Timo Hyvönen

Saako EASA-lupakirjalla lentää experimentalia?

11 viestiä aiheessa

Kysyin tuota asiaa joskus 1-2 vuotta sitten trafista ja silloin meneillään oli menettelytapakehittely koskien LIITE II ilma-aluksilla lentämisestä EASA aikana. Tavoitteena oli kuulema, ettei lentämistä rajoiteta. En tiedä mikä on asian nykyinen tila.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Experimentalithan ovat kansallisten säännösten alaisia. Onko uusista EASA-lupakirjoista linjattu jo Suomessa - saako niillä lentää suomalaisia experimentaleja, tarvitaanko kansallinen kirja (vrt. UPL) vai miten tuo menee?

 

http://services.lightaircraftassociation.co.uk/phpbbforum/viewtopic.php?f=5&t=3669 on vanhaa keskustelua Englannista,

 

t Timo

 

 

OPS M1-20, 11.4.2013, Kansallisen ilma-aluksen miehitys

 

3.1 Lentokoneet

 

Lentokoneiden ohjaajalla on oltava jokin seuraavista lupakirjoista, ellei jäljempänä toisin mää-rätä muihin ilma-alusryhmiin kuuluvien lentokoneiden osalta:

- EASA-LAPL(A), jonka osalta lento-oikeus koskee vain niitä suomalaisen sääntelyn piirissä olevia lentokoneita, joita vastaavien EASAn sääntelyn piiriin kuuluvien lento-koneiden lentämiseen kyseinen lupakirja oikeuttaa

- EASA-PPL (A)

- EASA-CPL(A)

- EASA-ATPL(A)

- suomalaisten lupakirjamääräysten mukaisesti hyväksytty ICAO-PPL(A)

- suomalaisten lupakirjamääräysten mukaisesti hyväksytty ICAO-CPL(A)

- suomalaisten lupakirjamääräysten mukaisesti hyväksytty ICAO-ATPL(A).

 

Lentokoneiden ohjaajalla on lisäksi oltava jokin seuraavista lääketieteellisistä kelpoisuustodistuksista:

- EASA-LAPL MED, jonka osalta lento-oikeus koskee vain niitä suomalaisen sääntelyn piirissä olevia lentokoneita, joita vastaavien EASAn sääntelyn piiriin kuuluvien lentokonei-den lentämiseen kyseinen lääketieteellinen kelpoisuustodistus oikeuttaa

- EASA MED, luokka 1 tai 2.

 

Tätäkö tarkoitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavasin itsekin tuota eestaas. Luokka II -koneet siis ilmeisesti luokitellaan tässä lentokoneisiin joten sittenhän tämä pätee. Ulkomaille niillä ei taida kyllä enää LAPL-lupakirjoilla päästä ellei erikseen ole ko. maan kanssa sovittu? Toivotaan, että nykyinen käytäntö saa jatkoa tältäkin osin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavasin itsekin tuota eestaas. Luokka II -koneet siis ilmeisesti luokitellaan tässä lentokoneisiin joten sittenhän tämä pätee. Ulkomaille niillä ei taida kyllä enää LAPL-lupakirjoilla päästä ellei erikseen ole ko. maan kanssa sovittu? Toivotaan, että nykyinen käytäntö saa jatkoa tältäkin osin.

 

t. Timo

 

Lentokoneisiin tai ultriin tai koptereihin tai... mutta siis eihän lentokone ole lentokoneesta miksikään muuttunut, oli se sitten easa- tai liite II -kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin joo,

 

EASA-kirjalla saa tietenkin lentää EASA-maissa joiden kanssa on se experimental-sopimus. EASA-maita on vielä vähän vähemmän kuin ICAO-maita joissa käy suomalainen lupakirja. Monimutkaista. Aika selvittänee.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
EASA-kirjalla saa tietenkin lentää EASA-maissa joiden kanssa on se experimental-sopimus. EASA-maita on vielä vähän vähemmän kuin ICAO-maita joissa käy suomalainen lupakirja. Monimutkaista. Aika selvittänee.

 

EASA-maiden sitoumuksista en tiedä, mutta viitannet nyt ECAC-jäsenvaltioiden INT S/11-1 -suositukseen, joka kylläkin koskee koneita eli menee vähän akronyymit sekaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan se hyvä asia, että ilma-aluksiin ja niiden kuljettajiin liittyvät määrittelyt selkeästi erotettaisiin toisistaan.  Eksperimentaaleja on monenlaisia: peruskorjattuja, modifioituja, ultria, purtsikoita - ties mitä. Niille määriteltäisiin ilma-alusluokka, ja vastaavalla lupakirjalla niitä voisi kuljettaa , siinä missä vastaavia tyyppihyväksyttyjä. Lupakirja taas liittyisi ilma-alusluokkaan, ei siihen miten se on valmistettu, tai miten niiden lentokelpoisuutta pidetään yllä.

 

Nyt vain on niin, että EASA lupakirjaan kertyy pinnoja vain EASA:n koneilla lennetyistä tunneista, kun ajatellaan esimekikiksi LAPL(S)+TMG upgradea LAPL(A):ksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA-maiden sitoumuksista en tiedä, mutta viitannet nyt ECAC-jäsenvaltioiden INT S/11-1 -suositukseen, joka kylläkin koskee koneita eli menee vähän akronyymit sekaisin?

Pikavilkaisulla tuo koskee lentsikoiden käyttöä eri maissa.

 

Eri asia sitten on, saako ei-EASA-maassa lentää EASA-lupakirjalla. http://easa.europa.eu/the-agency/member-states löytyy siis lista maista joissa saa, http://www.icao.int/MemberStates/Member%20States.Multilingual.pdf löytyy lista maista joissa saa lentää suomalaisella ICAO-lupakirjalla.

 

Toivottavasti EASA-lupakirjat saadaan ICAOitettua.

 

Ihanaa tämä järjestötoiminta,

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vain on niin, että EASA lupakirjaan kertyy pinnoja vain EASA:n koneilla lennetyistä tunneista, kun ajatellaan esimekikiksi LAPL(S)+TMG upgradea LAPL(A):ksi.

 

Näin on, esim. Grobilla tai Tuulialla lennetyt tunnit pitäisi voida migratoida suoraan LAPL-kirjaan (käytännössä LAPL(S)/SPL + TMG siis).

 

Trafi on tehnyt asiasta poikkeavan tulkinnan eli vasta lupakirjan printtauksen jälkeen lennetyt tunnit lasketaan (Suomessa). Löysin pari saksalaista ja itävaltalaista yhteenvetoa, joissa tulkinta näyttäisi olevan eri eli myös kansallisella TMG-kirjalla (Suomessa MGPL) lennetyt tunnit siirtyvät, kuten http://www.trafi.fi/filebank/a/1333104241/39e4ddd5fdc0e8d6b2f0dd8e69857169/9482-Liite_EASA_Part-MED_IR_FIN_sivut_175-195.pdf kohdassa FCL.110 LAPL – Hyvitys samasta ilma-alusryhmästä  säädetään.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään