Guest Kiwipilot

Venäjä suunnittelee Siperian ylilentokieltoa eurooppalaisille yhtiöille

91 viestiä aiheessa

Vaikka sanotaan 100 vuoden päästä syntyvätkin voivat sitä toki tehdä, jos se nyt siinä vaiheessa enää ketään kiinnostaa.  :) Sen ajan (aikuisena) eläneellä on kuitenkin aina tietoa, jota ei pelkästään kirjoja, lehtiä, nettiä, tms. lukemalla voi saada. Minkä takia muuten esimerkiksi sotaveteraaneja niin ahkerasti haluttiin haastatella ennen kuin haastateltavat kokonaan loppuisivat.

 

Montako aikuisvuotta on riittävä aika, että asiaa voi kommentoida?  ;D Sanotaan nyt, että minä en ollut rähmällään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montako aikuisvuotta on riittävä aika, että asiaa voi kommentoida?  ;D Sanotaan nyt, että minä en ollut rähmällään!

 

Kehottaisin sinua lukemaan tekstiä hieman tarkemmin.

 

Rähmällään olosta sen verran, että Suomi ei ole sitten tsaarinajan ollut niin "rähmällään" minnekään päin kuin se on nykyisin Euroopan Unioniin. Kutsuisin tätä nykytilaa "uussuomettumiseksi". Sitä vain ei huomaa, jos näkee pelkästään oikealla silmällä.

 

;)

 

Edit: Ehkä jatkamme tästä suomettumisaiheesta jossain toisessa ketjussa. Menee jo vähän otsikon ohi tämä.

 

Ja vielä "epäileville Tuomaksille" tai Mikoille. En minäkään pidä siitä mitä Venäjä (Putin) on tehnyt. En myöskään usko, että millään pakotteilla tai kauppasaarrolla saadaan yhtään mitään aikaan. EU vain ampuu siinä itseään jalkaan ja Suomea molempiin jalkoihin, sillä Venäjän kauppamme on paljon merkityksellisempää kuin EU-maiden keskimäärin. Neuvottelupöytä on ainoa paikka, jossa jotain positiivista voidaan saada aikaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyvenäläiset näkävät myös Suomen aseman juuri näin jos päättelykykyysi voi yhtään luottaa?

 

Ukraina ja Suomi... sanoisin että tilanne _nyt_ on melko erilainen ja en ymmärrä missä kohtaa sinä näet yhtäläisyyksiä näiden kahden maan ja Venäjän välisissä suhteissa. Ehkä joskus 1930-1960 asia lienee ollut toisin. Venäjä luopui Porkkalastakin...

 

Historia ei opeta mitään, mutta voi sieltä ammentaa sellaisen viisauden, jonka perusteella Suomenkin kannattaisi pikaisesti hankkiutua Yhdysvaltojen ydinasesateenvarjon suojiin.

 

Ydinase on niin järeä ase, että sitä ei käytetä sellaista valtiota vastaan, jolla on edes teoriassa kyky iskeä takaisin ts. USA käyttää ydinasettaan Venäjää vastaan vain USA:n maaperälle iskettäessä. Jos Venäjä miehittää Suomen tai muun USA liittolaisen, niin en usko että ydinasetta käytettävän. Lisäksi en hetkeäkään usko siihen, että mitkään ulkopuoliset turvatakuut (Nato, EU, Pohjoismaat) oikeasti takaisivat Suomelle yhtään mitään. Jos Venäjä haluaisi tulla rajojemme sisälle, niin se siihen halutessaan pystyisi ja sotilaallisille kumppaneillemme olisi helpompaa "myydä" Suomi ja ostaa itselleen aikaa, turvallisuutta jne. Venäjän suhteen. Juuri näin kävi 1930 -luvulla, jolloin Saksa ja Venäjä sopivat Suomen asioista keskenään.

 

Palaamme takaisin kahdenväliseen sopimiseen (mistä tämä alkoikin). Näin ollen Venäjän kanssa pärjätään, kuten tähänkin asti, vain siten, että meillä on hyvät ja molempia osapuolia hyödyttävät suhteet toistemme kanssa ja maanpuolustuksemme sillä tasolla, että taloudellinen, ideologinen ja sotilaallinen hinta hyökkäyksestä on liian korkea. Venäjän tulee nähdä Suomi sellaisena maana, joka hyödyttää heitä eniten silloin, kun se on itsenäinen ja korkealle kehittynyt yhteiskunta, jossa hommat toimivat ja sovitut asiat pitävät. Venäjän invaasio Ukrainaan johtui juuri siitä, että he epäilivät Ukrainan vakautta ja sitä säilyykö Venäjän pääsy Mustallemerelle.

 

Jos Venäjän tänään julkaisemat pakotteet kaatavat Suomesta muutaman meijerin, maatilan ja jatkossa vaikka yhden suomalaisen lentoyhtiön niin aika halpa hinta se on laajentumishalun hillinnästä. Toimivatko pakotteet tässä vai ei jää nähtäväksi? ainakin toivoisin niiden toimivan. Toinen vaihtoehto on aika karmiva!

 

Juu, ei muutama meijerin, maatilan tai edes kansallisen lentoyhtiön kaatuminen ole mitään yksistään, mutta ne kerrannaisvaikutukset ovat aika karmivia. Valion kaatuminen voisi jopa tervehdyttää tätä kartellien luvattua maata, mutta Finnairin kaatuessa on vaikea nähdä, että samantasoinen kuljetuspalvelu syntyisi hetkessä ja kohtuullisin kustannuksin.

 

T. Mika

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kamalan pitkiä lötinöita maailmanpolitiikasta ilmailun uutisissa.

 

Voisko nuo geopoliittiset liirumlaarumit jauhaa vapaassa keskustelussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/risikko-venajan-ilmatilan-sulkeutuessa-on-oltava-vaihtoehtoja-1.1664742

 

Liikenneministeriössä tehdään töitä hartiavoimin, jotta Suomella olisi valmiina varasuunnitelmat, mikäli Venäjä päättää sulkea ilmatilansa läntisten maiden lentoliikenteeltä.

 

- Tietoja Venäjän pakotteista ja siitä, millaisia ne mahdollisesti ovat, odotetaan alkuviikon aikana, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok.) sanoo.

 

Risikon mukaan ministeriö käy läpi eri vaihtoehtoja, ja valmistelee varautumissuunnitelmaa ilmatilan sulkemisen varalta. Hän korostaa, että asia otetaan ministeriössä vakavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aihe on putkahatanut jälleen ajankohtaiseksi spekuloitaessa Venäjän mahdollisia vastapakotteita EU:n suunnitellessa omia uusia pakotteitaan. Mm. viimeksi nyt maanantaina pääministeri Dmitri Medvedev antoi Vedomosti-lehden haastattelussa ymmärtää, että vastapakotteet saattaisivat kohdistua Venäjän yli tehtäviin lentoihin. Tähän liittyen HS:n haastattelemat alan tuntijat, eläkkeellä oleva Finnairin lentotoiminnan johtajana Lauri Laine ja niinikään eläkkeellä oleva ilmailuasioita tunteva toimittaja Jyri Raivio ovat kumpikin todenneet, että Venäjän kiertäminen mahdollisessa ylilentokieltotilanteessa olisivat ajatuksena tuulesta temmattuja ja epärealistisia. Laineen mukaan Finnairin pitäisi siinä tilanteessa koteloitua ja mennä horrostilaan. Mutta Laine ei myöskään usko, että Venäjä kovinkaan todennäköisesti ylilentokiellon toteuttaisi.

 

http://www.hs.fi/talous/Lentotoiminnan+entinen+johtaja+Siperian+ylilentokielto+ajaisi+Finnairin+horrostilaan/a1305872118108

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aiemmassa keskustelussa nähnyt kunnollista spekulaatiota siitä, että kuinka mahdotonta Aasian reittien operointi tosiaan nykykalustolla olisi Venäjä kiertäen.

 

Aikanaanhan HEL-NRT lennettiin DC-10-30ER:llä napareittiä. Wikipedian mukaan -30ER:n range on 10 620km, A330-300:n taas 11 300km (ja A340:llä enemän). Luonnollisesti polttoainekulut ja matka-aika kasvaisivat huomattavasti, mutta teknisesti reitti kai olisi yhä mahdollinen tuollakin kalustolla. EDIT: Toisaalla keskustelussa olikin mainittu, että tuo DC-10-30ER oli vielä normaalista (?) ER:stä muokattu lisätankilla, ja matkan pituus 11024 km.

 

Great Circle Mapperilla voi arvioida suuntaa-antavasti myös matkoja Venäjä eteläkautta kiertäen, kun pistää matkalle reittipisteeksi esim. Ankaran (ESB). Reitti toki kulkee vielä Krimin niemimaan sekä pieneltä matkalta Venäjän Kaukasian yli, mutta näiden kierto ei tässä enää paljoa lisää tuo (ja toisaalta Mustanmeren kohdalla voidaan käännöstä lyhentääkin). Joitakin esimerkkireittejä:

 

- HEL-ESB-PVG: 9706 km (HEL-PVG 7410 km)

- HEL-ESB-PEK: 8773 km (HEL-PEK 6325 km)

- HEL-ESB-BKK: 9470 km (HEL-BKK 7912 km)

- HEL-ESB-SIN: 10618 km (HEL-SIN 9271 km)

- HEL-ESB-KIX: 10858 km (HEL-KIX 7751 km)

- HEL-ESB-GYD-UKK-NRT: 11346 km (HEL-NRT 7849 km)

- HEL-NRT Hesarin taannoisen AY915-jutun kuvaa mukaellen napareittiä 10908 km

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäinen artikkeli antoi ymmärtää ettei reitti olisi edes A340 koneella teknisesti mahdollista, mutta tuota on näemmä jälkikäteen muokattu. Wikipedian mukaan A340 pystyy täydessä lastissa lentämään 13700km matkan, jolloin Japaniin olisi kyllä mahdollista operoida. Toisaalta, jos ylilentokielto koskisi vain EU:n lentoyhtiöitä, voisi esimerkiksi JAL alkaa operoimaan lentoja Finnairin puolesta omalla kalustollaan (kun kerran nuo nyt ovat kaikki codeshareja jo muutenkin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tekninen mahdollisuus Venäjän kiertämiseen ei paljoa auta, jos samalla menetetään nykyinen loistava kilpailuetu. Kuten Jyri Raivio artikkelissakin toteaa "Tämä on ensisijaisesti kaupallinen ongelma. Voisihan sitä lentää vaikka Pohjoisnavan kautta, mutta ei siitä kannattavaa saa millään". Pidempi lentoaika, kasvanneet polttoaine- ja henkilökulut per pax, pienempi rahtimäärä, huonontuva kaluston käyttöaste (kun 22 tunnin kierto ei onnistu oikein millään reitillä) tarkoittaen samalla, että kalusto ei riitä millään nykyisille kohteille. Ja taitaisi Aasian ruuhkaisilla kentillä uusien slottienkin saaminen olla haastavaa. Syöttöliikenteen aikataulut menisi uusiksi. Huh huh.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Venäjä pakotteet asettaa, JAL tuskin lentelee itänaapurin yli...  Japani muiden mukana on asettanut Venäjälle pakotteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Haavisto jo yhtä pehmeä päästään mitä Hautalakin oli?

 

Pekka niinkun meinaa että muut lentelee luvitta Venäjällä ja millään muulla maalla ei ole kahdenvälistä sopimusta. Toivottavasti Pekka kantaa vastuun puheistaan ja tekee johtopäätökset jos Venäjälle ei ole enää asiaa.

 

"ei koske Suomea"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haavisto antaa venäläisille hieman vääränlaista signaalia. Hyvin saa Iivana lyötyä kiilaa EU:n rintamaan ja yllättäen Suomi on se heikoin kohta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma homma kun näiden vihreiden ministereiden horinoita pitää jonkun olla jatkuvasti perässä oikomassa:

 

Liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvoksen Anna Sotaniemen mukaan Suomella ei ole erillistä, kansalliseen omistukseen nojaavaa turvaa Finnairin Venäjän-ylilennoille.

 

Tässä voi tulla virhetulkintoja siitä, mistä on sovittu. Suomalaisomisteisuudella ei ole mitään tekemistä pakotteiden kanssa, Sotaniemi sanoo.

 

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/09/10/hallitusneuvos-pakotteet-todellinen-riski-finnairille/201412586/12

 

Vaikuttaa siltä että Pekka on aivan pihalla näistä hommista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma homma kun näiden vihreiden ministereiden horinoita pitää jonkun olla jatkuvasti perässä oikomassa:

 

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/09/10/hallitusneuvos-pakotteet-todellinen-riski-finnairille/201412586/12

 

Vaikuttaa siltä että Pekka on aivan pihalla näistä hommista.

Olipa minkäläinen sopimus vaan, niin eiköhän tuo ole ihan venäläisten käsissä tuleeko vai ei tule ja jos tulee niin minkämoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältyiköhän eiliseen gospodin Putinin puheeseen vihjaus:

 

- Mitä tulee eristämiseen, niin heillä (länsivaltioilla) ei riitä bensiiniä kiertää kaikkia meidän rajojamme. Minkälaisesta eristämisestä voi puhua Venäjän kaltaisen valtion kohdalla, maan presidentti kommentoi.

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016101222453750_ul.shtml

 

syynä avautumiseen voisi olla:

 

Syyrian sodan kärjistyminen on saanut EU-maat pohtimaan uusia Venäjän vastaisia pakotteita. Venäjän pommitukset Aleppon kaupungissa ovat lisänneet painetta puuttua tilanteeseen.

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001928859.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään