Eerik Kiskonen

Kaliningrad VFR

23 viestiä aiheessa

Onko jollain kokemusta siitä miten Kaliningradin alueen läpäisy VFR:nä onnistuu? Googlekaivaminen ja Venäjän AIP vähän antaisivat osviittaa että se voisi olla mahdollista, kunhan pysytään merialueella riittävän kaukana. Joku viittaus oli 12 mailia. Mantereen kautta vaatisi kyllä sitten lupahärdelliä ja TMA:lle ei ole VFR:nä asiaa.

 

Kyseessä olisi siis esimerkiksi reitti Palanga->Gdansk joka leikkaa Venäjän FIR:iä merellä.

 

Venäjän AIP sanoo tälläistä, GEN 1.2:

The international flights of aircraft over the neutral

waters in the area of responsibility of the Russian Federa-

tion (FIR), without entry into the sovereign airspace of the

Russian Federation, shall be operated on the basis of the

filed flight plan (FPL), without coordination of such flights

with the Federal Air Transport Agency.

 

A FPL for operation of the international flight of aircraft

over the neutral waters in the area of responsibility of the

Russian Federation (FIR), without entry into the sovereign

airspace of the Russian Federation, shall be submitted at

least three hours prior to the estimated time of departure

from the point of departure to the addresses of MATMC and

en-route ATFM units as in accordance with the

requirements of ENR 1.11.1 section.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse parivuotta sitten koetin samaa reittiä mutta ei puhettakaan. Etukäteen olin selvittänyt jo että jos meinaan mantereen päältä mennä niin vähintään 5 vrk ennen olisi pitänyt olla ilmoitus sisässä että ketkä lentää, mistä minne lennetään, millä koneella jne... Noh eihän meillä ollut lupaa / ilmoitusta kun ajattelimme mennä meren kautta. Sekin oli helpommin sanottu kun tehty. Pienen taistelun jälkeen briifingissä ja kolmannen plaanin jälkeen meni plaani läpi, jossa reittimme kulki kaukana merellä Palangasta Gdanskiin. Senkin briifingin kaveri varmisti puhelimalla moskovasta. Että näin helppoa....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse parivuotta sitten koetin samaa reittiä mutta ei puhettakaan. Etukäteen olin selvittänyt jo että jos meinaan mantereen päältä mennä niin vähintään 5 vrk ennen olisi pitänyt olla ilmoitus sisässä että ketkä lentää, mistä minne lennetään, millä koneella jne... Noh eihän meillä ollut lupaa / ilmoitusta kun ajattelimme mennä meren kautta. Sekin oli helpommin sanottu kun tehty. Pienen taistelun jälkeen briifingissä ja kolmannen plaanin jälkeen meni plaani läpi, jossa reittimme kulki kaukana merellä Palangasta Gdanskiin. Senkin briifingin kaveri varmisti puhelimalla moskovasta. Että näin helppoa....

 

Oukei, mutta säädön jälkeen onnistui siis kuitenkin Kaliningradin FIRin läpi merellä ja VFR, eli ei tarvinnut Ruotsin kautta kiertää?

 

Palanga -> TIGNU -> RANOK -> Gdansk meinasin reitiksi iskeä. Tai vähän lähempää, TIGNUn tilalle AGONA. Silloinkin reitti Venäjän AIP:sta kaivetun area chartin mukaan menisi tuon 12 mailin vyöhykkeen ulkopuolella.

 

Ilmeisesti juuri pari vuotta sitten eli 2012 tuon kyseisen GENin sanamuoto on muuttunut nykyiseen muotoonsa, joka väittää että plaania kummempaa lupaa ei tarvittaisi kunhan pysytään kansainvälisillä vesillä.

 

Tuon tyylisesti siis:

kaliningrad.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liettuan briefingiltä tuli näin hyödyllinen vastaus :)

Point (TIGNU) is OK and for VFR flights, but after crossing poit TIGNU (Kaliningrad border) You will join to restricted areas.

I think it will be bette via point (AGONA - then KRD - then GOMED and ....).

Or first You have to try to join Kaliningrad FIR vai  points - (BALIT -then  OLMOR -then  KUNER then) ....!?

But You have a possibility to try any routs, or You can ask advice of Kaliningrad ARO.

I think You have a possibility to fill test FPL and send it for the test to Kaliningrad ARO with request to check it and come by the answer.

All the best for You.

Lithuania, Vilnius

 

Tosin.. Tuokaan nyt ei suoraan sano sitä mitenkään mahdottomaksi. Restricted areakin siinä TIGNUn takana on näemmä Venäjän AIP:n kartan mukaan D-alue joka ylttyi vain 2300ft asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liettuan briefingiltä tuli näin hyödyllinen vastaus :)

Tosin.. Tuokaan nyt ei suoraan sano sitä mitenkään mahdottomaksi. Restricted areakin siinä TIGNUn takana on näemmä Venäjän AIP:n kartan mukaan D-alue joka ylttyi vain 2300ft asti.

Kannattaa varmaan myös katsella onko tuossa välissä oleva lentoväylä sillä hetkellä käytettävissä ylipäätään vai haluavatko kaiken liikenteen tuolta kauempaa. Voisi kuvitella että se VFR pulkka siellä harjoitusten keskellä ei lämmitä sen enempää kuin IFR-lentokaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Joo säädön jälkeen pääsimme matkaan muistaakseni juuri tuolta TIGNUN kautta RANOKkiin. Siitä voi toki lentää suoraa kohti etelää alueiden välistä ja sieltä sitten Gdanskiin.

 

Hassua Palangan briifingissä oli se että teimme plaanin paperilla käsin ja se annettiin lasikopissa olevalle kaverille joka syötti sen koneelle. Sen jälkeen odoteltiin ja ukko höpisi jotain venäjäksi. n.30min päästä ukko antoi meille printin ja jatkoi höpinää. Me olimme että " kiitos kiitos ja se on moro" kunnes ukon höpinä koveni. Otimme printin ja aloimme lukea sitä..Siinä oli maininta että plaani ei ollut mennyt läpi ilmeisesti Kaliningradin päättävien tahojen mielestä. Sama uudestaan ja sama tulos. Onneksi enoni osasi jonkun verran venäjää ja alkoi kyselemään, että mikäs tässä on homma nimi? Noh, lopullista syytä ei koskaan löytynyt mutta kolmannella kerralla plaani meni läpi ja pääsimme ilmaan.

 

Puolassa homma toimi hyvin ja Gdanskin briifingissä oli palvelua konsanaan...eri luukulle jätettiin plaani ja viereiseltä sai kaikenmaaiman säät kun vaan kysyi. Itse senkuin istui nahka sohvilla ja odotteli papereita.

 

Kannattaa ottaa back up suunnitelmaksi se että lennätte esim. Kaunaksen kautta Puolaan ja Puolaa pitkin Gdanskiin. Sekin on hyvä reitit ja vähemmän byrokraattinen...senkun lentää.  ;)

Saint Dariusksen info/korpikenttä on hyvä ja polttoainettakin sai ja homma oli muutenkin ystävällistä. Ja jos aikaa on niin Yakilla voi ajaa / olla kyydissä temppua pikkukorvausta vastaan  ;):D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ottaa back up suunnitelmaksi se että lennätte esim. Kaunaksen kautta Puolaan ja Puolaa pitkin Gdanskiin. Sekin on hyvä reitit ja vähemmän byrokraattinen...senkun lentää.  ;)

Saint Dariusksen info/korpikenttä on hyvä ja polttoainettakin sai ja homma oli muutenkin ystävällistä. Ja jos aikaa on niin Yakilla voi ajaa / olla kyydissä temppua pikkukorvausta vastaan  ;):D

 

Jees, tuo Kaunaksen kautta kierto mulla onkin varalla ideana jos Kaliningrad menee totaalisen käteen. Pitkähän se on, mutta mieluummin sieltä kuin meren ylitys kahteen kertaan Ruotsin kautta.

 

Rocketroutella mä plaanit nykyään väsään, eli tuleepa samalla testattua miten hyvin Rocketrouten palvelu pelaa tuollaisen tapauksen kanssa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gdanskin briefingiltä tuli tälläinen. Täyttelen lomakkeet, löytyy GEN 1.2 AIP:sta tuohon käyvä N-lomake. Näemmä AIP:n mukaan itse asiassa yhtä päivää ennen riittää alle 19-paikkaisille koneille.

 

According to our briefing service, apart from normal Flight Plan submitted in accordance to GEN 1.2/1.4 up to 3 hours before departure, you need to fulfil requirements mentioned in part 3 of GEN 1.2 (non-scheduled (single) flights), which means submitting request for a non-schedule flight up to 3 working days prior to departure. Although there is some doubt if Russian side can actually require such requests, the practice is that all VFR flights routed via neutral waters under FIR Kaliningrad submit those requests. Without it your flight plan (submitted up to 3 hours prior to departure) will be rejected.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Rocketroutella mä plaanit nykyään väsään, eli tuleepa samalla testattua miten hyvin Rocketrouten palvelu pelaa tuollaisen tapauksen kanssa..

Automatiikathan eivät oikein hallitse tuota kaliningradia, suosittelevat rocketroutestakin että otat sinne vaikkapa puhelimitse yhteyttä ja pyydät hoitamaan.

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Automatiikathan eivät oikein hallitse tuota kaliningradia, suosittelevat rocketroutestakin että otat sinne vaikkapa puhelimitse yhteyttä ja pyydät hoitamaan.

 

Oukei. Katsotaan, laitoin nyt maililla nuo requestit itse Moskovan suuntaan. Voisi nuo kai Rocketroutekin käsittääkseni hoitaa alusta asti, ainakin lupailevat moisten palveluiden kuuluvan hommaan..

 

Flight planiin liitteeksi vain lupanumero sitten jos tuolta sellainen takaisin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näin vielä Puolasta.. Kyllä, kuulostaa juuri niin Venäläiseltä taas kuin ajattelinkin. :)

Unfortunately, no email address provided for submitting those forms. It seems that you are right that there is 1 working day deadline for <19 seat airplanes, but still, I have one short message from our briefing. Do not rely on the information put in the Russian AIP. This has nothing to do with the practice. The best thing to do will be making a call, or writing an email to the Federal Air Transport Agency. Most pilots avoid FIR Kaliningrad, because there were situations of forcing VFR aircrafts to turn back just few miles from the border because Russian side had not recognized filed requests.

Of course still you can submit the “N” request via email addresses provided for the additional documents, but still – this is all guess.

We, as Gdansk Airport cannot take any responsible for the above information – the only proper source are the institutions of the state of Russian Federation.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekalle yritykselle kävi näin..

-RMK/FPL IS NOT ACCEPTED . THE ROUTING DESCRIPTION CONTRADICTS TO RUSSIAN AIRSPACE STRUCTURE . RECOMMENDED ROUTING IS: RANOK B73 TIGNU

 

Nyt on suosituksen mukainen uusi sisällä. Katsotaan miten käy. :)

 

Tämmöinen aika jännä tuli muuten vielä lisäksi mailiin:

Currently the overflight arrangements have been simplified due to the crash of the commercial carrier in Ukraine, and permits are not required.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä sitten lopulta ollut minkäänlaista ongelmaan. Toiseen plaaniin ei tullut enää mitään kuittausta/rejectiä. Lensimme Palangaan, kyselin tornilta että näkyykö seuraava plaani heille ok ja näkyi. Kysyivät samalla vielä että onko meillä Venäjän osalta hommat kunnossa, "kai ne on".

 

Palangasta lähtiessä ilmoittelivat että TIGNUssa yhteys Kaliningrad Controliin, näin tehtiin ja keskustelu kokonaisuudessaan oli tässä:

- "Kaliningrad Control, OH-COV"

- "O-OV, radar contact"

- "O-OV"

 

Hiukan antikliimaksinen siihen nähden että odottelin 50% todennäköisyydellä jotain "et ole tulossa" tyylistä.. :)

 

Hiljaisuudessa puoli tuntia lentelyä ja RANOKia pari minuuttia ennen vielä ohjasivat Gdansk Informationille. Siinä se.. Katsotaan meneekö takaisinpäin yhtä helposti.

 

ranok.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja dokumentoidaan että toiseenkin suuntaan meni ihan yhtä helposti. 7000 vielä squawkkinakin.. :)

Tosin, viime hetkellä saatua ideaa vaihtaa lentosuunnitelman kohde Palanga->Liepaja en uskaltanut lähteä kokeilemaan, kerran kun plaani oli läpi mennyt.. Suosiolla sitten lennettiin Palanga-plaanilla Kaliningradista läpi ja rajapisteellä testattiin Liettualaisten huumorintaju plaaninvaihdon suhteen. Hyvin onnistui sekin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolla vielä kumpaankin suuntaan. Eipä noissa juuri ole jälkipolville kerrottavaa mutta tulipa nyt tähän ketjuun kokonaisuus dokumentoitua, jollakin kuitenkin varmasti tulee sama reittivalinta mieleen. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että homma pelaa ja itäpuolen hommakin "kehittyy"  ;)

Oliko Palangassa ja Gdanskissa tikkarimiehet ohjaamassa koneen parkkiin? Kai kävit Gdanskissa briifingissä rentoutumassa..  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aivan VFR:ää, tällainen uutinen kuitenkin Rosaviatsijalta:

 

"Venäjän federaation liikenneministeriö  päätti toteuttaa tilapäisesti, kolmen IATA:n kalenterijakson aikana (kesä 2015, talvi 2015/2016, kesä 2016) kaikkia ulkomaalaisia lentoyhtiöitä koskevien rajoitusten poistamisen Kaliningradissa, mukaan lukien kaikki Kaliningradin "Avoin taivas" ohjelman 5-kategorian pisteistä kaikkiin kolmansiin maihin, pois lukien reitit Transsiperian väyläverkostoon."

 

http://www.favt.ru/favt_new/?q=novosti/novosti_mezhdunarodnogo_sotrudnichestva/novost/4459

http://ria.ru/economy/20141212/1037915625.html

 

Jostain syystä tämä on tiedotettu nootilla Korean Tasavallalle, oliskohan siellä kiinnostusta avata yhteys Kaliningradiin?

Kaliningrad on kolmas "5-vapausasteen" lentoasema, muita on Sotsi ja Vladivostok.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole helpointa, kun menee heti Suomesta lähdön jälkeen keskellä Itämerta kohti etelää suoraan Puolan rannikolle, koko matka kansainvälisillä vesillä. Plaani riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole helpointa, kun menee heti Suomesta lähdön jälkeen keskellä Itämerta kohti etelää suoraan Puolan rannikolle, koko matka kansainvälisillä vesillä. Plaani riittää.

 

No ihan miten itsemurhahaluiselta tuntuu..

 

Ei yksimoottorisella ihan hirveästi huvita siitä keskeltä vetää, tulee pitkä uimareissu. Ja aika tiukalle menee perus-172:lla polttoaineen kanssakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ihan miten itsemurhahaluiselta tuntuu..

 

Ei yksimoottorisella ihan hirveästi huvita siitä keskeltä vetää, tulee pitkä uimareissu. Ja aika tiukalle menee perus-172:lla polttoaineen kanssakin.

 

Vaihtoehto on Kaliningradin ja Valko-Venäjän välistä. Siinä on runsaat 60 km EU:ta ja puolalaiset ovat asettaneet VOR/DME:n mukavasti nurkkaan (Suwalki, SUW).

 

--

 

-TV

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehto on Kaliningradin ja Valko-Venäjän välistä. Siinä on runsaat 60 km EU:ta ja puolalaiset ovat asettaneet VOR/DME:n mukavasti nurkkaan (Suwalki, SUW).

 

Joo, se sitten taas vaan kiertää tolkuttomasti. Siitä tulisi muistaakseni about 1.5h lisää lentoaikaa suuntaansa. Turusta Kaliningradin läpi rannikkoa pitkin Gdanskiin meni alle neljä tuntia, tuolta kautta olisi yli viiden tunnin.

 

Kuten tuossa ketjussa aikaisemmin todettiin, hyvin se Kaliningradin läpi lento onnistui. Voisi tuolta sisämaastakin tietysti olla ihan mielenkiintoista lentää joskus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, se sitten taas vaan kiertää tolkuttomasti. Siitä tulisi muistaakseni about 1.5h lisää lentoaikaa suuntaansa. Turusta Kaliningradin läpi rannikkoa pitkin Gdanskiin meni alle neljä tuntia, tuolta kautta olisi yli viiden tunnin.

 

Kuten tuossa ketjussa aikaisemmin todettiin, hyvin se Kaliningradin läpi lento onnistui. Voisi tuolta sisämaastakin tietysti olla ihan mielenkiintoista lentää joskus.

 

 

Riippuu siitä, mihin on menossa. Suwalki on erinomainen vaihtoehto, jos matka on eteläiseen Puolaan tai siitä eteenpäin. Jouduimme toisella Wiener Neustadtin matkalla tulemaan Gdanskin kautta Kaliningradin länsipuolelta, kun myrsky oli tuhonnut infraa itäpuolen reitillä ja CB istui Suwalkissa. Matkaa tuli senverran lisää, että aika kasvoi noin tunnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään