Pauli Hankonen

Horus lintua jahtaamassa hiekkalaatikolla (Egyptair A340-200 Cairo - Kuwait)

15 viestiä aiheessa

Viime viikolla tuli hetken mielijohteesta pakonomainen tarve päästä matkustamaan Airbus A340-200 tyypin koneella. Kone suunniteltiin alkujaan pitkän kantaman malliksi A340 perheeseen nipistämällä -300 sarjan rungosta reilu neljä metriä pois maksimilentoonlähtöpainon pysyessä samana. Koneen myynti jäi kuitenkin vaatimattomaksi. Yksi suurimmista syistä varmasti oli se että Airbus paransi suurempaa -300 mallia niin, että se pystyi lentämään lähes yhtä pitkiä lentoja kuin alunperin pitkänkantaman malliksi suunniteltu -200. Niinpä lopulta tarve vähemmän kuormaa kantavaan pitkälle lentävään koneeseen jäi vähäiseksi eikä tilauskirja pullistellut tilauksia (vähän sama kävi myöhemmin A340-500 vs. A340-600).

 

Tynkämallin kolmenelikymppisen valmistusmäärä jäi ainostaan 28 kappaleeseen ja näistä enää, vähän lähteestä riippuen, noin kymmenen konetta aktiivisena lentoyhtiökäytössä. Flightradarin historiaa tutkimalla selviää kuitenkin, että viimeaikoina koneita on yhtiöillä ollut käytössä yhteensä vain seitsemän. Kaksi Aerolineas Argentinaksella, kaksi Egyptairilla ja kolme Royal Jordanialla. Lisäksi päälle tulevat VIP käyttöön muutetut koneet jolloin yhteensä näitä koneita on vielä käytössä alle 20 kappaletta.

 

Valintani noista kolmestä yhtiöstä osui Egyptairiin, sillä se oli kaikkein helpoin toteuttaa. Aerolineas jäi heti pois laskuista, koska matka etelä-amerikkaan ei tullut nyt kyseeseen. Royal Jordanian jäi myös pois, sillä yhtiö lentää A342 koneillaan pääasiassa Ammanista Yhdysvaltoihin, eikä nyt ollut aikaa myöskään jenkkireissulle. RJ:lla on joitain satunnaisia vuoroja myös Abu Dhabiin, mutta ei niinä päivinä kun minulle olisi sopinut. Niinpä kolmen tähden Skytrax rankingin saanut Star Alliance yhtiö Egyptair sai rahani. Aikataulun mukaan he sahaaavat Cairosta tänä kesänä Jeddaan ja Kuwaitiin. Koska Saudi Arabiaan ei ole mitään mahdollisuutta saada turistiviisumia ja Kuwait muutenkin on paaaaljon helpompi kohde länkkärille, niin reitin valinta oli aika selvä. Pieni epävarmuus tuossakin reitissä kuitenkin oli, sillä flightradarin historian mukaan lentoja on lennetty myös A330 koneilla, mutta yli 90% varmudella kuitenkin A340-200 olisi portilla odottamassa. Seuraava ongelma oli ettei Cairoon tuntunut saavan mistään järkevään hintaan lippuja, mutta sattumalta löysin halvat lennot Helsingistä Larnacaan ja sieltä toisen edullisen lipun Cairoon. Paluun ostin aina järkihintaiselta Turkkilaiselta.

 

Reittiksi tuli: HEL-VIE Finnair, VIE-LCA Niki, LCA-CAI Egyptair Express, CAI-KWI Egyptair, KWI-IST-HEL Turkish.

[ attachment removed / expired ]

 

Torstai on toivoa täynnä ja Finnairin Airbus A320-214 OH-LXM odottelee aamuvirkkuja Wieniin menijöitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiainen Finnairin turistin tapaan.

[ attachment removed / expired ]

 

An der schönen blauen Donau.

[ attachment removed / expired ]

 

Laskun jälkeen Wienissä ensimmäisenä kameran eteen rullasi Airfix Aviationin Dassault Falcon 900LX OH-GPE.

[ attachment removed / expired ]

 

Tunisair Airbus A320-211 TS-IMG on palvellut yhtiötä jo vuodesta 1994.

[ attachment removed / expired ]

 

Tarom sai tämän ATR-42-500 YR-ATB koneensa vuonna 1998.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 OE-LMG toimitettiin alunperin vuonna 2010 Austrian Arrowsille, mutta on nykyisin Austrian Airlinesin väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Wienissä oli vain nopea 55 minuutin vaihto jonka jälkeen matka jatkuin Nikin Embraer ERJ-190LR OE-IHE koneella.

[ attachment removed / expired ]

 

Saman firman Airbus 320-214 OE-LEH rullasi viereen kun odottelimme vielä joitain jatkomatkustajia. En ole ennen tajunnutkaan, että Nikin logo tuossa koneen eturungossa on kärpänen. Tämä selvisi minulle kun katselin pyrstön maalausta. Useimmilla yhtiöillä on logossa lintu, mutta kärpästä ei taida muilla olla.

[ attachment removed / expired ]

 

Flughafen Wien-Schwechat; IATA: VIE, ICAO: LOWW.

[ attachment removed / expired ]

 

OS B763 & B772.

[ attachment removed / expired ]

 

Nikin tarjoilu VIE-LCA lennolla käsitti alkoholittomia juomia ja lämpimän toastin.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Limnoksen saari ja sen kenttä LGS/LGLM.

[ attachment removed / expired ]

 

Nikin vajaa neljä vuotta vanhan Embraerin kabiini.

[ attachment removed / expired ]

 

Larnacan kenttä jäi alle kun liityimme VOR:n yli ILS 22 lähestymiseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Larnacan kaupunki.

[ attachment removed / expired ]

 

Rahtipäässä oli parkissa Saudia Cargon väreihin maalattu Aquiline International Boeing 747-329(SF) 4L-ACE.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneesta ulospäästyäni häröilin hetken kentän aitojen ympärillä katosen olisiko tarjolla mitään kuvattavaa. Laihaksi saaliksi jäi tämä kaukana lämpöväreilyjen keskellä seissyt Transaero Airlines Boeing 737-86R(WL). Kone meni alunperin Wuhan Airlinesille Kiinaan 2001 ja jo seuraavan vuonna se siirtyi China Easternin riveihin. Transasero liisasi koneen vuonna 2012.

[ attachment removed / expired ]

 

Koska kentällä ei ollut enää mitään nähtävää otin paikallisbussin Larnacan keskustaan ja painuin syömään kuten olin suunnitellutkin. Lentojen välillä Larnacassa oli ruhtinaallinen viiden ja puolen tunnin vaihtoaika.

[ attachment removed / expired ]

 

Takain kentälle päästyäni tyrmistyin lukiessani foorumilta että Malesialainen on ammuttu alas. Lisäuutisia siitä etsiessä terminalin ikkunoiden läpi kuvaaminen jäi ja lopulta ainoat kuvat terminaalissa tuli otettua seuraavan kyydin koneesta.

 

LCA-CAI lennettäisiin Egyptair Express yhtiön Embraer ERJ-170LR SU-GDI koneella joka on palvellut yhtiötä jo vuodesta 2009.

[ attachment removed / expired ]

 

Taisi olla ensimmäinen kone jonne sisään kävellessä kukaan miehistöstä ei tervehdi. Vaikka möläyttelin kovaan ääneen guud iivnigiä, niin ketään ei kiinnostanut. He eivät selvästikään olleet töissä matkustajaa varten. Kone sinänsä oli ok, mutta palvelu oli käsittämättömän töykeää. Edes paljon parjattu njaapurimme ei ole ollut näin töykeä kun olen sattunut lentämään heidän yhtiöillään vuosien varrella.

[ attachment removed / expired ]

 

No en antanut miehistön käytöksen pilata hyvää tuultani, vaan keskityin harrastamaan ja naureskelemaan heidän touhuilleen.

[ attachment removed / expired ]

 

Aegean Airlines Airbus A320-232 SX-DVT.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuolla olisi saatettu tervehtiä. Transaero Airlines Tupolev Tu-214 RA-64518.

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen Cyprus Airways A320.

[ attachment removed / expired ]

 

Illan suurin kone kentällä oli Emiratesin tripla. Etualalla MEA Middle East Airlines A320.

[ attachment removed / expired ]

 

No näitä ei enää näe usein vaikka yli 1000 rakennettiin. Republic RC-3 Seabee.

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptair Express tarjoili iltapalan. Surullinen saalis, mutta ihan ok verrattuna muuhun yhtiön tasoon. Jugurttiin en viitsinyt koskea kun sinä ei ollut päällä minkäänlaista kelmua. Muita "herkkuja" maistelin enkä edes saanut faaraon kirousta.

[ attachment removed / expired ]

 

Coffee creamer.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen kabiini oli miellyttävä. Jos vain yhtiö parantaisi vähän palveluaan, niin tuote olisi kunnossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä Cairoon. Katselin että siellä on monet bileet menossa kun valoja vilkkuu siellä täällä, olihan torstai ilta (perjantai on muslimien sunnuntai), kunnes tajusin että vihreät liikkuvat valot eivät olleetkaan mitään bailumestoja, vaan jengiä jotka osoittelivat koneita laserosoittimilla. Helppoahan meillä on laittaa polliisipartio tarkastamaan Vantaalla jos sielläyksi porukka jossain häiritsee koneita, mutta tuolla se on täysin mahdotonta. Kaupunki on niin iso ja sokkeloinen ja häirintää oli paljon. No kiitos vaan kiinalaisille kun valmistavat tehokkaita lasereita halvalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Koska saavuin illalla ja seuraava lento lähti jo aamulla, niin Cairo jäi tällä kertaa lentokenttähotelliin. Hotellin uima-altaalta kuvattu Cairon lennonjohtotorni aamulla.

[ attachment removed / expired ]

 

Olin googlettanut ennen reissua, että Egyptissä ei varsinaisesti pidetä lentokoneiden kuvaamisesta joten olin vähän varovainen terminaalissa. Ketään ei kuitenkaan tuntunut kiinostavan pokkarilla kuvaava länkkäri ja sain jotain kuvattua ikkunoiden läpi. Kentällä on pari paikkaa josta ikkunoiden läpi voi kuvata. Ikkunat ovat värjätty tummahkon sinisiksi, mutta Lightroom auttaa asiassa.

 

EgyptAir Airbus A330-343 SU-GDU. Jo vuodesta 2011.

[ attachment removed / expired ]

 

EgyptAir Airbus A321-231 SU-GBW ja taustalla EgyptAir Boeing 777-36N(ER) SU-GDN.

[ attachment removed / expired ]

 

EgyptAir Boeing 777-36N(ER) SU-GDM tuli taloon vuonna 2010.

[ attachment removed / expired ]

 

Kenttäbussista kuvatut pari EgyptAir Expressin Embraeria. Firma on vuonna 2006 perustettu Egyptairin tytäryhtiö joka operoi 12 Embraer 170 koneella.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähtöselvityksessä kaveri aamulla sanoi että koneen pitäisi olla A340. Muutaman minuutin bussimatkan jälkeen törmän takaa kurkisti tämä.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

CAI-KWI EgyptAir Airbus A340-212 SU-GBN. Tämä 17 vuotias kone lensi Toulousesta uutena Egyptairille Joulukuussa 1996. Airfleets.netin mukaan kone oli pois rivistä varastoituna yli vuoden syyskuusta 2012 lokakuuhun 2013, mutta nyt se olisi viemässä minut Kuwaitiin.

[ attachment removed / expired ]

 

A340-200.

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptairin logossa oleva lintu on Horus. Se on muinaisegyptiläiseen mytologiaan kuuluva taivaan jumala, joka kuvattiin usein haukanhahmoisena tai haukanpäisenä. Horus oli yksi tärkeimmistä jumalista, ja häntä palvottiin kymmenissä eri muodoissa muinaisen Egyptin valtakunnan alueella. Merkittävimpiä kulttipaikkoja oli Edfu. Horus yhdistettiin vahvasti faraoon, jonka katsottiin olevan Horuksen edustaja maan päällä (wikipedia).

[ attachment removed / expired ]

 

Portaita ylös noustessa huomio kinnittyi siihen että kone oli aikalailla hiekan peitossa. Tässä 2. moottori.

[ attachment removed / expired ]

 

Taakse ja eteen.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Sisältä kone oli siistissä kunnossa. Luonnollista kulumaa siellä täällä, mutta olihan kone toki yli 17 vuoden ikäinen. Turren tuolissa ei ole mitään valittamista 3 tunnin lennolle.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jumalan sanaa ennen turvademoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptairin uutta ja vanhaa väritystä.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen siivet olivat todella hiekkaiset.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä se hiekka siitä irronnut mihinkään lentoonlähdössä. No ehkä se on normaalia tuollapäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Kentän laidalla seisovat romut ovat aina mielenkiintoisia. Näyttäisi olevan joku 747-300 ja A300 Boeing 777-200 SU-GBP. Tripla ainakin on entinen Egyptairin kone, luultavasti molemmat.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptissä on paljon hiekkaa maassakin.

[ attachment removed / expired ]

 

Sisustus tässä koneessa tosiaan oli siistissä kunnossa. Muutama kuva tähän siitä takaa eteenpäin.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

"Life west under your seat".

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä annoksen taso noussut paljoa emoyhtiössä edellisen illan tytäryhtiöön verrattuna. Palvelu sentään oli nyt asiallista.

[ attachment removed / expired ]

 

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli muovipussit joita jaettiin halukkaille. Nyt on menossa muslimien pyhä paasto Ramadan jolloin paastotaan auringon nousun ja laskun välnen aika. Sääntöön on poikkeuksia, kuten mm. raskaana olevat naiset ja lapset joiden ei tarvitse paastota. Sellainenkin poikkeus on että jos matkustaa, niin siloin ei tarvitse paastota. Mutta osa on sen verran harrasta porukkaa etteivät halua rikkoa paastoa tällaisella kolmen tunnin lennolla. Siksipä tarjoilun yhteydessä jaetaan muovipussit johon ruoat voi ottaa evääksi niin halutessaan. En ole ilmeisesti tarpeeksi muslimin näköinen kun en saanut automaattisesti muovipussia kuten muut, mutta kun kysäisin pussin perään niin emäntä antoi sellaisen iloisesti hymyillen. (En mä kyllä tuota yllä olevaa annosta jaksaisi roudata ympäriinsä muovipussissa odottamassa auringonlaskua, mutta ihan miten vaan..)

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptairillakin on logot turvavöissä. Kiva yksityiskohta.

[ attachment removed / expired ]

 

Lento kiersi Israelin ilmatilan etelän kautta ja siitä matka jatkui Saudi Arabian läpi kohti Kuwaitia.

 

Saudi Arabiassa viljellään jotain.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwaitissa porataan öljyä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten pieni varoituksen sana. Jos joku piste/business/first päissään löytää hyviä hintoja premium puolelle Egyptairille, niin tässä muutama kuva heidän business ja first tuotteistaan. Voivat toki olla parempia uudemmissa koneissa, mutta silti.

 

Business.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Ja first. Taitaa olla sama tuoli, mutta enemmän jalkatilaa.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait International Airport IATA: KWI, ICAO: OKBK.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwaitlainen halpis Jazeera Airways on perustettu vuonna 2005 ja nykisin yhtiöllä on seitsemän A320 koneen laivasto. Kuvassa poseeraa yhtiön vuonna 2009 toimitettu Airbus A320-214 9K-CAK.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait Airways taasen on maan valtiollinen lentoyhtiö joka on aloittanut liikenteen jo vuonna 1954. Yhtiöllä on nykyisin 15 Airbussia (A300, A310, A320, A340) ja pari triplaa sekä yksi jumbo. Kameran eteen sattui sopivasti reilu parikymmenvuotias Airbus A300B4-605R 9K-AME.

[ attachment removed / expired ]

 

Maahantulomuodollisuudet kävivät joutuisasti, ostin 3 dinaarin arvoisen viisumin Visa on Arrival tiskiltä ja marssin sen kanssa laukkuhihnojen läpi ulos kuumuuteen. Lämpötila koneen laskeutuessa oli +48C  ja siinä se viidenkympin paikkeilla huiteli koko päivän. Ei siinä mitään, mutta kun oli se ramadan päällä niin se tarkoittaa ettei edes vettä voi juoda koska pitää paastota. Olin ennen matkaa lueskellut netistä kuinka tiukasti Kuwaitissa suhtaudutaan tuohon kieltoon varsinkin kun nyt kesällä on niin helv**** kuuma. Kaikki löytämäni tiedot viittasivat siihen, että julkisesti juominen ei ole hyvä juttu. Löysinpä googlaillessani kohtuullisen laajasti uutisoidun tapauksen parin vuoden takaa, jossa kerrottiin aasialaisen miehen joutuneen Kuwaitissa vankilaan juotuaan vesipullosta julkisella paikalla ramadanin aikana päivällä. En viitsinyt siksi itse alkaa pelleilemään, vaan lentokentältä ostamani vesipullo pysyi repussa. Kävin ottamassa huikkaa kauppakeskusten vessoissa. Oon mä ennenkin käynyt ottamassa huikkaa vessan puolella, mutta että oikein vettä salaa  ;D

 

Vaikka oli kuuma, niin päätin etten viitsi kulkea taxeilla, vaan käytän busseja ja apostolin kyytiä. Ilmastoitu paikallisbussi kentältä kaupunkiin ei maksanut mitään, ainostaan 65 senttiä kun taxi olisi ottanut vähintään 19 euroa. Bussiin sisään astuttuani istahdin vasemmalle puolelle istumaan. Kaikki muut bussissa olijat kehoittivat istumaan oikealle, sillä kun lähtisimme katoksen alta liikkeelle aurinko porottaisi vasemmalla puolella. Kiitin vinkistä ja istuin oikealle puolelle. Suomalaisen länkkärin lisäksi bussissa oli bangladeshilaisia siirtotyöläisiä sekä länsiafrikasta kotoisin oleva mies joka halusi jutella länkkärin kanssa. Kaveria nyppi uskonnot ja paasto josta kaikki joutuvat kärsimään ja hän avautui mm. siitä minulle sekä tarjosi omista eväistään hiukopalaa jos minulla olisi nälkä. Tyyppi oli todella suulas ja kertoi kaikenlaisia pieniä vinkkejä Kuwait Citystä. Hetken jo mietin kuinka hankkiudun hänestä keskustassa eroon jos hän haluaa lähteä "oppaaksi". Kaverilla ei kuitenkaan ollut moisia aikomuksia, vaan hän jäi kyydin puolivälissä pois ja toivotti hyvät päivän jatkot.

 

Kuwait Cityn bussiterminaali.

[ attachment removed / expired ]

 

Virkistävä lähde, mutta samalla kielletty.. Vesijohtovesi Kuwaitissa on juomakelpoista, mutta pahanmakuista. Siksi juotavaksi suositellaan pullovettä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaupunkinäkymää.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaupungin suurin moskeija jonka takana emiirin palatsi jota ei saa kuvata mistään kulmasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Isotpomot pörssin seinällä. Vasemmalla pääministeri sheikki Jaber Al-Mubarak Al-Hamad Al-Sabah ja oikealla emiiri Sabah IV Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuollakinpäin tykätään rakentaa ylöspäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Reilun puolentunnin kävelyn jälkeen alkoi olla todella kuuma ja mietin että nyt pitää päästä ilmastoinnin pariin. Vieressä näkyi parkkipaikka josta jengiä valui ostoskeskuksen näköiseen taloon. Myös Lonely Planetin kartassa oli niillä main kaupan merkki. Sinne siis, ihan sama mitä siellä myytäisiin, kunhan vaan vähän aikaa voisi jäähdytellä.

 

Talo oli kalamarkkinat jota olikin mielenkiintoista seurata jonkin aikaa. Kuwaitissa syödään paljon kalaa ja meininki kalahallissa oli hyvä. Siellä oli myös eritttäin kiihkeätunnelmainen kalatukku, mutta siitä en ottanut kuvia, sillä niistä ei näkyisi muuta kuin äijien selkiä eikä tunnelma välittyisi. Tässä kuitenkin muita kuvia kalahallista.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Kalahallin vieressä oli pieni osasto siipikarjalle. Taatusti tuoretta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait Marina.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait on bisneskaupunki eikä siellä juurikan ole turistikohteita. Yksi paikka joka kiinnosti on Kuwait Towers joka on vuonna 1979 valmistunut ruotsalaisen arkkitehdin suunnittelema vesitornikompleksi jossa on myös näköalatasanne sekä ravintola. Paikka on ollut remontissa viime vuodesta lähtien, mutta päätin mennä katsomaan joko remontti olisi valmis.

[ attachment removed / expired ]

 

Ei ollut auki, mutta hauskan näköinen paikka silti.

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä kuvaaja että kuvattava odottelevat, että aurinko laskee.

[ attachment removed / expired ]

 

Vihdoin se laski ja ensimmäiseksi kävin nuolaisemassa Burger Kingissä king kokoisen light colan. Pimeys oli vallannut marinan seudun sillä välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka aurinko laski, niin lämpötila pysyi kuitenkin vielä yli 40 asteen lukemissa. Kävelin satamasta takaisin keskustaan hengailemaan soukkiin. Teehuoneen vesipiippumestari.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait oli mielenkiintoinen kaikesta turistinähtävyyksien puuttesta huolimatta ja uskallan kyllä suositella vierailua tuolla parin kolmen yön verran. Mutta ei kesällä, eikä varsinkaan kesällä ramadanin aikaan. Maa on täysin kuiva, ts. alkoholia ei saa kentälläkään eikä hotelleissa, mutta sehän tekee vaan hyvää olla pari päivää ilman  ;)

 

Kentällä kävin loungessa suihkussa ja vaihdoin puhdasta päälle. Lähtö oli 2.30 yöllä ja paluukyytiä tarjoili Kingfisherin konkurssipesästä hankittu Turkish Airlines Airbus A321-231 TC-JMM joka on tullut yhtiölle maaliskuussa käyttöön.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkkilaisen business.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait City.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkkilaisen turistin aamiainen tarjoiltiin melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Lennolta ei tullut otettua kuvia sillä koitin nukkua vaikka se ollut ihan helppoa, sillä koneessa tuntui olevan yli tuhat eri ikäistä lasta kyydissä.

 

Aamu nousee jossain Turkin yllä. Turkkilainen kiersi Syyrian. Lento suuntasi Kuwaitista Irakin läpi kohti Turkkia josta sitten lennettiin suoraan länteen kohti Istanbulia.

[ attachment removed / expired ]

 

Istanbul Atatürk Airport IATA: IST, ICAO: LTBA.

[ attachment removed / expired ]

 

Arab Wings, Amman JO. Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 P4-PIF.

[ attachment removed / expired ]

 

Atlasjet Airbus A321-131 TC-ETN. Kiertopalkinto joka on ollut käytössä ainakin BWIA:lla, Air Alfalla, Myanmar Airways Internationalilla, Pacific Airlinesilla, Onur Airilla, Bestairilla ja Ariana Afgan Airlinesilla ennen Atlasjettiä.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Airlines Boeing 737-8F2(WL) TC-JGI uutena Turkkilaisella vuodesta 2006.

[ attachment removed / expired ]

 

"Turkish Airlines - Widen Your World"

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Airlines A340-300 & A330-300.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Cargo Airbus A310-304(F) TC-JCY. Tuli taloon vuonna 1988 ja muutettiin rahtariksi vuonna 2008.

[ attachment removed / expired ]

 

MNG Airlines Airbus A300B4-622R(F) TC-MCC oli aluksi China Northernin kone vuodesta 1994 vuoteen 2004 jolloin se siirtyi China Southernille. Rahtikonversio tehtiin 2011 ja MNG:lle kone tuli vuonna 2013.

[ attachment removed / expired ]

 

Vain parin vuoden ikäinen Turkish Airlines Airbus A321-231 TC-JSD.

[ attachment removed / expired ]

 

Kotimatkan kyydin tarjosi niin ikään parin vuoden ikäinen Turkish Airlines Boeing 737-9F2(ER)(WL) TC-JYG.

[ attachment removed / expired ]

 

Mahan Airlines Airbus A300B4-605R EP-MNM oli alkujaan Lufthansan kone vuodesta 1996. LH poisti koneen rivistään 2009 ja se päätyi Iraniin vuotta myöhemmin.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Airlines Airbus A320-232 TC-JUE on myös jonkinlainen kiertopalkinto palveltuaan ennen TK:ta ainakin Valuairia, Jetstar Asiaa ja Anadolujettiä.

[ attachment removed / expired ]

 

ULS Airlines Cargo Airbus A310-304(F) TC-VEL oli alunperin Aeroflotin kone vuodesta 1992. Kone muutettiin vuonna 2005 rahtariksi jonka jälkeen se lensi Emirateksen väreissä. EK:n jälkeen kone lensi Kuzu Airlines Cargolla ennen nykyistä operaattoria.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Airlines Airbus A310-304(F) TC-JCZ oli myöskin aluksi TK:n matkustajakoneena, mutta muutettiin vuonna 2008 rahtariksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkish Airlines Boeing 777-3F2(ER) TC-JJR oli kuvaushetkellä vain reilun kuukauden vanha kone. ensilento oli Kesäkuun 11. päivä ja kone toimitettiin TK:lle 16.7. vain kolme päivää ennen tämän kuvan ottamista.

[ attachment removed / expired ]

 

Onur Air Airbus A320-232 TC-OBS ei kuitenkaan ole yhtä uusi. Kone valmistui vuonna 1997 ja on ehtinyt ennen Onuria olla Virgin Expressilla, Constellation International Airlinesilla, Shaheen Airilla, America West Airlinesilla, US Airwaysilla ja Avianovalla.

[ attachment removed / expired ]

 

...

[ attachment removed / expired ]

 

Turkkilaisen aamiainen IST-HEL.

[ attachment removed / expired ]

 

Turkkilaisetkaan ei diggaile Ukrainan ilmatilasta. Koneen kapteeni vielä kuullutti ennen lentoonlähtöä, että olemme vuorolla kolmetoista odottamassa lähtöä ja btw, me lennämme tänään huomattavasti lännempää kiertääksemme Ukrainan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä meri on Itämeri ja Itämeri on varsin kovasti sinileväkukintojen peitossa. Väliltä Tallinna - Helsinki.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kehärata Vantaankoskelta lentoasemalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä loppuun kuva kiitotieltä 15.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos ja anteeksi. Kuvia tuli paljon.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saat nyt anteeksi tämän kerran, ensi kerralla sitten hieman pidempi tarina, jookos ;D. Toiset ne osaa ja jaksaa, vieläpä jakaa stoorin toisille.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuvastoori, Pauli! Aika yllättävää, että sait Egyptair Expressillä noinkin huonoa palvelua. Lensin kesällä 2012 Egyptairilla Ateenasta Kairoon, enkä ole vielä niin ylitsevuotavan hymyilevää ja uteliasta stuerttia nähnytkään, kuin tällä lennolla! No, ehkä Express on sitten ihan eri maata kuin varsinainen emoyhtiö. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille kommenteista  :)

 

Aika yllättävää, että sait Egyptair Expressillä noinkin huonoa palvelua. Lensin kesällä 2012 Egyptairilla Ateenasta Kairoon, enkä ole vielä niin ylitsevuotavan hymyilevää ja uteliasta stuerttia nähnytkään, kuin tällä lennolla! No, ehkä Express on sitten ihan eri maata kuin varsinainen emoyhtiö. 

 

Emoyhtiön lennolla Kairosta Kuwaitiin oli hyvä meininki ja miehistö ystävällistä. Ehdin jopa vaihtaa muutaman sanan koneen lentäjän kanssa terminaalissa ennen lentoa. Mutta valitettavasti Expressin palvelu oli huonoa. Voihan toki olla, että miehistö oli järkyttynyt itsekin kuultuaan malesialaisen ampumisesta välilaskun aikana ja siksi asiakaspalvelu unohtui. Eihän tuota nyt pitäisi mennä yhden lennon mukaan tuomitsemaan, mutta minulle sattui luokattoman huono palvelu. Pitäisi lentää yhtiöllä useammin, että saisi arvosteltua kunnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla