Tarmo Kallio

HiFi-laite, jotka olisit halunnut saada

36 viestiä aiheessa

Mielenkiintoisia laitteita Tarmolla. Nuo kasettidekit ovat jokseenkin pätevän näköisiä. C-kasetti oli kyllä pitkään suosiossa ja parhaat dekit olivat jo varsin vakuuttavia laitteita. Sinänsä nuo Pioneerin CT-sarjan dekit olivat nerokkaasti suunniteltu kun niissä ei ollut mitään aukeavaa ja käytössä kuluvaa kasettipesää. Kasetti tuli aina täsmälleen samaan kulmaan äänipäihin nähden.

Minulla on myös yksi vanha Pioneer CT-6 dekki ja se toimii kuin kello vuodesta vuoteen. Monta muuta dekkiä olen saanut viedä romuttamolle vuosien aikana mutta Ct-6  se vaan toimii. Siihen vaan ei tule niitä dekkien yleisimpiä vikoja kun se kasettipesä on avoin ja kasetti aina samassa asennossa.

Omistin  muuten aikoinaan  Sonyn EL-5:sen. Muistatteko vielä sen? Kasetti oli isompi kuin C-kasetti ja nauhanopeus oli suurempi. Järjestelmä ei menestynyt vaikka oli aivan huippulaatua. Somy lopetti koko EL-järjestelmän ja tuhansien markkojen arvoiset dekit myytiin suomessakin näyttävällä kampanjalla pois varastoista. Hinta taisi olla reilusti alle tonnin, mukaan sai ison pinon uusia kasetteja. Laittet menivät kuin kuumille kiville ja ne myytiin hetkessä.

Jostain syystä sain yhden semmoisen paketin sittemin ostettua, vähän harmittaa kun tuli se sittemmin myytyä, mikälie rahapula ja ajatusmaailma mahtoi silloinkin olla.

:-\

http://www.audioscope.net/images/sonyel51.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli ennen myös tuollainen levysoitin, kuin nimikaimalla.  Eli Technics SL-D3. Ostin siihen sitten hyvin HiFi-lehden testissä  pärjänneen äänirasian. Oli Glantz merkkinen. Taisi jopa voittaa testin, tai pärjäsi kumminkin hyvin. Rasia oli muistaakseni MFG- 3xx-sarjaa.

Minun Technics- levari oli väriltään musta.  Minulla on joitain harvinaisia LP- levyjä jäljellä. Kuten esimerkiksi Jazz-keinopää äänitys. Sitä "pystyy kuuntelemaan" vain kuulokkeilla.  Pari alkuperäistä Star Wars soundtrack levyä. Yksi vastaava Star Trek LP. Voi olla muitakin. En muista. Ei näillä ole ilmeisesti mitään kaupallista arvoa. Tunnearvoa on.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin tietenkin halunnut silloin järeän levysoittimen joka on vähintään pultattu maapallon keskipisteeseen. Ja jonka liitosjohdot ovat happivapaata kultaa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kef Reference sarjan Model 4 kaiuttimista haaveilin 90-luvulla, kun messuilla ensin hämmästelin äänenlaatua. Paljon halvempi Keffin malli Q65 sitten päätyi käyttöön pitkäksi aikaa.

Rakentelun aloitettuani olen nauhaelementtien ystävänä haaveillut Bohlender Graebener RD75 pohjaisista dipolikaiuttimista. Siihen kylkeen vastaavan korkuinen linja säädyllisiä midbassoja, ja alimpia taajuuksia varten suljettuihin koteloihin esim. Peerless XXLS-12 tai vastaava. Aktiivijako (noin 100 Hz ja 400 Hz) ja läjä kunnollisia päätevahvistimia. Tarttis vaan olla rahan ja rakennuspaikan lisäksi isompi ja akustiikaltaan parempi huone.

Toisaalta nykyisetkään rakennelmat (Markaudio Alpair 6P & Wavecor SW182, 300 Hz passiivijaolla) eivät pääse oikeuksiinsa johtuen betonikopista, jossa joudun niitä kuuntelemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äänirasiana toimii levarissa tämä Ortofon VMS 20E Mk II

This model, which was probably one of Ortofon’s most highly acclaimed magnetic cartridges, incorporates a nude, Elliptical diamond stylus. The VMS 20 E Mk II should have only be used with high quality turntables with medium to low mass tonearms. Its fine tracking ability, low tracking force and high output voltage brought out the best in any gramophone record.

• High quality VMS cartridge

• Patented Ortofon VMS technology

• Nude, Elliptical stylus

• 0,50 mg effective stylus tip mass

• 20-20.000 Hz frequency responce

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku muistanee vielä Active Stonen Avalanche -vuolukivikaiuttimet? Näitä joillain hihi -messuilla kuulostelin ja käpälöin ja yleensäkin himosin suuresti. Yllättävää kyllä taskusta ei löytynyt tarpeeksi pätäkkää eikä frouvalle hyviä perusteluita että miksi sellaiset tarvitaan ehdottomasti......

16735103-origpic-13ce98.jpg

Nythän nuo saisi jo melkeinpä edullisesti mutta on tuo ämyriosasto tullut kalustettua aikapäivää sitten jo huokeammilla merkeillä

http://www.eadsweden.com/factory-outlet/surround-set-oak-1

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään