Niilo Raappana

Lennon aikana ohjaamoon?

40 viestiä aiheessa

Itse olen Finnairin ja Norwegianin lennoilla päässyt ennen nousua tai laskeutumisen jälkeen ohjaamoon, mutta pitääkö siihen olla paljonkin suhteita, että pääsisi nousun/laskun aikana ohjaamoon?  :) nykyään kai se on vaikeampaa päästä, mutta kysynpähän vaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo nousun ja laskun aikana ohjaamoon pääseminen olla jokseenkin mahdotonta.

 

Itse olen viimeksi 2009 päässyt ohjaamoon välillä Helsinki-Lontoo ja Lontoo-Helsinki ja silloinkin piti laskun ajaksi poistua nokalta omalle paikalleen. Viimeksi kun 2012 kysyin että vieläkö on mahdollista päästä lennon aikana käymään lentäjiä morjenstamassa, oli vastaus kielteinen.

 

Mutta ainahan voi kysyä ja pyytää, kohteliaasti esitettyyn pyyntöön pahin vastaus on "ei".  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo nousun ja laskun aikana ohjaamoon pääseminen olla jokseenkin mahdotonta.

 

Itse olen viimeksi 2009 päässyt ohjaamoon välillä Helsinki-Lontoo ja Lontoo-Helsinki ja silloinkin piti laskun ajaksi poistua nokalta omalle paikalleen. Viimeksi kun 2012 kysyin että vieläkö on mahdollista päästä lennon aikana käymään lentäjiä morjenstamassa, oli vastaus kielteinen.

 

Mutta ainahan voi kysyä ja pyytää, kohteliaasti esitettyyn pyyntöön pahin vastaus on "ei".  ;)

 

Juu. Kyllähän sekin kelpaa jos saa esim. laskun jälkeen käydä morjenstaa pilotteja :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut kahdesti koko lentomatkan ohjaamossa. Asian järjesti lapsuudentuttuni, kapteeni Jari Pitkänen.

 

Tässä ATR:n kyydissä

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tässä Embraerin kyydissä

[ attachment removed / expired ]

 

Olivat mahtavia elämyksiä!

 

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kun nyt kuitenkin 99,99 prosenttia ihmisistä on täyspäisiä,en näkisi liikaa syitä miksi ohjaamovierailut olisivat minkään ohjeen tai määräysten alla kiellettyjä. Pidetään järjestä kiinni,siinäkin.

 

Oletko koskaan tutustunut yhdysvaltojen lainsäädäntöön ja sen nojalla annettuihin määräyksiin? Lentoyhtiöiden omista käsikirjoista puhumattakaan...

 

Tuskin sinne nokalle haluaakaan vilkaista muut kuin asiasta kiinnostuneet

 

Historia osoittaa, että muunlaisiakin haluja on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn muutamaan edelliseen puhujaan. Kysy - pahin mitä voi tapahtua on että et pääse. Mitään et menetä kysymällä. Kannattaa myös kysymys ajoittaa sellaiseen ajankohtaan, että matkustamohenkilökunta ei ole kovin kiireisessä vaiheessa - tällöin he nimittäin useasti vaan sanovat että ei käy, edes asiaa sen kummemmin kysymättä nokalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Topikkiin liittyen muistelo ajalta ennen 9/11. AF:n 747:llä CDG - LAX. Silloin harjoiteltiin GPS-navigointia ja autopilot lensi sen mukaan isoympyrää. Ohjaamo toimi jo kahden lentäjän miehityksellä. Tehtäviä ei ollut riesaksi asti. Legi kesti runsaat 12 h. Terävässä päässä nähdäkseni lähes ilahduttiin kun joku ilmailusta kiinnostunut tuli käymään. Rupateltiin niitä näitä.

 

Mukana oli naisystävä joka ei tiedä ilmailusta mitään. Ohjaamokäynnin jälkeen kerroin hänelle, että nyt sinäkin tiedät eron kapteenin ja perämiehen välillä. "Katsos, kapteeni lepuuttaa vasenta jalkaansa kojelautaa vasten kun perämies lepuuttaa oikeaa."

 

Olen samaa mieltä muutaman keskustelijan kanssa, että nykyaikana voi olla todella vaikeaa päästä ohjaamoon, kun puhutaan lennoista USA:ssa tai sinne suuntautuvista lennoista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nykyaikana voi olla todella vaikeaa päästä ohjaamoon, kun puhutaan lennoista USA:ssa tai sinne suuntautuvista lennoista.

 

 

Lienee erittäin kiellettyä by FAA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1995 viela toimiessani aktiivisesti ilmailutoimittajana paasin Cathay Pacificin Boeing 747-400:n ohjaamoon, kun tulimme laskuun Tukholman Arlandaan. Tama onnistui suhteilla, kun olimme palaamassa Cathayn pressikeikalta Hongkongista silloisen Pohjoismaiden myyntipaallikon kanssa.

 

Ohjaamossa oltiin kuitenkin erittain tiukkoja kameran suhteen, eli ei kuvia.

 

Menomatkalla ruotsalaiskollega istui ohjaamossa, kun tulimme laskuun Kai Takiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee erittäin kiellettyä by FAA.

 

Jep, samoin täysin kiellettyä myös Englannissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin 1984 HKI-JFK välillä DC-10:n ohjaamoon ilman mitään kummoisia repertuaareja. Kysyttiin kaverin kanssa lentoemolta, josko voitaisiin sopivassa välissä vierailla. Lupasi kysyä, ja tuli sitten hakemaan meidät. Oltiin Fär-saarten yläpuolella. Kapteeni söi jukurttia ja perämiehellä oli uusi Apu-lehti selattavana. Hienosti molemmat ottivat tulijat huomioon selvittäen hiukan mittaristoa sun muuta. Hieno vierailu tuolloin ilmailusta kiinnostuneille jannuille. Pyydettiin vielä lupaa tulla ohjaamoon laskun ajaksi, mutta sitä ei sillä kertaa saatu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun lopulla 1967 Peter 8 vee matkusti eka kerran lentokoneella. Super Caravelle mallia Finnair, GOT-HEL.  UM.

Se lentoemännän ketku tuli itse kysymään "haluaakos pikkupoika käydä ohjaamossa?".  "En minä, kiitos vaan".  "Mene ihmeessä, siellä on jännää!".

 

Niinpä muistan että avasin istuivyöni ja nousin käytävälle ja lähdin kohti koneen nokkaa.

 

Vey Serious Mistake.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun lopulla 1967 Peter 8 vee matkusti eka kerran lentokoneella. Super Caravelle mallia Finnair, GOT-HEL.  UM.

Se lentoemännän ketku tuli itse kysymään "haluaakos pikkupoika käydä ohjaamossa?".  "En minä, kiitos vaan".  "Mene ihmeessä, siellä on jännää!".

 

Niinpä muistan että avasin istuivyöni ja nousin käytävälle ja lähdin kohti koneen nokkaa.

 

Vey Serious Mistake.

 

Peter

 

Tuli kallis reissu!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli kallis reissu!

 

 

Kyllä, ja sillä on ollut myös pahoja seurausvaikutuksia.

Esimerkiksi yksi FlyBe:n Embraer-kippari ja toinen, joka kuljettaa valtion omistamaa 2-moottorista ilma-alusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D Charlesilla tosiaan saattaa olla "pari tuttua" mm. Finnairin koneiden ohjaamoissa. Rita Tainiola "saako näin tehdä?"  ;D

 

On siellä nokalla käyty pahojen päivien jälkeenkin.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ja sillä on ollut myös pahoja seurausvaikutuksia.

Esimerkiksi yksi FlyBe:n Embraer-kippari ja toinen, joka kuljettaa valtion omistamaa 2-moottorista ilma-alusta.

 

Olisi varmaan voinut käydä tylsemminkin...?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loka-marraskuun vaihteessa 1992 HEL-MIA-HEL (siis Miami) inauguration flight, en muista kumpaan suuntaan, kysyin emolta 'pääsiskö pojat vilkaisemaan ohjaamoa' ja kohta me kaikki kolme olimme siellä. Tunnistaako joku lentäjän?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2012 HEL-FRA erään saksalaisen yhtiön Airbussin nokalla tuli kipaistua. Ystävällisesti kysyin henkilökunnalta ja lupa tuli käydä pikaisesti oven takana. Berliini kirkkaana talviyönä pinnoilta airbussin paneelin takaa oli varsin kaunis näkymä. Voi kun olisi tajunnut/uskaltanut kysyä, josko laskun ajaksi olisi mahdollista saada ikkunat menosuuntaan.

 

Niin ja 2012 syksyllä suomalaisen firman etupenkillä alusta loppuun meno- sekä paluulennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmissa firmoissa ohjaamoon pääsyyn vaaditaan yhtiön oma ID-kortti, jonka saamiseksi täytyy yleensä olla raamatunmittainen turvallisuusselvitys tehtynä, niin ja useimmiten myös töissä. Brittien saarilla taas ko. lait kieltävät sinne menemisen täysin, olit sitten perheenjäsen tai entinen työntekijä. Entinen opettaja valitteli kun ei enää päässyt Monarchin lennoilla moikkaamaan vanhoja työkavereita  :P

 

Suomessa olen itse päässyt Blue1 nokalle lennon ajaksi muutaman kerran, silloinkin siellä työskentelevä tuttu oli laittanut kyselyä kipparille ennen matkaa  :thmbup: Aina kannattaa kysyä! Pohjoisessa pitäisi vielä onnistua  ;)

 

- Jussi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään