Harri Mattila

Oulun kaupunki lähtee rahoittamaan Luulaja-Tromssa reittiä

48 viestiä aiheessa

Kova luotto Oulun kaupunginhallituksella Oulu-Luulaja-Tromssa reittiin. Lähtevät viideksi vuodeksi rahoittamaan perustettavaa yhtiötä ja saavat 16% osuuden.

Ko 544.000 € rahoitus/ vuosi alkaa syksyllä ja kestää viisi vuotta.

Aiheesta tuolla:http://yle.fi/uutiset/oulu_rahoittaa_tromssan_ja_luulajan_lentoja/7419006?ref=leiki-uup

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasta luotosta voisi puhua jos siellä lähdettäisiin kaupunginhallituksesta omilla rahoilla mukaan.

Veronmaksajien rahoilla mällääminen ei edellytä mitään luottoja eikä oikeastaan mitään muutakaan. Niitä voi laittaa minne vaan ja miten omituisiin hankkeisiin tahansa kun ei joudu vastuuseen eikä takaisinmaksamaankaan. Todetaan vaan sitten kun projekti kusi ja rahat meni taas kankkulan kaivoon, että "oho" ja se siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka, kylllä kyse on mielestäni kovasta luotosta ja ainahan kun kaupunginhallitus tai valtuusto asioista päättää, niin veronmaksaja on se jonka tuulettimeen pa**a lentää. Mutta onhan Oulussa niitä IT-raharikkaita (kuulemma) jos vaikka he haluavat lennellä pienellä koneella Tromssaa ihmettelemään  ;D ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaanpas täällä h*vetin viisaita, vaikka kukaan edellä päätään aukoneista tuskin on vaivautunut ottamaan selvää, miksi tämmöistä yhteyttä ollaan avaamassa. Saattaa olla, että on ihan oikeasti olemassa maakunnilla tarve parantaa yhteyksiä, mutta eihän Helsingin töttörööt semmoisesta mitään ymmärrä. Nyt ei ole siis Finnair-leimaa paperissa, niin se ei voi toimia - töttörööpäiden mielestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, kiitos asiallisesta ja mukavasta kommentistasi. Ihan tiedoksesi, jollet ole aiemmin huomannut viesteistäni:

- en ole Finnairin ylin ystävä

- en asu kovinkaan lähellä Helsinkiä

- aamulla peiliin katsoessani päässäni ei ollut töttöröötä

 

Ja juu itse asiassa ymmärrän  miksi ao yhteyttä ollaan avaamassa. Itse työskentelen yrityksessä, joka myy tuotteita myös Tromssan alueelle.

 

Kritiikki kohdistuukin siihen, jos et omalta Kellogs paketin nenään imemiseltä ole huomannut, miksi kaupunginhallitus nykyisessä Oulun hiukan haasteellisessa tilanteessa lähtee satsaamaan ko summan tuolla ajanjaksolla yritykseen?

 

Jos yhteydelle on tarvetta ja matkustajia, niin senhän kuuluisi toimia ihan liiketoiminnan perusteiden mukaan omillaan, vai?

 

Helvetin viisaita terveisiä sinulle  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin television toukokuisesta artikkelista löytyy jotain käsitystä siitä, mistä on kyse, kuka asiaa ajaa ja miksi tällaista reittiä kuvitellaan tarvittavan.

 

Man måste ha ett minst femårigt perspektiv för att bygga upp en marknad, säger Robert Forsberg på Norrbottens Handelskammare.

 

Satsningen bygger på ett vänregionavtal  mellan Troms fylkeskommun och Norrbottens läns landstinget, kompletterat med ett vänortsavtal mellan Tromsö och Uleåborg.

 

Vad är det som gör att satsningen ska lyckas den här gången?

 

- Den stora skillnaden är att vi nu knyter samman de stora universitetsorterna i norr, säger Robert Forsberg. Dessutom är vi inne i en investeringsboom där det finns behov av att söka samarbetspartners i området.

 

Robert Forsberg pekar även på att arbetspendlingen har ökat, både till sjukhus och gasutvinning i Norge.

 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/flyg-uleaborg-lulea-tromso-planeras

 

Siis: asiaa ajaa aktiivisesti Norrbottenin läänin kauppakamari, jonka mukaan "tällä kertaa lähdetään siitä, että rahoitukseen pitää sitoutua 5 vuodeksi", jotta reitti pysyisi sen jälkeen - ehkä - pystyssä omillaan. Vuonna 2008:han lopetettiin edellinen samantapainen yritys kannattamattomana.

 

Toisekseen, "satsaus rakentaa ystävyyspaikkakuntasopimusten varaan" (Tromssan ja Luulajan seutu ja toisaalta, Ruotsin TV:n mukaan, Tromssa ja Oulu). Kuitenkin, takaako "ystävyys" myös matkustuspotentiaalia? Oulun kaupungin sivuilta ei Tromssaa edes ystävyys- tai partnerikaupunkina löydy, sensijaan voidaan miettiä esim. kannattaisiko avata reitti vaikkapa Oulun ystävyyskaupunkiin Szigetszentmiklósiin  :P  ::) jos se ystävyys kerran takaa matkustusta kaupunkien välille... ( ks. http://www.ouka.fi/oulu/kansainvalisyys/ystavyyskaupungit )

 

Kolmanneksi, "kyseessä olisi pohjoisten yliopistokaupunkien yhdistäminen ja sitäpaitsi investointibuumi" - Norjan puolella ehkä, mutta kuinkas Oulussa? ja neljänneksi, "työmatkasukkulointi sairaaloihin ja kaasukentille". Jotka lienevät Norjassa.

 

Meikäläisen veikkaus on, että jos jotain voittoa tästä syntyy, niin voittajat ovat Ruotsin ja Norjan puolella rajaa ja Oulussa nuollaan näppejä. Tavanomaiseen tapaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näyttää Tromssa olevan vilkas lentokenttä, tänäänkin 44 lähtöä 14 kohteeseen. Kun Oulussa on 16 lähtöä kahteen kohteeseen. Oulun väkiluku on aika tarkkaan kaksinkertainen Tromssaan verrattuna. Tromssan maantieteellinen saavutettavuus millä tahansa liikennevälineellä on kuitenkin monta kertaa huonompi Ouluun verrattuna, jolloin luonnollisesti lentokoneen kilpailukyky paranee, ja näkyy yhteyksissä. Voisi myös olettaa, että myös Tromssan päässä on mielenkiintoa parempiin yhteyksiin alueen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Ei todellakaan niitä helpoimpia maailman kolkkia houkutella pikaiselle businessvierailulle.

 

Onko tällä yhteydellä tarpeeksi houkutusvoimaa, jää nähtäväksi. Jos jotakin hyvää, toki korkealla veronmaksajien kustannusriskillä, niin nyt on ymmäretty, että tällaiset markkinat eivät synny muutamassa kuukaudessa. Ihmisillä kestää aikansa oppia hyödyntämään uusia mahdollisuuksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä hiukan taustaa keskustelulle .Finnaviationin nimissä ajettiin c404 kalustolla Skellefteoon ja Luulajaan. molempiin vain niin kauan kuin ns.nimetön raha riitti. Edes Vaasa-Uumaja Bandeirantella tuskin tuotti muuta kuin nimen markkinoinointiin molemmille kaupungeille. ja kuvitellun oikeutuksen ns."kevytreittiliikenteeseen".  Ei vain ole olemassa sellaista kuin kevyesti liikennöity reitti.Ei operatiivisesti,ei kalustona.ja varsinkaan "kevyesti" noudattamalla edes määriteltyjä minimirajoja.  Lentoyhtiö,-jos se haluaa toimia uskottavana yrityksenä,kannattavana itsessään,-on luotava se ensimmäinen näkymätön pohja kauan ennen kuin se markkinoinnin ensimmäinen lento lähtee. silloin operoinnin on oltava niin valmis,että tämähän on aivan rutiinia jo.aivan tavallinen päivä.  en suosittelisi ajatusta ensin reitti,sitten rahat,ja vasta sitten aletaan etsiä kalustoa, useimmiten velkarahoituksella. ja mitäpä jäi maksettavaa kaikkein tärkeimpien koulutukseen...ne tuskin lähtee Flight Safetyn,tyyppikurssillekaan.  että ajatuksia vain...-toivottavsti jotain jollekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
www.lufttransport.no on jättänyt hakemuksen reitistä. Tässä olisi jo valmis organisaatio koneineen ja miehistöineen. He kuitenkin näkevät ongelmana miehistön viihtyvyyden. Reitin aikataulu vaatisi asumista Oulussa ja viikonloppuvapaiden viettämistä kotona Norjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ainakin miehistön kannalta aaaika ikävältä. joutuu olemaan,Oulun kulttuurikaupungissa hotellin lakanoissa varmaan pitkiä päiviä. varmaan herättävätkin aikoina,jolloin rahtarit jotka jättivät koneen heille,venyttävät valvomista. ettei heräisi liian aikaisin,eli pystyisi nukkumaan taas Kuopiossa ensi yönä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ainakin miehistön kannalta aaaika ikävältä. joutuu olemaan,Oulun kulttuurikaupungissa hotellin lakanoissa varmaan pitkiä päiviä. varmaan herättävätkin aikoina,jolloin rahtarit jotka jättivät koneen heille,venyttävät valvomista. ettei heräisi liian aikaisin,eli pystyisi nukkumaan taas Kuopiossa ensi yönä...

Norjalaiset pilotit ovat tottuneet hyvälle... ;D Sen mitä olen jutellut heidän kanssaan, niin innostus ei ole suuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän lienee suunnitelma välineeksi? nykyisten Jarrien mukaan ei taida olla halvinta vaihtoehtoa...-ups,kirjoitin Jar,vahingossa oikein, ilman u,-kirjainta.  Mainostamatta,ja kuulumatta yhtälöön voisin kuvitella että kotpuoleinen operointi voisi olla silti paras ratkaisu.  -toivon vain että joku Oulun päättäjistäkin lukee tätä palstaa. mielipiteitä,kommentteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi se on huono asia jos lentoyhteydet paranevat? Monista kommenteista saa ainakin sellaisen kuvan, että ei kannattaisi lähteä moiseen projektiin.

 

Kunnioitan kovasti niitä jotka uskaltavat ja uskovat, sekä luovat työpaikkoja. Vaikka toiminta olisikin tappiollista, se ei kaikki ole tappiota. Ja jos esim junaliikennettä pitäisi sulkea kannattavuuden mukaan, olisi rata verkosto aika nihkeä ja vileäkin kalliimpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän lienee suunnitelma välineeksi? nykyisten Jarrien mukaan ei taida olla halvinta vaihtoehtoa...-ups,kirjoitin Jar,vahingossa oikein, ilman u,-kirjainta.  Mainostamatta,ja kuulumatta yhtälöön voisin kuvitella että kotpuoleinen operointi voisi olla silti paras ratkaisu.  -toivon vain että joku Oulun päättäjistäkin lukee tätä palstaa. mielipiteitä,kommentteja?

 

En ihan täysin ymmärtänyt, mitä yllä sanottiin ::), mutta todettakoon nyt, että myös Widerøe'llä on base Tromssassa ja pitkäaikainen kokemus veronmaksajien rahoilla lentämisestä ;D. Kalustona Bombardier Dash 8 eri versioina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi se on huono asia jos lentoyhteydet paranevat? Monista kommenteista saa ainakin sellaisen kuvan, että ei kannattaisi lähteä moiseen projektiin.

 

Kunnioitan kovasti niitä jotka uskaltavat ja uskovat, sekä luovat työpaikkoja. Vaikka toiminta olisikin tappiollista, se ei kaikki ole tappiota. Ja jos esim junaliikennettä pitäisi sulkea kannattavuuden mukaan, olisi rata verkosto aika nihkeä ja vileäkin kalliimpi.

 

Moni taitaa odottaa edelleen että Hainan Airlines ja Air Baltic aloittaa ne luvatut lennot  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni taitaa odottaa edelleen että Hainan Airlines ja Air Baltic aloittaa ne luvatut lennot  :laugh:

Voi ottaa tovin vielä aikaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni taitaa odottaa edelleen että Hainan Airlines ja Air Baltic aloittaa ne luvatut lennot  :laugh:

 

Puhumattakaan Moskovan yhteydestä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olen pahoillani jos syntyi kuva että vastustaisin uusia yhteyksiä tai operointia edes up-start airline,mielessä. haluan vain kertoilla menneistä,ja ehkä muistuttaa että innostus ei vielä takaa pysyvyyttä. tietysti Kalottiyhteydet ovat tärkeitä,mutta sen kannattavuuden näkee,ja päättää mahdollinen operaattori omista kulurakenteistaan. ovatko ne sitten uskottavia,siitä päättänee rahoittajan comptroller.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä lentoyhteydet, tai ylimalkaan mitkä tahansa liikenneyhteydet joilla kuljetetaan maksavia asiakkaita, eivät kerro koko totuutta. Näitä varsinaisen toimnnan tuottoja/kuluja kalkuloitaessa huomioidaan vähintäinkin aivan samalla tarkkuudella epäsuorat/välilliset tuotot ja -hyödyt kustannuksineen, kuten esim työllistyminen ja sitä kautta parantunut ostovoima, asiakkaiden jättämä rahamäärä itse paikkakunnalle tai lentokentälle, itse kaupungin ja alueen yritysten PR toiminta jne jne. Vaikka varsinainen liiketoiminta olisikin tappiollista, voidaan sitä ylläpitämällä saada suurempi kokonaishyöty kuin mitä tappio on.

 

En toki sano että juuri näin tässä tapausksessa olisi, vaan sanon niin että tämäkin tulisi huomioita ennen kun ollaan ns. varmoja että "ei se onnistu koska se ei enenkään onnistunut". Tarvitsemme niin uskallusta kuin ripauksen luovaa hulluuttakin jotta Oy Suomi Ab pärjää huomennakin :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Lufttransport saa kontrahdin, niin koneena on Beechcraft King Air. Tosin on heillä yksi Dornier 228 vapaana syksystä, kun sen kontrahti Huippuvuorilla loppuu syksyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse Tromssassa asuvana ja usein Suomessa käyvänä eniten minua hyödyttäisi Suora reitti Helsinkiin. Tammi-maaliskuussahan Finnair tuota lentää ja onhan se aivan luksusta Oslon tai Tukholman kautta lentämiseen. Parhaassakin tapauksessa ainakin 1,5h putoaa lentoajasta pois ja matka-ajasta vielä enemmän. Kumpa saisivat tuon kokovuotiseksi. Tuo Luulajan ja Oulun reitti taas minua ei kiinnosta lainkaan, mutta silti toivon että se menestyisi pidemmällä tähtäimellä sillä erilaiset vaihtoehdot eivät ole koskaan haitaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin puolella puhutaan, että ensi tiistaina voitaisiin mahdollisesti saada jotain päätöksiä aikaan. Toisinsanoen, maakuntahallinto ehkä päättää lentoyhtiöön satsaamisesta, ts. ostetaanko lentoyhtiön osakkeita miljoonalla kruunulla eli 109500 eurolla.

 

I ett förslag från landstingsstyrelsen föreslås att landstinget köper aktier för 1 miljon kronor i flygbolaget Arctic Link AB.

 

På tisdag ska landstingsfullmäktige fatta beslut om flyglinjen.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5988756

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään