Tero Hannula

AFP: Algerialaiskone kateissa

26 viestiä aiheessa

Kaksi edellistä vielä savuaa ja nytkö taas: Kliks

 

Uutistoimisto AFP:n mukaan yhteys Air Algerien koneeseen on katkennut noin 50 minuuttia nousun jälkeen. Algerialaisen lentoyhtiön kone lähti Burkina Fason pääkaupungista Ouagadougousta torstaina.

Lento oli matkalla Algeriaan. Konetyypistä ei vielä ole tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Twitteristä :

Flightradar24 @flightradar24

Spanish airline Swiftair was operating a MD83 as #AH5017 for of Air Algerie. Reports say that there were 110 pax + 6 crew onboard.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistamattomien tietojen mukaan (CCTV, RT ym. ei lähelläkään tapahtumapaikkaa olevat uutistoimistot, lähteenään ilmeisesti "Algerian TV") kone olisi pudonnut Nigeriin.

 

Uutisten mukaan pilotit olisivat ilmoittaneet yrittävänsä kiertää myrskyaluetta huonon näkyvyyden vuoksi ennen yhteyden katkeamista.

 

Ranskalaislähteiden mukaan jopa 80 lennon 110  matkustajasta on Ranskan kansalaisia. Miehistöä koneessa oli 6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Useat lähteet, mm Reuters, FlightRadara24 ja Swiftair itse ovat vahvistaneet, että kyseessä on Swiftairin MD83. Tämä konetyyppivirhe juontaa alkunsa siitä, kun  Algerian viranomaiset kertoivat aiemmin, että kyse olisi ollut Airbus A320 -lentokoneesta. Tässä lainaus Reutersin sivulta:

 

Spanish private airline company Swiftair on Thursday said the plane on route from Burkina Faso to Algiers it had lost contact with was a MD-83.

An Algerian official had previously said the missing Air Algerie plane was an Airbus A320.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvailisin, että Niger on kuvioissa vain FIR:n vuoksi (Niameyn FIR). Koska @BBCBreaking: #AH5017 pilot contacted control tower in Niger's capital Niamey to change course because of a storm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tuo Aamulenden tieto siis virheellinen,alunperin Algerian tv-uutisista napattu. Malin oletettu onnettomuuspaikka on n.400 km länteen Nigerin rajalta.Koneen miehistö Espanjalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajien joukossa on tiettavasti Mariela Castro, presidentti Raul Castron tytar.

 

Ilmeisesti kuitenkin eri henkilö kyseessä. Castron tytär taitaa olla jo ilmoittautunut elossaolevaksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ranskan sotilaat ovat perjantaina päässeet tutkimaan pudonneen algerialaiskoneen hylkyä. Air Algérien lentokoneen hylky löytyi myöhään torstaina Malin pohjososasta Gossin alueelta läheltä Burkina Fason rajaa.

 

Ranskan presidentti François Hollande sanoi perjantaina, että eloonjääneitä ei ole. Koneessa oli ainakin 116 ihmistä, joista 51 oli ranskalaisia. Hollanden mukaan terrorismin mahdollisuutta ei ole vielä suljettu pois, vaikkakin viranomaiset pitävät todennäköisempänä syynä turmaan huonoa säätä.

 

– On olemassa teorioita, erityisesti säähän liittyviä, mutta emme sulje mitään vaihtoehtoja pois vaan haluamme tietää, mitä tapahtui, Hollade sanoi.

 

– Tiedämme jo, että (hylyn) kappaleet ovat keskittyneet rajatulle alueelle, mutta on liian pikaista vetää mitään johtopäätöksiä, hän lisäsi.

 

Ranskalaissotilaat löysivät perjantaina koneen mustan laatikon. Se on toimitettu Gaon kaupunkiin, jossa on ranskalaisten alueellinen tukikohta.

 

http://yle.fi/uutiset/ranskan_sotilaat_tutkivat_algerialaiskoneen_hylkya_ei_eloonjaaneita_musta_laatikko_loytyi__video/7376747

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldissa olevien sääsatelliittikuvien mukaan kone joutui pian lähdön jälkeen voimakkaan myrskyalueen keskelle. Joidenkin lähteiden mukaan alueen ukkospilvet voivat ylettyä jopa 50000 jalan korkeuteen. Aluehan kuuluu intertrooppiseen konvergenssivyöhykkeeseen eli päiväntasaajan seuduilla olevaan vyöhykkeeseen, jossa pasaatituulet kohtaavat ja aiheuttavat voimakkaita nousevia tai laskevia ilmavirtauksia. Vastaavaan myrskyyn taisi joutua myös Air Francen lento 447 Atlantin yllä.

 

http://avherald.com/h?article=477c75de&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldissa olevien sääsatelliittikuvien mukaan kone joutui pian lähdön jälkeen voimakkaan myrskyalueen keskelle. Joidenkin lähteiden mukaan alueen ukkospilvet voivat ylettyä jopa 50000 jalan korkeuteen. Aluehan kuuluu intertrooppiseen konvergenssivyöhykkeeseen eli päiväntasaajan seuduilla olevaan vyöhykkeeseen, jossa pasaatituulet kohtaavat ja aiheuttavat voimakkaita nousevia tai laskevia ilmavirtauksia. Vastaavaan myrskyyn taisi joutua myös Air Francen lento 447 Atlantin yllä.

 

http://avherald.com/h?article=477c75de&opt=0

Ehkä tämä selittää sen,miksi koneen miehistö ei päättänyt pyytää lupaa nousta "säitten yläpuolelle".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaisille osanottoni, sen verran haluan nostaa ääntäni täällä että on vuosi 2014 ilmailun puolella ollut aika hurja. Mistä lie sitten johtuneekin mutta tiedon kulku on kyllä nopea näissä. Jatkakaa!

 

-Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaisille osanottoni, sen verran haluan nostaa ääntäni täällä että on vuosi 2014 ilmailun puolella ollut aika hurja. Mistä lie sitten johtuneekin mutta tiedon kulku on kyllä nopea näissä. Jatkakaa!

 

-Miika

 

Joo, aika hurja vuosi on ollut, parina edellisenä vuotena taivaalta ei tullut alas muuta kuin linnun paskaa, näyttää nämä "ikävyydet" tapahtuvat jonkinlaisissa sykleissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, aika hurja vuosi on ollut, parina edellisenä vuotena taivaalta ei tullut alas muuta kuin linnun paskaa, näyttää nämä "ikävyydet" tapahtuvat jonkinlaisissa sykleissä?

 

Stop stop. Tuota sanaa sykleissä ei saa täällä käyttää SE torpataan heti.  Esitin jo vuonna 2005, kun elokuussa sinä vuonna tapahtui muistaakseni 5 isoa onnettomuutta, että minun huomioni mukaan lento onnettomuudet tulevat aina sykleissä. Mutta tämä on täällä asiantuntijoina itseään pitävien keskuudessa kirosana. Eivät onnettomuudet kuulemma tule sykleissä. Vaikka nytkin on näyttöä jo viikon ajalta ihan muusta. Että näin.

 

Sykli- Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stop stop. Tuota sanaa sykleissä ei saa täällä käyttää SE torpataan heti. 

 

Oikea ilmaisu lienee sitten, että onnettomuudet ryvästyvät.

 

Satunnaisuus on melko erikoinen asia. Jos ajattelee vaikka lantinheittoa, voi oikeassa elämässä tulla peräkkäin klaava tai kruuna montakin kertaa, useammin kuin ehkä arvaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskalaiset ovat kertoneet tänään, että miehistö oli pyytänyt lupaa kääntyä takaisin sään takia. Mustat laatikot saapuneet Ranskaan..

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/crew-of-ill-fated-md-83-asked-to-turn-back-minister-402123/

 

French government officials have disclosed that the crew of the Swiftair Boeing MD-83 which crashed in Mali had sought to turn back during the flight.

 

The aircraft came down while operating an Air Algerie service from Ouagadougou to Algiers on 24 July.

 

French foreign affairs minister Laurent Fabius told a briefing that the weather was “bad” during the night flight and that the crew had asked to divert.

 

But he also said the crew had then asked “to turn back” before contact with the aircraft was lost.

 

Fabius did not clarify whether the aircraft, operating flight AH5017, had been under radar surveillance.

 

He said that both flight recorders had arrived in Paris from the Malian capital Bamako, and that they are to be analysed by the French air accident investigation authority BEA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään