Ali Hiltunen

Liperin Ylämyllyllä Pohjois-Karjalassa on tapahtunut vesitaso-onnettomuus.

15 viestiä aiheessa

Pohjolan Sanomat näyttää 206:n Cessnan kuvaa uutisessaan,rekisteritunnuksineen.Toki muistaa mainita,että arkistokuva on kyseessä. "Pelastuslaitos ei ottanut maanantaina kantaa siihen, putosiko kone ilmasta vai kaatuiko se katolleen nousun tai laskun yhteydessä."  ??? : http://www.pohjolansanomat.fi/Kotimaa/1194915576091/artikkeli/vesitaso+katolleen+veteen+liperissa.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan kyseessä OH-CDI, oli illalla samoilla seuduilla Kuoringan uimarannalla kun siitä ohi ajelin.

 

Siltä nuo pallit näyttäis :-/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on, siinä on ilmeisesti päässyt käymään vanhanaikaisesti ja pyörät jääneet ulos :-\

Pitäisköhän trafin määrätä sinne etupaneeliin sininen välkky ja sireeni merkiksi"gear down" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän trafin määrätä sinne etupaneeliin sininen välkky ja sireeni merkiksi"gear down" ;D

No kuis sitte kun tullaan maakentälle, taas mennään turvalleen??

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikkaa on saatavilla, joka tietää onko alla lentokenttä vai vesii ja hälyttää sen mukaan telineiden ilanteesta.

 

Mutta tuo minua nyppii ankarasti, että minkä perkuleen takia poliisin on aina tutkittava asiat rikoksina. Eikö jo poliisiki osais ajatella asioita järkipohjalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuis sitte kun tullaan maakentälle, taas mennään turvalleen??

 

Eipä taida mennä turvalleen kellukekekone jos pyörät sisällä laskee. Omaa kokemusta on vain ultrista fulllotus kellukkeilla ja nurmelle laskiessa liukuu liukkaan oloisesti pitemmälle kuin veteen laskiessa. Ymmärtääkseni myös isompia vesikoneita on laskettu nurmialustalle tarkoituksella.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuo minua nyppii ankarasti, että minkä perkuleen takia poliisin on aina tutkittava asiat rikoksina. Eikö jo poliisiki osais ajatella asioita järkipohjalta.

 

Koska se on poliisin työtä ja jos poliisi ylipäänsä haluaa tutkia jotain niin silloin sitä tutkitaan rikoksena. Ei tutkimisessa mitään väärää ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pyrkinyt pitämään näppini erossa näistä foorumin kommentoinneista kun täällä tuntuu olevan asiantuntijoita ihan riittävästi mutta tämä vesilentäminen on sen verran lähellä sydäntä, että nyt oli pakko. Kuten Erkki sanoi, tekniikka on keksitty tuohon pyöräasiaankin. Se perinteinen toimii siten, että tarkistetaan tietyissä lennon ja lähestymisen vaiheissa joko listalla tai muistinvaraisesti tiettyjä asioita kuten myös se onko telineet oikeassa asennossa. Pyöräkellukkeilla ensimmäinen tarkistus on silloin kun noustaan esim. kentällä ja on jo ehkä tiedossa se mitä tehdään seuraavaksi. Näinhän se yleensä lentämisessä on eikä siellä ajelehdita sinne sun tänne hetken mielijohteiden mukaan, kai? Seuraava tarkistus kun lähestymistä aloitetaan ja vielä final check. Kokeilkaa ihmeessä, tekniikkaa saa ihan vapaasti käyttää. Toki myös teknisiä apuvälineitä on saatavissa kuten esim. Wipairen järjestelmä jossa ääni kertoo jokaisella lähestymisellä n. 400 ft:n korkeudella toistuvasti  "Gear down for runway landing" tai "gear up for water landing"kunnes ohjaaja kuitaa. Lisäksi pyörien ollessa ylhäällä palaa 4 sinistä valoa merkkinä vesiasennosta ja alemmat valot 4 vihreää telineiden ollessa alhaalla kiitotielle laskua varten. Nämä valothan ovat ainakin kaikissa lentämissäni pyöräkellukekoneissa vakiona ja tuo ääni on saatavissa nykyisin. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole mutta erityisesti vesilentämisessä pitää aina miettiä etukäteen mitä tekee seuraavaksi. Sama pätee kyllä aina kaikkeen lentämiseen. Joku voi kuvitellä vesilentämisen olevan vaarallista mutta höpö höpö. Toki puskissa jos missä olosuhteet vaihtuvat jatkuvasti ja riskejä on osattava analysoida etukäteen. Aika monet asiat on kuitenkin nähtävissä ennalta jos joku on niistä edes kertonut saatikka opettanut. En nyt tarkoita tätä tapausta mutta varsin usein etenkin kevytilmailussa opettajien oma veslentokokemus on siinä, että sai vesilento-oikeuden ja alkoi opettamaan. Eikös tätä voisi verrata ajokortin saaneeseen joka menisi suoraan autokoulun opettajaksi. Lentokoneiden kansallinen vaatimus vesiopettajaksi oli 100 h vesilentokokemusta, FI ja tarkastuslento mutta JAR:ssa vaatimus muuttui lähes ultratasolle. Kansalliseen aikaan ainoa tapa saada tuo kokemus oli lentää jossain keikkaa oikeasti. Kenenkään pörssi ei taida kestää moisen kokemuksen keräämistä vuokrakoneella no nythän sitä ei enää tarvitakkaan. Voi olla, että vie aikaa, että saadaan sellainen tekniikka korvaamaan ihminen, ettei näitä satu jatkuvasti mutta sitä odotellessa tehkää polvilevyyn vaikka kolme ruutua ja laittakaa niihin rasti merkiksi pyörien tarkistuksesta joka laskulle niin katsotaan auttaako se. Sehän on tutkittu juttu, etteivät ihmiset tahallaan virheitä tee vaan useimmiten vika on menetelmissä jotka on helppo korjata. Näissä koneiden kaatumisessa luulen sen kertovan siitä, ettei mitään menetelmiä edes ole ja silloinhan virhe vain odottaa tulemistaan. Koettakaa nyt rakkaat vesilentäjät kantaa kortenne yhteiseen kekoon ja pitäkää ne vehkeet pystyssä koska kohta mitään veden kanssa kosketuksessa (sadetta lukuunottamatta) olevaa laitetta ei voi rahallakaan vakuuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta varsin usein etenkin kevytilmailussa opettajien oma veslentokokemus on...

 

Yllä oleva on varsin asiallinen ja mielestäni erittäin oikeita ja mietittäviä asioita sisältänyt kirjoitus. Kiitos siitä.

 

En kuitenkaan voinut olla huomaamatta, miten näppärästi tämäkin onnettomuus kääntyi ultrakoulutuksen syyksi. Vaikka todellisuudesta on helppo nähdä, että kaikkialla maailmassa pyörät ulkona kellahtaneet koneet ovat melkein pelkästään tyyppihyväksyttyjä, ihan oikeiden lentäjien ohjaamia lentokoneita. Eikä näitä taida olla ihan vähän.

 

Jussi (ultraopettaja ja ultravesilento-opettaja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin koneen pelastusoperaatiossa paikalla. Tässä tapauksessa onnettomuuden syy on kerrottu jo lehdissäkin ja se oli hyvin arvattavissa ulkona olevien pyörien perusteella. Aiheuttiko sen inhimillinen erhe, tekninen vika vai jokin muu? Maalaisjärki ei sitä selvitä vaan  vesi- ja ilmaliikenneonnettomuuksissa se on Poliisin ja viime kädessä OTK:n hommia. Suomessa tutkinnat tehdään hyvin vaikka ne välillä kestävätkin pitkään. Annetaan viranomaisten tehdä duuninsa rauhassa niin se syy ja aiheuttajakin sieltä selviää perusteellisesti aikanaan.

 

Onneksi tässä tapauksessa ei tullut henkilövahinkoja. Miehistön syvä harmitus oli selkeästi aistittavissa. Toivon että kone ei kärsinyt kalliita vaurioita ja se saadaan kuntoon.

 

Tällä vesialueella uitetaan paljon puuta. Nippuja hajoaa joella joka vuosi muutaman rekkakuormallisen verran. Karanneet tukit ajautuvat joelta koko Pyhäselän alueelle. Vettynyt uppotukki voi kellua pystyasennossa niin että siitä näkyy veden pinnalla ainoastaan "jääkiekko" jota ei voi millään havaita ilmasta. Tämmöiseen uppotukkiin ajaminen on kohtalokasta kaikilla nopeilla vesikulkuneuvoilla, varsinkin vesitasolla. Joskus voi siis käydä huono tuuri vaikka olisi kuinka hyvin käynyt tarkistuslistat läpi ja tähystänyt vesialuetta. Käymme veneilijöiden ilmoituksien perusteella hakemassa näitä puita pois lukuisia kertoja kauden aikana mutta aina sinne niitä jää. Olkaahan varovaisia jos vesilentelette uittoalueilla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään