Kim Laitinen

Interfax: Malesialainen matkustajakone putosi maahan Ukrainassa

323 viestiä aiheessa

Kyseinen konetyyppi itseasiassa teki ensilentonsa 17.7.1997. Kone ammuttiin alas 17.7.2014

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvausasioista vielä: Neuvostoliiton hävittäjä ampui alas Korean Airlinesin 747:n v. 1983 (lento KAL007). En löydä tietoa siitä, että NL tai Venäjä olisi ottanut tapauksesta mitään vastuuta, tai maksanut korvauksia, mutta amerikkalaisen lakifirman sivuilta löytyy tietoa USA:ssa nostetuista oikeudenkäynneistä, joissa lennolla olleiden matkustajien omaisille oli saatu juryn päätöksillä Korean Airlinesilta korvauksia yht. yli 53 miljoonaa dollaria. Siis ainakin lentoyhtiö joutui maksamaan.

 

http://www.speiserkrause.com/cases/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmetyttää tuo Itä-Ukrainan ilmatilan hallinta....? Miten ko. ilmatilasta vastaava instanssi on laittanut sinne vaara-alueen ulottumaan lentopinnalle 320 ?? Sen yläpuolella sitten oli "käyttökelpoista", vapaata ilmatilaa. Tuntus, että kun alla on maaperää, jossa ohjuksilla ampuillaan alas koneita tuon tuostakin, niin vain ainoa ja oikea julistettava kielto- tai vaara-alue siellä olisi GND-UNL. Ja jos olisin lentoyhtiö, niin vaikka 330 tai yläpuolella saisi lentää alueen yli, niin kiertäisin alueen siitä huolimatta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_ampujat_olisivat_voineet_tunnistaa_turmakoneen_matkustajakoneeksi/7365071

 

Malesialaisen matkustajakoneen alas ampuneilla joukoilla on luultavasti ollut käytössään vain ohjuslavetti, mutta ei samaan kokonaisuuteen kuuluvaa tulenjohtojärjestelmää. Näin arvioi Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen pääopettaja, majuri Tommi Lappalainen Ylen A-studion haastattelussa perjantaina.

 

Tulenjohtojärjestelmällä lentokoneista olisi saatu tarkkaa tietoa laajalta alueelta. Lappalainen arvelee, että ampujiksi epäillyt Itä-Ukrainan separatistit ovat olettaneet, että lentoyhtiöt välttävät kriisialueen yli lentämistä, ja että alueella kulkisivat vain Ukrainan armeijan sotilaskoneet.

 

Lappalaisen mukaan kone olisi voitu tunnistaa siviilikoneeksi myös ilman tulenjohtojärjestelmää. Malesialaiskone lensi noin kymmenen kilometrin korkeudessa, mutta Ukrainan armeijan sotilaskoneiden lentokorkeus ulottuu tavallisesti noin 7,5 kilometriin.

 

– Periaatteessa olisi ollut edellytykset tehdä tällainen johtopäätös, mutta valitettavasti tällaista arviota ei jostain syystä kyetty tekemään, Lappalainen sanoo.

 

 

http://yle.fi/uutiset/etyj_tutkijoidemme_ei_annettu_tehda_tyotansa_turmapaikalla/7364996

 

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyjin lähettämät tutkijat eivät Itä-Ukrainan separatistien aiemmista lupauksista huolimatta saaneet vapaita käsiä töidensä tekemiseen turmapaikalla perjantaina, kertoi Sveitsin Etyj-lähettiläs Thomas Greminger uutistoimisto Reutersille.

 

– Heillä ei ollut luvatun kaltaista vapaata pääsyä paikalle ja liikkumisen vapautta siellä. Turmapaikkaa ei oltu eristetty ympäristöstä tarvittavalla tavalla, Greminger kertoi Reutersille puhelimitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Over 100 HIV Experts And Advocates May Have Been On Board Crashed Malaysian Plane

Read more at http://www.iflscience.com/health-and-medicine/over-100-hiv-experts-and-advocates-may-have-been-board-crashed-malaysian-plane#xtoJyQPyLMKOhcfO.99

 

 

The field of HIV/AIDS research has suffered a savage blow as reports suggest that as many as 108 leading researchers and advocates within the field were on board the Malaysia Airlines flight that that crashed yesterday. While the loss of any individual in such an instance is an extreme tragedy, the situation is particularly saddening given the loss of knowledge and expertise that was dedicated to tackling this dire global health problem.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmetyttää tuo Itä-Ukrainan ilmatilan hallinta....? Miten ko. ilmatilasta vastaava instanssi on laittanut sinne vaara-alueen ulottumaan lentopinnalle 320 ?? Sen yläpuolella sitten oli "käyttökelpoista", vapaata ilmatilaa. Tuntus, että kun alla on maaperää, jossa ohjuksilla ampuillaan alas koneita tuon tuostakin, niin vain ainoa ja oikea julistettava kielto- tai vaara-alue siellä olisi GND-UNL. Ja jos olisin lentoyhtiö, niin vaikka 330 tai yläpuolella saisi lentää alueen yli, niin kiertäisin alueen siitä huolimatta....

Ehkä asioista päättäneillä ei ollut tietoa, että alueella on noinkin kehittynyttä aseteknologiaa  ja vielä kunnossa ja että joku osaa käyttää. Ja /tai ne oletti ettei niitä tähdätä siviilialukseen.

Nyt kävi niin että oli joku liipaisinherkkä, joka sai aseen ja halusi pisteet kotiin. Agenttejahan ne sen puhelinnauhoituksen mukaan oli :(

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen uutisoitiin että jenkkejä olisi ollut 23 mutta nyt kun neljän kansallisuus on vielä selvittämättä ei ole tiedossa yhtäkään. Myös koneen rahtiluettelo on julkaistu:

 

http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/mh17.html?&refid=aff-125272-skim35871X943606X1083bcbc0027876ae24c7e90ba37742a

 

Obama muutama tunti sitten pitämässään puheessa vahvisti että koneessa oli varmuudella yksi Yhdysvaltojen kansalaisuuden omaava henkilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiire näyttää olevan pois. Ei taida ukrainan rajavalvonta estää tuota poistumasta maasta.

Raja on vielä auki. Semmoinen korjaus, että tuosta youtube-lavetista puuttui kaksi ohjusta. Saman huomasivat Avakovin kommentoijat, ja suomalainen asiantuntija myös oletti, että kaksi Bukkia on ammuttu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ETYJin tutkijat eivät päässeet onnettomuuspaikalle,humalaisten "vartijoiden" pyörrytettyä heidät takaisin. "The Guardianin mukaan Etyjin tarkastajia ei päästetty paikalle, koska venäjä-mieliset separatistit haluavat peitellä todisteita BUK-ohjuksen käytöstä ja hävittää todisteita."  Iltalehti: http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014071918503423_uk.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on B-777 lentokoneen maksimilentokorkeus? Jos olisi lupa nousta äärirajoille, niin miten se vaikuttaa vaikkapa polttoaineen kulutukseen? Entäpä mikä on tuollaisen BUK-ilmatorjuntaohjuksen maksimi nousukorkeus?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on B-777 lentokoneen maksimilentokorkeus? Jos olisi lupa nousta äärirajoille, niin miten se vaikuttaa vaikkapa polttoaineen kulutukseen? Entäpä mikä on tuollaisen BUK-ilmatorjuntaohjuksen maksimi nousukorkeus?

 

Ei pääse siviilimatkustajakoneella BUK-ohjuksien ulottumattomiin - ne kun tepsii sotakoneisiinkin jotka lentävät korkealla ja kovaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pääse siviilimatkustajakoneella BUK-ohjuksien ulottumattomiin - ne kun tepsii sotakoneisiinkin jotka lentävät korkealla ja kovaa.

 

Ei pääse ei. Ohjus nousee näköjään 22 kilometrin korkeuteen. Edes Concorde ei olisi ollut ehkä turvassa edes maksiminopeudella ja todella korkealla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bäckman siis kirjoittaa, että "illan aikana saatujen silminnäkijälausuntojen mukaan Ukrainan ilmavoimien hävittäjät ampuivat malesialaisen koneen alas."

 

Kiovassa Borispolin lentoasemalla työskennelleen espanjalaisen Carlos nimisen lennonjohtajan mukaan B777 lensi kahden ukrainalaisen hävittäjän saattamana vielä 2-3 minuuttia ennen katoamistaan tutkasta. Hävittäjä ei kuitenkaan ampunut konetta alas. Lentokone poikkesi selittämättömästi kurssistaan itäiselle konfliktialueelle. Sivun loppupuolelle on koottu hänen sekavaa Twitter-kirjoitteluaan ja viittauksia armeijan tutkajärjestelmään ja komentajiin ym.

http://slavyangrad.wordpress.com/2014/07/18/spanish-air-controller-kiev-borispol-airport-ukraine-military-shot-down-boeing-mh17/

 

Samainen Carlos esiintyi keväällä RT:n espanjankielisessä haastattelussa.

http://actualidad.rt.com/actualidad/view/127516-amenazar-controlador-espanol-ucrania-crisis

 

Joka tapauksessa hänen mukaansa armeijan tutkan tallenne paljastaa ohjuksen, toisin kuin Borispolin siviilikäytössä oleva tutkajärjestelmä.

 

Separatistihan jo pyysivät, ettei tuosta enää puhuttaisi, koska Twitter-tili paljastui väärennetyksi. Ilmeisesti tuo oli sitten Kremlin propagandaa koko Carlos? En muista lähteitä nyt tähän hätään mutta luin tuosta muistakseni eilen Murobbs:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siellä ole jo ihan tarpeeksi sotilastiedustelun dataa satelliittikuvineen alueen ito-laveteista onnettomuuden jälkeisine liikkeineen että asia on jo kummallakin suurvallalla tiedossa.

 

kummallakin lienee omat ässät hihassaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putin (tai hänen seuraajansa) ei ihan äkkiä tule myöntämään, että Venäjällä olisi mitään tekemistä tämän keissin kanssa! kun tarpeeksi kauan valehtelee niin siihen alkaa uskoa Suomen ylin poliittinen johtokin... Ja milloin totuus muuttuu oppiaineeksi on vain ajan kysymys  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaako malesialaisella olla pian tarvetta laajarunkoisten konekaupoille?

 

Juu. Firman tilanne vain on sellainen, että pian käy kauppa ulospäin. Toivottavasti ei kuitenkaan: laatuyhtiö, kohtuulliset hinnat sekä hyvä palvelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu. Firman tilanne vain on sellainen, että pian käy kauppa ulospäin. Toivottavasti ei kuitenkaan: laatuyhtiö, kohtuulliset hinnat sekä hyvä palvelu.

 

Pitaa paikkaansa; hieno yhtio, hienot ihmiset, mutta yhtion talous on ollut kuralla pitkan aikaa jo ennen naita onnettomuuksiakin.

 

MAS on sanonut jo aiemmin, etta 777-laivasto olisi korvauslistalla ensimmaisena ja ehdokkaana on mainittu mm. A330neo-koneet. Olikohan kuitenkin paivaa aiemmin MH17-onnettomuutta, kun Air AsiaX ilmoitti 50 A330neo-koneen tilauksesta. Air Asian nopea kasvu ja Malaysia Airlinesin ongelmat saattavat itseasiassa nopeuttaa MAS:n kaatumista, ja Air Asia kylla pystyisi korvaamaan tyhjion.

 

Mita tulee onnettomuustutkintaan, niin on aika torkeaa, etta malesialaisia ei vielakaan ole tiettavasti paastetty onnettomuuspaikalle. Tama kasittaakseni sotii vastaan kansainvalisia sopimuksia, joiden mukaan onnettomuustutkintaan osallistuvat koneen rekisterimaan, koneen valmistajamaan seka koneen moottoroiden valmistajamaan viranomaiset -- plus tietenkin maan viranomaiset, missa onnettomuus tapahtui -- kertokaa jos olen vaarassa.

 

Sanottakoon viela, etta muutaman kerran olen matkustanut tuolla MH17:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK on lähettänyt eilen virallisen pyynnön ICAOlle, että tapauksen tutkinta tehtäisiin ICAOn alaisessa komiteassa, jonka työskentelyyn he ovat tarvittaessa valmiita osallistumaan.

 

Www.mak.ru

 

Englanninkielinen kirje on myös luettavissa heidän sivuillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/lehti_venaja_toimitti_ohjuksia_ita-ukrainaan/7365877

 

Yhdysvallat epäilee Venäjän toimittaneen kapinallisille BUK-ohjusjärjestelmiä salakuljettamalla ne Itä-Ukrainaan muiden varusteiden kuten panssariajoneuvojen joukossa. Lehden tietojen mukaan ohjusjärjestelmät olisi sittemmin viety takaisin Venäjälle hyvin pian sen jälkeen, kun Malaysia Airlinesin matkustajakone putosi torstaina Itä-Ukrainan kapinallisalueella.

 

Venäjä on toistuvasti kiistänyt toimittaneensa separatisteille aseita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aiemmin tässä kuussa Yhdysvaltain tiedustelulähteet tulivat siihen tulokseen, että Moskova oli toimittanut separatisteille kaksi vanhempaa Buk-järjestelmää, jotka oli siirretty Venäjältä rajan yli Itä-Ukrainaan muun muassa panssarivaunujen ja muun sotilaskaluston kera.

 

Yhdysvallat havaitsi toimitukset, mutta luuli, ettei ohjusjärjestelmä ollut käyttökunnossa.

 

Kun ukrainalainen sotilaskuljetuskone ammuttiin alas yli kuuden tuhannen metrin korkeudesta 14. heinäkuuta, Yhdysvaltojen käsitys muuttui. Yhdysvallat totesi, että Moskova joko toimitti separatisteille uuden ja toimivan Buk-järjestelmän tai korjasivat toisen vanhemmista järjestelmistä, jotka jo olivat separatistien hallussa.

 

Ukrainan turvallisuusviranomaiset kertoivat, että kun separatistit ampuivat alas malesialaiskoneen ja saapuivat turmapaikalle, he ymmärsivät ampuneensa alas siviilikoneen. Venäjän sotilashenkilöstö ja kapinallisten komentajat yhdessä aloittivat välittömästi Buk-ohjusjärjestelmien siirron pois kriisialueelta todisteiden poistamiseksi.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/L%C3%A4hteet+Separatistit+saivat+Buk-ohjukset+Ven%C3%A4j%C3%A4lt%C3%A4++l%C3%A4hettiv%C3%A4t+j%C3%A4rjestelm%C3%A4n+takaisin+peitt%C3%A4%C3%A4kseen+todisteet/a1405819279043?sivu=2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään