Kim Laitinen

Interfax: Malesialainen matkustajakone putosi maahan Ukrainassa

323 viestiä aiheessa

Kun selvät sirpale- ja palojäljet ovat pienellä alueella, räjähdyksen on täytynyt tapahtua hyvin lähellä konetta, ehkä vain parin metrin päässä. Onko vauriot oikein konsistentteja BUK:n kanssa, jossa kumminkin pitäisi olla parin telamiinan verran räjähdettä? Luulisi BUK:n hajoittaneen koko keulan pieneksi metallisilpuksi.

Joku asiantuntija (nimea en nyt muista, mutta Sky Newssin kanavalla kuitennii) selitti: BUK on tarkoitettu pienten ja nopeasti liikkuvien kohteiden tuhoamiseen, rajahdys tapahtuu nimenomaan juuri ennen kohdetta, koskapa esim. tarkka osuma varsin pieneen ohjukseen itseensa on huomattavasti vaikeampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmentävän tarkkaa analyysiä kuvien perusteella, kannattaisi varmaan tarjota apuaan Malesialaisille.

 

IMHO, kuvat on kuitenkin parempi lähtökohta arvioida tapahtunutta kuin spekulaatiot eri osapuolten aseistuksesta ja motiiveista. Kuvia on tuolla parisen sataa, ja niiden tarkkuus on varsin hyvä (fullscreen). Kyllä niistä pystyy kohtuudella arvioimaan, että näyttääkö pelti eheältä vai onko siihen esim. ilmaantunut yiimääräisiä reikiä - etenkin kun niistä on yleensä vielä lähikuvia. Kaikki eivät tietenkään ole välttämättä sirpaleiden aiheuttamia.

 

Joku asiantuntija (nimea en nyt muista, mutta Sky Newssin kanavalla kuitennii) selitti: BUK on tarkoitettu pienten ja nopeasti liikkuvien kohteiden tuhoamiseen, rajahdys tapahtuu nimenomaan juuri ennen kohdetta, koskapa esim. tarkka osuma varsin pieneen ohjukseen itseensa on huomattavasti vaikeampaa.

 

Niinpä. BUK tuhoaa kohteensa 90+% varmuudella vaikka ei ihan justiinsa sattuisi siihen osumaankaan. Jos BUK olisi räjähtänyt etäällä koneesta, niin koko kone olisi melko tasaisesti seulana. Nyt ohjaamon kylki on todella hyvin "pippuroitu" ja ohjaamon lattiasta löytyy jokunen jälki mutta muualta koneesta löytyy jälkiä vain yksittäisistä sirpaleista, jos sitäkään. Esim. isossa paneelissa 2-oven luota näkyy vain yhden merkittävän sirpaleen jäljet.

 

Jos taas BUK olisi räjähtänyt aivan koneen vieressä (mikä selittäisi voimakkaan kontrastin vaurioissa), niin vaurioiden pitäisi minusta olla merkittävästi suurempia kuin pari rikkinäistä paneelia ja muutama reikä ohjaamon lattiassa - tai sitten venäläisten markkinointipuheet BUK:n tehosta sotakoneita vastaan voi jättää omaan arvoonsa.

 

Pari muutakin kuvaa sirpalevaurioista mm siivessä.

 

http://www.liveleak.com/view?i=143_1406023233

 

Tuossa on myös hyviä kuvia mm. kylkipaneelista heti ohjaamon takaa. Siiven vaurion perusteella räjähdyspaikkaa mallaillaan juuri tuonne 2-oven tuntumaan, mikä ei tunnu kovin uskottavalta kun katsoo, kuinka ehjältä kylkipaneeli näyttää. Sen sijaan kun ottaa huomioon koneen nopeuden ja viiveen räjähdyksestä sirpaleen osumaan siipeen, niin todellinen räjähdyspaikka olisi luokkaa 5-10 metriä lähempänä keulaa?

 

Onkohan jossain muualla arvioitu vaurioita ja päädytty siihen, että ne ovat juuri sellaisia, mitä BUK (ts. 70 kg "sirpalekranaatti") aiheuttaisi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin väittämä tapauksesta kuuluu tiivistettynä seuraavasti.

 

Venäläisten oli tarkoitus ampua "oma" kone, Aeroflotin lento Moskovasta Kyproksen Larnakaan, alas Itä-Ukrainassa sinne varta vasten Venäjältä toimitetulla BUK-ohjuksella, jotta väliintulo Itä-Ukrainaan olisi saanut "oikeutuksen". Pahaksi onneksi sotilaat, jotka ohjusta kuljettivat, ajoivat sen toiseen samannimiseen kylään, kuin siihen mikä oli alunperin tarkoituksena, koilispuolelle Donetskia. Niinpä tulilinjalle joutui 10 000 metrissä lentänyt Malesialainen 11 600metrissä lentäneen Aeroflotin sijaan.

 

Ukrainan Pravda

 

----edit ------

Forbesissa tästä väitteestä englanniksi

 

Forbes

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisten oli tarkoitus ampua "oma" kone, Aeroflotin lento Moskovasta Kyproksen Larnakaan, alas Itä-Ukrainassa sinne varta vasten Venäjältä toimitetulla BUK-ohjuksella, jotta väliintulo Itä-Ukrainaan olisi saanut "oikeutuksen".

 

No, tästähän tulee mieleen Mainilan laukaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Venäjä oikeasti olisi halunnut tekosyyn ottaa Itä-Ukraina haltuun, niin eiköhän malesialaisen koneen alasampuminenkin olisi riittänyt perusteeksi lähteä "suojelemaan" kansainvälistä lentoliikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen, Malesian valtio on päättänyt yksityistää Malaysia Airlinesin ja ottaa yhtiön pois pörssistä. Valtion rahastolla oli jo ennestään melkein 70 % osakkeista, ja rahasto lunastaa loput 30 % yhteishintaan 435 miljoonaa USD. Malaysia Airlinesin osakekurssi oli pudonnut vuodessa yli 22 %.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/malaysia-to-privatise-ailing-mas-402500/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja onnettomuuksien seurauksena syntyneen taloudellisen ahdingon johdosta Malaysian Airlinesin henkilöstöä uhkaa suuret irtisanomiset. Jopa neljännes 19 500 työntekijästä voi joutua lähtemään. Liittyvät luonnollisesti myös edellisen viestin yhtiöjärjestelyihin.

 

http://www.hs.fi/talous/Malaysia+Airlinesin+v%C3%A4est%C3%A4+jopa+nelj%C3%A4nnes+voi+saada+potkut/a1409103711921

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malaysia Airlinesin väitetään tekevän yli 2 miljoonaa dollaria tappiota päivässä tällä hetkellä, ja jutun valokuvien perusteella tyhjältä tosiaan näyttää matkustamoissa ja check-in-jonoissa. Matkatoimistojen komissiota on nostettu tuplaksi ja lippujen hintoja laskettu jopa puoleen, mutta tulosta ei tule, kun matkustajien luottamus on mennyt, oli se sitten rationaalista tai ei. Toisaalta, Malaysia Airlines ei ole ollut muutenkaan voitollinen viiteen vuoteen.

 

http://mashable.com/2014/08/25/empty-malaysia-airlines-flights/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä Malaysia Airlinesin markkinointikaan ole oikein onnistunut

 

Lentoyhtiö Malaysia Airlines käynnisti muutama päivä sitten Australiassa ja Uudessa-Seelannissa huomiota herättäneen kampanjan. Yhtiö pyysi osallistujia listaamaan asioita, joita he haluaisivat kokea ennen kuolemaansa.
  :'(

 

http://yle.fi/uutiset/malaysia_airlinesin_mainoskampanja_meni_pahasti_pieleen__mita_haluaisit_kokea_ennen_kuolemaasi/7448352?ref=leiki-uup

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollantilaisten raportti on julkistettu:

 

"Alustavan raportin mukaan tutkimuksissa ei ole löytynyt merkkejä teknisestä viasta ja miehistön virheestä. "Kone hajosi ilmassa luultavasti ulkoa päin osuneiden useiden nopeasti liikkuneiden esineiden törmäyksen johdosta", lautakunnan tiedotteessa todetaan.

 

Lento sujui normaalisti noin kello yhteen sakka. Noin klo 13.20 iltapäivällä ohjaamon äänitallenne kuitenkin vaimeni yllättäen ilman minkäänlaista merkkiä hätätilanteesta."

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/Hollantilaisraportti+vahvistaa+MH-17n+putoamisen+syyn+Kone+hajosi+ilmassa/a1410228316595

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malesia aikoo "vaatia oikeutta MH17:n uhreille" ottamalla asian esiin YK:n yleiskokouksessa:

 

Malaysia today said it will seek justice for the 298 victims of MH17 jetliner, shot down in eastern Ukraine, by raising the issue with world leaders at the UN General Assembly later this month.

 

Defence Minister Hishammuddin Tun Hussein said Prime Minister Najib Tun Razak, who will address the UN general assembly, would raise the matter with leaders like US President Barack Obama, Australian Prime Minister Tony Abbott and Netherlands Prime Minister Mark Rutte.

 

"We are on the right platform to demand justice and bring to book those responsible for downing the aircraft. No one can deny us this right. Let's wait for the developments at the United Nations," he said.

 

http://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/malaysia-to-seek-justice-for-mh17-victims-at-un-general-assembly/articleshow/43008379.cms

 

Mitähän YK:n yleiskokous voisi asiassa saada aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollannin ulkoministeri: MH17:n matkustajalla oli happinaamari kasvoillaan

MH17 Hollannin ulkoministerin mukaan ainakin osa koneessa olleista 298 ihmisestä saattoi olla tajuissaan vielä sen jälkeen, kun MH17 oli saanut ohjuksesta osuman.

Malaysia Airlinesin lento MH17 putosi Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta.

Ainakin yhdellä lennon MH17 matkustajalla oli kasvoillaan happinaamari, kun hänen ruumiinsa löydettiin. Asiasta kertoi hollantilaisministeri myöhäisillan tv-ohjelmassa.

 

Uutistoimisto BNO Newsin mukaan tieto saattaisi tarkoittaa, että ainakin osa koneessa olleista 298 ihmisestä saattoi olla tajuissaan vielä sen jälkeen, kun kone joutui ohjusiskun kohteeksi.

 

Happinaamarista kertoi Hollannin ulkoministeri Frans Timmermans suositussa myöhäisillan Pauw-puheohjelmassa. Suurin osa Malaysia Airlinesin lennon MH17:n matkustajista oli hollantilaisia.

 

Hollantilaistutkijoiden mukaan mikään koneessa hetkeä ennen tuhoa käydyistä keskusteluista ei viittaa siihen, että kukaan olisi ehtinyt reagoida koneen pudottaneeseen ohjukseen.

 

- He (koneessa) eivät ehkä nähneet ohjusta, mutta tiesitkö, että ainakin yhdellä matkustajista oli kasvoillaan happinaamari, kun hänet löydettiin? Eli ainakin joillakin oli aikaa reagoida, Timmermans sanoi.

 

Hän oli jo aiemmin syksyllä YK:ssa pitämässään puheenvuorossa kertonut olleensa siinä käsityksessä, että koneen matkustajat ja 15 miehistön jäsentä olivat tajuissaan vielä hetken iskun jälkeen, ennen kuin kone hajosi kappaleiksi Itä-Ukrainan Donetskin alueen ilmatilassa. Tutkijoiden raportti on puolestaan viitannut siihen, että kaikki saivat surmansa välittömästi.

 

Raportin mukaan koneen tuhoutumissyyksi on esitetty koneen runkoon ja siipiin tulleita reikiä, jotka on tuottanut mitä todennäköisimmin jonkinlaisten "korkeaenergiaisten esineiden" osuminen koneeseen ulkoapäin. Toisin sanoen jäljet viittaavaat ohjukseen, joka on hajottanut koneen rungin ilmassa.

 

Tähän mennessä onnettomuuspaikalta Itä-Ukrainasta on viety 262 ihmisen jäänteet Hollantiin, jossa heidät on tunnistettu. Tutkijat ovat myöntäneet, ettei kaikkia vainajia olla pystytty hakemaan paikalta koska Ukrainan joukot ja kapinalliset taistelevat alueella edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Saksan tiedustelupalvelun (BND) laajan analyysin mukaan Venäjän-mieliset kapinalliset ampuivat heinäkuussa alas MH17-lennon Itä-Ukrainassa.

 

Der Spiegel -lehden mukaan tiedustelupalvelun johtaja Gerhard Schindler esitteli parlamentin tarkastusvaliokunnalle laajaa todistusaineistoa heinäkuun 17. päivän tapahtumista.

 

Schindlerin aineistossa oli arvio satelliittikuvista ja useita eri kuvia tilanteesta. Niiden perusteella Venäjän-mieliset kapinalliset veivät Buk-ilmatorjuntajärjestelmän ukrainalaisesta tukikohdasta ja ampuivat sillä ilmatorjuntaohjuksen. Se räjähti aivan malesialaiskoneen vieressä ja tappoi 298 ihmistä.

 

....

 

Saksan tiedustelupalvelun mukaan ukrainalaisten esittämät keskustelunauhoitukset kapinallisten puheista ovat selvästi väärennettyjä. Sen mukaan väärä on myös Venäjän esittämä versio, jonka mukaan ukrainalaiset sotilaat olisivat ampuneet ohjukset ja että matkustajakoneen lähellä olisi lentänyt ukrainalainen hävittäjä.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1413683046885

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

BUKeja siellä, BUKeja täällä, joka puolella BUKeja... siitä ei varmaankaan ole epäilystä. Mutta missä ovat todisteet siitä, että MH17 olisi ammuttu BUKilla alas? Olen edelleenkin sitä mieltä, että koneen keulasta löytyvät vauriot ovat aivan liian vähäisiä BUK:n aiheuttamiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse BUKkeihin ei kaivata enää mitään todisteita.Mutta muutenkin tuo raportti vastaa hyvin tähän saakka tutkittua ja todettuja tapahtumien kulkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BUKeja siellä, BUKeja täällä, joka puolella BUKeja... siitä ei varmaankaan ole epäilystä. Mutta missä ovat todisteet siitä, että MH17 olisi ammuttu BUKilla alas? Olen edelleenkin sitä mieltä, että koneen keulasta löytyvät vauriot ovat aivan liian vähäisiä BUK:n aiheuttamiksi.

 

Mitähän ohjusta esität käytetyn tuon sijaan? Vaurioiden laajuus riippuu aika olennaisesti siitä, millä etäisyydellä ja liikevektorilla suhteessa kohteen vektoriin ohjus räjähtää. Rynnäkkökiväärin luoti ei mene edes limutölkistä läpi, jos ampuu ohi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BUKeja siellä, BUKeja täällä, joka puolella BUKeja... siitä ei varmaankaan ole epäilystä. Mutta missä ovat todisteet siitä, että MH17 olisi ammuttu BUKilla alas? Olen edelleenkin sitä mieltä, että koneen keulasta löytyvät vauriot ovat aivan liian vähäisiä BUK:n aiheuttamiksi.

 

Niin, virallisen venäläisen totuuden mukaan T7 ammuttiin alas ukrainalaisen SU25 rynnäkköhävittäjän toimesta. Toivottavasti et ole samaa mieltä. Millä siis mielestäsi kone ammuttiin alas? Selvästikin olet jonkun sortin asiantuntija kun noin vahvasti pystyt BUK -teoriaa epäilemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän ohjusta esität käytetyn tuon sijaan? Vaurioiden laajuus riippuu aika olennaisesti siitä, millä etäisyydellä ja liikevektorilla suhteessa kohteen vektoriin ohjus räjähtää. Rynnäkkökiväärin luoti ei mene edes limutölkistä läpi, jos ampuu ohi..

 

Siitähän tässä kenkä puristaakin, kun ohjus ei ole mennyt ohi, vaan on pikemminkin tullut täysosuma. Käsittääkseni niin hollantilaisessa kuin saksalaisessakin raportissa arvioidaan ohjuksen räjähtäneen hyvin lähellä ohjaamon vasenta kylkeä. Minusta tästä kertovat mm. palo- ja painejäljet kylkipaneelissa ja ikkunankehyksissä sekä ko. paneelin mikrokraaterit.

 

BUK on iso ammus, joka vastaa hyvinkin kahta isoa kenttätykin sirpalekranaattia tuhovaikutukseltaan. Minusta MH17:n ohjaamo ei oikein näytä siltä, että sitä olisi ammuttu kenttätykillä suoraan päin. Onko jossain esitetty vakuuttava analyysi siitä, kuinka MH17:n todetut vauriot vastaavat juuri sitä, mitä BUK:n täysosumalta voi odottaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään