Petri Lehtovirta

Knee Defender - raivoa

17 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomat lainaa Guardiania, jossa kerrottiin että:

Istuimen selkänojasta syntyi Yhdysvalloissa riita, joka johti lentokoneen ennenaikaiseen laskeutumiseen ja kahden matkustajan poistamiseen lennolta.

United Airlinesin lennolla 48-vuotias mies halusi estää hänen edessään olevaa samanikäistä naista laskemasta tuolinsa selkänojaa. Mies käytti monen lentoyhtiön kieltämää Knee Defender -laitetta, joka lukitsee istuimen laskumekanismin.

Lentoemäntä pyysi miestä poistamaan lukon, mutta hän kieltäytyi. Tästä suivaantuneena selkänojaansa laskemassa ollut nainen heitti lasillisen vettä miehen päälle.

Mainio värkki, pitää tilata  :thmbup:

http://lifehacker.com/5633071/knee-defender-stops-airline-seats-from-crushing-your-legs

ja videota tuotteen käyttämisestä lennolla:

http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1115269/Flight-attendant-not-impressed-Knee-Defender.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesarissa jo mainitaan miten se käytännössä "toimii" saa aikaan;

Kaksi matkustajaa poistettiin lennolta Yhdysvalloissa – riitelivät selkänojan asennosta

ULKOMAAT 26.8.2014 16:12

Helsingin Sanomat

Ps. suora linkki ei suostunut toimimaan ko. hesarin juttuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä miettisin vahvasti turpaanvetoa, jos joku urpo tuollaista tuoliini käyttäisi. Jos ei halua, että päälle kallistetaan, niin istuu exit-rivillä tai bisneksessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minä kyllä miettisin vahvasti turpaanvetoa, jos joku urpo tuollaista tuoliini käyttäisi. Jos ei halua, että päälle kallistetaan, niin istuu exit-rivillä tai bisneksessä.

Kaikilla ei ole varaa businekseen ja exit-paikkojakin on rajoitetusti.

Onneksi kenellekään ei tule halua käyttää tuota minun tuoliini, kun minulla ei ole kauheasti tapana kallistella (lyhyillä Euroopan päivälennoilla siihen on yleensä muillakin vähemmän halua).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainio ajatusmalli tällainen "MINUN koneeni, ja MINUN edessähän et penkkiä kallista!"  :thmbup:

::)

..tai aina parempi, jos tuollaisen aparaatin käyttäjä jättäisi kokonaan matkustamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikilla ei ole varaa businekseen ja exit-paikkojakin on rajoitetusti.

Jos ei ole varaa businekseen niin sitten hyväksytään se fakta että siellä koneessa on tilaa rajallisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole varaa businekseen niin sitten hyväksytään se fakta että siellä koneessa on tilaa rajallisesti.

Tämä tosin pätee myös yhtälailla siihen istuimenkallistajaan, jos haluaa vapaasti kallistella kenenkään siitä häiriintymättä niin voi ostaa sen lipun bisnekseen. Euroopan sisäisillä lennoilla tämäkään ratkaisu ei tosin useimmiten toimi kun istuinväli on sama. Onneksi ongelmaan on keksitty helppo ratkaisu: käytöstavat. Useimmiten kohtelias huomautus, puolin ja toisin, auttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä tosin pätee myös yhtälailla siihen istuimenkallistajaan, jos haluaa vapaasti kallistella kenenkään siitä häiriintymättä niin voi ostaa sen lipun bisnekseen. Euroopan sisäisillä lennoilla tämäkään ratkaisu ei tosin useimmiten toimi kun istuinväli on sama. Onneksi ongelmaan on keksitty helppo ratkaisu: käytöstavat. Useimmiten kohtelias huomautus, puolin ja toisin, auttaa.

Juuri näin. Eli huomioidaan muut matkustajat. Riitely on aivan turhaa. En itse kallista istuinta lainkaan. Herrasmiehet ovat aina herrasmiehiä  ;)

Ratkaisu voisi olla kiinteät istuimet, joissa selkänoja ei kallistu lainkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Nämä "Tilaan ja käytän" -kommentit menevät sinne Itkeäkö vaiko nauraa -osastoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu voisi olla kiinteät istuimet, joissa selkänoja ei kallistu lainkaan.

Mä olen kanssa miettinyt, että minkä ihmeen takia ne istuimet yleensäkään kallistuu? Jos kallistusta ei kerran ole kohteliasta käyttää, niin miksi lentoyhtiöt laittaa rahaa monimutkaisempiin mekanismituoleihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen kanssa miettinyt, että minkä ihmeen takia ne istuimet yleensäkään kallistuu? Jos kallistusta ei kerran ole kohteliasta käyttää, niin miksi lentoyhtiöt laittaa rahaa monimutkaisempiin mekanismituoleihin?

Liekö enemmän historian jäänne. Ja ehkä ajattelusta, että ihmiset sitä arvostavat. Onhan "aina" puhuttu lentokoneistuimista, kun tarkoitetaan kääntyvillä selkänojilla varustettuja istuimia vaikka laivoissa tai junissa. Joka lause ehkä tänään tuntuu hassulta.

Ja toimiihan kallistus, jos kaikki sen tekevät, kuten vaikka pitkillä yölennoilla. Mutta jos toinen haluaa tehdä läppärillä hommia tai katsoa leffaa ja toinen loikoilla, niin silloin konflikti on valmis, vasrinkin jos sillä takimmaisella läppärinkättäjällä on suomalaisen keskimittaisen nuoren miehen pituus tai vähän enemmän (>181 cm).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja toimiihan kallistus, jos kaikki sen tekevät, kuten vaikka pitkillä yölennoilla. Mutta jos toinen haluaa tehdä läppärillä hommia tai katsoa leffaa ja toinen loikoilla, niin silloin konflikti on valmis, vasrinkin jos sillä takimmaisella läppärinkättäjällä on suomalaisen keskimittaisen nuoren miehen pituus tai vähän enemmän (>181 cm).

Itselläni on mittaa n. 187 cm. Mahdun karjaosaston jakkaralle auttavasti, ja vielä paremmin mahtuisin jos hiukan pudottaisin elopainoani. Leveydestä en siis valita, mutta aika tuskaiseksi istuminen menee jos edessäolija jakkaransa kallistaa. Tiettyyn rajaan saakka koipia pystyy kääntelemään, mutta ei siitä rajattomasti ole apua. Ja ratkaisu siirtyä bisnesjakkaralle ei vaan ole vaihtoehto - suurimmalla osalla lennoistani työnantaja maksaa lipun, ja lippuluokasta ei neuvotella. Varmaan voisin maksaa itsekin jos olisi varaa. Ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täh, eli joku on oikeasti sitä mieltä, että 12hr yönyli longhaulilla ollaan selkä pystyssä "kohteliaisuussyistä"?.

Tarkennetaan nyt siis sen verran. En ole "röhnöttäjä", eli kallistan jakkaran vain kun siltä tuntuu, enkä ikinä ruokatarjoilun aikana. Euroopan lennot menee 99% selkä suorassa. Mutta pidemmillä lennoilla jos joku tuollaista vänkyrää yrittää käyttää penkkiini, niin saatan vaatia että ko. idiootti poistuu koneesta, välittömästi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin 192 senttiä pitkänä ja paljon matkustavana en oo koskaan kokenu häiritseväksi edessä olevan penkin kallistamista, silloin toki on itsekkin kallistettava jakkara. Ja jos nyt näissä termospulloissa edes yrittää nukkua tällä ruholla ni sillon joutuu penkin kallistamaan, minua häiritsemättä voi kaikki muutkin niin tehdä. Kyllähän varsinkin aasian halpalentoyhtiöissä välillä meinaa vaikee olla mahtuu jakkaralle, elämä on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaippa tässä, niin kuin elämässä yleensä olisi hyvä huomioida toiset, eikä vain katsoa koko ajan omaa etua. Kun koneet on ahdettu täyteen penkkirivejä, mikä on heijastunut lippujen hinnoissa, jolloin samalla koneiden täyttöasteita on saatu hilattua ylöspäin, mikä taas on johtanut yhä suurempaan tarpeeseen saada enemmän matkiustajia koneeseen jne. Tässä prosessissa lentämisestä on tullut koko kansan matkustusmuoto, ja se on kyllä selkeästi kaikkien etu. Kun istuimen matkustajan omassa käytössä oleva  tila on samalla pienentynyt, on monilta jäänyt huomaamatta se, että kun kallistaa penkin selkänojaa taakse, ottaa tämä liike tilaa takana olevalta matkuistajalta, jolla ei tilaa alunperinkään ole olluit käytössä ruhtinaallsesti. Tämä asia luonnollisesti liittyy vain tyypillisesti halvan luuokan matkustamoihin ja Euroopan reitteihihjn noin yleistäen. Bisneksen pitkän matkan flat-bed tyyppisissä istuimissahan istuimen säädöt ei mitenkään vaikuta muiden matkuistajien olosuhteisiin.

Olen matkustanut noin 30 vuoden ajan noin 100 päivää vuodessa, ja tuona aikana koneissa käytettävissä oleva tila on kyllä pienentynyt merkittävästi. Olen 193 cm pitkä ja ilmeisesti mun reisiluun pituus yhdistettynä polvilumpion paksuuteen on juuri sama kuin esim Finnairin 320-kaluston tyypillinen penkkiväli. Kun siiis edellä oleva kallistaa penkkinsä selkänöjaa, se törmää välittömästi mun polveen. Kun en pysty pujottamaan jalkoja myöskään edessä olevan penkin alle, niin pyydän edessä istuvaa nostamaan istuimensa pystyasentoon. Tämä yleensä auttaa.

Kerran lensin Iberian 320:llä Madridista Brysseliin, ja totesin sen koneen täysin mahdottomaksi mulle. Penkkirivit oli asennettu varmaan sen kriittisen 5 cm lähemmäs toisiaan verrattuan suomalaiseen vastineeseen. Kun penkkien tausta oli kovaa muovia ilman mitään pehmusteita, en kerta kaikkiaan mahtunut istuimelleni. Onneksi exit-rivillä oli vapaa paikka, jonne saatoin siirtyä. 

En tule hankkimaan tuota Knee Defenderiä, mutta kehoittaisin silti kaikkia pitämään mielessä, että muillakin matkustajilla on oikeuksia...

Timo   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täh, eli joku on oikeasti sitä mieltä, että 12hr yönyli longhaulilla ollaan selkä pystyssä "kohteliaisuussyistä"?.

Kyllä, joku voi oikeasti olla sitä mieltä että kanssamatkustajatkin voi ottaa huomioon, oli se syy sitten mikä tahansa.

"miettisin vahvasti turpaanvetoa, jos joku urpo" "ko. idiootti poistuu koneesta, välittömästi"

Miettisitkö, omin sanojesi mukaan, edelleen turpaanvetoa (jota en suosittele ilma-aluksessa muuta kuin kaappausta estettässä) jos takanasi istuvalla on vaikkapa lääketieteellinen syy pitää polvitilansa? Esimerkiksi kihti ei useimmiten näy ulospäin, mutta polvet ja muut nivelet ovat äärimmäisen kipeät, penkin nojaaminen niihin saattaa tuottaa erittäin suurta tuskaa. Entä jos idiootilla tai urpolla on alle 2v. sylilapsi eikä hän ole onnistunut saamaan paikkaa koneen etuosasta?

Kyllä minäkin sitä penkkiä kallistelen ja annan muidenkin kallistella, jos ei nyt sitä kesken ruokailun tee, jollain 28-29" penkkivälillä (penkkimallista riippuen) tosin voi olla varsin epämukavaa vaikka omansakin kallistaisi. Mutta jos takanaolevalla on jokin järkevä syy pyytää minua olemaan kallistamatta penkkiä, niin jätän sitten kallistamatta, vaikka MINULLA on siihen OIKEUS. Lentomatkustaminen karjaluokassa on sen verran ärsyttävää hommaa muutenkin että parempi olla väleissä kanssamatkustajien kanssa, tai ainakin olla hankkimatta lisä-ärsytystä ja nostaa verenpainetta pikkuasioista. Jos haluaa lisää tilaa ja rauhaa niin voi ostaa sen business-luokan lipun vapaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ei ollut edes värkki käytössä, mutta silti poistettiin takamatkustaja hieman "valitettuaan" edessä istuneelle (no oikeasti riuhtaisi hätiin tullutta lentoemäntää kädestä):

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/11062923/Legroom-wars-second-plane-diverted-after-row-over-reclining-seat.html

Samaisessa aviisissa myös kysely aiheesta, että pitäisikö selkänojien kallistus poistaa kokonaan:

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/11062960/Should-reclining-seats-be-banned.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään