Petri J. Tuominen

OH- vs. muu maailman rekisteri Suomessa

3 viestiä aiheessa

Älkää nyt heti lynkatko, jos tämä aihe osuu suoraan kusiaispesään  ;)

 

Mutta voisiko joku nyt selvittää maallikolle, onko jotain etua ja jos on, niin mitä, pitää kone jonkin muun maan rekisterissä ja lentää sillä, kun base on Suomessa?  Ja vielä lisäksi, jos lentäjän pahvitkin on EU:n ulkopuolelta?

Esimerkkejä täältä löytyy, esim. nyt viime aikoina surullisen kuuluisa LY-ABY, N446MM, N210HV, joka oli jo hetken OH- rekisterissä, N991Y, G-OPNH... enkä tässä nyt tarkota, että näissä koneissa olisi jotain hämärää! Esimerkin vuoksi vaan tässä esillä  :D

 

Onko etua, jos ajokortti on esim EU:n ulkopuolelta ja konekin vielä rekisteröity jossakin muualla? Kuka valvoo ja miten, että kelpparit kipparilla ja katsastus koneella on ok? Ts. että jokainen lento koneella ja kipparilla on kaikin puolin asetusten ja lakien mukainen?

 

Virkamiehet olivat ainakin kiitettävästi Kuhmossa paikalla tarkastamassa saapuvien ilma- alusten ja päälliköiden papereita  :thmbup:

Mutta jotenkin näyttää siltä, että järjestetyssä tapahtumassa kaikki on paljon helpompaa  :-[, kuin normi "korpilentämisessä" ??  :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin hyvin yleisellä tasolla ja erittäin leveällä pensselillä maalaamalla sanoisin, että todennäköisin syy pitää konetta muun maan (varsinkin N-) rekisterissä löytyy tekniikan paperisodasta. Huoltohistoria, mahdolliset STC:t ja muut varusteiden asennukset ja etenkin niiden hyväksynnät eivät useinkaan ole synkronissa esimerkiksi mitä EASA:n ja FAA:n määräyksiin tulee. USA:ssa ihan hyväksytysti asennetut lisälaitteet saattavat olla kamalan vaarallisia täällä Euroopassa. Tämä oli kaiketi se syy miksi se mainitsemasi Piper  Cessna muutti takaisin N-kilpiin.

Samoin sellaisten uusien ja kokemattomien ilmailumaiden kuten USA:n ja Australian viranomaisten myöntämät lupakirjat ovat meillä Suomessa epäilyttäviä, koska onhan meillä paljon enemmän ilmailuperinenttä, osaamista ja kokemusta ilmailusta kuin noilla mainitsemillani noviisimailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen yleinen syy on mittarilento. FAA IR on ihan suoritettavissa oleva pahvi, EASA IR taas on melkoinen kontsa harrastuslentajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään