Hannu Kultalahti

kenttäkertomuksia.

32 viestiä aiheessa

Ei niin historiallista, mutta aikaa tapahtumista on kulunut. -80-90-luvun taitteessa.

Eräs Malmilla vaikuttava herra oli lähtenyt Niskasen Topin Aztecilla (PNJ tai PIE) hurua ajelemaan ja päätynyt Räyskälään, sieltä lähtöä tehdessä oli sähkö akuista karannut. Virtojen päälle jäämisestä ei kuulemma ollut kysymys vaan syytettyinä oli huonot akut. 

Herra sitten soitteli Malmille että "ottakaa mun 172 ja tuokaa akut/akku tänne", tämähän kelpasi innokkaille lentopojille. Ilmaista tiimaa, ja muille muuten vaan lentoaikaa...  :P

Akku/akut kyytiin ja lähtövalmistelujen kestäessä innokkaita oli jo neljä lähdössä. Kone tulille ja kohti Räyskälää, matkalla oli tunnelma katossa ja niin oli vielä perilläkin... siihen asti kun platalla odotteleva Aztec-pilotti huomasi mikä oli meininki. Kone täynnä jätkiä...  :o

Muuten ei ollut asiasta pahoillaan mutta ilmoitti kyllä meille märkäkorville miten tolloja olimme, "jos toi h***etin Aslakki ei lähdekkään käyntiin niin HÄN ei todellakaan jää tänne vaan joku teistä neropateista sen sijaan.

 

Eihän me innokkaat oltu ollenkaan ajateltu että semmoinenkin mahdollisuus oli olemassa että kone ei käynnisty...  ::)

 

Aztec kuitenkin käynnistyi tuoduilla akuilla hienosti, kehtasin vielä änkeä itteni kyytiin takastulomatkalle. Muut tuksutteli sillä 172:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuorna poikana olin juuri istahtanut ravintola Ankkurin pöytään kun Ilmailupersoona tarttui käteen ja kysyi,-ethän ole juonut vielä mitään,ethän. No en,-mistä on kyse?  -Lähde heittämään hänet Roksulla purjelentokeskukseen kun kaverit odottavat siellä,ja sauna on jo lämmin. Ei tarvinnut miettiä sekunttiakaan. kesäyössä Roksulla takaisin,unohtumaton elämys.. Ankkuri tosin menetti minun rahani siltä yöltä,ja hyvästä syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisenlainenkin pieni tapahtuma...Ihmettelin Armaalleni eräänä ilmailupäivän tutustumisessa miksi lentokerhon tankkilaitteessa lukee Jet A-1. Ja tietäväisenä tietysti ajattelin että on hankittu tankkauspiste,mutta ei ole viitsitty vaihtaa tarroja. pidin jo luentoa moisen toiminnan vaaroista ,kunnes tietty paikalle rullasi konversoitu diesel...vedin takin pääni yli ja päätin taas kerran etten kerro koskaan enää mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...paikalle rullasi konversoitu diesel...

 

Olin käymässä Kuopiossa kerhomme diesel Cessnalla. Pienimuotoinen härdelli syntyi, kun tilasin puhelimessa Jet A1:stä koneeseen. Tankkarin lisäksi toinenkin kaveri tuli jeepillä ihmettelemään, että ootko nyt ihan varma, että haluat kerosiinia tähän pulkkaan. Sen verran taisi olla vielä harvinaisia vehkeitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeuduin eräälle eteläsuomalaiselle lentokentälle Diamond DA40D:llä. Rullasin asematasolle ja kömmin ulos. Paikallinen ilmailija, jonka tunsin, kysäisi: "Onx toi joku ultra vai?" Hänen kokemuksellaan asian olisi luullut selviävän jo koneen tunnusta vilkaisemalla.

 

Toinen tapaus samalla lentopaikalla. Olin tällä kertaa liikkeellä Cessna 140:llä. Paikallinen ilmailija kysäisi ensi töikseen: "Mitkä taitolentoliikkeet tolla ovat sallittuja?" Vastasin: "Onko tämä Sinusta taitolentokoneen näköinen?" Ehkäpä hän ajatteli, että jos kerran C150:stä on olemassa Aerobat-versio, niin kukaties C140:llä voisi jotain vääntää.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin käymässä Kuopiossa kerhomme diesel Cessnalla. Pienimuotoinen härdelli syntyi, kun tilasin puhelimessa Jet A1:stä koneeseen. Tankkarin lisäksi toinenkin kaveri tuli jeepillä ihmettelemään, että ootko nyt ihan varma, että haluat kerosiinia tähän pulkkaan. Sen verran taisi olla vielä harvinaisia vehkeitä...

 

Samaa se DA40 Diamondin kanssa on, ulkomaillakin. Harvemmassa ovat ne kerrat kun on ilman ihmettelyitä saanut kyseistä tavaraa laskun jälkeen tornilta pyytäessä. Useammin homma on mennyt näin:

- Request fuel, Jet A-1.

- Taxi to fuel sta... umm, confirm Jet A-1??

- Jet A1.

- Seriously, Jet A1? Ok.. umm.. taxi to stand 3, wait for fuel truck.

 

Ja seuraavaksi sitten on se täyspitkän tankkirekan kuski ihmeissään kun pyytää 18 litraa kumpaankin. "Eighteen?? Not eighty??" naureskelua.

 

Lisäbonuksena moni lennonjohtaja taitaa sitten odottaa erilaista suorituskykyä kuin mitä tuosta 135hp vehkeestä irtoaa. "After takeoff, climb to FL100 in TMA" "This is not a jet..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa se DA40 Diamondin kanssa on, ulkomaillakin. Harvemmassa ovat ne kerrat kun on ilman ihmettelyitä saanut kyseistä tavaraa laskun jälkeen tornilta pyytäessä. Useammin homma on mennyt näin:

- Request fuel, Jet A-1.

- Taxi to fuel sta... umm, confirm Jet A-1??

- Jet A1.

- Seriously, Jet A1? Ok.. umm.. taxi to stand 3, wait for fuel truck.

 

Ja seuraavaksi sitten on se täyspitkän tankkirekan kuski ihmeissään kun pyytää 18 litraa kumpaankin. "Eighteen?? Not eighty??" naureskelua.

 

Lisäbonuksena moni lennonjohtaja taitaa sitten odottaa erilaista suorituskykyä kuin mitä tuosta 135hp vehkeestä irtoaa. "After takeoff, climb to FL100 in TMA" "This is not a jet..."

" Where do You want me to circle to reach FL100? . It may be Christmas till i get there.  ...for both of Us.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän toi Roksu on?

 

Ranskassa rakennettu steroidi-C172. Reims/Cessna FR 172 Rocket, "Roketti" tai "Roksu". Moottorina normi 145 hv (Cont. O-300) tai 150 hv (Lyc. O-320) sijasta 210 hv Cont. IO-360 ja vakiokierrospotkuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskassa rakennettu steroidi-C172. Reims/Cessna FR 172 Rocket, "Roketti" tai "Roksu". Moottorina normi 145 hv (Cont. O-300) tai 150 hv (Lyc. O-320) sijasta 210 hv Cont. IO-360 ja vakiokierrospotkuri.

 

Oletko Jouni varma tuosta Reims Rocketin moottorista? Hyvinkäällä lenteli yksi, OH-CFA, jossa oli rouhea kutoskoneen ääni, mikä viitannee siihen, että pellin alla möyrysi rouhea kutoskone, IO-360 on nelonen.

 

Se tapa, jolla tuota OH-CFA:a tuolloin lennettiin, voisi kyllä olla yhden kenttäkertomuksen aihe, sen verran huimapäisesti noita voimavaroja käytettiin, mutta ehkäpä joskus toiste.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskassa rakennettu steroidi-C172. Reims/Cessna FR 172 Rocket, "Roketti" tai "Roksu". Moottorina normi 145 hv (Cont. O-300) tai 150 hv (Lyc. O-320) sijasta 210 hv Cont. IO-360 ja vakiokierrospotkuri.

 

Kiitos. Tämäkin mysteeri selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Jouni varma tuosta Reims Rocketin moottorista? Hyvinkäällä lenteli yksi, OH-CFA, jossa oli rouhea kutoskoneen ääni, mikä viitannee siihen, että pellin alla möyrysi rouhea kutoskone, IO-360 on nelonen.

 

Vaikka en ole Jouni vastaan. Continental IO-360 on kuutonen (lycoming IO-360 on nelonen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Continental IO-360 on kuutonen (lycoming IO-360 on nelonen)

 

No niinpä niin, pitäisi lukea nuo viestit vähän tarkemmin, ennen kuin säntää kirjoittelemaan läpiä päähänsä  :-[

Jotenkin jäi huomaamatta tuo Continental siinä IO-360:n edessä.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannulle kysymys. Mainitset nimeni jäälentojen yhteydessä. Muistan lentäneeni vain yhden jäälennon. Senkin C-337/ Pushpull konehella. Kävimme katsomassa autonkuljetuslaivalle reittiä Hankoon.

Muistutan että Finnaviation nimisessä yhtiössä oli sukunimikaima. Hämärä mielikuva että hän olisi ollut Reijo.

Nyt se kysymys. Kenestä puhumme ?

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

" Where do You want me to circle to reach FL100? . It may be Christmas till i get there.  ...for both of Us.

 

Joo, juuri noin. Aukeni kyllä asia tuolle kyseiselle Visbyn tornillekin helposti ja sai vähän järjellisemmän selvityksen. Kyllä me sinne FL100 kiivettiin (vai oliko 95) mutta puolisen tuntia siihen maksimipainoiselta luuskalta meni ja TMA raja jäi kauas taakse. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannulle kysymys. Mainitset nimeni jäälentojen yhteydessä. Muistan lentäneeni vain yhden jäälennon. Senkin C-337/ Pushpull konehella. Kävimme katsomassa autonkuljetuslaivalle reittiä Hankoon.

Muistutan että Finnaviation nimisessä yhtiössä oli sukunimikaima. Hämärä mielikuva että hän olisi ollut Reijo.

Nyt se kysymys. Kenestä puhumme ?

 

Heikki

 

Minun muistaakseni siellä oli ainakin Kari P...:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun muistaakseni siellä oli ainakin Kari P...:)

jeeps,saatoin erehtyä nimistä. Olen pahoillani,jos aiheutin jotain. -Liian kauan ohuessa ilmassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä mitään. Lensin Baronilla vuosina -73 - 74. Kuopion tornissakin sain sapiskaa kun kerran kävin visiitillä. Nimesi on plaanissa vähän väliä etkä piipahda useammin. Olin silloin Kone-Airin hommissa emmekä lentäneet kuin korkeintaan kerran vuodessa Suomessa.

Taisipa olla silloisen Ilmailuhallituksen insinööri mainitsemani Reijo.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tapa, jolla tuota OH-CFA:a tuolloin lennettiin, voisi kyllä olla yhden kenttäkertomuksen aihe, sen verran huimapäisesti noita voimavaroja käytettiin, mutta ehkäpä joskus toiste.

 

t. Mikko

 

Kaks kakkoselta hanat auki, pinnassa Konekorhosen hallin kupeelta kone pokalleen vasemmalle kohti 30:n kynnystä ja siitä Jukolan Jussien lentokuppilan kohdalla pystyyn - ja kohti Malmia  8) Rocketilla ei tullut ruumiita, siinä on teho / painosuhde suurinpiirtein oikea tai ainakin oikeansuuntainen, kun puhutaan lentokoneesta. Kaikenmaailman muilla häkkyröillä on Hyvinkäälläkin kuollut pilotti jos toinenkin. Yksi oli se joku lentovene, olisko ollut Riviera ja toinen joku Jim Beden suunnittelema kyhäelmä. Ja onhan noita pursikoneitakin tipahdellut täällä vuosien varrella, osassa tuli uhreja, osassa ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaks kakkoselta hanat auki, pinnassa Konekorhosen hallin kupeelta kone pokalleen vasemmalle kohti 30:n kynnystä ja siitä Jukolan Jussien lentokuppilan kohdalla pystyyn - ja kohti Malmia  8) Rocketilla ei tullut ruumiita, siinä on teho / painosuhde suurinpiirtein oikea tai ainakin oikeansuuntainen, kun puhutaan lentokoneesta.

 

En olisi osannut tuota elävämmin kuvata. Kaikesta huomaa, että olet nähnyt noita suorituksia. Kerran olin menossa 12:lle lennättämään lennokkia ja juuri aikeissa lähteä ylittämään pääkiitotietä, kun CFA starttasi 30:lta ja kurvasi vasen siivenkärki maata viistäen ikään kuin liittyen 22:lta tulevaan liikenteeseen, jota tosin ei ollut. Onneksi en vielä ollut ehtinyt keskemmälle kiitotietä.

 

Kaikenmaailman muilla häkkyröillä on Hyvinkäälläkin kuollut pilotti jos toinenkin. Yksi oli se joku lentovene, olisko ollut Riviera ja toinen joku Jim Beden suunnittelema kyhäelmä. Ja onhan noita pursikoneitakin tipahdellut täällä vuosien varrella, osassa tuli uhreja, osassa ei.

 

1980-luvun lopussa sattui melkoinen onnettomuussuma. Kaikki alkoi purjekoneiden yhteentörmäyksestä juhannuksena 1987, sitten seuraavana vuonna meni Bede, Riviera ja Fly Baby.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sweat,Hessu. Ympäri käydään,ja yhteen tullaan. Ja hah,Herra varjelkoon meitä muistamasta kaikkea. Vanhuudenkin etuoikeus,on unohtaa. -muutamia asioita jopa valikoiden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Joskus kovin ikävä sitä brefingin tuoksua aamuisin. Ja niitä monia Ihmisiä joitten kanssa selata Notamit ja säät,kun kaikki oli tehty niin valmiiksi. Tinapurkkeja on kai ollut aika tarpeeksi,mutta ihmisiä jää kaipaamaan,kun poistuu kuvioista. Alkaa usein,vasta sitten muistamaan ja miettimään kuinka tärkeitä olivat juuri ne asiat joita et huomannut,ja pidit vain tavallisina,ja itsestään selvinä. Harmi että ajattelu kulkee -ainakin minulla-. noin 2-59 vuoden inertialla.  Onko sitten ihme jos nuoremmatkin ohjaamoissaan unohtelee hetkittäin asioita... Humans,i guess.  And hope.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään