Jarmo Puntanen

Siviililento-onnettomuudet Suomen kartalle ?

5 viestiä aiheessa

Sain mielestäni hyvän idean Suomen siviili-ilmailun onnettomuuksien (onnettomuus yhtä kuin 'henki joltakulta lähtenyt ja/tai kone lunastuksessa") kartoittamisesta mahd. myös infopitoisesti Suomen kartalle. 

 

Olen aikaisemmin tehnyt kokeeksi "suomalaiset vesi- ja myllyvoimalat kartalla" så hä'r: http://goo.gl/maps/PpQK3

 

Mitä voisitte mahdollisesti ehdottaa teknikaksi tai sen parantamiseksi? Jos tämä on enemmän historian alaa, niin siirrettäköön tämä toki sinne.

 

Onko joku ehkä käynyt arkistoissa kokemusta hankkimassa näiden tuoreimpien tapausten tiimoilta?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttelin (nyk. Salon) Juvankoski puuttuu!  ;)

 

Kiitos Tauno, tuo on kyllä minulla tiedossa, mutta kun mylly ei ole tuottanut sähköenergiaa vuoden 1970 jälkeen, ja status näyttäisi pysyvältä, se ei ole listallani. Erilaisia säilytettyjä vesimylly-ympäristöjä on Suomessa koko lailla, mutta ne menisivät sitten johonkin toiseen karttaan. Sinänsä joku voisi muutaman 10 kW:n maks ottaa koskesta, koska luultavasti kaikki luvat ovat yhä suoraan voimassa ilman monimutkaista uusimiskäytäntöä, eli ilmoitus riittäisi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tauno, tuo on kyllä minulla tiedossa, mutta kun mylly ei ole tuottanut sähköenergiaa vuoden 1970 jälkeen, ja status näyttäisi pysyvältä, se ei ole listallani.

 

Vähän tuota epäilinkin ;)

 

Takaisin aiheeseen:

 

Hengenlähdöt on kai aika selviä: Seppo Jylhä Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994  ja uudemmat Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksissa webissä. Vuosi 1995 taitaa jäädä puuttumaan noiden välistä. Nykyään jotain (ultraonnettomuudet, experimental, jne.) voitaisiin jättää tutkimatta, mutta onkohan näin vielä tehty yhdessäkään fataalissa onnettomuudessa?

 

Romut vuoteen 2000 Mäkinen-Ritaranta Finnish Civil Aircraft 1926-2000 ja uudemmat Onnettomuustutkintakeskuksen webbisivuilla, jääkö jotain puuttumaan? Ilmeisesti ainakin ennen vuotta 2000 Suomessa tuhoutuneet, ulkomaisessa rekissä olleet koneet. Jos taas esim. maassa tapahtunut myrskytuho ei ole tutkittava lento-onnettomuus, ei se taida olla sinunkaan skoopissa?

 

Luultavasti kaiken tämänkin jo tiesit ennestään ;)

 

Mitä toiveisiin ja ehdotuksiin tulee, oleellista minusta on, että esitetään onnettomuudesta riittävät tiedot; esim. suomalaisen Wikipedian lista lento-onnettomuuksista Suomessa on sisällöltään kovin niukka, mitä tulee onnettomuuden yksityiskohtiin ja syihin. (Lisäksi Wikipedian listassa on tehty outo rajaus siinä, että ulkomaisessa rekisterissä olleita koneita ei ole otettu mukaan.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä toiveisiin ja ehdotuksiin tulee, oleellista minusta on, että esitetään onnettomuudesta riittävät tiedot; esim. suomalaisen Wikipedian lista lento-onnettomuuksista Suomessa on sisällöltään kovin niukka, mitä tulee onnettomuuden yksityiskohtiin ja syihin. (Lisäksi Wikipedian listassa on tehty outo rajaus siinä, että ulkomaisessa rekisterissä olleita koneita ei ole otettu mukaan.)

 

 

 

 

Kiitoksia Tauno, täytyy koittaa ottaa muutama case, ja katsoa onko sijainti "Pikkalan Peräkylän Pöntiölä" tms. Ajattelin nim. että laittaisin samalla vaivalla melko tarkat paikat mikäli mahdollista.

 

Tiesit(te)kö muuten, että http://aviation-safety.net/wikibase/ :n kautta voi itse muokata ja luoda onnettomuuksia (tai ainakin niiden tietoja) ihan vimpan päälle?

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään