Niilo Raappana

Lennon aikana ohjaamoon?

40 viestiä aiheessa

Varmaan vedenjakajana voisi pitää vuotta 2001 jonka jälkeen jokainen yhtiö on tulkinnut asiaa hieman eri tavalla. Muistettakoon myös, että jokaisessa firmassa on hieman eri turvallisuuskulttuurit mihin myös kyseisen ilmailuviranomaisen määräykset vaikuttavat.

Henkilökohtaisesti en haluaisi ottaa selkäni taakse ketään tuntematonta istumaan koko lennon ajaksi, ellei se sitten ole joko minun tai vasemmalla puolella istuvan kaverin tuntema henkilö.

-Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en haluaisi ottaa selkäni taakse ketään tuntematonta istumaan koko lennon ajaksi, ellei se sitten ole joko minun tai vasemmalla puolella istuvan kaverin tuntema henkilö.

On pakko kertoa anekdootti selän takana istumisesta. Oltiin 1970-luvulla menossa lentonäytökseen New Yorkin Old Rhinebeck Aerodromelle (Cole Palenin "elävä lentokonemuseo"). Tänne ruohokentälle ei saanut laskeutua airshow-päivänä, joten laskeuduttiin lähimmälle, Sky Park (46D). Kiitotie 800 x 9 m. C182 oli raskas, neljä ilmailullista henkeä ja täydet tankit. Tuultakin oli New Yorkin malliin reippaasti, joten lähestyminen piti valppaana. Vähän ennen kynnystä takanani istuva puhalsi laatat niskaani. Keskittyminen häiriintyi totaalisti. Yliveto siitä tuli, eikä sitä seuraava laskeutuminenkaan ollut mitenkään mallikas.

Debriefingissä olin aika kovana takana istujalle, joka oli "young kid" ja työelämässä alaiseni. Ilmeni että hän oli viisi tuntia aiemmin, kello neljältä aamulla, ajanut autonsa T-risteyksessä suoraan metsään tuhannen tupakissa, eikä pelkästään huimausjuomista johtuvana. Auto lunastukseen ja kaveri loukkaantunutkin.

Kysyin, miksi ihmeessä tulit yleensäkään mukaan, miksi ihmeessä et kertonut onnettomuudesta, miksi ihmeessä et mennyt sairaalaan? "Pelkäsin että saisin potkut."

Ei ollut kiva siivota konetta eikä lentää takaisin siinä hajussa. FBO:lla oli kaksi samanlaista Skylanea, N735AR ja -YE. Tämän jälkeen tilasin aina vain Yankee-Echon lentojani varten. Alfa-Romeon muisto säilyy mielessä hautaan asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi varmaan voinut käydä tylsemminkin...?  ;)

Toki. Olen sittemmin kostonhimossani laittanut vahinkoa kiertämään. Meillähän oli Miika oikeinkin mukava juttutuokio koneessa G-NJIM silloin joskus. Tulethan toistekin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ohjaamoonpääsyrajoitus alkaa jo pikkuhiljaa saada sellaisia ylilyöntejä joissakin yhtiöissä, ettei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tiedän eräänkin yhtiön, jonka proseduureihin kuuluu, että vain purseri voi tulla ohjaamoon. Ja silloinkin sellaisen salasanan saattelemana mitä ei tiedä edes muu cabinhenkilökunta. Yritä siinä sitten päällikkönä luoda hyvää yhteistyöhenkeä miehistöön ja luottaa siihen, että se takakeittiön nuorimmainenkin osaa irroittaa pilotit vöistä haaverin sattuessa.

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki. Olen sittemmin kostonhimossani laittanut vahinkoa kiertämään. Meillähän oli Miika oikeinkin mukava juttutuokio koneessa G-NJIM silloin joskus. Tulethan toistekin?

Ikimuistoinen reissu.

Tulen toki toistekin mukaan, heti kun vain on mahdollista. Vielä en olekaan istunut OH-IJO tunnuksilla varustetussa koneessa... Toki muutkin käy yhtälailla.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin parilla Etelä-Amerikkalaisella yhtiöllä viime viikolla, kysymällä nätisti lentoemolta pahimman boarding-ruuhkan rauhoituttua ja jenkkilupakirjaa näyttäen. Kummallakin kerralla lentoemo kävi ohjaamosta asiaa tiedustelemassa ja ihan positiivinen suhtautuminen oli.

Boliviana de Aviacionilla pahoittelivat että lennolla sattui olemaan mukana instructor tms ja jumpseat oli jo varattu, muuten olisi kuulemma sopinut. Peruvian Airlinesillä ohjaamoon pääsi ennen lähtöä, mutta kapteeni pahoitteli että maan laki kieltää lennon aikana ulkopuoliset ohjaamossa. Esittelivät kyllä Cuscon kentän lähtöproseduurit jne, kyseinen kenttähän on yli 3km korkeudessa ja vuorten ympäröimä joten lähtöreitti menee laaksoa pitkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

British Airwaysin kapteeni päästi matkustajia 90-luvun puolivälissä ohjaamoon lennolla Lontoosta Helsinkiin. Halukkaita ei ollut paljon, mutta käväisin itse kurkkaamassa näkymiä. Olimme juuri Ahvenanmaan yllä, ja oli hauska kuunnella kapteenin kehuvan, miten upeat maisemat  ja kesämökit suomalaisilla oli: "Kyllä heidän kelpaa!" Hän luuli minuakin britiksi.

Toinen kerta ei oikeastaan ollut käynti ohjaamossa, koska kone oli niin pieni, että siinä ei ollut ohjaamoa. Lensin joltakin pieneltä kentältä Air Southin potkurikoneella läheltä Miamia Disney Worldiin. Meitä matkustajia taisi olla 5 tai 6, ja kun kippari huomasi, että minä olin ainoa mies, hän sanoi istuttavansa minut etupenkille viereensä painonjakautumissyistä. Tuskin asialla oli painon kanssa mitään tekemistä, mutta hän ehkä arveli saavansa minusta mieleisempää juttuseuraa lennolle.

Riittihän meillä juttua, mutta hieman kummastelin sitä, että minunkin jalkojen edessä oli synkassa kipparin polkimien kanssa liikkuneet polkimet. Mitähän olisi tapahtunut, jos olisin vahingossa polkaissut yhtä poljinta kesken nousun tai laskun? Minua ei edes varoitettu koskemasta polkimiin lennon aikana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otettiin kerran yksi koltiainen käymään,vaikka jopa äitinsä huolestui että varokaa,se poika on täynnä käsiä... Ja hyvinhän se meni,naurua pidätellessä. Huomattiin että on se täynnä kysymyksiäkin.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Mä olen taas pistänyt merkille, että suomalaiset lapset menevät yleensä aika hiljaiseksi ohjaamossa käydessään. Usein saa oikein lypsää, että mitenkäs on loma ja lento menny ja sattuisko sulla olemaan jotain kysyttävää näistä nappuloista. Ei tietenkään kaikki, mutta useimmat. Ero esim. tanskalaiseen muksuun on huomattava - he kun pälpättävät ja kyselevät koko ajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on muutama ilmailusta kiinnostunut tuttava. Ne menevät aina lennon aikana ohjaamoon. Niille maksetaan ihan palkkaakin siitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään