted at Malaysia Airlines’ hangar at KLIA. The aircraft had a clean bill of health.

 

The aircraft was manufactured in July 1997, and so had 17 years in service.

 

The aircraft had recorded 75322 hours with a total of 11434 cycles.

 

All communication system on the aircraft were functioning normally.

 

 

(Bäckmanin ja muiden vastaavien sekopäiden jutut voi myös ehkä jättää omaan arvoonsa ja pois tältä palstalta.. Edelleenkin, politiikka ja muu salaliittoteoriahörhöily ei tässä vaiheessa liene asiallista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako lentoyhtiö mitään korvauksia tästä? Entä onko lentoyhtiö velvollinen maksamaan omaisille mitään, vaikka kone ammuttiin alas?

Samanlaisia ikäviä juttuja on sattunut ennenkin. USA ampui Iranilaisen A300:n vahingossa alas 1988. valtio (USA) suostui korvaamaan n. 200.000 taalaa per kuollut... ja ampuneen laivan miehistö sai mitallit ???? 2001 Ukraina ampui krimillä alas venäläisen Tu-154:n ja suostui kinaamisen jälkeen tunnustamaan "pudotuksen" ja taisi maksaa saman luokan korvaukset kuion jenkitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään