Tuomas Kuosmanen

OH-CAU malmille tänään..

21 viestiä aiheessa

Malmin Ilmailukerhon "dieselöity" C172 on siirtolennolla Tanskasta kohti malmia, arvioitu aika perillä on joskus klo 14 jälkeen jos tuulet ja sää ym eivät kauheasti hidasta matkantekoa.

 

oh-cau.jpg

 

Päivän vinkkinä voisi ehdottaa hiukan myöhästettyä lounasta Ravintola Hopealinnussa hyvän näköalan kera..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan-Paippereista en juurikaan mitään tiejä, sen olen kuullut että alunperin käyttivät Lycomingia tahi Conditionaalia konepeiton alla, mutta

osaako joku sanoa että onko tuossa tiiseli Cessnassa

"FADEC" niinkuin ne käyttävät isonpien lentskareiden

lämpövoimakoneissa?

LOL

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan-Paippereista en juurikaan mitään tiejä, sen olen kuullut että alunperin käyttivät Lycomingia tahi Conditionaalia konepeiton alla, mutta

osaako joku sanoa että onko tuossa tiiseli Cessnassa

"FADEC" niinkuin ne käyttävät isonpien lentskareiden

lämpövoimakoneissa?

LOL

 

 

On, kaksi fadec:ia, toinen on varalla, ykköstä käytetään normaalisti koko ajan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista hyötyä sillä on haettu-->

Varmaankaan ei ole maailmalta vielä kokemusta ko.

keksinnöstä, että ovatko hyödyt suurenpia kuin

haitat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista hyötyä sillä on haettu-->

Varmaankaan ei ole maailmalta vielä kokemusta ko.

keksinnöstä, että ovatko hyödyt suurenpia kuin

haitat?

 

Eiköhän se taloudellisuus ole se ykköshyöty, mitä tuolla dieselillä on haettu. Varsinkin, kun tietää, mikä veropeikko on kohta jo ovella koputtamassa...

 

Haitaksi tuohon voi varmaankin laskea sen, että tietyllä tapaa koneesta tulee laiskempi, kuten dieseleillä on etenkin ennenvanhaan ollut tapana. Mutta toisaalta taas, tuohan on turbo-kone, joten sillä pääsee taas korkeammalle, mihin ei normaalilla ahtamattomalla koneella ole mahdollista mennä jne...

 

 

EDIT: Täällä threadissa on asiasta laajemminkin keskusteltu:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=58;action=display;threadid=32626;start=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Diesel konehan ideana järkevältä tuntuu, mutta tuota

FADECia vaan mielessäni päivittelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Diesel konehan ideana järkevältä tuntuu, mutta tuota

FADECia vaan mielessäni päivittelin

 

Onhan FADECeja saatavana Lycomingeihinkin nykyään.

 

Vehje säätää aina optimiseoksen ja muutenkin vahtii moottorin lämpötiloja ym tarkemmin, pitää logia kaikista antureiden lukemista ja huollossa voi verrata koneen käyntihistoriaan josko jotkut arvot muuttuvat jne..

 

Ja kyllähän tuo helpottaa lentäjän työtä myös, aika harva kerho on sellainen jossa jokainen lentäjä osaa laihentaa seosta täysin parhaalla mahdollisella tavalla sekä polttoainekulujen että moottorin kestävyyden kannalta..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Käväisin tuolla MIK:in sivuilla ja panin merkille pari asiaa.Cessna 172 OH-CTL 4h. ja taasen Cessna 172 OH-CAU 8h. toiminta-aikaa?Dieselöinnisäkö syy??(myös litrakulutus per tunti)

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Käväisin tuolla MIK:in sivuilla ja panin merkille pari asiaa.Cessna 172 OH-CTL 4h. ja taasen Cessna 172 OH-CAU 8h. toiminta-aikaa?Dieselöinnisäkö syy??(myös litrakulutus per tunti)

 

T:Harri

 

Jep, dieselöinnissäpä hyvinkin... Karkeasti arvioiden semmonen dieselmoottori kuluttaa puolet vähemmän kuin alkup. bensakone. Ja kaikenlisäksi vielä halvempaa ainetta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tulla ennemmin nyt pilotin toiminta-aika vastaan kuin koneen ;D

 

Tarvitaanko siis "sorsaa" ;D

 

T:Harri

 

P.S Ihan oikeasti mitä tehdä kun mahassa kiertää lennolla??(VFR&no toilet)

 

P.S.S Älkää naurako..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko siis "sorsaa" ;D

 

T:Harri

 

P.S Ihan oikeasti mitä tehdä kun mahassa kiertää lennolla??(VFR&no toilet)

 

P.S.S Älkää naurako..

 

Eipä ole naurun paikka kun itselle kohdalle sattuu. Kyllä siinä on vaihtoehdot aika vähissä... Pienempään hätään sentään voi vielä varustautua suht helposti, mutta eipä olisi enimmäinen kerta kun jollekin on ärhäkkä mahatauti iskenyt lähes varoittamatta, eikä varmaan ensimmäinen lennollakaan toiletittomassa... Mutta siitä huolimatta hymyilyttää kunnes.. :)

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko siis "sorsaa" ;D

P.S.S Älkää naurako..

 

Kertoili aikoinaan armeijakaveri, että pitkillä purjelentomatkoilla on Sulttaanit taskussa hätää varten.

 

<offtopic>

Nauretaan vasta siinä vaiheessa, kun se eräs mies oli suorittamassa jotakin vaativampaa merkkiä (500 km? ) ja oli sitten tuntunut kohta puolivälin jälkeen painetta rakossa. Siitäpä sitten lasti "kumisorsaan" ja ikkunasta ulos. Mutta kuinka ollakkaan ilmavirta oli hiertänyt kortongin ikkunanreunaa vasten puhki ja tuuli painoi kuset takaisin sisään. Äijä oli kuulemma lentänyt tavoitteensa mukaisesti pitkän matkan loppuun asti. ;D

 

Tämänkin totena kertoi edellä mainittu armeijakaveri.

</offtopic>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hih joo.

 

Mahatautia (tai ainakin puolta siitä) varten mulla on polvilevyn taskussa aina pari yrjöpussia, ei sitä koskaan tiedä jos on oikein termiikkiä tms niin matkustajalla saattaa tulla huono olo. Se on ihan kiva olla tuommoinen pussi niin ei tarvi siivota niin paljon lennon jälkeen..

 

Tuo toiminta-aika tosiaan on täysin tankein - toinen hyöty siitä on se, että jos tankkaa puolet tankit, silti pääsee sen 4 tuntia minkä bensakoneella, mutta painoa on sen polttoaineen määrän verran vähemmän kyydissä, eli voi kuormata hiukan enemmän. Toisaalta sitten tuo dieselmoottori painaa 30kg enemmän kuin bensakone, mutta jää se silti vähän plussalle ainakin verrattuna OH-CTL:ään jossa on sama MTOW 1043kg (jos en väärin muista) kuin CAU:ssa. Niissä 172:ssa missä on ollut tehokkaampi mottori tuo MTOW on saattanut pudota, siinä tapauksessa siinä kuormauksessa kärsitään. Mutta edullisempaa kyytiä on vastalahjana.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahatautia (tai ainakin puolta siitä) varten mulla on polvilevyn taskussa aina pari yrjöpussia, ei sitä koskaan tiedä jos on oikein termiikkiä tms niin matkustajalla saattaa tulla huono olo. Se on ihan kiva olla tuommoinen pussi niin ei tarvi siivota niin paljon lennon jälkeen..

 

Kerran on allekirjoittaneelle sattunut keikka jossa matkustajalle tuli "paha olo" ja päivällinen tahtoi ylös yläkautta. ;D Onneksi oli tyhjä muovipussi matkassa johon tyhjentyä.

Haju oli kyllä karmea, eikä auttanut muu kuin availla Cessna 172:n ikkunoita. Jos sama olisi tapahtunut esim Piperilla jossa ei saa kuin kuskinpuoleisen pikkuräppänän auki niin lähellä olisi ollut myös kuskin "inkapasitaatio" Oli kyllä niin vahvat tuoksut koneessa.. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jatkanpa minäkin sitten vähän offtopiccia..Sattui vuonna 1997, ihan ensimmäisiä purjelentokeikkoja opettajan kanssa..Oli kuuma kesäpäivä, kuten tuona kesä niitä tuppasi olemaan useampikin, oltiin juuri käyty syömässä tuhdit pitsat paikallisessa Kotipizzassa (taisi olla Quattro Stagioni) kun purtsikkaopettaja soitti että nyt on Mikko keliä, kentälle mars..Sinne siis riensin ja Blanikin etutoosaan itseni vyötin..Hinaus sujui ihan ookoo mutta kun alettiin kaartelemaan siinä tinttikelissä, niin sanoin opettajalle että on vähän paha olo. Oksennuspusseja ei jostakin syystä ollut mukana..Sitten ilmoitin opettajalle asiallisesti, että nyt on sekunneista kiinni, anna jotakin. Hän päätti uhrata oman toisen lentohanskansa (mallia näppylähanskat) johon sitten Quattro Stagioni päätti maallisen vaelluksensa. Vielähän sitten jäi ongelmaksi että mihin oksennusta täynnä oleva hanska? Ope polkasi koneen sivuluisuun ja aukasin kuomun pikkuräppänän, josta tämä hanska sitten muljauttettiin ulos. Hanska tippui suurinpiirtein varalaskupaikan pohjoispuolelle, metsään..Toivoittavasti siellä ei ollut metsämiehiä tms.ihmettelemässä taivaalta tippuvaa hanskaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, että onko tämä linkki vielä ollut täällä, mutta tässä se nyt kumminkin on. OH-CAU:sta juttua Mainio.netissä.

Mainio.net

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, että onko tämä linkki vielä ollut täällä, mutta tässä se nyt kumminkin on. OH-CAU:sta juttua Mainio.netissä.

Mainio.net

 

 

 

 

 

Ei välttämättä täällä, mutta MIKin kotisivuilta löytyy myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, että onko tämä linkki vielä ollut täällä, mutta tässä se nyt kumminkin on. OH-CAU:sta juttua Mainio.netissä.

Mainio.net

 

Enpä ollut aiemmin lukenut, että kiitokset linkistä.

Siellä kehutaan myös Malmin lentoasemaa sivulla http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;6090;88186&subpage_id=88188

------------------

Helsinki-Malmin lentoasema

 

Vuonna 1940 rakennettu Malmin lentoasema on Suomen vanhin edelleen toimiva siviililentokenttä, maan ylivoimaisesti tärkein ilmailualan koulutuskeskus ja pääkaupunkiseudun ainoa yleisilmailukenttä. Malmilla on myös pääkaupunkiin kotimaasta ja ulkomailta suuntautuvaa pienliikennettä palveleva kansainvälinen lentoasema, jolta löytyy tulli ja passintarkastus. Malmin historiallinen lentoasemakokonaisuus valittiin maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle vuonna 2004.

 

Nykyisin lentokentällä on toimintaa 15 ilmailun parissa toimivan yhdistuksen lisäksi yli 20 yrityksellä, jotka tarjoavat reilut 200 vakituista työpaikaa. Lisäksi kentän korkeasta käyttöasteesta huolehtivat 15 ilmailun parissa toimivaa yhdistystä. Puhtaasti harrastukseksi katsottavan lentotoiminnan osuus kentän käytöstä on 10-20 %.

---------------------------

mutta oikeasti kentän rakentaminen alkoi v. 1935 ja se otettiin käyttöön jo v. 1936 (joulukuun 16. päivänä)

http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/liikenteelle.html

Ja päärakennuskin valmistui ennen 15.5.1938 pidettyjä vihkiäisiä, eli hyvissä ajoin ennen 1940 odotettuja olympialaisia (ja ennen 1939 alkanutta odottamatonta talvisotaa)

 

Senkin olisi voinut kertoa, mikä tai ketkä Malmia uhkaavat :-X

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään