Timo Hyvönen

Tutustuminen Helsinki-Vantaan lentoasemaan perjantaina 29.8. klo 16.30 alkaen

20 viestiä aiheessa

TUTUSTUMINEN HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMAAN

Malmin lentoaseman epäselvän tilanteen takia olemme päättäneet lähteä

tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluihin perjantaina 29.8. klo 16.30

(perillä n. klo 17 aikoihin). Toivottavasti mahdollisimman moni lentäjistä

pääsee mukaan.

 

Lentosuunnitelmaan tarvitaan SLOT-numero, jonka voi tilata sähköpostitse

osoitteesta business.efhk@finavia.fi.

Ohje:

”Tarvitsemme handling-pyynnön, mistä selviää päivämäärä, konetyyppi, (mahdollisesti

tarvitsemanne maapalvelut), lähtö/määränpääkentät ja aikataulut. Näillä tiedoilla saamme teille

hankittua slotit. Kahvia täältä löytyy kyllä. Kustannus

teille on 50€.”

Eli esimerkiksi näin:

Päivämäärä: 29.8.2014

Konetyyppi: ULAC

Lähtökenttä: EFHF

Määränpää: EFHK

Lähtöaika: 16.30 SA

ETA: 16.45 SA

Paluulento

Lähtökenttä: EFHK

Määränpää: EFHF

Lähtöaika: 18.00 SA

ETA: 18.15 SA

 

Lisätietoa Facebook-ryhmästä

https://www.facebook.com/groups/malmiairport/

tai tsh@iki.fi, 050-3748371 (myös SMS)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska tempaus, mutta täähän oli tiedossa..?

 

AIP EFHK AD 2.22, 2.3.8.7 Paikalliset lentorajoitukset rinnakkaislähestymisten aikana:

1. VFR-lennot

VFR-lentoja ei sallita Helsinki-Vantaan lähi- ja lähestymisalueella tehtäessä rinnakkaisia lähestymisiä. Rajoitus ei koske seuraavia lentoja:
- pelastus- tai viranomaislennot;
- hätätilassa olevat ilma-alukset;
- lennot joilla ei ole vaikutusta ILS lähestymisten suorittamiseen.

 

Joku varmaan osaa kertoa mihin asti rinnakkaislähestymisiä ajetaan? Iltapäivällä se taitaa siinä 1400LMT aikoihin alkaa ja sen aikana voi olla nihkeetä saada selvitystä, em. syystä.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, paikalla mm.

 

OH-DDS

OH-CGL

OH-BDA

OH-TBG

OH-KLS

OH-PKT

OH-CWQ

OH-PRT

OH-U420

OH-U426

OH-U533

OH-U665

OH-U656

OH-U520

OH-U511

 

Listasta puuttuu vielä muutama kauemmas pysäköity kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, paikalla mm.

 

OH-DDS

OH-CGL

OH-BDA

OH-TBG

OH-KLS

OH-PKT

OH-CWQ

OH-PRT

OH-U420

OH-U426

OH-U533

OH-U665

OH-U656

OH-U520

OH-U511

 

Listasta puuttuu vielä muutama kauemmas pysäköity kone.

 

Tuosta puuttuu mm.:

OH-CTD

OH-CWB

OH-CMO

OH-G016

 

Kaksikymmentä konetta laskin itse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finavia edellyttää yleisilmailijoita noudattamaan ohjeita Helsinki-Vantaalla

 

Finavia edellyttää Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja sen läheisessä ilmatilassa liikkuvia yleisilmailijoita noudattamaan ilmailun pelisääntöjä. Samalla Finavia täsmentää yleisilmailuun Helsinki-Vantaan ympäristössä liittyviä ohjeita.

 

Ohjeita täsmennetään, koska yleisilmailijat ovat osoittaneet aiempaa suurempaa halua käyttää Helsinki-Vantaan lentoasemaa kaupallisen lentoliikenteen ruuhka-aikoina.

 

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2014/finavia-edellyttaa-yleisilmailijoita-noudattamaan-ohjeita-helsinkivantaalla/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole lentäjä, enkä käytä Malmia ,mutta tuossa Finavian uutisessa pisti silmään lopun teksti:

 

Pienkoneet eivät kaikilta osin noudattaneet lentoaseman ja lennonjohdon määrittämiä ohjeita.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä,

 

se kiinnitti lentäjienkin huomiota. Juttelin lennonjohdon päällikön kanssa ja hänen mukaansa esim. slot-aikojen noudattamisessa oli puutteita. Selvittelyissä kävi ilmi, että järjestelmien ja lentäjien annettujen slottien tiedoissa oli virheitä. Erityisiä ohjeitahan tuonne Hki-Vantaalle lentämisestä pienkoneella ei löydy, koneet noudattivat normaaleja lentosääntöjä. Kentällä kuulosti myös olevan hieman omaa slangiaan radioliikenteessä.

 

Tein tästä GENin, että asia selviää, ks. https://www.dropbox.com/s/l72gfjc4anwwwm2/EFHK-GEN.pdf?dl=0

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä,

 

se kiinnitti lentäjienkin huomiota. Juttelin lennonjohdon päällikön kanssa ja hänen mukaansa esim. slot-aikojen noudattamisessa oli puutteita. Selvittelyissä kävi ilmi, että järjestelmien ja lentäjien annettujen slottien tiedoissa oli virheitä. Erityisiä ohjeitahan tuonne Hki-Vantaalle lentämisestä pienkoneella ei löydy, koneet noudattivat normaaleja lentosääntöjä. Kentällä kuulosti myös olevan hieman omaa slangiaan radioliikenteessä.

 

Tein tästä GENin, että asia selviää, ks. https://www.dropbox.com/s/l72gfjc4anwwwm2/EFHK-GEN.pdf?dl=0

 

t. Timo

 

Tuosta ALV-jutustahan voisi valittaa Kuluttajariitalautakuntaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aika hieno asenne muuten Finavialla. Kun prosessit eivät toimi, niin kitistään jälkikäteen julkisesti lehdistötiedotteen takaa muita syytellen. Eihän tuota tekstiä nyt oikein voi mitenkään muuten kuvailla...

 

"Finavia edellyttää Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja sen läheisessä ilmatilassa liikkuvia yleisilmailijoita noudattamaan ilmailun pelisääntöjä"

"On tärkeää, että myös yleisilmailijat sitoutuvat niihin pelisääntöihin, joita suuren kansainvälisen kentän liikenteen ohjaaminen vaatii"

"Jos ilmailun määräyksiä ei noudateta.."

"Pienkoneet eivät kaikilta osin noudattaneet lentoaseman ja lennonjohdon määrittämiä ohjeita."

 

Niin, anteeksi, mitä ohjeita ei nyt noudatettu ja mitä pelisääntöä (myöh: ilmailun määräystä!) on rikottu? Olisi mielenkiintoista tietää mihin tuo kaikki vihjailu perustuu.

 

Onhan se varmasti tietysti jännää ultrapilotille (pun intended) tulla ensimmäistä kertaa "suurelle kansainväliselle kentälle", jonka takia lennonjohtaja joutunee toistamaan satunnaisen selvityksen, mutta vähän nyt epäilen että joku liioittelee. En siis ollut paikalla tai kuulolla tai muutenkaan osallisena, mutta kaipa tuosta nyt tarkemmin olisi huhuttu jos joku olisi jotain oikeasti tötöillyt. Se että groundin lennonjohtajilta loppuu kapasiteetti ja paletti leviää lähes käsiin(?), ei taida olla lentäjien (tai lennonjohtajankaan) vika kun kentällehän mahtuu myyntimiesten mukaan vaikka kuinka hyvin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, anteeksi, mitä ohjeita ei nyt noudatettu ja mitä pelisääntöä (myöh: ilmailun määräystä!) on rikottu? Olisi mielenkiintoista tietää mihin tuo kaikki vihjailu perustuu.

 

Jos olisi jotain määräystä oikeasti rikottu, niin eikös lennonjohtaja ole velvollinen tekemään  siitä ilmoituksen? Nyt se jäi näköjään yleisilmailijoiden harteille sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisi jotain määräystä oikeasti rikottu, niin eikös lennonjohtaja ole velvollinen tekemään  siitä ilmoituksen? Nyt se jäi näköjään yleisilmailijoiden harteille sekin.

 

No, mistäänhän ei toki tiedetä, että onko lennonjohtajista joku tehnyt jonkin ilmoituksen vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Tatu!

 

Pitääpä todeta näin säikeeheen liittymättömästi, että olipa tänään hieno lentosää Räyskälässä! Pohjat jossain 800 metrissä.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään