O-P Pietila

Käytöstä poistuneet /kaputin tehneiden koneiden kohtalo? C150/152 Runko haussa

17 viestiä aiheessa

Viisaammat ja asiasta paremmin tietävän, voisitteko ystävällisesti kertoa mihin kaikki kaputin tehneet tai rekisteristä poistetut koneet päätyvät?

Onko esimerkiksi onnettomuustutkintakeskuksella jokin yleinen käytäntö koneiden runkojen osalta vai jäävätkö 'raadot' kerhoille, yms. omistaville tahoille tai päätyvät romujobbareille

paalattavaksi raakametallin hinnalla?

 

Luin hiljattain aikaisempaa keskustelua mihin oli listattu haverien kautta menetetyistä koneista ja näitä oli kertynyt melkoinen lista.

Osa on alla olevan keskustelun perusteella vielä kunnostettu lentokelpoiseksi, mutta osa on pakostikin jouduttu purkamaan.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,35637.msg355721.html#msg355721

 

Syy miksi kysyn asiaa on se, että etsimme yhdistyksellemme kaksipaikkaista yleisilmailukoneen runkoa simulaattoriksi. Ensisijaisesti haussa olisi Cessna 152 tai 150 -runko,

mutta myös muut vastaavan kokoluokan rungot kiinnostavat. Jos siis tiedossasi on jonkinlainen käytöstä poistettu runko tai kone, olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan asiasta lisää.

Voi vaikka tarjota yksityisviestillä tai sähköpostilla:

cessna172sim@gmail.com

 

Tarkoitus olisi nykyisen Cessna 172 -simulaattorin kaveriksi rakentaa kevyempi ja helpommin liikuteltava simulaattori.

 

/OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussa makaa yhä se ruotsalainen C152 joka kesällä ajeli jetin persuksiin. Se meni käsittääkseni romutuskuntoon tuossa.

Muuta tietoa ei ole, mutta siinä ainakin yksi potentiaalinen ehdokas josta omistaja saattaisi olla kiinnostunut luopumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä. Osaako joku kertoa, vieläkö siellä Malmin ruohottuneella asematason 'laajenteella' makaa kaksi pystyyn homehtuvaa konetta byrokratian ja epäselvien rahoituskuvioiden seurauksena?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuohon vaihdeta vain jostain toisesta koneesta uusi pyrstöpala ja vaijerit. Mitä tuossa on käynyt?? Toki, jos tuo nyt purkuun muuten menisi, olen kiinnostunut rungosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvää päivää mitä toimintaa. Toivotaan, että saadaan jossain vaiheessa vastaavia tapauksia varten kunnon valvontakamerat kentälle ja nyt syyllinen vastuuseen teostaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuohon vaihdeta vain jostain toisesta koneesta uusi pyrstöpala ja vaijerit.

 

Naamakirjassa oli kuva toiseltakin puolelta. Ei tule tuosta CTM:stä enää konetta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naamakirjassa oli kuva toiseltakin puolelta. Ei tule tuosta CTM:stä enää konetta...

 

Ei tule ei. Runko on tuhottu penkkeihin saakka, siivestä laippa ja mahdollisesti myös siipisalko. Toivottavasti NEU:n vakuutus "3. osapuolelle" kattaa CTM:n vauriot (lunastuksen) vaikka kyseessä olikin luvaton käyttö. NEU joutuu moottorin ja potkurin osalta iskuvauriotarkastukseen, tarvitsee uuden tuulilasin ja oikeaa siipeä pitää korjata, mikäli kone lentokäyttöön vielä halutaan. Onneksi NEU ei osunut toiseenkin BF:n koneeseen (CTM:n viereinen ruutu), lähellä oli sekin.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Voi hyvää päivää mitä toimintaa. Toivotaan, että saadaan jossain vaiheessa vastaavia tapauksia varten kunnon valvontakamerat kentälle ja nyt syyllinen vastuuseen teostaan.

 

Kiva ajatus, varsinkin niitä kameroita ja valvontaa myyvien yritysten mielestä. Pitäisi kuitenkin pyrkiä estämään tälläisten tapahtuminen, se ei paljoa lisäarvoa anna, että kamerasta voidaan jälkeenpäin kenties HD-laatuisena katsella kun kone kolisi toiseen. Toki hyvällä tuurilla kameratallenteen perusteella syyllinen voidaan saada kiinni, mutta jos olette yhtään asiaa tarkkailleet, edes myymälävarkaita ei meinata saada kiinni vaikka kamera on parin metrin päässä kohteesta. Oma kokemukseni teollisuusvalvonnasta kameroilla on se, että niillä jälkikäteen ei tee juuri paskan vertaa, livenä seuratessa niistä on hyötyä.

 

Kuten toisaallakin jo totesin, jos tuollaiset halutaan estää kustannustehokkaasti, se vaatisi vapaaehtoisuuteen perustuvaa vahtimista samaan tyyliin kuin pienvenesatamissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en voi muuta sanoa kuin että toivottavasti syylliset saadaan vastuuseen teoistaan - eikä vain silitetä päätä että "älä tee noin enää ethän"....

 

Sanatonta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"pienen lenkin vaan ajelin"

Mä oon tässä jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut lentämisestä ja josko hommasin koneen  ja ehkä jonkun

koulutuksen. Tullut seurailtua pidemmän aikaa tätä palstaa ja täytyy kyllä sanoa,että on sekavaa,todella sekavaa touhua,koneet tulee jatkuvasti alas,

palstalla suorastaan tapellaan lähes joka asiasta,koneita ei tutkita mekaanisesti katsastuksessa,lisäksi näköjään  tommosen koneen voi pölliä kuka vaan ja ajella kuinka huvittaa,varmaan nousis ylös kun aikansa renkuttais. Eikö noissa ole edes mitään päävirta katkaisinta jne.vai joko tämä palstalla tappelu muuttui todeksi?kyllä täytyy vielä tarkkaan miettiä sitä lentolupakirja juttua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
lisäksi näköjään  tommosen koneen voi pölliä kuka vaan ja ajella kuinka huvittaa,varmaan nousis ylös kun aikansa renkuttais. Eikö noissa ole edes mitään päävirta katkaisinta jne.vai joko tämä palstalla tappelu muuttui todeksi?kyllä täytyy vielä tarkkaan miettiä sitä lentolupakirja juttua.

 

Myös auton, moottoripyörän, veneen, ihmisen tai eläimen voi pölliä. Lentokone ei ole mikään ihmeellinen poikkeus tässäkään asiassa.

 

Niissä on myös päävirtakatkaisin, jonka tarkoituksena on toimia päävirtakatkaisimena. Siitä kun painaa, niin virrat tulevat päälle. Ja toisesta laidasta kun painaa, niin virrat katkeavat. Myös polttoainehana on, toimintaperiaate sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa,mielenkiintoista.myös sirkkelissä on samanlainen juttu,usein vihreä ja punainen,siitäkin osaa pojanklopit

Laittaa terän pyörimään mikäli se on jätetty LUKITSEMATTA.pidätkö kenties myös autosi virtalukossa avaimia parkkipaikalla öisin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo rikotut koneet olivat lukossa, avaimet kotona, murrettu ja käynnistetty tiirikoilla.

 

Lentäminen on mukavaa. Kannattaa lukea ilmailu.blogspot.fi jos haluaa muunkinlaisia näkymiä kuin keskustelupalstanäkymiä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin lähti rönsyämään taas alkuperäisestä aiheesta, mutta menköön.  ;)

 

Lähettäkää toki vinkkejä, jos jostain käytetty runko löytyy.

 

//OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään