Mika Laakso

Puupotkuri

24 viestiä aiheessa

Juthbackan markkinoilta löysin tänään puupotkurin puolikkaan, hienosti (?) lankkuun upotettuna. Myyjällä ei ollut mitään tietoa mistä koneesta se voisi olla? Mittoja: pituus keskireijän keskeltä lavan päähän n. 760mm, leveys leveimmältä kohtaa n. 120mm, keskireikä n.45mm ja kiinnityspulttien (6kpl) kehän halkaisija n.100mm. Potkurista ei löydy mitään numeroa eikä kirjoitusta.

 

potkuri_001.jpg.d8039749c4f1a3f9ab01af0d58849892.jpg

 

 

 

 

potkuri_004.jpg.e9e96223da76a75a89ee89b921cffb3e.jpg

>potkuri_003.jpg.d0a76359f34773ef0d4977d4d00ab0b4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua tuossa mietityttää, liekkö lainkaan ollut koneessa kiinni, yleensä niissä on jotkut merkinnät, tuossa kuitenkin yli puolet keskiöstä tallessa eikä mitään näy.Onko nuo pienet reijät lainkaan läpiporattu kun ylimmässä kuvassa reikiä ei näy.

Reijät ovat mielestäni käyttämättä olleet, ei näy kiristysjälkiä, olisiko joku koristerupeli alunperinkin vai epäonnistunut tuotos joka hylätty.

Vaikea sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo pienet reijät lainkaan läpiporattu kun ylimmässä kuvassa reikiä ei näy.

 

Ylin kuva on samalta puolelta ja kyllä siinäkin reiät on, ne vain näkyvät valaistuksen takia huonosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa lisää. Potkuri ei ole ollut ikinä käytössä, koska mitään kiristysjälkiä ei näy.

 

potkuri_001.jpg.6c40dc297e5f5645ee4fac8df5f0ec07.jpg

 

 

 

 

potkuri_003.jpg.0153a7b4e27deaf1826520f498504425.jpg

>potkuri_002.jpg.9f24c93a956b79983ad4555ba54586c0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskireikä on kartio, eikö?

Tuo viimeistelykin ihmetyttää hiukka, voi tietty olla että hiottu ja pintakäsitelty jälkeenpäin.Sinänsä mukava koriste, sahaat tuon mustan palikan pienemmäksi ja lapa pystyyn, monikin on kateellinen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt vasta huomasin että keskireikä on kartio, 45mm / 50mm, noin. Kaverit oli kateellisia jo kotimatkalla.. Iso lankku saa jäädä, teen siihen vielä telineen että saan sen ohjauspyöränkin siihen kiinni. Siitäkään ei ole vielä varmuutta, että mistä koneesta se on? Myyjän puheitten mukaan SB-2.. (kysely aikaisemmin täällä). Komea lisä kotimuseooni!

 

108.jpg.8f2579f6fdbb0c40fb288dc206a97674.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo viimeistelykin ihmetyttää hiukka, voi tietty olla että hiottu ja pintakäsitelty jälkeenpäin.

 

Käytettiinkös noissa puupropeleissa tavallisesti/joskus/koskaan jotain peltiä tuossa lavan etureunassa? Ettei ilmassa lentävä hiekka syö lapaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettiinkös noissa puupropeleissa tavallisesti/joskus/koskaan jotain peltiä tuossa lavan etureunassa? Ettei ilmassa lentävä hiekka syö lapaa!

 

Käytettiin hyvin yleisesti, enemmän tai vähemmän, alla muutama esimerkki:

 

http://img9.imageshack.us/img9/8715/vlairscrews.jpg

 

http://files.kotisivukone.com/ilmailumuseoyhdistys.kotisivukone.com/blogikuvat/2014-06_moottori.jpg

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/kuvat/ww2history-bre14-prophansa.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuossakin potkurissa ollut lavan johtoreunassa suoja"pelti". Jäljet näkyvät viimeisessä kuvassa selvästi. Mutta koska suoja"pellinkin" niittauksien reiät on taiottu näkymättömiin, en ihmettele yhtään ettei keskiössäkään näy mitään käytön jälkiä.

 

Voisiko tämä olla jonkun siviilivehkeen potkuri kun keskiössä ei näy pyssyfirman potkureista tuttuja merkintöjä? Tuo keskireiän kartio saattaisi auttaa, muistaisi vain missä moottorissa on moottorin päässä kartio...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikä sitten on oikea termi, kun sen "pelti" niin laitat lainausmerkkeihin? ;)

 

Mutta jos tuossa se "peltikin" ;) on ollut, kai potkuri käytössäkin on ollut.

Tai ainakin hylky on sitten tullut aika myöhäisessä vaiheessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runsaat 20 vuotta sitten Hallin suunnalla vaikutti joku vanha potkurintekijä, joka rakenteli lahjoiksi tuon tyyppisiä potkureita. Itsekin ostin - välikäden kautta - häneltä isävainajalle 60-v lahjaksi moisen, ihan hienon potkurin. Muistutti paljon tuota, paitsi että siinä oli ihan kaksi lapaa. Mahtaisiko olla samaa sarjaa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Hienoja kappaleita,propelleja...niitä kolupuulapoja taitaa olla nykyjään harvakseltaan saatavissa...muutama säle museossa jäljellä?

 

Myrsky,Vihuri,Wegeliuksen kolupuupotkuri Bf 109?

 

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurista ei löydy merkintöjä valmistajasta, valmistusnumerosta, moottorityypistä/hevosvoimista (mihin sopii), potkurin pituudesta/halkaisijasta (D=) ja - noususta (GN=). Lentokoneeseen tarkoitetussa potkurissa on tärkeitä merkintöjä, joten kyllä tämä on valmistettu pelkäksi koriste-esineeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runsaat 20 vuotta sitten Hallin suunnalla vaikutti joku vanha potkurintekijä, joka rakenteli lahjoiksi tuon tyyppisiä potkureita. Itsekin ostin - välikäden kautta - häneltä isävainajalle 60-v lahjaksi moisen, ihan hienon potkurin. Muistutti paljon tuota, paitsi että siinä oli ihan kaksi lapaa. Mahtaisiko olla samaa sarjaa...?

 

Valmetilla Hallissa ennen eläkkeelle jäämistään mm. RG-asentajana toiminut Juhani Selänpää teki vapaa-aikoinaan tuollaisia kolupuupotkureita esim. Valmetin merkkipäivä-ja liikelahjoiksi. Hän jäi (varhais)eläkkeelle muistaakseni 1996 ja jatkoi vielä eläkkeelläkin potkuritehtailua. Nyt on tainnut tuotanto loppua.

Juhanin potkurit olivat leensä hiemn pienempiä ja kaksilapaisia, mutta voi olla, että hän on tehnyt tuollaisiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa on tosiaan jälkiä pellityksestä niin käytössä tuo on ollut, harmi että merkinnät on hiottu pois.Tuo keskireijän kartio ei tarkoita että moottorin akseli olisi kartio, keskiö joka tuohon tulee voi olla suora sisältä ja kartio vain puuta vasten tulevalta pinnaltaan.Toisaalta ei sitä kartioreikääkään olisi koristeropeliin tehty, suora siihen riittäisi.Mukava olisi tietää mihin sopi aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurissa ei näy mitään jälkiä, että siinä olisi ollut johtoreunan "pellitys". Tällä hetkellä tyydyn tietoon että se voisi olla Selänpään tekemä koriste-esine. Kuten Halinen kertoi. Tosin yksi kaveri kertoi, että koska potkuri on"rannikolta" ostettu, (Uusikaarlepyy), niin se voisi olla jostain hydrokopterista tms? Tämä taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi, kuten se minun ohjauspyöräkin? siitäkin jo yksi ehdotus oli, että pirtuveneestä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa en minäkään näe mutta Juha K tuossa ylempänä kertoi että näkyy, tuo ratti on melkoisen suurella varmuudella alunperin lentokoneesta, on myöhemmin voinnut olla vaikka missä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa reuna näyttää hitusen himmeämmältä/mattapintaisemmalta kuin muu osa. En kuitenkaan tekisi vielä sen perusteella johtopäätöksiä, pitäisi vähintäänkin nähdä livenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö potkurin halkaisija viittaa lähinnä VW-muunnoksiin, niissä on myös 4 tuumaa yleinen kiinnityspulttien kehä.

 

Mikä selittäisi myös merkintöjen puuttumisen, jos siis potkuri on tehty johonkin VW-koneeseen. Millainen noissa moottoreissa on yleensä potkurin kiinnitys? Tuskin kukaan alkaa koristepotkuriin värkkäämään kartioreikää...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota puuta laitettu suoraan akselin päähän, nuo pienet reikäsethän sen keskiön (hub) takia ovat siinä.Minulla on kaksi VW potkuria, toinen raakile ja toinen valmis, molemmat tehty jossain Järvenpää-Mäntsälä suunnalla, vanha ropeliseppä siellä aikanaan asusteli, nimenkin tiesin muttei muista....Tuo valmis on 69 senttiä suoran keskireijän keskeltä ja lavan kärkeen, keskentekoinen 80 senttiä, valmis lapa 12 leveä.

Olihan ero vielä 1300 ja 1600 koneen ropeleissa ja tietty itse lentolaitteen kokokin vaikutti.

Nuo kiitorekien ropelit olivat ainakin ensimmäisen jälkeen "kengitetty" pellillä koska jää ja lumi teki muutoin melko nopeasti tehtävänsä.Pelti oli alumiinia tai jotain messinkiseosta, jopa ruostumatonta, niitattiin tai ruuvattiin puuhun, jos oli niitattu oli läpireijät, ruuvattu yleensä pysyi läpäisemättä.Ulkomailla tekivät jopa valamalla tuon kengän.

Onkohan tuo musta pelkkää maalia vai liimattua kankaantapaista.

Katselin tuossa Sensenichin puupropeliluetteloa, suorat reijät niissä kaikissa käsittääkseni on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AW kyseli että: "Onkohan tuo musta pelkkää maalia vai liimattua kankaantapaista." Tarkoitit ilmeisesti lavan kärkeä? Pari kuvaa siitä lisää. Kärki näyttäisi olevan eri puuta kuin varsi, ainakin eri osista, kun puun syyt eivät kohtaa? Puulajista en tiedä, mutta ainakin petsattu (?) eri värillä.

 

potkuri_002.jpg.0751807664cd3baa4f25e428ae78e797.jpg

 

 

>potkuri_004.jpg.bf1f82c9a597b2302863778c8bcfb716.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meni mielenkiintoiseksi, kärjet vaihdettu tai lisätty, eli suomeksi, tehty nokkakaato rupelista kaunis, toinen poikki juuresta toisella kärki rutussa, tehty lattakärkisestä ulkonäkökaunis, muistaako kukaan jatkettiinko koskaan suomessa nuita kärkiä?Siis lentävään koneeseen.Alkuperäis ulkolaisrupeleihin noita kärkiä kyllä tehtiin mutta eri mallisena.Epäilyttää pysyisikö tuo menossa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään