Sami Puro

"Suomi yrittää kilpailla yli lentävistä lentokoneista"

1 viesti aiheessa

Suomi kilpailee ylilennoista vaikeiden naapureiden kanssa. Viro kuuluu niihin Euroopan maihin, joiden yli on halvinta lentää. Tämän takia monet lentoyhtiöt suosivat Viron ilmatilaa.

 

"Yksikköhinta on Virossa 20 euroa, meillä se on 50 euroa. Tämä summa kerrotaan siis koneen painolla ja sillä ajalla, jonka kone lentää Suomen ilmatilassa", Finavian lennonvarmistuksesta vastaava johtaja Raine Luojus sanoo.

 

"Mutta Virossa ilmatila on pieni ja ilmatila voidaan hoitaa pienellä infrastruktuurilla. Suomi taas on Euroopan kartalla viimeinen kohde."

 

Mitä pidempään jonkin lentoyhtiön kone lentää Suomen ilmatilassa ja mitä suurempi kone on, sitä enemmän rahaa kilahtaa Finavian kassaan. Keskimääräinen hinta, mitä yhdestä ylilennosta syntyy, on noin 300–500 euroa per kone. Jokaisella maalla on hinnoittelunsa siitä, mitä sen ilmatilassa lentäminen maksaa.

 

Suomessa ylilentoja on vuosittain 49 000.

 

Lentoyhtiöt valitsevat lentoreitityksen tiettyjen kriteerien perusteella. Lentoyhtiö pyrkii valitsemaan lyhimmän reitin, mutta esimerkiksi tuulien takia toinen reitti saattaa lyhentää lentoaikaa, jolloin polttoaineen kulutus pienenee.

 

Ruotsissa ylilennon yksikköhinta on noin 70 euroa.

 

"Ruotsissa on todella kovat hinnat. Lentoyhtiöt välttävät Ruotsin läpi lentämistä, mikä vaikuttaa heti myös Suomeen."

 

Ruotsissa lentoliikenteen volyymi on kuitenkin niin suurta, että lennonvarmistusliiketoiminta ei ole tappiollista. Ruotsissa lennonvarmistus on myös eriytetty omaksi yhtiökseen.

 

"Suomessa liikennevirta on niin ohutta, että siitä on vaikeaa tehdä kannattavaa", Luojus sanoo.

 

Hinnoittelu tulee vaikuttamaan jatkossa yhä enemmän ja kilpailu tulee kiristymään.

 

"Lennonvarmistuspalvelut kilpailevat keskenään siitä, kenellä on halvin hinta", Luojus sanoo.

 

Euroopan komissio on asettanut lennonvarmistusliiketoiminnalle suorituskykytavoitteet. Suomi ei ole viime vuosien aikana yltänyt tavoitteiden tasolle.

 

"Kustannustehokkuutta pitää parantaa 1,7 prosenttia vuosittain. Viime vuosina on kertynyt alijäämää, eli vaarana on se, että ylilentojen yksikköhintaa on nostettava ja se vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn", Luojus toteaa.

 

"Jos emme pidä kilpailukykyä yllä, niin ylilentojen määrä vähenee entisestään."

 

Luojuksen mukaan lennonvarmistuspalvelut ovat kannattamattomia.

 

Suomalaisten lentoasemien lennonvarmistuspalvelut tuottavat Finavialle tappiota noin 10 miljoonaa euroa vuodessa.

 

 

http://www.hs.fi/talous/Suomi+yritt%C3%A4%C3%A4+kilpailla+yli+lent%C3%A4vist%C3%A4+lentokoneista/a1406695330999

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään