Tarmo Lindroos

Malmin lentoasemalla laskeutumista harjoitellut pienlentokone suistui kiitotielt

13 viestiä aiheessa

http://www.metro.fi/uutiset/a1387805618101

 

Malmin lentoasemalla Helsingissä laskeutumista harjoitellut pienlentokone suistui kiitotieltä hieman kello 14:n jälkeen tiistaina.

 

Paikalle hälytettiin useita pelastuslaitoksen yksiköitä, vaikka varsinaisia pelastustöitä ei onnettomuuspaikalla tarvinnut tehdä.

 

Koneen kyydissä oli kaksi henkilöä. Henkilövahinkoja ei sattunut, mutta Cessna-mallisen potkurikoneen keula murjoutui.

 

"Kun varmistui, ettei siellä ollut henkilövahinkoja tai syttymisvaaraa, peruutimme paikalle osoitetut muut yksiköt", kertoo paloesimies Toni Kannikoski Helsingin pelastuslaitokselta.

 

Ilmaliikenneonnettomuus tapahtui Malmin kentän itä–länsi-suuntaisella kiitotiellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoradalta ... mikäli Ilta-Sanomiin on uskominen :P

 

Josta sitten syntyikin kinaa, kumpi oikein, -tie vai -rata. Tuttu teema tälläkin foorumilla. ;D

Ja otsikko "Lentokone suistui kiitoradalta Helsingissä" - jossa sinällään ei mitään väärää (paitsi kiitorata) - antoi odottaa paljon suurempaa tapahtuneen. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomia edelleen: "Pelastuslaitoksen mukaan koneen suistuminen laskuharjoituksissa aiheutui koneen nokkapyörän pettämisestä."  ...tai mieluummin ehkä nokkapyörän pettäminen aiheutui pompottelusta laskun aikana?..mene ja tiedä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kun edellinen nokkapyörävaurio COX:sista korjattu, niin sama uudestaan, sikäli jos toi Metrolehden kuva pitää paikkansa? Ainakin näyttää siltä että vinksallaan on, ei kuitenkaan niin pahasti kuin edellinen vaurio.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  ...tai mieluummin ehkä nokkapyörän pettäminen aiheutui pompottelusta laskun aikana?..mene ja tiedä  :P

 

Just tätä tarkoitin. Edellinen uutinen oli, että "vesitaso oli pudonnut veteen" - josta pystyi päättelemään, että vesitaso oli jollain tavalla kohdannut vedenpinnan. Vau, kuinka informatiivinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voivoivoi..  Ensin menee COX nokalleen laskussa ja omistaja vaihtuu. Sitten kerhon isompi cessna, OH-SRH hoitaa hetken koulukoneen virkaa. Sekin pomppii kenguruloikkaa suoraan pajalle. COX palaa kuvioihin korvaamaan kalustopulaa ja taas sama juttu!

 

Vahinkoja sattuu, mutta kolmas kerta alkaa jo mennä vähän yli hilseen  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla kolmella kerralla kyseessä ollut nokkapyörän pettäminen - pitäisiköhän kone muuntaa kannusversioksi, niin ei enää neljättä kertaa kävisi siten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla kolmella kerralla kyseessä ollut nokkapyörän pettäminen - pitäisiköhän kone muuntaa kannusversioksi, niin ei enää neljättä kertaa kävisi siten.

Eikös tähän ole olemassa halvempikin vaihtoehto: Kun vaan ei työnnä laskussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoradalta ... mikäli Ilta-Sanomiin on uskominen :P

 

Eikö tuo ole HIEMAN ristiriitaista pitää sigussa "En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia." tekstiä ja sitten rassata pilkkua siitä onko kyseessä kiitotie vai kiitorata millä nyt ei ole tasan minkäänlaista merkitystä? :)

 

Ihan näin vaan pisti silmään.. Sama pätee tuohon vesitasoon. Uutismediat kuitenkin uutisoivat normaalikansalaiselle jolle nuo sanamuodot kertovat aivan selkeästi mistä on kyse vaikka alan harrastajalle/ammattilaiselle voivat epätarkoilta kuulostaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cox:lla aikanaan lentäneenä muistan nokkapyörän inhottavan tendenssin alkaa täristä heti telineen kosketuksen jälkeen. Tähän myötävaikuttavana tekijänä oli ilmeisesti ainakin silloin

huonosti päätelineiden kosketuksen jälkeen kevitetty nokkapyörä. Vetoa piti muistaakseni pitää sauvasta edelleen vaikka nokkapyörä oli jo maassa. Ilmeisesti tähän vaikutti myös

se, että nokkatelineen 'iskunvaimennin' oli vaihdon tarpeessa. Huonoa tuuria kuitenkin jälleen matkassa. Kannuspyöräiseksi tuskin kannattaisi muokata. Taitaa olla kuitenkin vielä vaativampi hallittava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viilataan nyt pilkkua hieman taas. Ollessani Espanjassa, Kiitotie/rata nimikkeenä käytettiin sanaa Pista. Eli moottoritiestä joka on autopista, lyhennettyä muotoa. Espanjassa siis laskettiin vaan tielle eli pistalle.

En kyllä näe mitään iloa oikoa noin pientä kielikömmähdystä. Porissa laskeuduttiin vain radalle 30 tai 12.

BTW. Mm Cessna 206, OH-CWW, oli kone jonka ratti täytyi pitää "munissa" kunnes vauhti oli kunnolla hidastunut. Siinähän oli nokkatelineessä 6.00-6 pyörä ja senkin takia loppuveto oli tehtävä kunnolla. Muuten löi näpeille aika vahvasti vaikka kuinka lutrattiin iskaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään