Klaus Wesa

Finland International Airshowssa ei saa videokuvata

56 viestiä aiheessa

Saisimmekohan tuon Oulun sateenvarjokiellon takana olleen tahon kertomaan kiellon perusteet täällä. Kyllä tämän uhkakuvan peruste lentonäytöksissä aidosti kiinnostaa. Nämä havainnekuvat liittyvät erääseen toiseen ilmailutapahtumaan.

Malmillakaan ei sais sitten sataa ensi viikonloppuna.

(kts KIELLETYT ESINEET)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina vaan paranee ;D

Jännä nähdä miten ihmisiltä otetaan videokuvaamiseen soveltuva välineistö pois. Tuskin kovinkaan monella on kännykkää jolla voi myös....tadadadaddadaa...: VIDEOKUVATA!

Järjestelmäkamerat ovat kuitenkin sallittuja, ei sitten laiteta videokuvausta päälle, eihän.. :D

Mihin tämä byrokratian luvattu maa on menossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläisen päätös dnro 405/4/03:

[...] Totean, että lentoaseman yleisölle avoimet tilat eivät edes paikkoina ole sellaisia, joihin rikoslain 24 luvun 6 §:n säännös ulottuisi. Kuten edellä on ilmennyt, kuvaamisen kiellettävyys edellyttäisi sitä, että paikka on yleisöltä suljettu, ja sitä, että kuvaaminen on oikeudetonta ja loukkaisi jonkun yksityisyyttä. Näin ollen kuvaamista ei ainakaan itse kuvaamiseen liittyvistä syistä voida puheena olevissa tiloissa kieltää tai vaatia siihen lupaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tapahtuman nettisivuilta lainattua (lihavointi oma):

"Esitysten videokuvaaminen, äänittäminen sekä kaupallinen kuvaaminen on kiellettyä ilman erityistä taltiointilupaa, jonka myöntää festivaaliorganisaatio tapauskohtaisesti."

Eli tuosta voisi päätellä että omaan käyttöön saisi kuvata. Muutoinhan tuo on aivan älytön kielto ja mahdotonta valvoa. Tosin erilliset videokamerat ovat tosiaan kiellettyjen tavaroiden listalla...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvaaminen lentonäytöksessä on niin itsestään selvä asia, ettei sitä pitäisi joutua tulkitsemaan tai arpomaan.

Uskomatonta, että tällaista edes joutuu lukemaan.

Jonkun ison jalustan tai muiden romujen kiellon vielä ymmärtää, mutta kuvauksen rajoittamista tai videokameroiden kieltämistä ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläisen päätös dnro 405/4/03:

..ja tämä päätös pätee lentonäytöksen (ammattimaiseen) kuvaamiseen miten? Maksullinen lentonäytös on ulkopuolisilta rajattu alue, jonne ostetaan pääsylippu ja jossa mm. kuvausoikeuksista alueella päättää järjestäjä. Harrastekuvaamisenkin voi kieltää, ei sitä mikään estä. Usein niin tehdäänkin esimerkiksi konserteissa. Kamerakielto on sinällään vähän häilyvä, koska kännykameroillakin voi kuvia ja videota ottaa, jopa kohtuullisen laatuista sellaista.

Harrastekuvaamistahan ei tässä ilmailunäytöksessä ole kielletty, ainoastaan ammattimainen kuvaaminen ilman järjestäjän lupaa. Infopläjäyksessähän oikein erikseen suositellaan kuvien ottamista ja todetaan myös että järjestelmäkamerat on sallittuja :) Jalustakieltoa hieman ihmettelen minäkin.. lasketaankohan pieneen pakettiin menevä monopodikin kamerajalustaksi?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko syynä ihan varteenotettava artistikattaus? Tuskin kukaan lentonäytöstä kaupallisesti kuvaisi, mutta keikkataltiointien kanssa voi ollakin iha eri juttu.

Jalustan kanssa sama juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan lain mukaan mennään, sillä järjestäjä saa kieltää kuvaamisen sisäänpääsyn ehtona. Akredoituneita kuvaajia tämä ei koske. Journalistiliiton ohjeista: "... kuvaaminen tai kuvausvälineiden tuominen voidaan kieltää sisäänpääsyn ehtona:

Maksulliset yleisötapahtumat, laivat, museot, näyttelyt, urheilutapahtumat, uimahallit ja liikuntahallit.

Lähde: Suomen Laki"

http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/06/artikkelit/minullakin_on_oikeus/missa_saa_ja_missa_ei_saa_kuvata/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tapahtuman nettisivuilta lainattua (lihavointi oma):

"Esitysten videokuvaaminen, äänittäminen sekä kaupallinen kuvaaminen on kiellettyä ilman erityistä taltiointilupaa, jonka myöntää festivaaliorganisaatio tapauskohtaisesti."

Eli tuosta voisi päätellä että omaan käyttöön saisi kuvata. Muutoinhan tuo on aivan älytön kielto ja mahdotonta valvoa. Tosin erilliset videokamerat ovat tosiaan kiellettyjen tavaroiden listalla...  ::)

En tiedä mitä tuolla on yritetty sanoa, mutta tuossa muodossa kaupallisuus viittaa pelkästään (valo)kuvaamiseen ja videokuvaaminen on kiellettyä joka tapauksessa.

Harrastekuvaamistahan ei tässä ilmailunäytöksessä ole kielletty, ainoastaan ammattimainen kuvaaminen ilman järjestäjän lupaa. Infopläjäyksessähän oikein erikseen suositellaan kuvien ottamista ja todetaan myös että järjestelmäkamerat on sallittuja :)

Paitsi se videokuvaaminen josta tässä ketjussa on puhuttu.

Lähde: Suomen Laki

No siinä on lähdetiedot viimeisen päälle ;D Haiskahtaa siltä ettei ihan tarkkaan tiedetä mihin lain kohtiin tulkinta perustuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siinä on lähdetiedot viimeisen päälle ;D Haiskahtaa siltä ettei ihan tarkkaan tiedetä mihin lain kohtiin tulkinta perustuu.

Maksullinen yleisötapahtuma ei ole julkinen paikka, sillä sinne ei ole vapata pääsyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksullinen lentonäytös on ulkopuolisilta rajattu alue, jonne ostetaan pääsylippu ja jossa mm. kuvausoikeuksista alueella päättää järjestäjä.

Maksullinen yleisötapahtuma ei ole julkinen paikka, sillä sinne ei ole vapata pääsyä.

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajunojan mukaan (kts. esim. päätös Dnro 2998/4/08) esimerkiksi Ateneumin taidemuseo on julkinen paikka, vaikka sinne pääsyyn tarvitaan maksullinen pääsylippu. Kyse on siitä, että pääsylipun voi ostaa kuka tahansa maksua vastaan eikä kävijöitä seulota mitenkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin asetuksen mukaan lentonäytös on julkinen tilaisuus.Asetus julkisista huvitilaisuuksista 1§.

Entä sitten? Julkinen tilaisuus on myös lätkamatsi, konstertti, teatteriesitys, formulakisa on ne sitten ilmaisia tai maksullisia, yksityisiä tai julkisia.

Jos alue on asianmukaisesti ja huviluvan saamisen ehtojen mukaisesti rajattu, on tapahtuman järjestäjällä oikeus halutessaan kieltää alueella esim. valo- ja/tai videokuvaaminen - on se sitten ammattimaista tai ei. Asiaan liittyy toki paljon muutakin, mutta niitä tuskin tässä tarvitsee käydä läpi. Ja ei, en edes tiedä aivan kaikkea mitä edellytetään viranomaisen puolesta missäkin tapahtumassa jotta lupa tapahtuman järjestämiseksi saadaan. Luvan myöntämisestä vastaa poliisi, poliisi taas toimii yhdessä muiden viranomaisten kanssa lupa-asioihin liittyen (paloturvallisuus, hygienia, yms..)

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajunojan mukaan (kts. esim. päätös Dnro 2998/4/08) esimerkiksi Ateneumin taidemuseo on julkinen paikka, vaikka sinne pääsyyn tarvitaan maksullinen pääsylippu. Kyse on siitä, että pääsylipun voi ostaa kuka tahansa maksua vastaan eikä kävijöitä seulota mitenkään.

Täytyy myös ymmärtää mikä ero on esimerkiksi taidemuseolla ja yleisötapahtumalla.

Ei nämä asiat ole ihan niin yksioikoisia että luet apulaisoikeusasiamiehen päätöksen museossa kuvaamisesta tai juna-asemalla/lentoasemalla kuvaamisesta, ja sovellat niitä sellaisenaan jokaiseen julkiseen tilaisuuteen. Kumpikaan linkittämistäsi apulaisoikeusasiamiehen päätöksistä ei koske esimerkiksi lentonäytöstä tai muuta vastaavaa yleisötilaisuutta.

Meinaatko ihan tosissasi että kaikki isot tapahtumajärjestäjät rikkoisivat Suomen lakia ja apulaisoikeusasiamiehen päätöksiä järjestäessään tapahtumia ja kieltämällä niissä kuvaamisen? Meinaatko, ettei todellakaan kukaan olisi puuttunut asiaan jos toimittaisi lain vastaisesti. Olen itse saanut tapella näistä asiaoista asiakkaiden kanssa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja, ja on niistä asiakkaat tehneet myös valituksia vaikka kuinka ja paljon kun on esimerkiksi viety kameraa narikkaan kesken keikan tjsp.. Hassua kyllä, edes ne poliisille niistä jätetyt tutkintapyynnöt eivät ole johtaneet esitutkintaa pidemmälle. Mutta varmaan sitten poliisi on tulkinnut lakia ja asetuksia väärin..  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen 30 vuoden aikana käynyt lentonäytöksissä noin kymmenessä eri maassa eikä missään koskaan ole mitenkään rajoitettu valo- tai videokuvaamista. Samoin nuo sateenvarjo-, kamerajalusta- yms. kiellot ovat täysin käsittämättömiä minulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liittyikö tämä jotenkin jutun lähdetietoihin? ??? Minähän en mitenkään yrittänyt ottaa kantaa siihen onko esitetty tulkinta oikea, minua vain huvitti Suomen lain ilmoittaminen lähteeksi. Vähän sama kuin lähteenä olisi internet.

Meinaatko ihan tosissasi että kaikki isot tapahtumajärjestäjät rikkoisivat Suomen lakia ja apulaisoikeusasiamiehen päätöksiä järjestäessään tapahtumia ja kieltämällä niissä kuvaamisen?

Isot firmat ja muut organisaatiot ovat tehneet luovia laintulkintoja aiemminkin, ei se vielä automaattisesti mitään kerro. Ja pitkään voimassa olleita tulkintoja on muutettu kun joku on jaksanut tapella niistä riittävän kauan.

Tässäkään en väitä, että järjestäjien tulkinta olisi väärä. Hyvin mahdollisesti se on oikea jos laissa on asiasta jotain säädetty. Mutta perustelu tulkinnan oikeellisuudelle ei voi olla se, että eihän iso tapahtumanjärjestäjä lakia riko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liittyikö tämä jotenkin jutun lähdetietoihin? ??? Minähän en mitenkään yrittänyt ottaa kantaa siihen onko esitetty tulkinta oikea, minua vain huvitti Suomen lain ilmoittaminen lähteeksi. Vähän sama kuin lähteenä olisi internet.

Lainaamani osuus oli jornalistiliiton ohjeesta eikä se ollut minun tulkintani. Katsoitko edes linkttämääni ohjeta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaamani osuus oli jornalistiliiton ohjeesta eikä se ollut minun tulkintani. Katsoitko edes linkttämääni ohjeta?

Katsoin enkä suinkaan väittänyt, että tulkinta olisi sinun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen 30 vuoden aikana käynyt lentonäytöksissä noin kymmenessä eri maassa eikä missään koskaan ole mitenkään rajoitettu valo- tai videokuvaamista. Samoin nuo sateenvarjo-, kamerajalusta- yms. kiellot ovat täysin käsittämättömiä minulle.

Kummasti useidenkin ulkomaisten lentonäytösten nettisivuilla on eriksen myynnissä photo- passeja, tai mainitaan erikseen että kaupalliseen käyttöön kuvaaminen on kiellettyä. Sama juttu konserteissa, urheilutapahtumissa, yms.. harrastekuvaaminen ilmailunäytöksissä ja vastaavissa on äärimmäisen harvoin kiellettyä - eikä se sitä ole yleensä täällä Suomessakaan.

Eihän tässäkään tapahtumassa kielletä harrastekuvausta - siihen tosiaankin ihan kannustetaan ja vielä erikseen mainitaan järjestelmäkamerat. Oma tulkintani kuvausasiasta tapahtuman nettisivun perusteella on, että myös videokuvaus ei- kaupalliseen käyttöön on sallittua. Nuo määräykset, kiellot ja rajoitukset tosin usein on kirjoitettu hieman epäselvästi, ja niitä voidaan tulkita monella tavalla. Hölmöä.

Sateenvarjokielto on mielestäni ihan ymmärrettävä. Hupullinen kertakäyttösadetakki on varsin oiva kapistus, eikä häiritse kenenkään näkymiä muutoin kuin olemalla ruma päällysvaate  ;) Helpompi kantaa mukanakin.. Eväs- ja juomapullokielto sen sijaan on kaikkinensa varsin hölmö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kummasti useidenkin ulkomaisten lentonäytösten nettisivuilla on eriksen myynnissä photo- passeja, tai mainitaan erikseen että kaupalliseen käyttöön kuvaaminen on kiellettyä.

Niissä näytöksissä, joissa minä olen ollut, mahdollinen kuvauspassi on ainoastaan tarkoittanut pääsyä muuta yleisöä paremmille paikoille. Ilman sitäkin on saanut valo- ja videokuvata täysin vapaasti. En muista, että kuvauspassit olisivat olleet käytössä muualla kuin Ruotsin ilmavoimien järjestämissä näytöksissä ja Göteborgin Aeroshowssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sateenvarjokielto on mielestäni ihan ymmärrettävä. Hupullinen kertakäyttösadetakki on varsin oiva kapistus, eikä häiritse kenenkään näkymiä muutoin kuin olemalla ruma päällysvaate  ;) Helpompi kantaa mukanakin..

Jep. Red Bull Air Racea kuvatessa meinasi hermot mennä sateenvarjosankareihin. Vähän alkaa tihuttaa vettä ja yleisö on rannalla samassa tasossa kuin kisa niin kuvaamisesta ei tule mitään eturivin kaivaessa sateenvarjot esiin. Ei tarvitse olla kuin yksi rivi porukkaa edessä ja joka kuvassa on joku halvatun sateenvarjonkulma.

Käytetään tuollaista kertakäyttökondomia sitten jos pakko on eikä heiluta varjojen kanssa tapahtumissa joissa kuvaajille esteetön näkyvyys on oleellista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niissä näytöksissä, joissa minä olen ollut, mahdollinen kuvauspassi on ainoastaan tarkoittanut pääsyä muuta yleisöä paremmille paikoille. Ilman sitäkin on saanut valo- ja videokuvata täysin vapaasti. En muista, että kuvauspassit olisivat olleet käytössä muualla kuin Ruotsin ilmavoimien järjestämissä näytöksissä ja Göteborgin Aeroshowssa.

Enhän minä ole väittänytkään että harrastekuvaus kiellettyä olisi, kuvauspassia tai ei. Ja kyllä, vip- tai photo-passilla saa taviskin paremman kuvauspaikan ja vapaammaan liikkumisen alueella kun maksaa vähän ylimääräistä. Kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, yleensä ilmailutapahtumissa kaikkialla maailmassa kuvaaminen on sallittua kaikille, mutta ansaintatarkoituksessa sitä saatetaan rajoittaa tai vaatia akkreditointia.

Se mitä silmäilin tulevan jenkkireissumme osalta paikallisia ilmailunäytöksiä, niin osassa mainintana oli medialle erikseen vaatimus etukäteisilmoituksesta/ akkreditoitumisesta - osassa todettiin että kuvata saa vapaasti. Toisin sanoen käytännöt vaihtelee. Suomessa ansaintatarkoituksessa kuvaavien yleensä pitää akkreditoitua suuriin tapahtumiin, mutta kuvausluvasta ei välttämättä tarvitse silti maksaa mitään.

Oli muuten useammassakin USA:n ilmailunäytöksessä kiellettyjen esineiden joukossa suuret sateen- ja/tai aurinkovarjot ;) Ei se ole vain suomalainen juttu - täällä tosin lähtökohtaisesti kielletään myös pienet varjot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, yleensä ilmailutapahtumissa kaikkialla maailmassa kuvaaminen on sallittua kaikille, mutta ansaintatarkoituksessa sitä saatetaan rajoittaa tai vaatia akkreditointia.

Sano nyt pari esimerkkiä. Kun mun korvaan tuollainen rajoittaminen on kutakuinkin ennenkuulumatonta lentonäytösten suhteen... Ainoa, mitä ajattelen tässä nyt olevan taustalla, on tuo konserttiosion ymppääminen näytöksen yhteyteen. Siellä puolellahan tuollainen on arkipäivää, mutta että lentokoneiden esitysten videoimista rajoitettaisiin, on kyllä jotain ihan uutta. Ja mun mielestä jopa vähän absurdia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään