Anna Koskela

Tour de Sky 2014 – ilmailun päälentonäytös Oulu 9.-10.8.2014

52 viestiä aiheessa

Hollannin kone vauhdissa. Ajoitus osui kohilleen, mutta kuvan laatu muuten kuraa...

 

Ei kyllä pikkukuvassa ainakaan kuvanlaadun heikkous näy. Hyvin olet osunut.

 

Fouga

 

fouga_small.jpg.de9cf93e50cdbcb4f46b662e0c8605c6.jpg

 

Edit: Turha kuvalainaus pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä pari tiiseriä, alempana löytyy linkki koko settiin.  :) Kiitos muuten kaikille huikeasta viisipäiväisestä!

 

NH90 ja Hawkit

tlK2b7N.jpg

 

Hollannin demoteamin vara-F16

udKmhJR.jpg

 

Frecce Tricolori

8C1LUeZ.jpg

 

Frecce Tricolori

6zxJ427.jpg

 

Tanskan F16

ko1Rf6U.jpg

 

Tanskan Sinkku-F16

tb3QmwA.jpg

 

Tästä koko setti.

 

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutamat kuvat itseltänikin, myöhemmin vielä lisää, paikalla tosiaan oltiin sunnuntaina:

 

Tuuliat vetivät taas ihan kivan shown  :)

img_8140.jpg.6c8495d1e76ffd33f77d8b9ec4e4d552.jpg

 

Tricolor oli ehdottomasti näytöksen suosikkini :thmbup:

p> 

 

img_8405.jpg.e68f39963f28ec20117ef20985c1ec43.jpg

 

Rajavartiolaitoksen kopterit lentelivät upeasti parina

p> 

Hollannin F-16

img_9032.jpg.024e12992cb24050a411fe88c0b4b9df.jpg

 

MIG-29 teki mielestäni aika matalan lentoonlähdön  8)

p> 

 

img_9184.jpg.5911b538ce00c3e3615ec41bb3c521f8.jpg

 

Uutta ja vanhaa, Hornet  ja Hurricane

 

 

Hurricane oli kyllä todella kaunis kone 8)

img_8086.jpg.43c8e3e2486690dc5c35836557dca1ba.jpg>img_8382.jpg.cf5432a948099733408d026e6c2face5.jpg>img_8860.jpg.1fe94ac498465185838e3f00a42f1667.jpg>img_9100-2.jpg.f7aea488d5b33cf6f420a43276e5230b.jpg>img_9321.jpg.72688bda11f922ce74b86ad5105a9019.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kaikki!

Kuvasiko kukaan Vetovarjo/Parasail-esitystä Tour de Sky:ssä, jos joltain löytyy niin kiitollisena ottaisin vastaan. Oma tiimimme esiintyi siinä osiossa lauantaina klo 10:40 ja suununtaina klo 10:15 ja itse kyllä kuvasimme kiitoradalta

käsin mutta olisi mukava saada kuvia "aidan takaa".

Terveisin Aarno "Are" Karvonen, Skylev-tiimi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä toinen juttu tapahtumasta. On osa IGTT tempausta, eli postauksessa käytetään vain Instagramissa julkaistuja kuvia. Tutkin muuten Instagramin kautta myös muiden maiden lentonäytösten kuvasaldoa ja onhan huimia tapahtumia. Täytynee lähteä joskus vaikka Lontooseen :)

 

Niin ja sisältää postaus myös pohdintaa järjestelyistä...

 

http://tamamatka.pallontallaajat.net/2014/08/14/tour-de-sky-korkeaa-jannitysta-instagram-travel-thursday/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä toi valkoinen mömmö on, jota valuu kaiman ottamassa kuvassa HC:n kyljestä?

Kyseiseen kohtaan tulee jäähdytyksen paisuntasäiliön (coolant header tank) yläreunasta letku. Nähtävästi ylivuotava jäähdytysneste on liuottanut tilapäistä maalausta, jolloin pohjaväri on tullut näkyviin. Kun tarkastelee kuvaa siiven johtoreunan kohdalta, niin valumat eivät ole valkoisia/vaaleita, mikä viittaisi liuenneen maalin suuntaan.

 

--Ari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä toinen juttu tapahtumasta.

 

Niin ja sisältää postaus myös pohdintaa järjestelyistä...

 

 

Luin tuon blogisi ja liityn laajassa mitassa mielipiteisiisi.

 

Tiedotuksessa sen salaisuus. Henkilölogistiikkavaihtoehdot selvästi esille jo lippujen  tilausvaiheessa sekä lipunmyyntisivuilla että tapahtuman omilla, eli esitetään rautalankavääntönä: jos ajat sinne ja sinne, pääset siirtokuljetuksena tänne ja tänne, maksaa tämän. Pysäköintimaksu 10 euroa itsessään oli pysäköintialueen laatuun ja saavutettavuuteen nähden jossain määrin yläkantissa. Kahdeksan euroa korkeintaan. Toisaalta ymmärrän kate- ja tulostavoitteet, mutta voidaan pohtia, onko pysäköinnin jälkirahastus satojen autojen jonoa yksi kerrallaan pysäytellen oikea tapa niiden toteuttamiseen.

 

Vesipisteitä tosiaan pitäisi olla riittävän monta ja selkeästi opastettuina. Voi tosin olla, että merkintöjen puuttuminen edisti maksullisten vesipullojen myyntiä ”basaarialueen” ruokapaikoissa.

 

Bajamajoja oli sinänsä monta, mutta ainakin minun silmiini osa niistä oli enimmäkseen vailla käyttöä ja aidatun alueen sisällä.

 

Lisäksi pikku episodi: sadekuuron alettua sinänsä asiallinen järjestysmies tuli huomauttamaan sateenvarjostani. Pakkasin sontikan oitis nippuun, jolloin järjestysmies jatkoi, että niitä ei edes saisi tuoda alueelle. Olin etukäteen lukenut järjestäjän ohjeet juomien ja ruokien tuonnista alueelle nettisivuilla ja Kalevan verkkoversiossa. Lisäksi olkalaukkuni oli tutkittu lipuntarkastuksen yhteydessä, eikä sen pohjalla olevasta sateenvarjosta mainittu mitään. Tietysti toisaalta otan niskaani mieluummin kerralla 200 litraa vettä kuin yhden sateenvarjoni pudottaman MiGin. Myöhemmin samainen järjestysmies kuitenkin tuli iloisesti ilmoittamaan, että ”vaihtui hovissa” ja kas – sainkin pitää sateenvarjoa. Eli kisaorganisaatiolle selkeämmät ohjeet, samoin yleisölle siitä mitä alueella saa pitää mukana, mitä ei. Voi olla, että nämä ovat jossain kirjattuinakin. Pitäisi olla kirjattuna useammassa paikassa. Lopuksi tiedotuksen perussääntö: asiallista tiedottamista ei ole koskaan liikaa. Toisin sanoen: riittävän laaja info sekä tapahtuman sivuille että lipunostosivuille että medialle jakoon. Tuhansista kävijöistä harva on "ilmailunäytösten ammattilaisia", valtaosa tuskin seuraa kaikkia ilmailufoorumeita tai –keskusteluja saati käy edes tapahtuman sivuilla.

 

Lauantain loppuliikennehässäkästä selvisin köpötellen sen sateenvarjoni alla näyttelyalueella noin tunnin tapahtuman päätyttyä. Hyvä iltalenkki siinä tuli, eikä parkkeerattuja hävittäjiä joka päivä näe. Hieman kärsivällisyyttä, reipasta mieltä ja urheiluhenkeä, sillä näistä selvitään. Välillä seurasin jonojen etenemistä, harvinaiset museoautot ja muut erikoiset ovat hyvä etenemismittari. Niinpä kyttäsin erästä valkoista Mustangia. Ei vaikuttanut järin nopealta, mutta minkäs teet, kun ulospäin on vain yksi isompi väylä.  Ei taideta päästä koskaan täysin sujuvaan tulokseen pysäköintialueilla, joissa ei ole merkittyjä ruutuja tai ajoväyliä, ja alkupäässä jokainen kuski säveltää omiaan.  Liikenteen ohjausta pitäisikin saada jo heti jononmuodostumisen alkupäihin, mikä on helpommin toivottu kuin toteutettu. Odottamiselta tuskin kukaan voi välttyä, joten siitä sinänsä ei voine ketään syyttää.

 

Pikkujuttuja nämä kuitenkin, ja kaiken tuon vinkumiseni jälkeen: kokonaisuutena upea lauantai, yksi hienoimmista, joten  tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia sen mahdollistaneita osapuolia. Mahdollisella seuraavalla kerralla sitten vielä paremmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytynee lähteä joskus vaikka Lontooseen :)

 

Älä Lontooseen mene, siellä ei ole moneen vuoteen ollut yhtään näytöstä ;)

 

Pistäkääs joku ny edes yksi terävä tuosta Mig-29 noususta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän niitä on sivukaupalla.

 

Meillä on selkeästi eri käsitys terävästä. Terävä on sellainen kuva jonka voisi laittaa aikakausilehteen ja mielestäni noista yksikään ei täytä ao. kriteeriä edes 800px koossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaa lauantailta. Alunperin en ollut menossa koko näytökseen, mutta yllättäin tuli matka ouluun ja ilmainen pääsy näytökseen, joten tuli sitten käytyä. Mukana oli vain peilitön pikkukamera, koska ajattelin, ettei vastavalossa saa kuvia lento-ohjelmista kuitenkaan. No vastavaloa ei sitten ollut vaan erinomainen kuvauskeli. Alkuvaikeuksien jälkeen sisään päästyä tuli seurattua pääasiassa freccen touhuja.

 

musta hawk on nätti, briteillä on koneissa viellä alkuperäiset siivet, jotka suomalaiset lensi omissa hawkeissaan nopesti solmuun ja vaihtoon

1.jpg.9f179f15d8d0ca799037625cd5b86f11.jpg

 

tanskan F-16

 

jossa oli tanskassa valmistetut ohjuspuolustusjärjestelmällä varustetut ripustimet

3.jpg.9de090c2f97afec42b24533ed99791c9.jpg

 

Finnhemsin varakone

p> 

ohjaamo

5.jpg.a0dea0565a77d642e95ab96b46280be3.jpg

 

lääkärin penkki ja paarit

p> 

paarit sisään takaovista

7.jpg.c27e76a56e9758409b23ecc2ccac1af0.jpg

 

Freccen rivistö aamusella

p> 

saab

11.jpg.7365522f475fd803062242798097e83a.jpg

 

freccen koneet on reilut 30 vuotta vanhoja, mutta mekaanikkojen kiillottamana näyttää aivan tuliteriltä

p> 

kyllä kiiltää

13.jpg.0b0da3e0c85099fa45c45e09824a3b0d.jpg

 

kapt. Massimiliano Salvatoren PONY 7:n vas. laskutelineessä oli vikaa ja teknikot vaihto siihen osia ja remppas sitä pitkään ja hartaasti

p> 

ite Salvatore ja koko tekninen henkilöstö tuumaamassa tilannetta

15.jpg.dbd3e621eae8508f4b4b7bc55b310e42.jpg

 

 

p> 

 

17.jpg.901dc78774bfce9905e350b16d106df0.jpg

 

Mig

p> 

Salvatore ja vastaava mekaanikko valmiina

19.jpg.52ddb4cb9f30bcfca660292b5203f8d0.jpg

 

keskittyminen

p> 

oma mekaanikko lähettää matkaan, freccen ei ollut maashowta, pieni pettymys ja parantamisen paikka verratuna esim. patruoille de francen tyylikkääseen maatyöskentelyyn

23.jpg.26e2ec6b061a79733d1256adc9f34916.jpg

 

kuvaaja mukana

p> 

lensivät kyllä hienosti vaikka lauantaina oli vain matalan kelin ohjelma ilman näyttäviä pystyliikkeitä, muutama kuva jo aikaisempien jatkoksi

24.jpg.db03cd8b9122b6e8cd7ce8398d90d346.jpg

 

lentokuvat onnistui yllättävän hyvin käsitarkennuksella ja ainoalla mukana olleella 200mm kiinteällä telellä

p> 

 

27.jpg.953042e4d6f40cf8e48b922859df4bf3.jpg

 

komeat savut, mutta savua kertyy äkkiä liiaksi asti, alue menee tukkoon savusta

p> 

nättiä

29.jpg.db7589e343c4acd528918b2c0fca3406.jpg

 

breikkaus laskuun

p> 

mekaanikko opastaa parkkiin

31.jpg.453ca793a6b7d3e541528f0835990866.jpg

 

g-housut pois

p> 

pilotit, oli muuten lentohaalareiden selät jokaisella aivan märkänä

33.jpg.add575f74c5640f2e7f8e9a7e03abb53.jpg

 

yhteiskuva

 

KK

>2.jpg.5567e93efa74c8084c6f48791571e803.jpg>4.jpg.939fdb61983ef3a30e0dbbcd8c0c34bc.jpg>6.jpg.b66da7a67f4111ae5e55973da866d40a.jpg>10.jpg.b58362c3f8f6e46382fbc70dd719b5c0.jpg>12.jpg.9ef7302ce6e9c2a0ceea7c7f6b4eb277.jpg>14.jpg.ee4d805edd85a9bedfd57b882cb3a106.jpg>16.jpg.3cd1e6d19d9caf57d58e7bfe8b4c7442.jpg>18.jpg.b37daee2b8f8a85f9ce4405a49e1ffe1.jpg>21.jpg.75ff12db1b5e2fd62ab42c239c8a9403.jpg>22.jpg.3ccbcf79f27e9906db0ffdd3b7b15673.jpg>26.jpg.e2cf66996b3d73288fdaa17eff6a66da.jpg>28.jpg.cf004f5d7e15e603cf67efe6e8e4c2fb.jpg>30.jpg.2faf71410ea954a6dcdbb9d7ba25db09.jpg>32.jpg.1161c291feff1adddb1c0cb40dfebda1.jpg>34.jpg.7fc0899ba85c3aea4ae50b17d12cd065.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisinpa laittaa muutaman(kymmenen) omaa kuvaa esille myös. Olin paikalla lauantaina, ilman kuvauspassia. Kommentteja otetaan mielellään vastaan, samalla ensimmäinen viesti foorumille.

 

 

OH-BCA

img_0961.jpg.74f93b5a444c7ecaa205d671a74570be.jpg

 

OH-HCO

 

OH-LCH

img_0981.jpg.d197afb311dd34e2254350cc39223e70.jpg

 

Puolalaisten kalustoa

p> 

Hurricane ja Texan

img_1019.jpg.e256c09e4b7b5b50195fa1c45143dc61.jpg

 

OH-LCH

p> 

Texan

img_1044.jpg.f23f2297140a40973cec2e359b86c750.jpg

 

89.j

 

p> 

img_1059.jpg.43e0cd6bd96262fca71ca6187b84006b.jpg

 

 

OH-XSF

img_1129.jpg.6d14c8fcea5c1ca8c81fe59c3e55c7f2.jpg

 

OH-XPA

p> 

img_1168.jpg.2904d60a341092ae429825739c12b714.jpg

 

OH-HVJ

p> 

img_1233.jpg.b2c486c8a3bb628ddde87b50612f87a4.jpg

 

OH-HVN

p> 

img_1263.jpg.6521a09069b82cc161abaa0a7da8613e.jpg

 

NH90

p> 

img_1307.jpg.10a7b735f6a8e9d747c7b1ff5d0810e6.jpg

 

Fouga

p> 

Hornet

img_1450.jpg.b0a8dc7aac6a22f114040bb7fb43bfaf.jpg

 

F-16

p> 

img_1581.jpg.c43f5443746bc26be53b522b1b6df86d.jpg

 

MiG-29

p> 

Ja lopuksi, Frecce tricolori

img_1624.jpg.4d0636522b533be8d7d09298fbdd2600.jpg

 

[attachment]391829_img_1715.jpg[/attachment]

 

img_1630.jpg.2a45c55ce31f8130e1c13e7175655dca.jpg

 

>img_0973.jpg.800b83ef57491710502c98744e790313.jpg>img_1002.jpg.78a6aeb8534d2ad9b5cd84779b134769.jpg>img_1024.jpg.8072b51d465d7495102bc337cb54b736.jpg>img_1053.jpg.766119705488f36d21bad5138b2a32>img_1102.jpg.8e652e316577d68b3d95aaabe673f5d7.jpg>img_1174.jpg.c377009285056d9cea13bfdc5af478c6.jpg>img_1187.jpg.e049934623d5dee9a55695cbc4aa72ab.jpg>img_1193.jpg.383109cd9cab92b1c7d33f5b7d9b640f.jpg>img_1301.jpg.319f7ae5893b93a1296a2262f23e0074.jpg>img_1348.jpg.ffd122ac61213dccc46db38eb03d51e6.jpg>img_1529.jpg.a40c3c2b14e8e253c6a4dfdbde6bc7a0.jpg>img_1758.jpg.44aae365fcae1dbbadd2c10e69a25ad7.jpg>img_1715.jpg.83622d2c03ad35b585e5ff769a597612.jpg>