Timo Hyvönen

Tilasin tänään lupakirjan

7 viestiä aiheessa

Hejp,

 

tyhmä kun olin, tajusin tilata vasta nyt EASA-lupakirjan. Jos olisin tehnyt sen heti kun se oli mahdollista, voisin lentää nyt LAPL (A):n min kolmen tunnin lentokoulutuksella, Suomen linjausten mukaan joudun nyt tekemään joko 21h lisää mopua tai 15h jotain mopocessnaa. Toisin on mm. Italiassa, jossa lennetyt moputunnit säilyvät, vaikka lupakirja kirjoitetaankin uusiksi. Trafissakin asiasta on erimielisyyttä, pitäisi varmaan anoa niin tietäisi.

 

Sinänsä sama, hain nyt itselleni seuraavaa yhdistelmää:

 

GPL

EASA LAPL (S)

EASA SPL

 

MGPL

EASA TMG-laajennus

 

UPL

 

RT/VFR

 

Näin sitten medikaali määrää, saanko purjelennättää maksusta vai en. Lisäksi kansalliset lupakirjat antavat luvan lentää muissakin kuin EASA-maissa. Kai.

 

Olen harkinnut ilmailullista retkeä Espanjaan, en tiedä saisiko siellä sitten lennellä noita EASA-jatkoja paikallisten määräysten mukaan. EASA-kirja käsittääkseni on nimenomaan EASA-tasoinen, joten moputiiman pitäisi olla tulkittavissa paikallisesti oikein.

 

t. Timo, nillittäjä kunnes Trafin väärä tulkinta muuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, Timo

 

Seuraan uteliaana mitä Trafi vastaa ja mitä se sitten tekee. Lähetin yli kolme kuukautta sitten kyselyn näistä teemoista saadakseni selvennyksen siihen, mitä voin tekeillä olevalla MGPL lupakirjalla tehdä, mutta eivät ole vastanneet. 

 

Sen sijaan kun kysyin, että onko mahdollista, että koska minun pitää toimittaa heille varsin usein lääkärilausunnot sekä lentämisen että autolla ajamisen (minulla on kuorma-autokortti, joka automaattiseseti karsitaan pois yli 70-vuotiailta), niin olisiko mahdollista, että jos minulla olisi vaativampi voimassa niin se riittää, siis jos lentomedikaalia (EASA luokka 2) pidettäisiin vaativampana, niin riittäisi sen pitäminen voimassa. Sain muutaman viikon kuluttua kohteliaan vastauksen, ettei se käy, koska medikaalit ovat erilaisella lomakkeella. Lentomedikaalissa on käsittääkseni kaikki automedikaalin edellyttämät tiedot ja vähän lisääkin.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuollaisen hakemuksen löytää? Itse en löytänyt lupakirjan uudelleen kirjoitukseen tarkoitetusta lomakkeesta mitään LAPLiin viittaavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, noita lomakkeitakin on netissä vanhoja ja uusia. Täytin vanhan. Eihän tuohon nyt kai voi mitään LAPL-rasteja laittaa, kun en ole niitä koulutuksia käynyt. Vai pitäisikö noihin EASA-rasteihin laittaa merkki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä tuli neljä erillistä ja hintaa oli sitten 250e tms.

 

t. Timo

Mitä nämä neljä lupakirjaa piti sisällään? 1) ?  2) ?  3) ?  4) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään